/آخرين تصميمات نشست مجمع کشورهاي صادرکننده گاز/ انتخاب دبيرکل به آبان‌ماه موكول شد اختيارات دبير کلي به طور موقت به وزير نفت قطر سپرده شد

درحالي که پيش‌بيني مي‌شد در نشست وزارتي مجمع کشورهاي صادرکننده گاز (GECF) در قطر موضوع دبيرکلي نهايي شود، ولي باتوجه به تقاضاي برخي کشورهاي عضو براي فرصت بيشتر جهت انتخاب دبيرکل، اين موضوع به نشست بعدي مجمع در آبان ماه امسال موکول شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين نشست يک روزه اعضاي مجمع کشورهاي صادرکننده گاز درخصوص مسائل مالي و همچنين تنظيم بودجه مذاکراتي کرده و همچنين هلند را به عنوان ناظر انتخاب کردند.

در اين رابطه غلام‌حسين نوذري ـ وزير نفت ـ عصر ديروز با اعلام خبر انتخاب دبير کل مجمع کشورهاي صادرکننده گاز در نشست اکتبر (آبان امسال) گفت که در اين نشست هلند به عنوان عضو ناظر اوپک گازي انتخاب شد.

به گفته او وزيران انرژي عضو مجمع تصميم گرفتند تا در نشست بعدي به دليل تقاضاي اين کشورها، فرصت بيشتري براي بررسي انتخاب دبيرکل ارائه دهند و به اين ترتيب انتخاب دبيرکل به اکتبر ( آبان 88) موکول شد.

وي در ادامه در رابطه با محور مذاکرات روز گذشته اعضاي اين مجمع جهاني افزود که در اين نشست ايران نقش فعالي در ارائه پيشنهادات مالي و تنظيم بودجه مجمع داشت و پيشنهادات ايران مورد تصويب اعضا قرار گرفت.

همچنين وزير نفت با اشاره به پيشنهاد الجزاير براي بررسي بحث قيمت فروش گاز، توضيح داد که در اين نشست، الجزاير پيشنهاد داد که بحث قيمت و بازار گاز به دليل کاهش قيمت گاز در بازارهاي جهان در دستور کار نشست بعدي قرار گيرد.

در اين رابطه همچنين محمدعلي خطيبي ـ نماينده ايران در اوپک ـ با بيان اين که در جلسه وزيران کشورهاي صادر کننده گاز مقرر شد كه اساسنامه تصويب شده در اجلاس مسکو، به تاييد دولت‌هاي کشورهاي عضو مجمع نيز برسد، يادآوري کرد که به اين ترتيب علاوه بر ايران و شش کشور عضو که اين اساسنامه را به تاييد دولت خودشان رسانده‌اند، مقرر شد تا پيش از نشست 9 دسامبر، کشورهاي عضو تلاش کنند اين اساسنامه را به تاييد دولت هاي خودشان برسانند تا به عنوان يک سازمان بين‌المللي در سازمان ملل به ثبت رسد.

به گفته او در نشست روز گذشته بودجه شش ماهه دوم مجمع کشورهاي صادر کننده گاز به تصويب اعضا رسيد و مقرر شد حق عضويت هر کشور در مدت ياد شده به ميزان 200 هزار دلار باشد. همچنين بحث برآورد بودجه کل سال و رسيدگي به امور بودجه مجمع برعهده ايران گذاشته شده است.

براين اساس در نشست ديروز مقرر شد كه رئيس کميته اجرايي مجمع نيز بر اساس اساسنامه و همانند کميته اجرايي کشورهاي صادر کننده گاز (اوپک)، بر خلاف انتخاب‌هاي قبلي از آخر حروف الفبا شروع شود که از سال 2010 رئيس کميته اجرايي را ونزوئلا بر عهده خواهد داشت. همچنين مصوب شد تا زمان انتخاب دبير کل مجمع و به دليل معطل نماندن کارها، رياست نشست را عبدالله العطيه وزير نفت قطر، بر عهده داشته باشد و اختيارات دبير کلي را هم بر عهده گيرد.

به اين ترتيب، يکي ديگر از مصوبه هاي ديروز کشورهاي عضو مجمع صادر کننده گاز درخواست الجزاير مبني بر برگزاري اجلاس سال آينده مجمع در ماه آوريل در شهر اوران بوده است. از سوي ديگر رئيس اجلاس وزيران در سال 2010 ميلادي از الجزاير و معاون آن از کشور ونزوئلا انتخاب خواهد شد و در سال 2009 ميلادي نيز به دليل برپايي نخستين مجمع کشورهاي صادر کننده گاز پس از تصويب اساسنامه، رياست اجلاس وزيران را کشور ميزبان (قطر) به عهده خواهد داشت و با تعيين دبيرکل مجمع، فعاليت اجرايي آن آغاز خواهد شد.

گفتني است، نامزد معرفي شده ايران براي سمت دبيرکلي مجمع کشورهاي صادرکننده گاز، حجت‌الله غنيمي فرد ـ معاون سرمايه‌گذاري شرکت ملي نفت ايران و نماينده ويژه وزير نفت در مذاکرات خط لوله صلح ـ است.

كشورهاي ايران، روسيه، قطر، الجزاير، بوليوي، مصر، ليبي، نيجريه، نروژ، ونزوئلا، امارات و ترينيداد و توباگو در نشست دوحه شركت كردند . نخستين نشست براي تشكيل اين مجمع در سال 2001 با پيشنهاد و دعوت ايران در تهران برگزار شد، روسيه و قطر نيز در اين نشست شركت داشتند .

در هفتمين نشست اين مجمع كه سال گذشته در مسكو برگزار شد، اعضا به توافق رسيدند تا شهر دوحه به عنوان مقر اصلي اين سازمان تعيين شود. اين سومين بار است كه قطر ميزبان برگزاري نشست مجمع صادر كنندگان گاز است.

به گزارش ايسنا، تبادل اطلاعات و تجربه اعضا در زمينه اکتشاف، استخراج، توليد و انتقال گاز طبيعي، بررسي فن‌‏آوري‌‏هاي منجر به کاهش هزينه‌‏هاي توليد گاز، ايجاد ساختار متناسب با تحولات بين‌المللي بازار گاز، بررسي شيوه‌هاي حمل‌‏و‌‏نقل گاز و بررسي وضعيت عرضه و تقاضاي گاز طبيعي در مقايسه با نفت ازجمله اهداف تشكيل مجمع كشورهاي صادركننده گاز طبيعي است.

فکر ايجاد سازماني معادل اوپک، اما براي توليدکنندگان و صادرکنندگان گاز طبيعي اولين‌بار در سال 2001 در اجلاسي در تهران مطرح شد و وزيران کشورهاي توليدکننده هر سال با يکديگر ديدار کرده‌اند، اما اين اولين باري بود که بر سر موازين اوليه عملکرد اين سازمان توافق به دست آمد.

اعضاي مجمع کشورهاي صادرکننده گاز را الجزاير، بوليوي، برونئي، مصر، اندونزي، ايران، ليبي، مالزي، نيجريه، قطر، روسيه، ترينيداد و توباگو، امارات متحده عربي و ونزوئلا تشکيل مي‌دهند كه نمايندگان کشورهاي نروژ و قزاقستان نيز به عنوان ناظر در اجلاس مسکو شرکت کردند.

روسيه، ايران، قطر، ونزوئلا و الجزاير در مجموع دو سوم منابع گاز جهان را در اختيار دارند و 42 درصد گاز توليدي جهان را به بازار مي‌فرستند.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۱۰ تیر ۱۳۸۸ / ۱۱:۳۹
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8804-04935
  • خبرنگار :