مسعود جعفري جوزاني در شرايطي كه هنوز در حال ساخت سريال «در چشم باد» بود، از اين سريال به عنوان «وصيتنامه» خود ياد كرد و او بعد از گذشت پنج سال، جمعه پنج تير ماه، در آستانهي خوانش اين وصيتنامه قرار ميگيرد.
به گزارش خبرنگار سرويس تلويزيون ايسنا، مسعود جعفري جوزاني در اين سالها به حدي درگير ساخت سريال «در چشم باد» بود كه كمتر مصاحبه ميكرد. اين كارگردان در سال 86 از «در چشم باد» به عنوان فيلم - سريال نام برد و از همان زمان قصد داشته كه سه نسخه سينمايي نيز از اين كار ارائه دهد.
او به ايسنا گفتهاست كه «در چشم باد» را براي وطن و عقيدهاش ميسازد و خوشحال است از اين كه فرزندان و نوادگانش با ديدن اين فيلم احساس كنند كه پايگاه خوبي داشتهاند و بدانند كه تاريخ آينده را ميسازند.
در روزهاي ساخت «در چشم باد» وقتي از جوزاني پرسيده شد كه آيا تمايل دارد از نام وي همواره با پروژه «در چشم باد» ياد شود؟ پاسخ مثبت داد.
جوزاني در عين حال گفتهاست: از منظر تئوري مولف و اين كه فيلم متعلق به من است صحبت نميكنم؛ اما دولت به تازگي سينما را به عنوان يك صنعت پذيرفته است. سينما يك صنعت است، چرا كه توليدي جمعي است و ارزش هنري دارد. ساخت يك فيلم تنها به كارگردان مربوط نميشود. هر كدام ازعوامل در كار خود كوچكترين اشتباهي كنند در ساخت فيلم خلل وارد ميشود.
اين كارگردان با بيان اين كه اگر جاي درست يا غلطي ايستادهايم به گذشتهمان برميگردد، اضافه كرد: پس در هر جا كه هستيم حركت كنيم؛ چرا كه هر غلطي كه در آينده اتفاق ميافتد، قطعا تقصير حركتهايي است كه انجام دادهايم.
جعفري جوزاني هم چنين از پروژهي «در چشم باد» به عنوان يك هشدار ياد كرده و گفتهاست: اين فيلم به فرزندانمان هشدار ميدهد كه اگر در جايگاه زماني و مكاني كه قرار گرفتهايد، درست حركت نكنيد و كنار بكشيد، آينده روشني در انتظار مملكتمان نيست.
او ادامه دادهاست: تجربه نشان داده هر گاه ملت و دولت يكي بودند موفق شدهايم و هر گاه بين اين دو شكاف ايجاد شده، هر دو تحقير شدهاند.
وي يادآور شدهاست: سالها قبل مملكت ما در ساعت چهار صبح اشغال شد و همان موقع تحقير ملي شديم. دليل آن اشتباهات زيادي بود كه انجام داديم. اگر سياستمداران درستي داشتيم، جلوي خسارت اين واقعه را ميگرفتند. هنوز هم ميتوانيم از متفقين ادعاي خسارت كنيم. ما كشوري بيطرف بوديم، اما به ما حمله كردند و مانند دزدها در ساعت 4 صبح يك روزه كشورمان را اشغال كردند. خيلي دوست دارم كه ساخت « در چشم باد» زمينهي انجام چنين كاري را فراهم كند.
جعفري جوزاني با بيان اين كه تعريف درستي از فيلم تاريخي در كشور صورت نگرفته، در اين زمينه توضيح داده است: در فيلم - سريال « در چشم باد» قرار نيست يكسري آدمهاي لباس اتو كشيده تاريخ را تعريف كنند. هنوز هم تعريف تاريخ اتفاق ميافتد. اما تكتك ديالوگهاي فيلمنامه « درچشم باد» از روي خاطرات مكتوب و كتابهاي معتبر برداشته شدهاست.
به گزارش ايسنا، سريال تاريخي «در چشم باد» در شهرهاي ماسوله، خجير، فيروزكوه و رباط كريم، شهرك سينمايي غزالي، دفاع مقدس، به شهرهاي ديگري چون اصفهان، شيراز، خرمشهر و مجددا شمال كشور فيلمبرداري شدهاست و گروه سازنده پس از خواهند رفت.
«در چشم باد» جعفري جوزاني به شيوه 35 ميلي متري فيلمبرداري شد و ساخت آن پنج سال به طول انجاميد.
اين سريال در اين مدت با توقفها و تغييراتي هم همراه بود كه آخرين تغيير به رفتن حبيبالله كاسه ساز، تهيهكننده منجر شد.
با رفتن كاسه ساز، جوزاني خود به همراه عباس اكبري، مدير گروه حماسه و دفاع شبكه اول تهيهكنندگي را بر عهده گرفت و از آن زمان تاكنون ساخت «در چشم باد» متوقف نشد.
با اين حال مسعود جعفري جوزاني پس از رفتن حبيبالله كاسه ساز كه در فروردين ماه 86 صورت گرفت، در گفتوگويي با ايسنا از رفتن وي اظهار تاسف كرد و گفت: دل همه ما براي او تنگ ميشود.
وي در عين حال از روند پيشرفت كار، اعلام رضايت كرد و افزود: ساخت سريال «در چشم باد» طبق برنامهريزي مقرر پيش ميرود.
به گزارش ايسنا، «درچشم باد» از اين پس جمعهها به روي آنتن ميرود و پس از هفتهها جايگزين سريال «يوسف پيامبر(ع)» ميشود. سريالي كه به گفته كارگردانش بر نهاد خانواده و وقوع عشق نافرجام در بستر ناامن تاريخ تاكيد دارد.
سريال درچشم باد در 50 قسمت 50 دقيقهاي سه مقطع تاريخي ايران 1307،1320و دوران جنگ تحميلي را به تصوير ميكشد.
انتهاي پيام