معاون وزير صنايع ومعادن: ايران خودرو به سرنوشت جنرال موتورز دچار نخواهد شد

ايران خودرو به سرنوشت جنرال موتورز دچار نخواهد شد و بايد به كساني كه بحث ورشكستگي ايران خودرو را مطرح كردند جايزه نوبل داد! به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين بخشي از اظهارات معاون اموراقتصادي وزير صنايع و معادن بود كه در پاسخ به سوال ايسنا درباره‌ آخرين وضعيت شركت ايران خودرو عنوان كرد. افشين روغني درباره‌ي مشكلات به وجود آمده براي ايران خودرو توضيح داد: متاسفانه آن گونه كه برخي رسانه‌ها درباره‌ي ايران خودرو گزارش منتشر كرده‌اند، مشكلات اين شركت خارج از كنترل نبوده و مي‌توان با يك‌سري اقدامات، دوباره ايران خودرو را به روزهاي اوج آن رساند. وي با بيان اين‌كه ايران خودرو طي سال‌هاي اخير سرمايه‌گذاري‌هاي بزرگي را در نقاط مختلف داخل و خارج از كشور انجام داده است، اظهار داشت: در هر صورت ممكن است چنين شركتي يك مدت سوددهي داشته باشد و مدت ديگر سوددهي و نقدينگي آن كاهش يابد؛ بنابراين نمي‌توان گفت ايران خودرو دچار مشكل خاص و ويژه‌اي شده است. او اظهارات اخير مديرعامل ايران خودرو درباره‌ تعطيلي برخي از سايت‌هاي اين شركت را نوعي تاكتيك مديريتي دانست و افزود: سهامداران ايران‌خودرو نيز در هر صورت به اين شركت اعتماد كرده و اگر چه شايد در حال حاضر سود چنداني نصيب آنها نشده باشد، اما در سال‌هاي آينده سود تجميعي نصيب آنها خواهد شد. روغني در پاسخ به اين سوال ايسنا كه آيا ايران خودرو به سرنوشت جنرال موتورز دچار شده و وركشست خواهد شد؟ عنوان كرد: من نمي‌دانم چه كسي بحث ورشكستگي ايران خودرو را مطرح كرده، اما هر كسي بوده بايد به او جايزه نوبل داد. با قطعت مي‌گويم كه ايران خودرو به سرنوشت جنرال موتورز دچار نخواهد شد، چرا كه اتفاق بد خاصي براي اين شركت نيافتاده است و مشكلات اين شركت يك‌سري دلايل خاص بنگاهي دارد كه قابل حل است. وي كل كشور را حامي ايران خودرو دانست و گفت: البته نبايد منابع مالي طوري در اختيار اين شركت قرار گيرد كه آن را به شركتي تن‌پرور تبديل كند. معاون وزير صنايع و معادن با تاكيد بر اين‌كه ايران خودرو آسيبي نديده و نخواهد ديد، اظهار كرد: ايران خودرو كنوني ناسيونال پيش از پيروزي انقلاب نيست كه پيكان توليد كند، بلكه شركت موفقي است كه در هشت كشور توليد داشته و به 40 كشور صادرات دارد. او با اشاره به اين‌كه ايران‌خودرو افتخار ملي ايران است، عنوان كرد: بحث درباره‌ جزئيات مشكلات اين خودروساز از حوصله اين گفت‌وگو خارج است و البته دلايل برخي از اين مشكلات نيز محرمانه بوده و برخي از اطلاعات آن درون‌بنگاهي است. اين مقام مسوول همچنين با بيان اين‌كه نبايد زحمات مديران قبلي ايران خودرو را ناديده گرفت، گفت: صنعت خودروسازي صنعتي حجيم و متزلزل است و در بسياري از كشورهاي دنيا نيز شركت‌هاي خودروسازي بعد از بحران مالي جهاني دچار مشكلات زيادي شدند. او همچنين در ادامه با بيان اين‌كه تاكنون استمهال بدهي‌ 2 هزار و 280 واحد با بدهي‌ كمتر از دو ميليارد تومان در كارگروه حمايت از توليد تصويب و ابلاغ شده است، گفت: همچنين وزارت صنايع و معادن پيشنهاد استمهال بدهي 4 هزار واحد ديگر را داده است كه منتظر امضاي قانون مربوط به آن توسط وزير صنايع و معادن و رئيس كل بانك مركزي هستيم. وي بدون اشاره به آمار دقيق واحدهاي مشكل دار كشور عنوان كرد: البته استمهال بدهي صرفا يك اقدام بوده و اگر اقدامات مكمل آن انجام نشود، اين كار تاثير چنداني روي حل مشكلات واحدهاي توليدي نخواهد داشت. روغني همچنين با اعلام اين خبر كه آيين نامه‌ي قانون حمايت از مصرف كنندگان خودرو در جلسه‌ي آينده‌ي كارگروه حمايت از توليد نهايي مي‌شود، گفت: اين آيين‌نامه بعد از تصويب در كارگروه حمايت از توليد براي اجرا ابلاغ خواهد شد. انتهاي پيام
  • سه‌شنبه/ ۱۳ مرداد ۱۳۸۸ / ۱۴:۳۵
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8805-06571
  • خبرنگار :