دبير انجمن خودروسازان: تركيب سبد سوخت جديد معقول است هنوز برنامه پيشنهادي خودروسازان به انجمن ارائه نشده است
با توجه به اينكه 70 درصد از سبد جديد سوخت به بنزين و گازوئيل اختصاص يافته، ميتوان گفت سبد معقولي براي اين كار تهيه شده است. احمد نعمتبخش ـ دبير انجمن خودروسازان ـ در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اظهار اين مطلب خاطرنشان كرد: در اروپا و آمريكا بيش از 40 درصد خودروها گازوييلسوز هستند كه تا دو سال آينده در كشور ما نيز قرار است ميزان سولفور گازوئيل داخلي به 50 پي.پي.ام برسد. وي با اشاره به توان خودروسازان داخلي در توليد خودروهاي سواري ديزلي با اشاره به اين كه سازمان حفاظت محيط زيست اجازه شمارهگذاري خودروهاي سواري داخلي تا استاندارد شدن كيفيت گازوئيل داخلي را نميدهد، يادآور شد: در اين ميان اجازه واردات خودروهاي سواري گازوئيلي نيز به داخل صادر نخواهد شد. البته در حال حاضر ايران خودرو پژو206 صندوق دار ديزلي را توليد ولي صادر ميكند، اما وانت ديزلي نيز اجازه شمارهگذاري دارد؛ به طوري كه اولين نمونههاي وانت نيسان ديزل زامياد شمارهگذاري شده است. وي همچنين درباره سهم 25 درصدي سي.ان.جي و ال.پي.جي در سبد سوخت نيز گفت: اين رقم نيز در حد معقولي است، چرا كه مردم از سهم بالاي سي.ان.جي استقبال نميكنند. سال 1385 اعلام شد كه همه خودروها بايد سي.ان.جيسوز شوند و سال گذشته نيز اين رقم 60 درصد اعلام شد، ولي عملا از اين موضوع استقبال نشد. او با اشاره به اين كه اجبار در اين باره كار درستي نيست، تاكيد كرد: اين مصرفكنندگان نهايي هستند كه بايد نقش تعيين كننده داشته باشند و دولت در اين زمينه تنها ميتواند سياستهاي تشويقي ارائه دهد؛ بنابراين سهم سي.ان.جي بايد زير 25 درصد باشد. البته اگر 600 جايگاه سي.ان.جي طبق برنامه تا پايان سال تكميل و تجهيز شود، پراكندگي ايستگاهها به حد معقولي ميرسد. نعمت بخش در پاسخ به اين كه آيا جزئيات برنامه خودروسازان طي اين پنج سال با توجه به سبد سوخت جديد به شما ارائه شده است؟ گفت: هنوز پيشنهادي به انجمن خودروسازان ارائه نشده است. وي همچنين درباره توزيع انوع سوخت گازوئيل داخلي و وارداتي در جايگاهها گفت: به دليل اين كه بايد اين مساله در همه جايگاهها ديده شود، در حال حاضر امكان انجام آن براي وزارت نفت ميسر نيست، چرا كه بايد در جايگاهها يك مخزن ديگر نيز اضافه شود. انتهاي پيام