*تكميل كارهاي باقيمانده سكو ايران - البرز تا 20روز ديگر* مديرعامل صدرا: مذاكره براي پروژههاي دريايي پارسجنوبي ادامه دارد
مذاكرات براي انجام پروژههاي جديد در بخش سازههاي دريايي فازهاي پارس جنوبي با برخي شركتهاي كارفرما همچنان ادامه دارد. به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حبيب جديدي ـ مديرعامل شركت صدرا ـ با بيان اين مطلب اظهار كرد: در اين راستا به فراخور نوع كار ممكن است اگر نياز شود با شركتهاي خارجي يا داخلي شراكت كنيم؛ بههرحال صدرا به دنبال سه هدف انجام كار باكيفيت، اجراي به موقع و اقتصادي بودن پروژههاست. * * تكميل كارهاي باقيمانده سكو ايرانالبرز تا 20 روز ديگر وي درباره وضعيت كنوني دكل حفاري نيمه شناور ايران ـ البرز با تاكيد بر اينكه مراحل ساخت اين سكو از گذشتههاي دور شروع شده و رو به تكميل شدن است، افزود: كارهاي باقيمانده در حد پانچهاي جزئي است كه بايد برطرف شود؛ در حالي كه كارهاي اصلي كه براي گرفتن گواهينامه لازم بود، تمام شده است. به گفته او تا 20 روز ديگر پانچهاي جزئي تمام ميشود كه به اين منظور برنامه زمانبندي تهيه شده و به كارفرما و مشاور تحويل داده شده است. او با تاكيد براينكه ساخت سكو نيمه شناور ايران ـ البرز منحصر به فرد است و معادلي در خاورميانه ندارد، اظهار كرد: براي اولين بار است كه سكويي با اين مشخصات و كارايي در حوزه خزر ساخته شده است و اينكه چقدر ميتواند درآمد داشته باشد، كاري است كه توسط شركت نفت بايد محاسبه شود. * * رقم نهايي ساخت سكو كمتر از قيمت سكوهاي مشابه خارجي است وي تصريح كرد: به طور كلي با وجود اينكه تجربه اول پيمانكار در ساخت چنين سكويي و تجربهي اول كارفرما در مديريت ساخت اين سكو بوده است، ولي هزينه تمام شده ما كمتر از رقمي است كه شركتهاي خارجي براي ساخت چنين سكويي اظهار ميكنند، زيرا رقم مورد نظر آنها بين 450 تا 500 ميليون دلار است. * * ايرادهاي دو شناور يدككش در حال رفع شدن است او درباره وضعيت ساخت يدك كش سوم (كاسپين 3) به ايسنا گفت: اين سكو براساس برنامه 3 شناور يدكي خواهد داشت كه براي انتقال و پشتيبانيهاي اوليه دو سكو لازم است كه هم اكنون ساخته و تحويل شده است. البته اين دو شناور نيز پانچهاي جزئي دارند كه در حال رفع شدن است. مديرعامل شركت صدرا درباره شناور سوم يادآوري كرد: كارفرما كاربريهاي خاصي را از اين شناور انتظار دارد و به اين منظور تغييراتي اعمال و به ما اعلام كرده كه در حال برنامهريزي و اجراي نظرات كارفرما هستيم كه زمانبندي مشخص دارند. در اين زمينه ممكن است لولهگذاري نيز در برنامههاي شناور سوم قرار گيرد، ولي فراهم كردن شرايطي براي فرود آمدن بالگرد يا ايجاد اين امكان كه از روي شناور به سطح دريا راه داشته باشد، از جمله اين انتظارات است. وي در پاسخ به چگونگي رفع نياز به شناور سوم از زمان راهاندازي سكو تا تكميل يدككش سوم يادآوري كرد: برآورد اين است كه كارهاي اين سكو توسط دو شناور انجام شود، ولي اگر مورد خاصي پيش آمد، شركت حفاري ميتواند مشكل را به طريقي مانند اجراي يدك كش حل كند. * * بعيد است فعاليت كشتيسازي متوقف شود او در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا قرار است بخش كشتيسازي اين شركت منحل شود؟ تصريح كرد: اين موضوع از طرف رسانهها مطرح شده كه درست نيست. بعيد ميدانم كه رئيس مجمع صدرا صحبتي مبني بر تعطيلي واحد كشتيسازي كرده باشد. وي فقط گفته است كه فعاليت كشتيسازي با شرايط فعلي در كشورسودآور نيست و زيان ده است. جديدي خاطرنشان كرد: ما نيز تاكيد ميكنيم كه اين حرف درستي است، ولي موضوع تعطيلي كشتيسازي يك مساله فرابخشي و ملي است و با توجه به ظرفيتهاي زيادي كه در كشتي سازي در كشور داريم، بايد اين ظرفيت حفظ و تقويت شود و انتظار ما اين است كه اين شركتها حمايت شوند. * * مذاكره با ونزوئلا براي ساخت نفتكش وي دربارهي مذاكره با شركتهاي خارجي در بخش كشتيسازي يادآوري كرد: هم اكنون با كشور ونزوئلا در حال اجراي يك پروژه هستيم و ساخت چهار نفتكش 113 هزار تني را در دستور كار داريم. همچنين پيشتر براي شركت صدرا پروژهاي تعريف شده بود به نام كشتيهاي ركنرز آلماني كه بنا به دلايلي متوقف شده بود و هم اكنون باشركتهاي داخلي مذاكره ميكنيم تا اين پروژه را راه بيندازيم. انتهاي پيام