برنامه پيش از بودجه به مجلس مي‌رود لايحه بودجه 89 شايد هفته بعد به مجلس برود

اواخر سال گذشته همزمان با اوج فعاليت مسوولان دولتي در حوزه بودجه، خبرنگاران هم روزهاي شلوغي را پشت سر مي‌گذاشتند، چون بازار گفت‌وگو و اطلاع رساني در زمينه بودجه داغ بود و اوج آن هم در نشست‌هاي خبري معاون بودجه معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس جمهور بود. نشستي كه در اولين آن بخشنامه بودجه تشريح و در ديگري جزئيات لايحه بودجه بيان شد، اما امسال گويا از اطلاع رساني در اين حوزه خبري نيست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، امسال در اتفاقي نادر بخشنامه بودجه بدون هيچ سروصدايي ابلاغ شد و خبرنگاران فقط توانستند متن آن را از پايگاه اطلاع رساني معاونت برنامه‌ريزي پيدا كنند. بخشنامه‌اي كه چندي بعد، جاهاي خالي آن پر شد و دوباره بدون هيچ اطلاعي، متن اصلاح شده آن بر روي همان پايگاه قرار گرفت!

با اين حال، معاون بودجه تا مدتي پيش به سوالات تلفني خبرنگاران پاسخ مي‌داد، اما با اوج گرفتن امور مربوط به تدوين بودجه، همزمان با فشارهاي مجلس براي تقديم زودتر لايحه از سوي دولت، "ممبيني" هم ديگر به تلفن‌ها پاسخگو نيست و خبرنگاران با سوالات متعدد درباره بودجه سال آينده مواجه‌اند.

در همين زمينه با وجود اينكه روز گذشته، معاون پارلماني رييس جمهور اطلاع داد كه لايحه بودجه سال آينده، فردا (يكشنبه) به مجلس خواهد رفت و تاكيد كرد بودجه زودتر از برنامه پنجم در مجلس بررسي خواهد شد، اما امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا تاكيد كرد: با عنايت به تقدم برنامه پنجم توسعه بر لايحه بودجه سال 89، تلاش براين است كه لايحه برنامه پنجم توسعه اين هفته به مجلس شوراي اسلامي ارائه شود و بعد از آن لايحه بودجه سال 89 تقديم مجلس مي‌شود.

ميرتاج‌الديني اين را هم گفته است كه در هفته جاري، لايحه برنامه پنجم توسعه از سوي دولت تقديم مجلس شوراي اسلامي مي‌شود.

با وجود تاكيد دولت مبني بر لزوم به نتيجه رسيدن لايحه هدفمندكردن يارانه‌ها براي اعمال آن در لوايح بودجه و برنامه پنجم، هنوز موضوع اختلافي بين دولت و مجلس درباره سازمان هدفمند كردن يارانه‌ها به پايان نرسيده‌ است.

همه به ياد داريم كه دولت، لايحه بودجه سال گذشته را نيز با در نظر گرفتن موضوع هدفمندكردن يارانه‌ها نوشته و تدوين كرده بود، در حالي كه مجلس بند مربوط به آن را حذف كرد و اين كار باعث اعتراض جدي دولت شد.

بر اساس گفته ميرتاج‌الديني، مجلس براي بررسي لايحه بودجه، دو ماه زمان نياز دارد و اين در حالي است كه براي بررسي لايحه برنامه پنجم توسعه نيز زمان قابل توجهي توسط نمايندگان مردم صرف خواهد شد.

در همين زمينه، نماينده مردم خرمشهر در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه لايحه بودجه سال 89 كل كشور بايد تاكنون به مجلس مي‌آمد، گفت: ابتدا بايد پيش نياز بودجه سال 89 به مجلس برود كه پيش نياز آن، همان لايحه برنامه پنج ساله پنجم است.

مصطفي مطورزاده به خبرنگار ايسنا گفت: با توجه به اين‌كه مبناي تنظيم بودجه سال 89 برنامه پنج ساله پنجم است، تصويب اين لايحه ضرورت دارد و تصويب آن مقدم بر بودجه سال 89 است.

وي با بيان اين‌كه حدود يك تا يك‌ونيم ماه طول مي‌كشد تا لايحه بودجه 89 تصويب شود، ادامه داد: همچنين لايحه دو هفته در كميسيون‌ها بررسي مي‌شود سپس تلفيق شده و به صحن علني مي‌رود كه البته اين زمان بستگي به پيشنهادات ارائه شده نيز دارد.

در اين زمينه اما يك مقام مسوول در معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس جمهور امروز (شنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي ايسنا از احتمال ارائه لايحه برنامه پنجم توسعه در هفته جاري و ارائه لايحه بودجه در هفته آينده به مجلس شوراي اسلامي خبر داد.

او تاكيد كرد: لايحه برنامه پنجم پيش از لايحه بودجه به مجلس خواهد رفت، به طوري كه تا پيش از پايان هفته جاري، لايحه برنامه پنجم به مجلس تقديم خواهد شد و لايحه بودجه به احتمال زياد هفته آينده به دست نمايندگان مي‌رسد.

همه اينها در حالي است كه هنوز موضوع مهم كسري بودجه سال جاري مبهم باقي مانده ‌است. اين كسري اگر چه هنوز رقمي قطعي ندارد و از سوي دولت و نمايندگان مجلس، اعداد مختلفي براي آن بيان مي‌شود، اما همچنان ميان متمم دولت و طرح اصلاح قانون بودجه كه چندي پيش توسط تعدادي از نمايندگان پيشنهاد شد، غوطه‌ور است.

آخر امسال، ‌روزهاي عجيب و پركاري براي مجلس است. روزهايي كه بايد در آن لوايح مهم و تاثيرگذاري مانند هدفمند كردن يارانه‌ها، بودجه سالانه و برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه همزمان با هم رسيدگي شود. لوايحي كه همه با هم گره خورده‌اند و در حالي كه به دقت و توجه زيادي براي بررسي و تصويب نياز دارند، اما گويا زمان زيادي براي بررسي آنها باقي نمانده‌ است!

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۱۲ دی ۱۳۸۸ / ۱۱:۴۴
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8810-04876
  • خبرنگار :