در پي انتخاب بذرپاش به سمت رييس سازمان ملي جوانان؛ گمانهزني براي مديرعامل جديد سايپا آغاز شد چه سرنوشتي در انتظار سايپا خواهد يود؟
شايد بذرپاش را بتوان يكي از جوانترين مديران سياسي ـ صنعتي دانست كه طي مدت كوتاهي حضور در اين عرصهها توانست بر مسند يكي از معاونتهاي رييس جمهوري بنشيند، اما حال اين سوال مطرح است كه سرنوشت بنگاه صنعتي سايپا به كجا ميانجامد؟ به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مهرداد بذرپاش كار خود در عرصه صنعت را اواخر سال 1385 به عنوان مديرعامل شركت پارس خودرو آغاز كرد و ديري نپاييد كه توانست جايگزين احمد قلعهباني ـ مديرعامل كهنهكار سايپا - شود. در چند ماه اخير نيز بحث حضور وي در شركت سرمايهگذاري تامين اجتماعي (شستا) مطرح بود كه بنا به دلايلي و در حالي كه حكم وي نيز به امضاي مديرعامل شركت رسيده بود، ولي اين كار انجام نشد و پس از آن عنوان شد كه اين حكم بايد به امضاي چند نفر ميرسيد تا سنديت يابد. گذشته از حاشيههاي زياد انتقال نافرجام مديرعامل سايپا به شستا، پس از انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري حتي از وي به عنوان يكي از كانديداهاي وزارت در دولت ياد ميشد؛ تا اين كه روز گذشته اعلام شد مهرداد بذرپاش به عنوان معاون رييس جمهوري و رييس سازمان ملي جوانان در دولت دهم انتخاب شده است. در حال حاضر مهم وضعيت دومين بنگاه پر فروش خودروسازي كشور است؛ چرا كه مديرعامل آن با پذيرش سمت معاونت رييس جمهور و رييس سازمان ملي جوانان، به لحاظ قانوني نميتواند كار خود را در سايپا ادامه دهد. البته در اين زمينه يكي از مديران سايپا معتقد است بايد صبر كرد و ديد كه آيا بذرپاش سمت جديد خود را ميپذيرد يا نه؛ چرا كه ممكن است در اين زمينه همان داستان شستا تكرار شود! با اين وضع در صورتي كه مديرعامل سايپا سمت جديد خود را بپذيرد، مديران عامل پارس خودرو و سايپا ديزل به عنوان مهمترين كانديداهاي جايگزين مطرح هستند. هر چند علي ملك ـ مديرعامل سايپا ديزل - كه پيش از اين عضو شوراي شهر شاهرود و معاون هواپيمايي هما بوده، اخيرا از بيتمايلي خود نسبت به رفتن به سايپا سخن به ميان آورده بود، ولي در حال حاضر بعيد نيست در صورت پيشنهاد چنين سمتي، وي براي رفتن به سايپا اظهار علاقهمندي نيز از خود نشان دهد. از سوي ديگر مسيح تفرشي - مديرعامل پارسخودرو - نيز كه پيش از اين مديركل فني حراست و مديركل مركز تحقيقات و جهاد خودكفايي سازمان صداوسيما بوده، چندان بيعلاقه به ترك پارسخودرو به مقصد سايپا نيست، به عنوان گزينه بعدي جايگزيني مهرداد بذرپاش مطرح است. البته مديرعامل بيحاشيه پارسخودرو كه چندان هم دوست ندارد در رسانهها مطرح باشد، به طور صريح تمايل و علاقه خود به رفتن به سايپا را نشان نداده، ولي قبلا گفته بود كه درخصوص تغيير و تحولات نيز هياتمديره شركت بايد تصميمگيري كند و نميتوانم در اين خصوص اظهارنظر كنم. در حال حاضر و طبق آخرين آمار اعلام شده، شركت سايپا ديزل به لحاظ توليد در شرايط خوبي به سر نميبرد، چرا كه طي خرداد امسال 65 درصد كاهش توليد نسبت به ماه مشابه سال گذشته داشته و جالب است كه مديرعامل آن شرايط اقتصادي و كاهش تقاضا براي خودروهاي تجاري را علت امر ميداند. پارس خودرو نيز كه هنوز در خصوص تندر90 تعهد محقق نشده دارد و خودروهاي لوكس آن نيز با توجه به شرايط نه چندان مطلوب بازار و كمبود نقدينگي از فروش چندان بالايي برخوردار نيست، اما با وجود اين در همين مدت 23 درصد افزايش توليد داشته است و در مجموع نسبت به ساير خودروسازان از اوضاع مطلوبتري برخوردار است. با اين اوصاف و با توجه به اينكه به تازگي تعدادي از مديران پارسخودرو به پستهاي بالاتر مديريتي در صنعت خودرو منصوب شدهاند، به نظر ميرسد كه تفرشي از شانس بيشتري براي احراز مديرعاملي سايپا برخوردار است، مگر اينكه نظر بر گزينه سومي هم باشد كه فعلا قرار بر روي پرده آمدنش نيست. اكنون بايد ديد كه چه سرنوشتي در انتظار توليدكننده پر تيراژترين سواري كشور است؛ چرا كه معلوم نيست با رفتن جمعي از مديران ارشد اين گروه خودروسازي، چه سرنوشتي در انتظار آن خواهد بود. انتهاي پيام