رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري: تاكنون براي قطع رابطه با موزه‌ي بريتانيا به جمع‌بندي نرسيده‌ايم رسانه‌ها از مصر بخواهند پاسخ ما را بدهد

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گفت: اگر براي ما مسجل شود كه موزه‌ي بريتانيا در تأخيرش براي فرستادن منشور كوروش به ايران، بهانه‌جويي و وقت‌كشي كرده است، تمام روابط كاري خود را با اين موزه قطع خواهيم كرد.

به گزارش خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حميد بقايي امروز (شنبه، 26 دي‌ماه) در حاشيه‌ي مراسم ثبت ملي چادر و حجاب اقوام ايراني با اشاره به اين‌كه زمان فرستادن منشور كوروش به ايران پيش از اين توسط رسانه‌ها مطرح شده و قرار بود، از 26 دي‌ماه به بعد، منشور كوروش به ايران وارد شود، بيان كرد: با توجه به اعلام موزه‌ي بريتانيا درباره‌ي كشف تكه‌هاي جديدي از منشور كوروش قرار شد، مذاكره‌هايي را با آن‌ها انجام دهيم و هيأتي از ايران براي بررسي اعزام شود؛ اما اگر به سمتي برويم كه مشخص شود، آن‌ها وقت‌كشي مي‌كنند و اين فقط يك بهانه است، تمام روابط كاري خود را با موزه‌ي بريتانيا قطع و به يونسكو و مؤسسه‌هاي مربوط ديگر اعلام مي‌كنيم كه كسي با موزه‌ي بريتانيا همكاري نكند؛ ولي تاكنون براساس مداركي كه در اختيار ما قرار داده‌اند، به چنين جمع‌بندي نرسيده‌ايم.

او بيان كرد: پيدا شدن اين قطعات براي ما يك مزيت داشت، زيرا نشان داد، منشور يك‌تايي نبوده است و نمونه‌هاي ديگري از آن وجود دارند.

بقايي در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا مبني بر اين‌كه چرا پيدا شدن قطعات جديد منشور كوروش مانع از امانت دادن آن به ايران شده است؟ اظهار داشت: آن‌ها حتا درخواست كردند، با توجه به اين‌كه اين قطعات بخشي از قطعه‌ي شكسته‌شده را تكميل مي‌كنند، بررسي‌هاي لازم را انجام دهند. البته نمي‌شود، اين قضيه را به‌طور محكم گفت و اين يكي از مسائلي است كه ما قبلا درنظر داشتيم، مبني بر اين‌كه چرا باستان‌شناسان خارجي همواره به ايران مي‌آيند و حتا محصول مطالعات خود را از كشور خارج مي‌كنند.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري افزود: ما درباره‌ي اين مسأله حتا با مسؤولان پيشين پژوهشكده‌ي باستان‌شناسي بحث داشتيم و تأكيد مي‌كرديم كه رييس هيأت كاوش حتما بايد ايراني باشد.

بقايي در ادامه، با اشاره به مذاكره‌هاي انجام‌شده با نماينده‌ي دفتر حافظ منافع مصر درباره‌ي كشف بقاياي ارتش كمبوجيه، گفت: از رسانه‌ها مي‌خواهم، با پي‌گيري‌هاي خود از طريق دفتر حافظ منافع مصر و دبيركل هيأت ارشد آثار باستاني مصر ـ هاواس ـ از آن‌ها بخواهند پاسخ ما را بدهند و با اعزام يك هيأت براي بررسي موافقت كنند، زيرا تاكنون پاسخ روشني نداده‌اند. خواسته‌ي اصلي ما اين است كه به‌دور از هر مسأله‌اي با اعزام هيأت موافقت شود.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در پاسخ به ديگر پرسش خبرنگار ايسنا درباره‌ي وضعيت نهايي تعيين عرصه و حريم شوش، توضيح داد: هم‌چنان شرايط پيش برپاست و آنچه اعلام شد، اشتباه محض بود كه براي مردم دردسر درست كرد. قرار بود، يك گروه فقط كار مطالعاتي انجام دهد كه كميته‌ي حرايم درباره‌ي آن نظر دهد، اما اطلاع‌رساني كه شد، اگر عمدي نبوده باشد، از سر بي‌خبري بوده است، زيرا پيش از برقراري ضوابط حفاظتي نبايد اطلاع‌رساني مي‌شد.

او درباره‌ي اين‌كه تكليف عرصه و حريم تعيين‌شده چه مي‌شود؟ گفت: در اين‌باره كميته‌ي حرايم بايد نظر بدهد.

وي هم‌چنين با اشاره به اين‌كه در بسياري از بناها، حريم تعيين‌شده براساس سليقه بوده و در يك‌جا 100 ‌متر و در جايي ديگر 200 متر تعيين شده است، بيان كرد: با نمايندگان رسانه‌ها جلسه‌اي خواهيم گذاشت و سياست‌هاي جديد عرصه و حريم را اعلام خواهيم كرد.

بقايي با اشاره به اين‌كه يك صندوق حمايتي در حوزه‌ي مرمت ايجاد شده است و از تمام مرمت‌كاران مي‌خواهيم، عضو اين صندوق شوند و در اين راستا همكاري كنند، افزود: قصد داريم مانند مدرسه‌سازي، نهضتي را در ميراث فرهنگي ايجاد كنيم.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۲۶ دی ۱۳۸۸ / ۱۳:۳۶
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8810-13633
  • خبرنگار : 71219