مذاكرات فشرده پوتين در تركيه؛ سرنوشت مسير جنوبي در آنكارا مشخص مي‌شود

مذاکرات استراتژيك انرژي روسيه- ترکيه در آنکارا در ترکيب گسترده آغاز شد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دولت فدراسيون روسيه اطلاع داد که ولاديمير پوتين و رجب طيب اردوغان، نخست وزيران روسيه و ترکيه روز پنجشنبه ديدار دوجانبه‌اي داشتند که بيش از دو ساعت به طول انجاميد و در حال حاضر مذاکرات طرفين در ترکيب گسترده آغاز شده است.

در اين مذاکرات در کنار نخست وزيران دو کشور، روساي کميسيون‌هاي همکاري‌هاي بين دولتي يعني ايگور سچين، معاون نخست وزير روسيه و تانر ايلديز، وزير انرژي ترکيه و همچنين دستياران نخست وزيران در امور روابط بين‌المللي و نمايندگان وزارتخانه‌هاي امور خارجه دو کشور حضور دارند.

پوتين و اردوغان در پايان مذاکرات به ساختمان نخست وزيري ترکيه خواهند رفت و انتظار مي‌رود که در آنجا با سيلويو برلوسکوني نخست وزير ايتاليا ديدار کنند.

قرار است محور اين مذاکرات مسائل انرژي باشد، بعد از آن بر اساس برنامه، قرار است مراسم امضاي اسناد دوجانبه و کنفرانس مطبوعاتي نخست وزيران روسيه و ترکيه برگزار شود.

روسيه و ايتاليا روز 23 ماه ژوئن سال 2007 برنامه خود براي ساخت مسير جديد عرضه گاز طبيعي از روسيه به اروپا تحت عنوان "مسير جنوبي" را اعلام کرده بودند. پتانسيل صادراتي شبکه خطوط انتقال گاز برابر با سالانه 63 ميليارد مترمکعب گاز است. سرمايه‌گذاري کلي براي ساخت اين پروژه بيش از 25 ميليارد دلار برآورد مي‌شود.

شريک گازپروم در ساخت بخش دريايي "جريان جنوبي" در اعماق درياي سياه، کمپاني ايتاليايي Eni است. پس از آن قرار است مسير خط لوله در خشکي در دو راستا: به سمت جنوب ايتاليا و همچنين به مرکز اروپا از طريق مجارستان و باومگارتن به اتريش ادامه بيابد.

اين پروژه که قرار است تا سال 2013 راه بيفتد، بايد ميزان وابستگي خريداران گاز از کشورهاي ترانزيت، از جمله اوکراين و ترکيه را کاهش دهد.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۱۶ مرداد ۱۳۸۸ / ۱۱:۱۵
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8805-07635
  • خبرنگار : 71188