لغو دوباره افتتاح رسمي سكو حفاري ايران ـ البرز!
باوجود دعوت رسمي رياست جمهوري و وزارت نفت از رسانههاي جمعي براي حضور در مراسم افتتاح رسمي سكو حفاري نيمهشناور ايران ـ البرز در روز سهشنبه (30 تير)، ولي براي چندمين بار اين برنامه لغو و به زماني ديگر موكول شد. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، باوجود آغاز حفاري آزمايشي خزر از ماههاي گذشته و همچنين اعلام مسوولان وزارت نفت مبني بر آماده راهاندازي بودن اين سكو، ولي زمان راهاندازي اين دستگاه حفاري با تغييرات متعددي مواجه بوده است. در اين زمينه غلامحسين نوذري ـ وزير نفت ـ در اواسط اسفند سال گذشته درباره اين سكو با اشاره به اينكه براي اين كار حدود 350 ميليون دلار سرمايهگذاري شده است، افزوده بود كه براي اكتشاف در آبهاي عميق خزر، سكو از حوضچهاي كه در حال ساخت بود، خارج شده و الان در فاصله 15 كيلومتري از ساحل قرار گرفته است. او با بيان اينكه لازم بوده كه يك سري تستها و آزمايشها در عمق 30 تا 33 متري آب انجام شود، ابراز اميدواري كرده بود كه طي يك تا دو ماه آينده تستها تكميل و سكو به محل اصلي كه حدود 750 تا 800 متر عمق دارد، منتقل شده و كار حفاري را آغاز كند. وي با اشاره به اينكه بلوكهاي مختلفي در درياي خزر داريم كه بلوك نهايي براي آغاز اولين حفاري چاه در آينده اعلام ميشود، خاطرنشان كرده بود كه حفاري توسط نيروهاي ايراني انجام ميشود؛ اگرچه شركت پتروبراس برزيل هنوز مشغول مذاكره است، ولي همانطور كه گفتهايم در هيچ پروژهاي معطل ديگران نخواهيم ماند. به گزارش ايسنا، اگرچه برنامهريزي براي افتتاح رسمي اين دستگاه به سال 1386 و وعده شركت صدرا براي تحويل كامل و راهاندازي سكو در 31 تير سال 1386 برميگردد، ولي بهدلايل مختلف فني تكميل سكو تا اواخر سال گذشته به تعويق افتاد. در اين خصوص از اوايل امسال زمانهاي مختلفي براي افتتاح رسمي فعاليت اين سكو اعلام شد كه همگي در ساعات پاياني مانده به افتتاح لغو شدهاند كه 25 ارديبهشت، 20خرداد و سرانجام 30 تير از جمله اين زمانها بوده است. در اين رابطه آخرين شنيدهها از برنامه افتتاح رسمي اين سكو در روز پنجشنبه (يكم مرداد) حكايت ميكند. براساس اظهارات منابع مطلع در وزارت نفت، يكي از اصليترين دلايل تاخيرهاي اخير در راهاندازي اين سكو، وضعيت مذاكرات امور خارجه در خصوص رفع اختلافات در رژيم حقوقي درياي خزر ذكر شده كه منجر به ترديد و تعلل وزارت خارجه در آغاز حفاري ايران در خزر شده است. گفتني است، ساخت سكوي حفاري نيمه شناور ايران ـ البرز در اوايل سال 1380 به كنسرسيومي از شركت ايراني صدرا با سهمي بيش از 90 درصد و شركت سوئدي GVA با سهمي كمتر از 10 درصد واگذار شد. براساس تعهدات پيش بيني شده در قرارداد اوليه، كنسرسيوم بايد در شهريور سال 1383 سكو را تحويل ميداد. پس از تاخيرهاي مكرر و اضافه پرداختها سرانجام قرار شد كه در 31 تير سال 1386 با تحويل يدككشها و سكو، عمليات حفاري آغاز شود. در آن زمان شركت صدرا از آمادگي تحويل سكو و يك يدكش خبر داد و تاكيد كرد اگرچه از سوي سازمان مديريت و برنامهريزي وقت به شوراي عالي فني كشور ارجاع داده شده بود كه سكو در تاريخ 31 تير به بهرهبرداري برسد و مقرر شده همزمان با بهرهبرداري از سكو، شناورهاي پشتيباني حداكثر به يك ماه تاخير تحويل داده شود، ولي به دليل تغييراتي كه شركت بهرهبردار (شركت حفاري شمال) براي آغاز عمليات حفاري لازم دانسته بود، قرار شد كه تغييرات تا پايان مهر 1386 تكميل و سپس عمليات حفاري آغاز شود كه بنا به دلايل مختلف بهرهبرداري از سكو تاكنون امكانپذير نشده است. اين سکو ميتواند عمليات حفاري را به صورت نيمه شناور تا عمق 1030 متر از سطح آب و تا شش هزار متري بستر دريا انجام دهد. اين سکو حدود 14 هزار تن وزن دارد که 120 نفر روي آن فعاليت خواهند کرد. انتهاي پيام