قائم مقام سازمان تامين اجتماعي نيروهاي مسلح ديدگاه اين سازمان در مورد مسائل مختلف مرتبط با واگذاري نمايشگاههاي بين المللي به اين سازمان را تشريح كرد.
به گزارش خبرنگار بازرگاني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، واگذاري 95 درصد سهام شركت سهامي نمايشگاههاي بين المللي به سازمان تامين اجتماعي نيروهاي مسلح (ساتا) واكنش و اعتدالهاي متعدد نمايندگان اتاقهاي بازرگاني و تعاون را در پي داشت كه آخرين واكنش برگزاري اولين جلسه كارگروه تخصصي بررسي اين واگذاري در اتاق بازرگاني تهران بود كه به گفته سخنگوي اين كميته قرار شده نامهاي به امضاي رييس اتاق تهران براي درخواست تجديد نظر در اين واگذاري به دولت ارسال شود.
از ديگر سو دولت و به ويژه نماينده آن يعني سازمان خصوصي سازي برخلاف بخش خصوصي اين واگذاري را قانوني مي داند و از آن دفاع مي كند در اين ميان تنها شركت ساتا بوده كه تاكنون مسوولان آن هيچ اظهار نظري نكردهاند.
قائم مقام اين سازمان اولين مسوول اين سازمان بوده كه در گفتوگويي با ايسنا در مورد مسائل مطرح در اين مورد توضيحاتي داد.
وي از استقبال سازمان تامين اجتماعي نيروهاي مسلح از همكاري با اتاقهاي بازرگاني و حتي واگذاري مديريت نمايشگاهها به آنها ويژگي ها و پتانسيلها و فعاليتهاي اقتصادي شركت ساتا و موضوعات ديگري مانند ابهامات در قيمت نمايشگاهها و مذاكرات آنها با اتاقهاي بازرگاني سخن گفت و صراحتا تاكيد كرد: تغيير كاربري درنمايشگاه بين المللي تهران رخ نخواهد داد اما اصلاح كاربري ها شايد رخ دهد.
او در قسمت ديگري از اين گفتوگو اعلام كرد كه مديريت نمايشگاه دولتي نخواهد بود و نگرانيهاي اتاق بازرگاني نيز قابل احترام است.
همچنين وي در مورد ميزان سهم اتاقهاي بازرگاني از نمايشگاهها در صورت واگذاري نمايشگاه به ساتا عنوان كرد كه اين سهم بستگي به نوع تعامل دارد.
قانوني بودن اين واگذاري نيازي به مزايده نگذاشتن شركت سهامي نمايشگاه ها و مشخص نبودن قيمت اين واگذاري نيز از جمله مسائل ديگري بودند كه وي در اين گفت وگو به آنها اشاره كرد.
حميدرضا اسكندري قائم مقام سازمان تامين اجتماعي نيروهاي مسلح در گفتوگويي با خبرنگار ايسنا در مورد صندوق بازنشستگي ارتش گفت: اين صندوق از جمله قدرتمند ترين صندوقهاي كشور در گذشته بوده كه دردوران دفاع مقدس ضروريات و اقتضائات ايجاب مي كردند اين صندوق توان مالي خود را تقديم وضعيت آن دوران دفاع مقدس كند و به همين دليل تمام پتانسيل آن صرف مسائل مربوط به دفاع از كشور شد.
وي ادامه داد: پس از سالها آرزوي تشكيل اين صندوق و اقتدار دوباره اين صندوق به عنوان يك دغدغه اصلي موردتوجه مسوولان قرار گرفت.
وي اضافه كرد: صندوق بازنشستگي نيروهاي مسلح كه بخشي از ساتا است يك نهاد عمومي غير دولتي محسوب مي شود كه سرمايه هاي آن سرمايههاي افراد عضو آن است كه هر كدام سرمايههاي اندك خود را كه در طول سالها جمع آوري كرده بودند در اختيار اين صندوق قرار مي دهند.
اسكندري با اشاره به ورود اين صندوق به كارهاي اقتصادي مانند ديگر صندوقهاي جهان خاطرنشان كرد: صندوقهاي بازنشستگي مهم ترين نقش را در دوران گذر از اقتصاد دولتي به اقتصاد خصوصي داشتهاند كه اين نقش در كشورهاي ژاپن و آمريكا عيان است.
وي با تاكيد بر خصوصي بودن اين صندوق اظهار كرد: كاركردهاي اين صندوق، بازار و ادبيات آن نيز متاثر از بازار است.عنوان نيروهاي مسلح آن هم مربوط به اين مي شود كه اين افراد در گذشته تابعيت نيروهاي مسلح را داشته اند و وجوه آنها به صورت خصوصي اداره مي شود.
فعاليتهاي اقتصادي ساتا
قائم مقام شركت ساتا با اشاره به فعال بودن صندوقهاي بازنشستگي نيروهاي مسلح جهان عنوان كرد: فعاليتهاي اقتصادي اين صندوق در ايران نيز در زمينههاي مختلفي از جمله آنها در زمينه پتروشيمي، صنعت نفت و گاز بوده است.
وي در مورد صنعت پتروشيمي به سهام دار بودن ساتا اشاره كرد و يادآور شد: ما در بيش از 17 پتروشيمي سهم داريم كه با سرمايه هاي انساني كه بالاترين ثروت براي خود ميدانيم آن را اداره مي كنيم.
اسكندري با اشاره به اين كه در صنعتهاي نفت و گاز نيز صاحب سهام هستند بيان كرد: ما حتي در صنعت سيمان نقش تعيين كننده اي داريم كه منبعث از خريد شركت سرمايه گذاري غدير است. در صنعت فولاد نيز سرمايه گذاري ارزشمندي را انجام داديم و در صنعت ساختمان هم صاحب برند هستيم.
وي در مورد پتانسيلهاي اين سازمان در زمينه بازرگاني نيز به نقش اين سازمان در بازرگاني كشور اشاره و عنوان كرد: اين سازمان پتانسيل هاي بسيار بالايي را در زمينه تجارت و بازرگاني دارد.
اسكندري در پاسخ به اين سوال كه آيا در زمينههاي فعاليت اين سازمان مديريت بوده است افزود: با توجه به اينكه ما قائل به نگرش تخصصي در مديريت هستيم و يك بنگاه اقتصادي بزرگي محسوب مي شويم به دور از فضاهاي تبليغاتي از متخصصان مربوطه بهره مي بريم. متخصصاني كه از قبل در مجموعه بوده اند و با آن آشنا هستند.
وي با اشاره به ارزش سيستم دولتي متذكر شد: يكي از ارزش هاي سيستم دولتي همان نيروهاي انساني است كه ميتوانند مجموع شكست خورده را به موفقيت برسانند.
وي يادآور شد: ما شركت هايي را در اختيار داشتيم كه شاخص هاي آنها منفي بود اما به سمتي حركت كرديم كه بعد از آن سود ده شدند.
ديدگاه صرف خريد و فروش نيست
اسكندري در پاسخ به اين سوال كه حالت برعكس اين موضوع هم رخ داده است گفت: تا كنون حالت برعكس آن را نداشته ايم ديدگاه ما صرفا خريد و فروش نيست و قصد داريم در بازار سهمي داشته باشيم ما به دنبال اين هستيم كه يك سهم قابل توجهي در توليد ناخالص داخلي كشور داشته باشيم. چرا كه هر چقدر توليد ناخالص داخلي كشورافزايش يابد قدرت آن كشور نيز زيادتر مي شود.
تجربه ساتا در زمينه نمايشگاه ها
وي در ادامه اين گفت وگو در پاسخ به اين سوال كه آيا سازمان تامين اجتماعي نيروهاي مسلح تجربهاي در زمينه نمايشگاه ها داشته است گفت: تجربه اي كه دراين زمينه ما داشتيم مربوط به برگزاري نمايشگاههايي است كه به شكل نوبتي در سطح نيروهاي مسلح برگزار مي شود.
قائم مقام شركت ساتا در ادامه بيان كرد: ما نمايشگاه را به عنوان يك فرصت ارزنده براي توسعه تجارت مي دانيم چرا كه ما جزء كشورهايي هستيم كه بهترين فضاهاي نمايشگاهي را در اختيار دارد و موقعيت جغرافيايي نمايشگاه ها ي بين المللي تهران شايد در رديف كشورهاي بسيار پيشرفته است.از سوي ديگر ما به عنوان يك بازيگر در عرصه تجارت نيازمند اين پتانسيل هستيم.
به گفته وي چنانچه كاركردهاي نمايشگاه هاي بين المللي تهران به صورت مطلوبي انجام شود درتوسعه تجارت كشور موفق تر خواهد بود.
هر نوع تغيير كاربري محكوم است
وي در ادامه در مورد اينكه با اين واگذاري تغيير كاربري ممكن است رخ دهد به دوديدگاه منفعت سازماني و منفعت ملي اشاره كرد و افزود: منفعت سازماني در چارچوب منفعت ملي است و منفعت ملي هم به هيچ وجه به هيچ دستگاهي اجازه تغيير كاربري نمي دهد از تمامي مسوولان مربوطه درخواست مي كنيم كه به هيچ وجه درمورد تغييركاربري عقب نشيني نكنند ونه تنها فضاي نمايشگاه بايد حفظ شود بلكه از نظرما هر گونه تغيير كاربري محكوم است.
اسكندري تصريح كرد: كاركردها را بايد اصلاح كرد و ارتقاي كيفي را بايد مدنظر قرار داد.
وي تاكيد كرد كه به جاي تغيير كاربري بايد به فكر تجهيز سالنهاي نمايشگاه بود و ظرفيتهاي نمايشگاهي را افزايش داد.
به گفته او تغيير كاربري در چارچوب منافع ملي نظام نيست.
او در پاسخ به اين سوال كه آيا شركت ساتا پتاسيل در اختيار داشتن نمايشگاههاي بين المللي را دارد افزود: مسلما اين پتانسيل وجود دارد و ما الگويي داريم كه در مواردي از متخصصان مربوطه بهره ببريم البته اين نمايشگاه با رويكرد بهتر از لحاظ هزينه بايد عمل كند.
از بخش خصوصي استقبال مي كنيم
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا با واگذاري نمايشگاهها به سازمان ساتا اين سازمان از نيروهاي دولتي سابق در اين مركز يا نيروهاي بخش خصوصي و اتاقها بهره خواهد برد عنوان كرد: ما نمي توانيم نيروهاي دولتي را به يك باره اخراج كنيم اما طبيعتا فرصتي به نيروها داده مي شود كه در چارچوب منفعت ملي تلاش كنند. نيروهايي كه ما در مديريت دولتي مي بينيم ضعيف نيستند. اما همه اينها به هيچ وجه با اين منافات ندارد كه از بخش خصوصي بهره نبريم .
اسكندري تصريح كرد:ما نه تنها از بخش خصوصي استقبال مي كنيم بلكه درخواست داديم در اين فرآيند كه كشور از حالت اقتصاد دولتي به اقتصاد بازار آزاد حركت مي كند به ما كمك كنند.
مديريت نمايشگاهها دولتي نخواهد بود
وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه آيا ممكن است در مديريت نمايشگاه بعد از اين واگذاري از نيروهاي دولتي استفاده شود بيان كرد: ما اجازه نداريم مديريت را بعد از اين واگذاري به بخش دولتي بدهيم و اگر قرار باشد كه نيروي دولتي نمايشگاه را اداره كند پس چرا واگذار شده است.
وي ادامه داد: ما از هر گونه ظرفيت مديريتي كه در كشور وجود دارد استقبال مي كنيم.
نگرانيهاي اتاق بازرگاني قابل احترام است
قائم مقام ساتا در ادامه در مورد مذاكرات با اتاق بازرگاني اظهار كرد: ما با اتاق هاي بازرگاني و صنايع مذاكراتي داشتيم كه درمجموع نظرات و نگراني هاي آنها را متوجه شديم كه قابل احترام است ولي بحث واگذاري نمايشگاه تابع يك شرايطي است كه اگر آن شرايط آماده شد ما هم آماده هستيم.
ميزان سهم به نوع تعامل بستگي دارد
يكي از مباحث مطرح در بحث اين واگذاري اين بوده كه شركت ساتا پيشنهاد سهم 51 درصدي نمايشگاه ها را به اتاق بازرگاني تهران داده كه برخي از اعضاي اتاق اعتقاد به سهم 67 درصدي دارند كه اسكندري در اين مورد نيز گفت: ميزان اين سهم بستگي به نوع تعامل دارد و قطعا ما مي توانيم به يك جمع بندي خوبي برسيم و براي ما اين نظرات قابل احترام است.
مشكلي در واگذاري نمي بينيم
وي درمورد قانوني بودن يا نبودن اين واگذاري عنوان كرد:كل واگذاري هاي سازمان خصوصي سازي تابع مقررات است و سازمان خصوصي سازي به عنوان نماينده دولت با ما طرف قرار داد محسوب مي شود. اين سازمان نيز تابع ضوابط جاري است و ما به عنوان انتقال گيرنده مشكلي را در اين واگذاري نمي بينيم. اين واگذاري به شكل منطقي در حال انجام و در قالب رد ديون بوده است.
نياز به مزايده نبوده است
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا اين واگذاري نياز به مزايده نداشته است عنوان كرد: هر كدام از واگذاريها تابع يك قوانين و ضوابط جداگانه است كه اشكال آن را قانون مشخص مي كند اين واگذاري جزء مواردي نيست كه بايد به مزايده گذاشته مي شد و در آن زماني كه مي خواستند اين واگذاري انجام شود سازمان خصوصي سازي هم اعلام كرد نياز به مزايده نبوده است.
اسكندري اضافه كرد: برابر مصوبه قوانين جاري دولت اجازه دارد سالانه در قبال رد ديون از سهام شركتهاي دولتي به دستگاههاي طبلكار پرداختي كند كه در اين چارچوب نياز به مزايده نيست.
هنوز قيمتي براي نمايشگاه تعيين نشده است
وي در مورد اين واگذاري بيان كرد: بعضيها اعلام كردند كه نمايشگاه ارزان يا گران فروخته شده است. من اين سوال را دارم كه اساسا منابع آنها چه است ما كه انتقال گيرنده هستيم و دولت كه انتقال دهنده است هنوز به يك قيمت نرسيدهايم. مثلا مدتي قبل براي رقمي حدود 580 ميليارد تومان طلب در قالب 11 شركت اين طلب را دريافت كرده بوديم كه مشخص نبود هر كدام از شركت ها به چه قيمتي بودند و بعد از مدتي اين قيمت ها مشخص شد. در اين واگذاري نيز تا اين لحظه قيمتي اعلام نشده و در قرار داد نيز اشارهاي به قيمت نشده است تنها به صورت كلي براي مطالبه يك رقم چند شركت به ما واگذار شده كه يكي از آنها شركت نمايشگاه هاي بين المللي است اين رقم قيمت نيز توسط سازمان مديريت راهبردي رياست جمهوري و سپس وزارت اقتصاد و بعد سازمان خصوصي سازي مشخص مي شود.
وي هرچند رقم كلي اين مطالبه را اعلام نكرد اما تاكيد كرد: هنوز قيمت براي نمايشگاهها تعيين نشده است و اگر از مطالبه ساتا پايين تر باشد بايد باز هم دولت باقي اين مطالبه را پرداخت كند و اگر اين رقم بالاتر از مطالبه ساتا باشد بايد اضافه آن رقم را ساتا به دولت پرداخت كند.
به دنبال قانع كردن اتاقيها نيستيم
قائم مقام ساتا در ادامه در مورد جلسات با اتاقهاي بازرگاني عنوان كرد: جلسات با اين نمايندگان براي قانع كردن آنها نيست. چرا كه اين واگذاري قانوني بوده اما علاقمند هستيم از ظرفيتهاي علمي و مهارت هاي آنها در بحث بازرگاني استفاده كنيم.
قائل به مشاركت هستيم
اسكندري در پاسخ به اين سوال كه در صورت واگذاري نمايشگاه به ساتا اگر آنها بخواهند اين نمايشگاه را به اتاق بازرگاني واگذار كنند به چه قيمتي اين كار را انجام خواهند داد؟ اظهار كرد: ابتدا بايد ببينيم مبلغ واگذاري چه قدر بوده است و بعد از اينكه قيمت واگذاري معلوم شد ما آمادگي مذاكره را داريم اما به هر حال ما قائل به مشاركت هستيم در حال حاضر نيز هنوز از قيمتها خبري نداريم كه در اين مورد اظهار نظري كنيم.
وي تصريح كرد: ما مانعي در اين كه آنها سهمي داشته باشند نداريم. حتي حضور آنها مي تواند فرصتي ايجاد كند چرا كه نمايشگاه به حضور بازيگران اقتصادي بخش خصوصي نيازدارد.
اسكندري همچنين در مورد مقاومتهاي در مقابل اين واگذاري هم سخناني گفت و افزود: در اين واگذاري مقاومت هايي منبعث از تفكر سنتي دولتي بود كه به آنها حق مي دهيم كه هنوز آمادگي براي واگذاري به بخش خصوصي را ندارند وبعضا اين فرايند براي آنها سخت است اما به هر حال ما ناگزير هستيم طبق اصل 44 حركت كنيم.
وي در مورد مقاومتهاي بخش خصوصي نيز عنوان كرد: اين مقاومتهاي بخش خصوصي ما را در مسير حركت خود با انگيزه بيشتري مواجه كرده و ما از تحركات بخش خصوصي خرسند شديم و علاقه منديم بخش خصوصي به اثرگذاري در اين زمينه ادامه دهد كه شايد خودش نقطه عطفي در همگرايي بخش خصوصي در منافع ملي باشد.
قائم مقام سازمان تامين اجتماعي نيروهاي مسلح در پايان اين گفتوگوي تفصيلي با خبرنگار ايسنا متذكر شد: ما از منافع بازنشستگان سازمان دفاع مي كنيم و با فضاهاي سياسي كه ممكن است ايجاد شود در حس منافع بازنشستگان كوتاهي نمي كنيم و توصيه مي كنيم روند قانوني اين موضوع با مسائل سياسي آلوده نكنند. سهام اين نمايشگاههاي بين المللي متعلق به افراد بازنشستهي نيروهاي مسلح است.
انتهاي پيام