رييس سازمان حج و زيارت در گفت‌وگو با ايسنا: بازماندگان عمره رمضان اولويت اعزام در سال آينده دارند 40 درصد افراد در اولويت با محدوديت اعزام به حج مواجه‌اند

رييس سازمان حج و زيارت گفت: بازماندگان از عمره‌ي رمضان براي سال آينده از اولويت اعزام و حق انتخاب زمان سفر برخوردارند.

مصطفي خاكسار قهرودي در گفت‌وگو با خبرنگار بخش حج و زيارت خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره‌ي وضعيت افرادي كه از عمره‌ي ماه مبارك رمضان به‌دليل تصميم كميته‌ي كشوري آنفلوآنزا براي توقف عمره‌ي رمضان بازمانده‌اند، اظهار داشت: تلاش ما اين است كه تعدادي از اين افراد را با كوتاه كردن زمان سفر اعزام كنيم. حدود 29هزار زائري كه قرار بود، ماه مبارك رمضان به عربستان بروند، چون بايد روزه بگيرند، معمولا بيش از 16 روز در اين كشور اقامت دارند؛ اما با راهكار در نظر گرفته‌شده براي اعزام تعدادي از اين افراد، مدت زمان سفر افرادي كه در روزهاي نخست مي‌توانند به عربستان بروند، به 11 روز كاهش مي‌يابد تا سفرشان با ماه مبارك رمضان تداخل نداشته باشد و بتوانند اين سفر را انجام دهند.

وي ادامه داد: در اين صورت، حدود دوهزار نفر اعزام مي‌شوند و حدود 27هزار نفر ديگر براي سال آينده باقي مي‌مانند، البته هيچ هزينه‌ي اضافي و خسارتي متوجه اين افراد نمي‌شود.

به گفته‌ي او، زائران معمولا دو هزينه در ايران و عربستان پرداخت مي‌كنند؛ اين هزينه در ايران شامل بليت، عوارض خروج و هزينه‌هاي تكليفي دريافتي توسط دفاتر خدمات زيارتي است كه تمام آن‌ها به زائر بازگردانده مي‌شود. حتا با نيروي انتظامي هماهنگ شده است تا 25هزار تومان عوارض خروج براي اين افراد در صورتي كه سال آينده به عمره مشرف شوند، معتبر بماند و از آن استفاده كنند. اين هزينه‌ها قابل برگشت و احياست و باطل نمي‌شود.

وي بيان كرد: بخشي از هزينه‌ها به داخل عربستان مربوط مي‌شود كه اين زائران هنوز سفر خود را به اين كشور انجام نداده‌اند كه هزينه‌اي پرداخت شود. زائران بازمانده از عمره كه مابه‌تفاوت هزينه‌ي سفر عمره‌ي خود را پرداخت كرده‌اند، مي‌توانند اين پول را كه شامل سود وديعه‌گذاري آن‌ها مي‌شود، پس بگيرند يا در بانك حفظ كنند. اين هزينه‌ها توسط ما در بانك پايدار مي‌ماند و در صورتي كه قصد دارند، اين پول را برداشت كنند، فقط مابه‌تفاوت را مي‌توانند دريافت كنند، نه اصل پول وديعه‌گذاري‌شده را.

قهرودي تأكيد كرد: با اين اقدام، خسارتي متوجه اين زائران نمي‌شود و براي سفر عمره در آينده نياز نيست، هزينه‌اي پرداخت كنند.

وي با اشاره به اولويت‌هاي زماني در نظر گرفته‌شده براي افرادي كه از عمره‌ي ماه رمضان بازمانده‌اند، گفت: بايد شرايط سال آينده را در نظر گرفت؛ اگر مشابه امسال باشد، محدوديت‌هايي را در نظر مي‌گيريم و اگر مانند امسال نباشد، وضعيت ديگري را اجرا مي‌كنيم. نرفتن اين افراد به عمره در اختيار خودشان نبوده است و ما به‌عنوان سازمان حج و زيارت و اعضاي كميته‌ي كشوري آنفلوآنزا تمايل نداشتيم، مردم بهترين فرصت براي سفر عمره را از دست بدهند و گرفتن اين تصميم واقعا سنگين بوده است؛ ولي به دلايلي مانند شيوع آنفلوآنزاي نوع آ در عربستان، ازدحام جمعيت در ماه مبارك رمضان، اقامت طولاني زائران در اين فصل و روزه گرفتن اين افراد كه به ناتواني جسمي آن‌ها منجر مي‌شود، مجبور شديم، اين تصميم را براي رعايت سلامت مردم اتخاذ كنيم.

رييس سازمان حج و زيارت اظهار كرد: اين گروه از مردم فرصت خوبي را از دست دادند و طبيعي است، در اين شرايط فرصت لازم را براي اين افراد فراهم كنيم. اگر سال آينده وضعيت بهداشتي و آنفلوآنزا به گونه‌اي نباشد كه محدوديت ايجاد كند، تمام اين افراد براي تشرف به عمره از اولويت بهره‌مندند.

او در توضيح اين مطلب، گفت: در صورت نبود شرايط محدودكننده در عمره‌ي سال‌ آينده، اين 27هزار نفر داراي اولويت‌اند و هر زماني را در موسم عمره براي اعزام انتخاب كنند، اين اولويت براي جبران حق از دست‌رفته‌ي آن‌هاست.

وي افزود: تعداد ديگري از اين افراد كه قرار بود، در ماه مبارك رمضان اعزام شوند، در اولويت ثبت نام نبودند و چون ظرفيت خالي وجود داشت، از آن‌ها دعوت شد. به‌طور طبيعي اين افراد در عمره‌ي سال آينده نبايد در اولويت اعزام باشند؛ اما چون اين افراد مي‌توانستند در ماه مبارك رمضان امسال به عمره مشرف شوند و در هر صورت برنامه‌ريزي داشتند و با توقف عمره در ماه مبارك رمضان، فرصتي را از دست داده‌اند، در اولويت اعزام سال آينده قرار مي‌گيرند و حق انتخاب زمان اعزام نيز خواهند داشت.

او با بيان اين‌كه ثبت نام عمره دوبار در سال، يعني ابتدا و اواسط عمره انجام مي‌شود، ادامه داد: اولويت اعزام براي افرادي كه از عمره‌ي رمضان بازمانده‌اند، در سال آينده ثابت است و الزامي ندارد كه در صف ثبت نام دفاتر زيارتي قرار گيرند. مكانيزم جداگانه‌اي تعريف مي‌شود و اين افراد بدون نگراني، در سيستم جداگانه‌اي در زمان مورد نظر خود مي‌توانند ثبت نام كنند.

وي تأكيد كرد: رواديد صادرشده براي زائراني كه قرار بود، در ماه مبارك رمضان به عربستان اعزام شوند، از درجه‌ي اعتبار ساقط شده است و ديگر قابل استفاده نيست.

رييس سازمان حج و زيارت درباره‌ي وضعيت قراردادهاي اين سازمان با شركت‌هاي سعودي براي مدت زماني كه متوقف شده است، اظهار داشت: سفر عمره، فشرده است. ما تصميم داشتيم، امسال 830هزار نفر را به عمره اعزام كنيم كه انجام درست آن مستلزم برنامه‌ريزي و بستن قراردادهايي از قبل است. معمولا در ماه مبارك رمضان اين قراردادها براي عمره‌ي آينده بسته مي‌شوند و براي كل موسم عمره و نه چندماه محدودند. با وضعيت موجود به‌طور طبيعي خسارت‌هايي به سازمان حج و زيارت وارد مي‌شوند و مجبوريم اين هزينه‌ها را بپردازيم كه لاجرم دولت و سازمان حج و زيارت متحمل اين خسارت‌ها مي‌شوند و پولي از مردم گرفته نمي‌شود؛ اما تلاش مي‌شود، اين خسارت‌ها كاهش يابند.

قهرودي درباره‌ي اعمال محدوديت‌هاي سني در حج تمتع و افرادي كه بر اين اساس احتمالا از سفر حج تمتع بازمي‌مانند، گفت: محدوديت‌هايي كه اكنون در عمره اعمال مي‌شوند، به‌دليل شرايط خاص‌تر عربستان در موسم حج تمتع، جدي و كامل‌تر اجرا مي‌شوند و افرادي كه سن آن‌ها بالاي 65سال و كم‌تر از 10سال است و داراي بيماري‌هايي كه وزارت بهداشت و كميته‌ي كشوري آنفلوآنزاي تعيين كرده‌اند، هستند، به حج اعزام نمي‌شوند. البته اين اقدام پس از انجام هماهنگي با مراجع ذي‌صلاح شرعي صورت مي‌گيرد.

وي با اشاره به تفاوت ميان كاروان‌هاي حج و عمره كه در موسم حج تمتع‌ هر كاروان يك پزشك دارد و براساس محدوديت‌هاي تعيين‌شده، از اعزام افراد بيمار مانع مي‌شود، افزود: با بررسي كه در ميان زائران داراي اولويت سفر حج تمتع امسال صورت گرفت، مشخص شد 35 تا 40 درصد افراد در اولويت قرارگرفته براي حج امسال محدوديت دارند كه به لحاظ سني فقط 25 درصد از اين گروه با محدوديت مواجه است و بقيه جزو بيماري‌هاي مشخص‌شده هستند. بنابراين از اولويت‌هاي بعدي كه پس از آبان‌ماه سال 1383 ثبت نام كرده‌اند، براي تكميل ظرفيت خالي كاروان‌ها دعوت خواهد شد.

به گفته‌ي او، اولويت‌هاي اعزام به حج تمتع امسال كه داراي محدوديت نيستند، پس از بررسي براي ثبت نام در كاروان‌هاي خالي دعوت و اعلام خواهند شد.

قهرودي در ادامه درباره‌ي وضعيت تأخير پروازهاي عمره و نتيجه‌ي پي‌گيري‌ها و مذاكره‌ها با مسؤولان مربوط، گفت: ناوگان‌ هوايي به‌دليل استفاده از ظرفيت خود در تابستان با توجه به حجم سفرها در اين فصل و كنترل و دقت بيش‌تر در بازرسي هواپيماهاي مورد استفاده‌ي زائران، با تأخيرهاي طولاني مواجه است. البته اين كنترل‌ها و حصول اطمينان از سلامت هواپيما، اقدام خوبي است، اگرچه به طولاني شدن تأخيرها منجر مي‌شود؛ اما عملي كاملا عقلاني است. اميدواريم با كاهش و توقف اعزام زائران براي عمره كه تا 19 مرداد ادامه دارد، پروازهاي خالي براي بازگرداندن زائران، تأخير كم‌تري داشته باشند.

رييس سازمان حج و زيارت درباره‌ي وضعيت زائران ايراني در زندان‌هاي عربستان، اظهار كرد: نمايندگان ستاد عمليات عمره و گروه پزشكي ايران در عربستان همواره به اين مراكز براي بررسي وضعيت زائران در زندان‌هاي عربستان رفت‌وآمد دارند. گزارش‌ها و بازديدهاي آن‌ها نشان‌دهنده‌ي اين است كه وضعيت زندان‌ها براي افراد خاطي چندان خوب نيست. اگرچه اين افراد به جرم حمل مواد مخدر دستگير شده‌اند، اما آن‌ها فقط مصرف شخصي داشتند. اين تخلف از سوي ما اصلا تأييد نمي‌شود؛ ولي دليلي ندارد، شرايط نگهداري از آن‌ها نامطلوب و اهانت‌آميز باشد. بنابراين نماينده‌ي ولي فقيه در امور حج و زيارت همراه ديگر مسؤولان كشور براي وزارتخانه‌هاي كشور و حج عربستان نامه نوشتند و موضوع به وزارت خارجه و كنسول‌گري ايران در عربستان منتقل شد. من هم طي نامه‌اي براي وزير عربستان ضمن تذكر اين موضوع، خواستار آزادي سريع اين افراد شدم.

به گفته‌ي او، تاكنون بيش‌تر ايراني‌ها از بند آزاد شده‌اند و اكنون حدود 40 نفر ايراني در زندان‌هاي عربستان هستند و تدابيري اتخاذ مي‌شود كه بقيه‌ي زائران نيز آزاد شوند.

قهرودي درباره‌ي هماهنگي‌هاي صورت‌گرفته با نيروي انتظامي براي اتخاذ تدابير جدي‌تر در ممانعت از خروج زائراني كه مواد مخدر حتا براي مصرف شخصي حمل مي‌كنند، بيان كرد: تقدس اين سفرهاي معنوي گاهي مانع مي‌شد كه بازرسي از زائران سخت انجام شود؛ اما اكنون هماهنگي شده است و راهكارهاي قانوني در نظر گرفته و مجوزهاي لازم دريافت شده‌اند تا به اين افراد اجازه‌ي خروج داده نشود و در صورتي كه شيء غيرمجازي همراه داشتند، از سفر آن‌ها جلوگيري و بازداشت شوند. هم‌چنين اطلاعات افرادي كه در گذشته، چنين عملي را در سفر حج و عمره مرتكب شده‌اند، در اختيار پليس قرار مي‌گيرد تا از سفر دوباره‌ي آن‌ها به عربستان مانع شوند.

وي تأكيد كرد: با اين هماهنگي‌ها، برخورد در بازرسي‌ها جدي و سخت‌گيرانه مي‌شود.

رييس سازمان حج و زيارت در ادامه‌ي گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا برخورد مأموران سعودي را با زائران ايراني در عربستان در مجموع راضي‌كننده ارزيابي نكرد و افزود: در عمره‌ي امسال برخورد با زائران ايراني فراز و نشيب داشته است و در مجموع از آن راضي نبوديم. ما اين مسائل را به مسؤولان عربستان سعودي و ايراني منتقل كرده‌ايم تا پي‌گيري كنند.

قهرودي با اشاره به كاهش 50 درصدي زائران اعزامي به عتبات عاليات عراق در ماه مبارك رمضان، اظهار داشت: با اجراي اين برنامه قرار است، روند فعاليت شركت‌هاي خدماتي و امنيتي عراق و شركت‌هاي ايراني، مناطق مرزي و كل فرآيند اعزام زائران ايراني به عتبات عاليات عراق مورد بازنگري و اصلاح قرار گيرد. با كاهش ظرفيت اعزام، به عراقي‌ها فرصت داده مي‌شود تا اصلاحات لازم را در چرخه‌ي ارائه‌ي خدمات اعمال كنند تا ان‌شاء‌الله با پايان يافتن ماه مبارك رمضان شاهد اصلاح و رشد سطح خدمات و رفع موانع و سختي‌ها باشيم.

رييس سازمان حج و زيارت اضافه كرد: وضعيت ورود و خروج زائران و تقدم اعزام در مناطق مرزي در جلسات مربوط به ستاد بررسي امور زائران در وزارت كشور مطرح و پي‌گيري مي‌شود تا مشكلات اين بخش نيز رفع شود.

گفت‌وگو از خبرنگار ايسنا: سميه حسنلو

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۱۸ مرداد ۱۳۸۸ / ۱۰:۵۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8805-08326
  • خبرنگار : 71021