احمد نادعليان طي نامهاي اظهارات و دلايل مدير کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي هرمزگان را درباره پروژه « روياي صلح در خليج فارس» رد کرد و گفت:«اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي هرمزگان و انجمن هنرهاي تجسمي هرمزگان حرفهاي متناقض ميزنند.»
در متن كامل نامهاي كه اين هنرمند محيطي خطاب به مدير كل دفتر هنرهاي تجسمي نوشته و نسخهاي از آن در اختيار بخش تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گذاشته است، خطاب به محمود شالويي آمده است:
«پيرو دادخواهي اينجانب «احمد نادعليان» در خصوص تحريف مالکيت معنوي و مادي اثر پرواز 655 IR و پيگيري جنابعالي، آقاي همايون اميرزاده - مدير کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي هرمزگان، طي نامه شماره 5/30/2/17 در تاريخ13/3/ 88 نکاتي را توضيح دادهاند که با واقعيت تطبيق ندارد و از نامه ايشان متاسف هستم.
عليرغم ادعاهاي غير واقعي ايشان از طرف کارشناسان حقوقي اداره بازرسي بنياد حفظ ارزشها ، تخلف انجمن هنرهاي تجسمي هرمزگان تائيد شده است و اين موضوع به رياست آن بنياد جناب آقاي سردار باقرزاده منعکس شده است. ايشان نيز دستور لازم را صادر نمودهاند، اما بنده از انجمن هنرهاي تجسمي هرمزگان شکايت دارم و با توجه با اينکه انجمنها زير مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد هستند اين انتظار وجود دارد که شما نيز به سهم خود اين موضوع را پيگيري نمائيد.»
در ادامه اين نامه آورده است: «آقاي اميرزاده براي توجيه تخلف انجمن هنرهاي تجسمي هرمزگان، مالکيت معنوي جشنواره پانزدهم را تحريف کردهاند و در اين نامه عنوان كردند: «دومين جشنواره هنر محيطي خليج فارس در جزيره هرمز با موضوع شهادت مظلومانه هموطنانمان در حملهي ناجوانمردانهي ناو آمريكايي به هواپيماي ايرباس است كه توسط انجمن هنرهاي تجسمي استان هرمزگان و با همكاري اين اداره كل و ساير ارگانهاي استان برگزار شده است.
مطالب نامه ايشان فرسنگها با واقعيت فاصله دارد و از اين جهت ادعاي ايشان را تکذيب مينمايم. چنين ادعاي بياساسي از يک مدير کل بعيد است و در صورتي که مدارک کافي براي اين ادعا ارائه ندهند، موضوع از طريق مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي پيگيري خواهد شد.
به همراه اين نامه تصاوير فراخوان ، مستندات خبري و تصويري دومين جشنواره هنر محيطي خليج فارس که در دي ماه 1386 برگزار شده است ارائه شده و به استناد مدارک فوق اعلام مينمايم که چنين عنواني در دستور کار و گزارش جشنواره برگزار شده توسط انجمن هنرهاي تجسمي هرگز قيد نشده است.»
به گفتهي نادعليان؛ «در فراخوان دومين جشنواره هنر محيطي هيچ اشارهاي به پرواز 655 IR و يا تداوم جشنواره نشده است و اين فراخوان در تابستان 1386 در اختيار اينجانب قرار گرفته بود.
اين در حالي است كه اثر پرواز 655 IR تنها يک اثر در پانزدهمين جشنواره هنر محيطي بوده است که در بهمن ماه 1386 براگزار شده و هيچ ارتباطي با دومين جشنواره که توسط انجمن هنرهاي تجسمي هرمزگان در ديماه 1386 برگزار شده ندارد.
رويکرد موضوع جشنواره که توسط بنده در رسانهها اعلام شده بود، «مخالفت با نظامي شدن خليج فارس» بود و به پيشنهاد هنرمندان جوان در پايگاه اينترني که پس از پايان جشنواره طراحي شد عنوان جشنواره را «روياي صلح در خليج فارس» اعلام كرديم، بنابراين جشنوارهاي با موضوع شهادت مظلومانه هموطنانمان در حمله ناجوانمردانه ناو آمريكايي به هواپيماي اير باس هرگز وجود خارجي نداشته است.»
اين هنرمند محيطي در ادامه اين نامه عنوان كرده است: «طبق سندي که کارشناسان حقوقي اداره بازرسي بنياد حفظ ارزشها در اختيار بنده قرار دادند ، در تاريخ 4 اسفند ماه 86 يعني زمانيکه هنرمندان به طرف بندر عباس در حرکت بودند، رئيس انجمن هنرهاي تجسمي نامهاي را بدون هماهنگي با بنده به آن اداره ارسال و درخواست کمک مينمايند. به اعتقاد کارشناسان حقوقي دفتر بازرسي آن اداره اين نامه مبناي انحراف است و موجب ميشود که به افراد غير از مالکان مادي و معنوي اثر پرواز 655 IR کمک مالي شود و بواسطه دو لوح فشرده مالکيت معنوي اثر نيز تحريف شود.
اينجانب تاکيد مينمايم که ارسال اين نامه به اداره حفظ ارزشها بدون هماهنگي با بنده بوده است و تقاضا دارم اين موضوع پيگيري شود.
اين در حالي است که تمامي شرکتکنندگان کليه هزينههاي سفر و غذا را خودشان پرداخت کردند.
پيش از اين تاکيد کردهام و دوباره تاکيد مينمايم که انجمن هنرهاي تجسمي استان هرمزگان در شکلگيري اثر پرواز 655 IR هيچ نقشي نداشته است.
همچنين تمامي شرکتکنندگاني که از تهران به همراه بنده به اين جشنواره آمدهاند در يک نامه جمعي اين موضوع را تائيد کردهاند که انجمن هنرهاي تجسمي هرمزگان در اين پروژه هيچ نقشي نداشته است.
در بولتني که همزمان با جشنواره در ديماه 1386 منتشر شده نيز به صورت کاملا مشخص قيد شده که جشنواره در روز پنجم ديماه آغاز و در روز هشتم ديماه رسما به کار خود پايان خواهد داد.
همچنين هيچ تصويري از پرواز 655 و ديگر آثار حدود 40 هنرمند غير بومي که در بهمن ماه به هرمز رفتند در آن منتشر نشده است. در نتيجه اين ادعا که اثر پرواز 655 اثر منتخب بوده است، صحت ندارد.
آقاي اميرزاده ، بنده را يک شرکتکننده در جشنواره دوم قلمداد کردهاند. مطابق با مطالب مندرج در خبرگزاريها، نشريات و مجلات متعدد که رونوشت آنها در اينجا ارائه ميشود،رويکرد موضوعي جشنواره را بنده شخصا تبيين کردم و هنرمندان با انتخاب اينجانب به جشنواره دعوت شدند، در حاليكه ايشان گفتهاند که
«چون اثر آقاي نادعليان به عنوان يك اثر شاخص و مرتبط با موضوع جشنواره تعيين گرديد، تعدادي عكس از اين اثر گرفته شد و توسط انجمن هنرهاي تجسمي در قالب سي دي تهيه گرديد كه به عنوان شاخصترين اثر به صورت گزارش تصويري ارائه شده است.»
نادعليان اضافه كرده است: «رئيس انجمن - سرکار خانم اميني و نايب رئيس انجمن - آقاي احمد کارگران اثر پرواز 655 IR را هرگز به چشم نديدند و نسبت به روند آن بياعتنا بودند. با اين وجود نميدانم چه افرادي چنين شأن و اختياري را براي خود قائل شدهاند که بنده و همراهانم را وارد يک رقابت فرهنگي نمايند. از ديد من آنها فاقد چنين صلاحيتي هستند. در ارتباط با انتشار اين اثر تناقض وجود دارد. پيش از اين سرکار خانم اميني - رياست انجمن هنرهاي تجسمي هرمزگان، در گفتگويي که با ايشان داشتم از نشر اين لوح فشرده بياطلاع بودند. علاوه بر اين طي نامهاي که براي بنده ارسال کردند مخالفت خود را با نشر لوح فشرده اعلام نمودند. ايشان اعلام كردند که دليل نشر اين اثر اين بوده است که گويا زمان طراحي اين لوح فشرده نقص فني درلب تاب حاوي عکسهاي جشنواره موجب شده مجريان آن تنها بتوانند ازعکسهاي موجود در دوربين آقاي غلامرضا رحيميان – عکاس هرمزگاني – که مربوط به هواپيما بوده استفاده کنند.
که البته اين توجيه نيز با واقعيت تطبيق ندارد. در تصاوير منتشر شدهي بالا آثار ديگر هنرمندان بومي منتشر شده است و در وبلاگهايشان نيز ديگر تصاوير موجود است. حال بايد مشخص شود که اثر من با انتخاب آنها برتر تشخيص داده شده است و يا نقص فني موجب برتري اينجانب شده است؟ اين تناقض گوييها در شأن مديران فرهنگي نيست.
بهتر است آقاي اميرزاده بدانند که تمامي اطلاعات مربوط به هنر محيطي ايران به صورت طبقهبندي شده نزد من موجود است. شايد آنها فراموش کردهاند و شايد وبلاگ مربوط به جشنوارههاي انجمن ديگر فعال نباشد. اما به استناد گزارشات خودتان هرگز اثر من به عنوان اثر شاخص در جايي ثبت نشده است.
پذيرش اين مسئله بسيار دشوار است که من و همراهانم براي اثر هزينه کنيم، آنها از جايي ديگر بابت اثر ما هزينه بگيرند و بخواهند به ما بقبولاند که ما برتر تشخيص داده شديم!
تناقض ديگر اين است که طبق سندي که کارشناسان حقوقي اداره بازرسي بنياد حفظ ارزشها در اختيار بنده قرار دادند، اثر پرواز 655 IR در لوح فشرده ديگري بدون اطلاع و قيد نام هنرمندان و مجريان اصلي آن منتشر شده است. اين بار اثر با عنوان «هنر محيطي پايداري»! منتشر شده است. اين گونه نان خوردن از زحمت ديگران بيشرمانه است.
در لوح فشرده تهيه شده اول و دوم هيچ اشارهاي به جشنواره دوم نشده است و توضيح ساختگي شاخص تشخيص دادن اثر بياساس است و واقعيت ندارد.
هيچ کدام از افرادي که طراح و مولد اين اثر هستند،از چگونگي شرکت در جشنواره هنر محيطي پايداري اطلاع ندارند.
آقاي اميرزاده اين رويکرد مغاير با فرهنگ غلط است که با اندک دخالت همه چيز را در کارنامه خودتان رقم بزنيد. در مجلدي اخير شما خودتان اين رفتار را تکرار کرديد.
براستي آيا اثر سيمرغ ميتواند در کارنامه شما جاي بگيرد؟ نام اعضاي شوراي شهر هرمز و جايگاه آنها کجاست؟ زمانيکه کار در مرحله پاياني بود، چگونه خودتان را به کنار کار رسانديد، از من چه خواستيد و چگونه در کارنامه خودتان آن را روايت کرديد! ؟ براي اين اثر چقدر هزينه کرديد؟ آيا اين هزينه ناچيز مثل تهيه يک پتوي هشت هزار توماني، آن هم پس از اجراي اثر ميتواند اين اثر را در کارنامه شما جاي دهد؟ نوشتن چند نامه، حضور يک مدير فرهنگي در کنار اثر و حمايت ناچيز از يک اثر يک وظيفه است ودلالت بر تملک آن ندارد. در صفحه بعد تصوير سيمرغ نيز اثر ديگري را که متعلق به همراهان من بوده است بدون اجازه آنان منتشر کرديد.»
به گزارش ايسنا، نادعليان در بخش پاياني اين نامه نوشته است: «با توجه به ادعاي موجود تقاضا دارم که آقاي اميرزاده به سئوالهاي زير پاسخ دهند.
آيا جشنوارهاي با عنوان «موضوع شهادت مظلومانه هموطنانمان در حمله ناجوانمردانه ناو آمريكايي به هواپيماي اير باس» فراخوان داشته است؟
دبير چنين جشنوارهاي چه کسي بوده است؟
هنرمندان اين جشنواره با موضوع ياد شده چگونه و توسط چه فرد يا افرادي انتخاب شدهاند؟
داوران جشنواره چه کساني بودهاند؟
آيا هنرمندان از رقابتي بودن جشنوارهاي که اثر پرواز 655 در آن انجام شده است اطلاع داشتهاند؟
آيا افرادي که هنوز تعريف هنر محيطي را به درستي نميدانند چگونه صلاحيت دارند که بنده يا همراهانم را قضاوت نمايند؟
آيا مطالبي را که نوشتهايد خودتان باور داريد؟
پاسخ سئوالات بالا را ما به درستي ميدانيم. قصد ما اين است که شما بنا بر مصلحت بومي پاسخ ندهيد. حقيقت را بيان کنيد.
پيرو اعلام مکرر اين موضوع که جشنواره حامي مالي نداشته است و هزينه و مخارج آن به عهده خود هنرمندان بوده است، جناب آقاي دکتر حبيبالله صادقي - مدير کل پيشين دفتر مرکز هنرهاي تجسمي در سال 1386 در حضور چند هنرمند شرکتکننده به بنده اعلام نمودند که به اعتبار حضور بنده در جشنواره هرمزگان هزينههايي را به هرمزگان کمک مينمايند. پيرو مطلب ايشان پس از مشاهده اسناد آن متوجه اين موضوع شدم که آنچه که به عنوان هزينههاي انجام شده به تهران اعلام شده با واقعيتي که من در هرمزگان شاهد بودم تطبيق ندارد.
با توجه به اسناد ارائه شده در بالا، چنانچه مديريت محترم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي هرمزگان هنوز ادعا دارند که اثر پرواز 655 IR در دومين جشنواره هنر محيطي و با مديريت انجمن هنرهاي تجسمي هرمزگان انجام شده است، بدينوسيله تقاضا دارم صورتحسابهاي ارسال شده مذکور که به مرکز هنرهاي تجسمي مورد بررسي قرار گيرد. اگر من منتخب شما بودم اين حق من است که از امتيازي که براي منتخبان درخواست شده است بهره ببرم. ابهاماتي در آن وجود دارد که گواهي ميدهد به تعهدات ادعا شده عمل نشده است. علاوه بر اين سئوال وجود دارد که چرا علي رغم اينکه تمامي هزينههاي سفر و غذا را هنرمندان غير بومي خودشان پرداخت کردهاند. از مدير کل دفتر مرکز هنرهاي تجسمي مستقر در تهران و حفظ ارزشها کمک مالي مطالبه شده است؟
با توجه به اينکه اثر پرواز 655 IR به موضوعي انساني توجه دارد و در زمان شکلگيري آن يک جمع بدون چشم داشت مادي آن را شکل دادهاند، بدينوسيله از جناب آقاي شالويي مدير كل محترم دفتر امور هنرهاي تجسمي تقاضا ميشود اين موضوع را همانطور که در ملاقات حضوري قول دادند با جديت پيگيري نمائيد. رعايت حقوق هنرمندان حضور آنها در پيشبرد اهداف فرهنگي ضمانت مينمايد.»
گفتني است: رونوشت اين نامه به اداره كل حفظ آثار وارزشهاي دفاع مقدس استان تهران نيز ارسال شده است.
انتهاي پيام