رئيس دانشكده مهندسي خودرو دانشگاه علم وصنعت: اجباري شدن نصب ترمز ضدقفل براي كاهش تصادفها پايه عملي ندارد به جاي اين بهتر است كه تست برخورد خودروها اجباري شود
اجباري شدن نصب ترمز ضد قفل روي خودروهاي توليد داخل به منظور كاهش تصادفات جادهاي فاقد پايه علمي و غير قابل دفاع است. دكتر محمد حسن شجاعيفرد - رئيس دانشكده مهندسي خودرو دانشگاه علم و صنعت ايران - با بيان مطلب فوق به خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: تدوين قوانين و الزامات خودرويي بايد با نظر كارشناسي مراجع داراي صلاح انجام شود. وي افزود: در مورد اجبار و الزام به نصب ترمز ضد قفل (ABS) يا كيسه ايمني هوا (AIRBAG) در خودروها، هيچ نظري از دانشكده مهندسي خودرو كه در خاورميانه منحصر به فرد است، خواسته نشده است. او با تاكيد بر اينكه اين قبيل اجبارها بايد با بررسي و مطالعات گسترده صورت گيرد، اظهار داشت: نصب كيسه ايمني هوا و ترمز ضد قفل در هيچ جاي دنيا استاندارد اجباري نيست، اما در اغلب كشورهاي پيشرفته به ويژه اروپا بخشي از خودروها به اين سيستم مجهزند. رييس دانشكده مهندسي خودرو دانشگاه علم و صنعت، پيشنهاد كرد كه به جاي اجبار در نصب ترمز ضد قفل و كيسه ايمني هوا، تست برخورد (كراش تست) را اجباري و خودرويي كه از تست موفق بيرون نميآيد را از خط توليد خارج كنيم. وي اين تصور را كه با نصب ترمز ضد قفل از تصادف و مرگ و مير جلوگيري ميشود يا اينكه اين ترمز ساير عوامل تصادف را خنثي يا جبران ميكند، نادرست دانست و گفت: بعد از اعلام اجبار در نصب ترمز ضد قفل، از دانشكده مهندسي خودرو خواسته شده تا نظر خود را در يك جلسه يك ساعته ابراز كند؛ گويي خم رنگ رزي است! شجاعي فرد، اجبار در نصب كيسه ايمني هوا و ترمز ضد قفل را فاقد پايه علمي و غير قابل دفاع دانست و گفت: رواج كيسه ايمني هوا در آمريكا به دليل عدم استفاده مردم از كمربند ايمني در بزرگراهها اتفاق افتاد. وي افزود: كمربند ايمني تا كنون كسي را به كشتن نداده، در صورتي كه در مواردي، باز شدن كيسه ايمني هوا به خفه شدن سرنشين منجر شده است؛ لذا در اين خصوص به راحتي ميتوان به كمربند ايمني اكتفا كرد. او خواستار استفاده از دانش و تجربه كارشناسان و نهادهايي مانند دانشكده مهندسي خودرو در تدوين ابلاغ قوانين شد. انتهاي پيام