*همه چيز درباره چگونگي پرداخت الكترونيكي هزينه سوخت* اين امكان در 67 جايگاه كشور فراهم شده است برخي جايگاهداران مقاومت ميكنند!
هماكنون سامانه پرداخت الكترونيكي بهاي فرآوردههاي نفتي در 67 جايگاه كشور فراهم شده است. عبدالرضا اميني ـ مدير سامانه هوشمند سوخت ـ در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اظهار اين مطلب خاطرنشان كرد: تا كنون تجهيزات مربوط به سامانه آنلاين 124 جايگاه فرآوردههاي نفتي طبق توافق انجام شده با بانك ملت از سوي اين بانك نصب شده است. وي با بيان اينكه بايد سعي كنيم عمده 2700 جايگاه موجود را به سامانه پرداخت آنلاين الكترونيكي تجهيز كنيم، افزود: اين امكان با توجه به نبود زيرساختهاي لازم مخابراتي براي همه جايگاهها وجود ندارد، ولي بانك ملت تلاش دارد تا پايان شهريورماه تعداد جايگاههايي كه بتوانند سامانه پرداخت الكترونيك را در جايگاهها داشته باشند، به 300 جايگاه برساند. او خاطرنشان كرد: پروژه كارت هوشمند سوخت سه فاز داشت كه فاز اول آن سهميهبندي بنزين در تيرماه سال 1386، فاز دوم آن ارايه نفت گاز صرفا با كارت هوشمند سوخت كه در آذر ماه سال 1387 راه اندازي شد و فاز سوم پرداخت الكترونيكي بود كه در سامانه پرداخت الكترونيكي هم اكنون پروژه آفلاين در دست اقدام است. وي با بيان اينكه در طرح جديد آن لاين، كارهاي مربوط به استفاده از اينترنت پرسرعت و با استفاده از تركيب كارت هوشمند سوخت با كارتهاي شتاب را براي جايگاهها در نظر داريم، تاكيد كرد: البته در سوختگيري الكترونيكي از كارت اضافهاي غير از كارت هوشمند سوخت استفاده نخواهد شد و كارت طرح شتاب به كارت هوشمند سوخت اصطلاحا دوخته ميشود (كپي ميشود). او با بيان اينكه در حال حاضر در نظر داريم طرح را با بانك ملت به صورت آنلاين جلو ببريم، يادآور شد: تا جايي كه امكان داشته باشد سعي ميكنيم به تدريج 2700 جايگاه موجود كشور را به اين سامانه تجهيز كنيم و در جايگاههايي كه امكان استفاده از سامانه آنلاين وجود نداشته نباشد، از سامانه آفلاين استفاده كنيم. البته با شركت مخابرات نيز براي اين كار مذاكراتي انجام شده است و جايگاهها ميبايستي به اينترنت پرسرعت تجهيز شوند. اميني با اشاره به احتمال عدم تمايل همه جايگاهداران به الكترونيكي شدن پرداخت هزينه سوخت گفت: سامانه الكترونيكي با كاهش زمان سوخت گيري همراه است، ولي جايگاهداران به دنبال حفظ منافع خود هستند؛ بنابراين به ظاهر از اين بابت سودي عايدشان نميشود و تعدادي از آنها نيز تمايلي براي انجام اين كار ندارند؛ اين در حاليست كه لازم نيست براي سيستمهايي كه در جايگاههاي آنها نصب ميشود، هزينهاي متحمل شوند. وي خاطرنشان كرد: با اين وجود جايگاهها در شركت ملي پخش داراي درجهبندي هستند و با نصب سامانه هوشمند پرداخت الكترونيك امتياز بيشتري دريافت ميكنند و كارمزد دريافتيشان نيز با تغيير درجه بندي آنها افزايش مييابد. ضمن اين كه خطرهايي كه در نگهداري و پرداخت دستي وجود دارد، در اين سيستم وجود ندارد. او در مورد نحوه اقدام مردم براي پرداخت آنلاين گفت: در اين سيستم دارندگان خودرو و موتورسيكلت ميبايستي داراي يك حساب در يكي از بانكهاي عضو طرح شتاب باشند و ميتوانند كارت هوشمند سوخت خود را به همراه كارت حساب بانكي خود به يكي از شعب معين بانك ملت برده تا اطلاعات حساب بانكي آنها روي كارت هوشمند سوختشان كپي شود كه در اين صورت به هنگام سوخت گيري دستگاه از آنها سوال ميكند كه آيا مايل به پرداخت با سامانه الكترونيك هستند يا نقدي، كه در صورت انتخاب سامانه پرداخت الكترونيك، دستگاه به طور خودكار هزينه سوخت مصرفي آنها را از حساب بانكيشان كسر خواهد كرد. گفتني است، در طرح آفلاين هزينه سوخت از كارتي كه قبلا شارژ شده و داراي موجودي است، كسر ميشود، ولي در طرح آنلاين به صورت مستقيم از حساب بانكي متقاضي در صورت داشتن موجودي كسر ميشود. البته هنگام سوختگيري فقط كارت هوشمند سوخت قابل استفاده است و نيازي به كارت شتاب نيست. انتهاي پيام