مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران: استفاده از سي.ان.جي در سال گذشته 461ميليون دلار صرفه‌جويي داشت

صرفه‌جويي حاصل از جايگزيني گاز سي.ان.جي به جاي بنزين طي سال 1386 معادل 210 ميليون دلار و در سال 1387 معادل 461 ميليون دلار بوده است. به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، فريد عامري - مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران - با بيان اين مطلب اظهار كرد: در حالي كه متوسط مصرف روزانه بنزين در سال 1386 معادل 64.4 ميليون ليتر بود، در صورت نبود گاز سي.ان.جي به 66.6 ميليون ليتر مي‌رسيد و همچنين درسال گذشته در صورتي كه متوسط بنزين روزانه 66.9 ميليون ليتر بوده است، در صورت نبود گاز سي.ان.جي به 70.9 ميليون ليتر افزايش پيدا مي‌كرد. وي با تاكيد بر اين‌كه تا سال‌هاي قبل تنها امكان استفاده از خودروهاي بنزين‌سوز در كشور وجود داشت، ولي با تعريف سبد سوخت كشور امكان استفاده از خودروهاي سواري ال.پي.جي سوز، سي.ان.جي سوز، بنزيني و نفت گاز سوز ايجاد شده است، توضيح داد: اگرچه درصد استفاده از اين سوخت‌ها در سبد سوخت كشور هنوز قطعي نشده است، ولي همه كارشناسان بر ضرورت وجود سبد سوخت كشور تاكيد دارند. عامري با بيان اين‌كه امروزه موتور پايه سي.ان.جي سوز طراحي و توليدي شده و خودرو ملي گازوئيل سوز نيز در حال طراحي است، تصريح كرد: وضعيت مصرف بنزين طي سالهاي 1368 تا 1388 بيانگر اين است كه با وجود رشد شديد مصرف بنزين تا سال 1386 ولي به دليل راه‌اندازي سامانه هوشمند سوخت، مصرف بنزين طي سال‌هاي 1386 تا 1387 رشد نزولي داشته و در سال 1387 روند صعودي گرفته است. به اين ترتيب اگر كارت هوشمند نبود، در سال گذشته متوسط مصرف به 90 ميليون ليتر مي‌رسيد، در حالي كه مصرف فقط 67 ميليون ليتر در روز بوده است. او درباره واردات بنزين طي سال‌هاي گذشته تصريح كرد: واردات بنزين طي سال 1386 معادل 19 ميليون ليتر و در سال 1387 معادل 20 ميليون ليتر در روز بود، در حالي كه اگر سامانه هوشمند سوخت راه‌اندازي نشده بود، بايد روزانه 45 ميليون ليتر بنزين وارد مي‌كرديم. به گفته وي استفاده از سي.ان.جي در سال 1386 معادل 794 ميليون ليتر بنزين و در سال 1387 معادل 1451 ميليون ليتر بنزين بوده است. مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي با تاكيد بر توجه به ايمني و شيوه ورود قطعات لازم در صنعت سي.ان.جي در كشور توضيح داد: پيشتر برخورد با نحوه واردات قطعات سيستماتيك نبوده و هم اكنون وجود سازماني براي واردات منسجم و ايمن ضروري است، زيرا عمده نگراني‌هاي ما پس از راه‌اندازي جايگاه سي.ان.جي خدمات پس از فروش و تامين قطعات است كه هنوز نياز به تقويت دارد. وي در دومين همايش سي.ان.جي با اشاره به برنامه ساخت جايگاه‌هاي سي.ان.جي دو منظوره توضيح داد: در فاز اول 188 جايگاه، در فاز دوم 200 جايگاه و در فاز سوم 412 جايگاه احداث خواهد شد. به اين منظور 19 جايگاه راه‌اندازي شده و در سال 1386 تعداد 149 جايگاه دو منظوره و در سال 1387 معادل 180 جايگاه راه‌اندازي شده است. به گفته او در سال جاري تاكنون 30 جايگاه به بهره‌برداري رسيده و 157 جايگاه به زودي وارد مدار فعاليت خواهند شد. در اين زمينه 255 جايگاه در دست ساخت است. وي از ضرورت ايجاد متولي خاص سي.ان.جي در ساير وزارتخانه‌هاي مرتبط مانند وزارتخانه‌هاي راه و نيرو خبر داد و گفت: براي ساماندهي هر چه بهتر صنعت سي.ان.جي در كشور و تسريع عمليات مرتبط بهتر است در وزارتخانه‌هايي كه به نوعي با اين صنعت سر و كار دارند، متولي خاص سي.ان.جي ايجاد شود. انتهاي پيام
  • دوشنبه/ ۵ مرداد ۱۳۸۸ / ۱۱:۲۸
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8805-01828
  • خبرنگار :