معاون آموزشي دانشگاه تهران در خصوص نحوه برخورد با اعضاي هيات علمي داراي ركود علمي به بند 32 آييننامه قانون استخدامي اعضاي هيات علمي كشور اشاره کرد و گفت: در صورت تاييد ركود عضو هيات علمي توسط هيات مميزه دانشگاه، امكان قطع ارتباط استخدامي آن عضو هيات علمي با دانشگاه وجود دارد.
دكتر محمود كمرهاي در گفتوگو با خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: يكي از مصاديق تعيين ركود علمي اعضاي هيات علمي در هر دانشگاه، عدم كسب پايه ترفيع سالانه در سه سال متوالي توسط يک عضو هيات علمي است، در واقع با اين شرايط عضو مربوطه مشمول ركود علمي ميشود.
وي افزود: در صورت وجود موردي از احتمال ركود علمي، با توجه به اينکه اين موضوع با سرنوشت علمي و حيثيتي استاد ارتباط دارد، با دستور رييس دانشگاه هياتي براي بررسي دقيق موضوع تشكيل ميشود و درصورتي كه ركود علمي توسط هيات بررسي كننده مورد تاييد قرارگرفت مدارك، سوابق و مستندات مربوطه به هيات مميزه دانشگاه ارجاع ميشود كه درصورت تاييد هيات مميزه، امكان قطع ارتباط استخدامي آن عضو هيات علمي با دانشگاه وجود دارد. البته لازم به ذکر است که تصميم هيات مميزه زماني قابل اجرا خواهد بود كه رييس دانشگاه نيز آن را تصويب كند.
دکتر كمرهاي خاطر نشان كرد: اگر رکود علمي عضو هيات علمي توسط هيات مميزه مورد تاييد قرارگيرد، درصورتي که اين عضو مشمول شرايط بازنشستگي باشد بازنشسته ميشود و درغير اين صورت ارتباط او با دانشگاه قطع ميشود.
وي تصريح کرد: البته دستگاه قضايي كشور نيز براي كساني كه مشمول ركود علمي شوند اين امكان را فراهم كرده است كه در صورت شكايت فرد، پرونده وي مورد بررسي مجدد قرار گيرد.
معاون آموزشي دانشگاه تهران اذعان کرد: خوشبختانه در دانشگاه تهران و بسياري از دانشگاههاي معتبر كشور بحث رکود علمي يک عضو هيات علمي به ندرت رخ ميدهد.
برنامههاي دانشگاه براي توانمند سازي اعضاي هيات علمي
تشكيل كارگروه ايجاد رشتههاي جديد و بين رشتهاي در دانشگاه
دکتر كمرهاي در خصوص برنامههاي دانشگاه تهران در جهت توانمند سازي اعضاي هيات علمي، با بيان اينكه دراين زمينه به صورت مستمر اقداماتي انجام ميگيرد، گفت: دراين باره ميتوان به مباحثي چون ارزيابي دروني گروهها، تشكيل كارگاههاي آموزشي براي ارتقاي كيفيت، اعزام اعضا جهت فرصت مطالعاتي، سياستهاي تشويقي دانشگاه در زمينه توانمندسازي اعضاي هيات علمي همچون بحث پيشبيني گرنت آموزشي، جشنواره آموزشي، تشويق اعضاي هيات علمي در زمينه بازنگري دروس و محتواي آن اشاره كرد.
وي ادامه داد: درحال حاضر كارگروهي در حوزه معاونت آموزشي دانشگاه تهران تشكيل شده است که اين كارگروه در زمينه ايجاد رشتههاي جديد و بين رشتهاي فعاليت ميكند تا از اين طريق امكان تعريف گرايشها و گروههاي جديد و استفاده از توانمنديهاي اعضاي هيات علمي محقق شود.
وي در ادامه با بيان اينكه دانشگاه تهران تنها دانشگاهي در كشور است كه داراي ارزيابي مركز كيفيت است تصريح كرد: در ساير دانشگاهها اين فعاليت با عنوان نظارت و ارزيابي انجام ميگيرد.
28 درصد قطبهاي علمي کشور مربوط به دانشگاه تهران است
معاون آموزشي دانشگاه تهران در خاتمه تشكيل موسسات پژوهشي، پژوهشكدهها و هستههاي تحقيقاتي و قطبهاي علمي را از ديگر روشهاي تشويق در جهت توانمندسازي اعضاي هيات علمي بيان کرد و گفت: دانشگاه تهران در حال حاضر 32 قطب از مجموعه 113 قطب علمي كشور را در خود جاي داده است. به عبارتي بيش از 28 درصد قطبهاي علمي کشور در دانشگاه تهران قرار دارند.
انتهاي پيام