مديركل راه و ترابري استان تهران با اعلام اينكه آزادراه تهران ـ پرديس تا نوروز امسال به اتمام نميرسد، گفت: باز و بسته شدن اين پروژه به مصلحت عمومي بوده؛ نه سياسي. در تابستان كه مسافرتها زياد بود براي اضافه شدن يك محور به محور قديمي (رودهن ـ تهران) يك باند اين آزادراه مورد بهرهبرداري قرار گرفت و با آغاز فصل سرما و با كاهش بار سفر و همچنين خطرناك بودن قسمتي از اين باند هنگام بارش برف و باران اين محور مسدود شد تا امكان اجراي سريع باند دوم نيز فراهم شود.
به گزارش خبرنگار راه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، احمد صديقي ـ امروز در نشستي مطبوعاتي در جمع خبرنگاران با بيان اينكه هنوز آزادراه تهران - پرديس تكميل و به اداره راه و ترابري استان تهران تحويل داده نشده است، اظهار كرد: اين آزادراه توسط شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل در حال ساخت و تكميل است و بهرهبرداري موقت آن نيز با مسووليت اين شركت صورت گرفت و راهداري استان تهران تا زمان تحويل قطعي هيچ مسووليتي در قبال اين پروژه ندارد.
صديقي خاطرنشان كرد: مطالعات اين آزادراه از هشت سال پيش آغاز شده است.
تحويل آزادراه همت ـ كرج؛ يك سال پس از آزادسازي معارضان نظامي
وي با اشاره به آغاز عمليات ساخت آزاد راه همت ـ كرج طي چهار - پنج ماه اخير، گفت: طول اين محور 5/13 كيلومتر است كه سه كيلومتر آن (از كلاك به ميدان امام حسين كرج) در حوزه استحفاظي شهري قرار دارد و در حال رايزني براي واگذاري ساخت آن به شهرداري كرج هستيم.
مديركل راه و ترابري استان تهران با اشاره به اينكه چهار پادگان (سه پادگان در تملك سپاه و يك پادگان در تملك وزارت دفاع) در اين محور به عنوان معارض دولتي وجود دارد، گفت: حدود سه هزار و 700 متر از اين آزادراه در تملك اراضي نظامي واقع شده است كه توافقاتي صورت گرفته و اجازهي نقشهبرداري نيز داده شده است. طبق وعدههاي داده شده تا قبل از سال جديد آزادسازي معارض انجام خواهد شد.
وي اعلام كرد: يك سال پس از آزادسازي معارض نظامي، اين آزادراه تحويل داده ميشود كه هنوز معارض نظامي آن به موافقت نرسيده است.
به گفته صديقي اين پروژه بالغ بر 110 ميليارد تومان اعتبار لازم دارد كه 55 ميليارد تومان آن هزينه آزادسازي معارض وبقيه ساخت آزادراه است.
وي يادآور شد: پس از ساخت اين آزادراه همت، افزايش ظرفيت آزاد راه موجود تهران ـ كرج در برنامه است.
آزادراه تهران ـ ورامين هنوز مشكل معارض دارد
مديركل راه و ترابري استان تهران درباره آزادراه تهران ـ ورامين به طول 5/14 كيلومتر كه طبق وعدههاي داده شده تا پايان شهريورماه بايد به بهرهبرداري ميرسيد، اظهار كرد: طبق برنامه اين پروژه تا پايان سال 89 بايد به بهرهبرداري برسد كه برنامهريزي شد امسال تكميل شود. اما به دليل مشكل معارضان هنوز چهار كيلومتر از اين باند رفت و برگشت مشكل معارض دارد كه اميد است بتوان به توافق رسيد كه البته اتمام و بهرهبرداري آن در دههي فجر بعيد به نظر ميرسد.
وي با بيان اينكه وجود راههاي خوب بيانگر عامل توسعه كشور است، گفت: طي چند سال اخير به بحث حمل و نقل و شبكهي راهها در كشور توجه شده اما به اين معنا نيست كه به اندازهي كافي راه داريم چراكه سالانه نزديك به يك ميليون خودرو وارد ميشوند كه نيازمند توسعه شبكهي راههاست.
هنوز شبكه راهها درحد نياز پايتخت و نياز حمل و نقل نيست
صديقي تصريح كرد: عليرغم اينكه به راههاي استان تهران توجه شده و تا حدودي وضعيت شبكهي حمل و نقلي استان بهبود يافته اما هنوز در حد نياز پايتخت و نياز حمل و نقل نيست.
صديقي با بيان اينكه 4 هزار و 300 كيلومتر مجموعه راههاي استان تهران است، افزود: 200 كيلومتر آزاد راه، حدود 600 كيلومتر بزرگراه در حال ساخت و توسعه و 3 هزار و 200 كيلومتر راه روستايي در استان تهران وجود دارد كه 95 درصد روستاهاي از راه آسفالته برخوردار هستند و 5 درصد نيز هنوز از راه شني تردد ميكنند.
استان تهران به آزادراه و بزرگراه بيشتري نياز دارد
وي تاكيد كرد: در استان تهران بيش از اين ميزان به آزاد راه و بزرگراه در استان تهران لازم است كه همزمان با افزايش جمعيت و افزايش ناوگان بتوان شبكه راهها را توسعه داد.
مديركل راه و ترابري استان تهران با بيان اينكه سال گذشته 160 ميليارد تومان اعتبار به اين بخش اختصاص يافته است، گفت: ساخت يك كيلومتر راه اصلي در استان تهران بيش از يك ميليارد تومان، ساخت هر كيلومتر آزادراه بيش از 3 ميليارد تومان، ساخت هر كيلومتر بزرگراه و تبديل راه اصلي به بزرگراه نيز 5/1 تا دو ميليارد تومان اعتبار لازم دارد. از سوي ديگر براي نگهداري شبكه راههاي موجود در اين استان سالانه بيش از 50 ميليارد تومان اعتبار لازم است تا بتوان جادهها را در سال آينده طبق شرايط فعلي حفظ كرد.
افزايش 60 درصدي بودجه عمراني سال آينده
وي خاطرنشان كرد: بودجه پيشنهادي سال آينده با 60 درصد رشد عمراني مواجه است و 100ميليارد تومان بودجه عمراني در سال 89 خواهد بود.
صديقي دربارهي نامناسب بودن شرايط جادهي تلو نيز خاطرنشان كرد: اين جاده نظامي است و جزو برنامههاي تعويض و بازسازي نيست و فقط براي نگهداري وضع موجود آن كار ميشود كه جادهي چهاربانده قوچك جايگزين اين جاده شده است.
به گفته وي ميزان تصادفات و تلفات اين استان از سال 83 تاكنون روند كاهشي داشته و در سال گذشته 842 نفر طي تصادفات رانندگي كشته شدهاند و هشت ماهه امسال نيز 4/7 درصد ميزان تلفات رانندگي ناشي از تصادفات برون شهري نسبت به سال گذشته كاهش يافته اما تلفات راههاي روستايي افزايش يافته به دليل افزايش سرعت و همچنين نبود كنترل ترافيكي كه اين امر نيازمند حضور پليس راه و همچنين فرهنگسازي موثر است.
مديركل راه و ترابري استان تهران در پايان خاطرنشان كرد: تعريض و بهسازي محور امام رضا (ع)، چهارخطه شدن محور پيشوا ـ ورامين، چهار خطه شدن محور آدران ـ شهريار، شش خطه شدن محور كرج ـ شهريار و ايجاد دو نقطه باند سبقت در محور چالوس در ماه جاري به بهرهبرداري ميرسد و20 كيلومتر از محور چالوس كه قابليت احداث باند سبقت را داشته شناسايي شده كه طي دو سال آينده به باند سبقت براي افرايش ايمني و كاهش بار ترافيك مجهز ميشود.
انتهاي پيام