رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اصفهان: خطر فرسودگي پله‌هاي پل خواجو تا 200 سال ديگر وجود نخواهد داشت

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان هزينه‌ي مرمت پل خواجو را 200ميليون تومان اعلام كرد و گفت: با مرمت‌هاي انجام‌شده تا 200 سال آينده، خطر فرسودگي پله‌هاي پل خواجو وجود نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در اصفهان، احمد امين‌پور در گفت‌وگو با خبرنگاران با بيان اين‌كه آسيب‌شناسي و ارائه‌ي راه حل مرمتي با استفاده از کار علمي و فني در دستور کار است، از مرمت پل خواجو در سه حوزه خبر داد و اظهار داشت: مرمت دهانه‌هاي خروجي آب در پايين دست، مرمت سنگ‌فرش بخش پرش هيدروليکي آب و مرمت سنگ‌هاي پلکاني از جمله مرمت‌هاي اين پل هستند.

وي حذف ريشه‌ي درختاني که پشت سنگ‌ها رشد کرده بودند و برداشتن سنگ‌هايي را که در جريان آب پديده‌ي کاويتاسيون در سنگ را پديد آورده بودند، از اقدامات مرمتي دهانه‌ي خروجي آب پايين‌دست ارزيابي و بيان کرد: پس از برچيدن سنگ‌ها از جاي خود و تراشيدن اندودهاي سيماني دوره‌هاي مرمتي گذشته، براي اقدام در صورت نياز به روش لقمه‌گذاري با هدف پر کردن فضاهاي خالي و بندکشي در بدنه‌ي سنگين دهانه اقدام شد.

او ادامه داد: در مرمت سنگ‌فرش کف و گسترش اين بخش براي دور کردن پرش هيدروليکي از پايه‌ها که پس از مرمت دهانه صورت مي‌گيرد و در مرمت‌هاي دهه‌ي 50، سنگ‌فرش افزوده شده بود، ابتدا تمام سطوح پاک‌سازي شدند. در صورتي که در اين بخش، سنگ‌ها داراي نشان يا سنگ قبر باشند، نسبت به جابه‌جايي يا کاربرد دوباره‌ي آن‌ها اقدام مي‌شود.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان با بيان اين‌که در دوره‌ي قاجار به‌دليل فقر نسبي حکومت، در ساختار پل از سنگ قبر استفاده شده است، گفت: در خاک‌برداري‌هاي انجام‌شده در سنگ‌فرش کف پل، هشت قطعه سنگ قبر کشف شدند و پس از صورت‌جلسه، به تخت فولاد انتقال يافتند.

وي درباره‌ي شيوه‌ي برخورد با قطعات سنگ، توضيح داد: اين سنگ‌ها چند دسته‌اند، سنگ‌هايي که با مرمت موضعي، سطحي و با يک تيشه‌گيري دوباره کاربرد در جاي خود را دارند، سنگ‌هايي که به‌دليل فرسودگي متوسط از طريق وصالي مي‌توانند دوباره مورد استفاده قرار گيرند و سنگ‌هايي که به‌دليل فرسودگي بسيار زياد با عدم کاربرد مناسب آن (مانند کاربرد سنگ قبر در پله) بايد نسبت به تعويض آن‌ها با سنگ جديد و کاملا هم‌خوان اقدام كرد.

او با شاره به اين‌که در روش لقمه‌گذاري تلاش شده است، تراز پله‌ها به سطح اصلي خود افزايش يابد، افزود: فضاهاي خالي با سيمان يا آجر پر مي‌شوند و تاکنون هيچ دخل و تصرفي نشده است. در ادامه‌ي مرمت نيز استفاده از ماشين‌آلات براي جابه‌جايي و کاربرد دوباره‌ي سنگ اصيل نه جهت تخريب آن استفاده شده است.

وي بيان كرد: از ملات‌هاي پايه آهکي در پل‌ها براي هم‌خواني، همگني و بيش‌تر كردن چسبندگي بخش جديد و قديم استفاده شده است. در نتيجه، با ساخت نمونه‌ي آزمايشگاهي ملات و کاربرد نظرهاي استادکاران، ملاتي با ترکيب يك سيمان، سه شيره‌ي آهک و شش ماسه روشن ساخته شد و مورد استفاده قرار گرفت.

امين‌پور اظهار داشت: کميته‌ي ميراث فرهنگي نسبت به اين‌که پل خواجو تاکنون در فهرست ميراث جهاني ثبت نشده، انتقاد کرده است. ما مي‌دانيم که اين پل و سي‌وسه پل از افتخارهاي کم‌نظير شهر اصفهان‌اند، اما آنچه موجب نگراني مي‌شود، تاثيرات جوي و آب‌شستگي‌هاست.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان مهم‌ترين عامل آسيب به پل خواجو را حرکت آب و آب‌شستگي‌ها دانست و گفت: کارشناسان معتبر و مهندسان ناظر در روند عمليات مرمت پل خواجو حضور دارند و همه‌ي اقدامات انجام‌شده مستندسازي مي‌شوند تا در آينده، مورد استفاده قرار گيرند.

وي ادامه داد: در هر پروژه‌اي اطمينان مي‌دهيم، کار به بهترين نحو انجام شود. فقط سازمان ميراث فرهنگي است که مرجع استعلام‌هاست و هر مرمتي بايد زير نظر اين سازمان انجام شود.

او تأكيد كرد: کسي نمي‌تواند تيشه به ريشه‌ي پل بزند و اگر کسي قصد چنين عملي را در سر مي‌پروراند، بايد جنايتکار فرهنگي تلقي و با او به‌شدت برخورد شود.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۳۰ تیر ۱۳۸۸ / ۱۷:۴۰
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8804-14185
  • خبرنگار :