قائم‌مقام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري: اگر صنايع دستي با اين سبك و سياق پيش رود به مشكل برمي‌خوريم 70 درصد بودجه در ميراث فرهنگي خرج مي‌شود!

مراسم توديع رييس پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و معارفه‌ي رييس جديد اين پژوهشگاه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين مراسم كه امروز (23 تيرماه) در پژوهشكده‌ي حفاظت و مرمت برگزار شد، ابتدا رييس پژوهشكده‌ي حفاظت و مرمت ـ عبدالرسول وطن‌دوست ـ به نمايندگي از ديگر پژوهشگاه‌ها و كارمندان، از سيدمهدي موسوي كوهپر به‌عنوان سرپرست پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري قدرداني كرد.

سپس موسوي كوهپر گفت: امروز براي من، روز شادي است و از اين پس، فرصت بيش‌تري براي فعاليت و خدمت در دانشگاه خواهم داشت. اين مدت براي من فرصت گران‌بهايي بود و تلاش كردم، به‌قدر وسع در راستاي حفاظت از ميراث فرهنگي و توسعه‌ي آن فعاليت كنم. هم‌چنين خوشحالم از اين‌كه پس از من، كسي جايگزين مي‌شود كه جزو گروه ما بوده است و پژوهشگاه را به‌خوبي مي‌شناسم. اين مسأله، دغدغه و نگراني من را از بين مي‌برد كه فردي از بيرون به اين سمت منصوب نشده است تا با برنامه‌ها آشنا نباشد.

وي با اشاره به اين‌كه موفقيت خوشنويس ـ رييس جديد پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ موفقيت خانواده‌ي ميراث فرهنگي است، بيان كرد: من از او مي‌خواهم، محيطي دوستانه ايجاد كنند تا فضايي خشك و مكانيكي به‌وجود نيايد، زيرا چنين فضايي در حوزه‌ي فرهنگ جواب نمي‌دهد.

موسوي در ادامه، گزارش كوتاهي را از فعاليت‌هاي پژوهشگاه ارائه كرد و گفت: در سال‌هاي 1380 تا 1383 در مجموع، 116 كاوش باستان‌شناسي انجام شدند. اين تعداد در سال 1387 به 197 مورد رسيد. هم‌چنين در اين دوره، 514 بررسي و شناسايي انجام شدند كه در گذشته، اين موضوع 123 مورد بود. در اين مدت، 54 كاوش بين‌المللي نيز انجام شدند.

وي با اشاره به اين‌كه امسال، 73 عنوان كتاب چاپ شدند، اظهار داشت: پژوهشگاه امسال يك كار بزرگ ديگر نيز انجام داد، آن هم ايجاد كوشك نخبگان در مقر سازمان ملل در وين بود و 19 خردادماه اين اتفاق افتاد.

او در پايان خطاب به قائم‌مقام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، گفت: اين گزارش كوتاه، ظرفيت‌هاي بالاي پژوهشگاه را نشان مي‌دهد كه بايد قدر آن‌ها را دانست.

به گزارش ايسنا، حميد بقايي ـ قائم‌مقام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ نيز در اين مراسم بيان كرد: يكي از مشكلاتي كه اكنون وجود دارد، اين است كه پژوهشگاه سازمان به پژوهشگاه ميراث فرهنگي تبديل شده است. درحالي‌كه سازمان، بخش‌هاي ديگري نيز دارد. البته 70 درصد بودجه‌ي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در بخش ميراث فرهنگي خرج مي‌شود و اين‌كه گفته مي‌شود، بيش‌تر فعاليت‌ها در گردشگري بوده است، صحت ندارد. اين مطالب به اين دليل است كه گردشگري نمود سريع‌تر و ويژه‌اي دارد؛ اما بايد پژوهشگاه را به سمتي پيش برد كه همه‌ي بخش‌هاي سازمان را دربرگيرد.

او اشاره به سخنان رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مبني بر اين‌كه پژوهشگاه بايد مرجع ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري باشد، گفت: اين‌كه فصل‌نامه در پژوهشگاه منتشر شود، خوب است، ولي نبايد فقط در حوزه‌ي ميراث فرهنگي باشد.

بقايي درباره‌ي انتخاب خوشنويس به‌عنوان رييس پژوهشگاه، توضيح داد: خوشنويس در تحصيلات خود، گرايش احياي بناهاي تاريخي را دارد و از احياي بنا با تغيير كاربري، براي استفاده در گردشگري مي‌توان سود برد، بويژه اين‌كه تنها عاملي كه گردشگري را مي‌تواند توسعه دهد، فرهنگ است.

وي با اشاره به حوزه‌ي صنايع دستي و اين‌كه اين بخش نيز اگر بخواهد با همين سبك و سياق پيش رود، به مشكل برمي‌خوريم، اظهار داشت: جا داشت، موسوي گزارش كار خود را كامل‌تر ارائه مي‌كرد، ولي با اين حال، از خود او خواستيم، فردي را براي اين سمت پيشنهاد دهد كه يكي از گزينه‌هاي او، خوشنويس بود.

بقايي تصريح كرد: اشكال بزرگ ما در ميراث فرهنگي اين است كه بسيار گزينشي عمل كرديم. در واقع، به خيلي از بخش‌ها توجه زيادي كرديم و برخي بخش‌هاي ديگر را رها كرديم. اين درحالي است كه در حوزه‌اي مانند باستان‌شناسي بايد برنامه‌ريز و ناظر باشيم و مجوزها را ارائه دهيم. قرار نيست، تمام كاوش‌ها را ما انجام دهيم، بويژه اين‌كه بسياري از فارغ‌التحصيلان اين رشته در اين حوزه كار نخواهند داشت. به اين ترتيب، مي‌خواهيم با اين روش در حوزه‌ي باستان‌شناسي يك انقلاب ايجاد كنيم. يك مسأله‌ي مهم ديگر، اجراي قانون است و بايد تكليف اشياي تاريخي كشف‌شده تعيين شود تا مراحل اداري خود را طي كنند و براي تحقيق در اختيار پژوهشگران قرار گيرند.

در ادامه‌ي اين مراسم، احمد خوشنويس نيز مطالبي را بيان كرد.

به گزارش ايسنا، در پايان اين مراسم كه فريبرز دولت‌آبادي ـ معاون ميراث فرهنگي ـ، حسن فاضلي ـ رييس پژوهشكده‌ي باستان‌شناسي ـ و طه هاشمي ـ رييس پيشين پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ در آن حضور داشتند، لوح يادبودي به موسوي و حكم معاونت سازمان و رياست پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به خوشنويس توسط قائم‌مقام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري داده شد.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۲۳ تیر ۱۳۸۸ / ۱۷:۴۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8804-10933
  • خبرنگار : 71219