گزارش ايسنا از بهداشت و درمان زائران در عراق نماينده‌ي هلال احمر در عراق: 150 تن دارو دوماه در مرز مهران معطل مانده است آنفولانزاي خوكي در عراق ديده نشده است

نماينده‌ي هلال احمر و هيأت پزشكي حج و زيارت در عراق گفت: 150 تن داروي مورد نياز ايران به‌دليل صادر نشدن مجوز از سوي عراق، دوماه است كه در مرز مهران معطل مانده است.

به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به عراق، در عراق امكانات بهداشتي بسيار محدودي وجود دارند و مسؤولان رسمي كشور همواره در اين‌باره به زائراني كه قصد سفر به عتبات عاليات عراق را دارند، تذكر مي‌دهند؛ اما سفر عراق مانند عربستان نيست.

دستورهاي پزشكي، كنترل زائران پيش از سفر و ضرورت داشتن كارت واكسن هنگام ورود به عراق، معمولا چندان جدي گرفته نمي‌شوند. البته بسياري از مديران كاروان‌ها تلاش مي‌كنند، زائران خود را براي واكسن آنفولانزا پيش از سفر هدايت كنند، چه بسا كه اين بند در قرار‌داد زائر با شركت خدماتي زيارتي ذكر شده است، اما با اين حال، گاهي ديده مي‌شود زائراني هم بدون توجه به همه‌ي اين توصيه‌هاي پزشكي و پيشگيري‌هاي درماني، اين سفر را آغاز مي‌كنند.

هلال‌ احمر ايران در عتبات عاليات عراق، مانند عربستان تلاش كرده است، مركز درماني در اين كشور ايجاد كند تا زائران ايراني راحت‌تر باشند؛ ولي گاهي زائراني كه با مشكل مواجه مي‌شوند، چون خيلي آگاه نيستند، به اين مراكز درماني كه معمولا فضاي محدودي را در حد چند اتاق در هتل‌هاي عراق به خود اختصاص داده‌اند، مراجعه نمي‌كنند.

يك زائر تهراني كه به‌دليل پيچ‌ خوردن پاي خود به‌سختي راه مي‌رفت، درباره‌ي اين‌كه چرا به پزشك معالج در عراق مراجعه نكرده است؟ به خبرنگار ايسنا گفت: اين اتفاق در روزهاي آخر سفر افتاد و مدير كاروان هم پيشنهاد كرد، در ايران پاي خود را معالجه كنم.

او بيان كرد: اطلاع دارم كه ايران در عراق مركز درماني دارد؛ ولي ترجيح دادم، وقتي به ايران برمي‌گردم، پاي خود را درمان كنم و در عراق از فضاي زيارتي بيش‌تر بهره ببرم.

وضعيت بهداشت آب و غذا در عراق نيز چندان مطلوب نيست. اگرچه خيابان‌هاي شهرهاي عراق به نظر تميز مي‌رسند، اما بوي ناخوشايندي در اطراف غذا‌خوري‌ها، اغذيه‌فروشي‌ها و سطل‌هاي زباله در اين شهرها به مشام مي‌رسد.

گروه هلال‌ احمر ايران با توجه به فضاي امنيتي حاكم در عراق با محدوديت‌ها و مشكلات بسياري از جمله ممنوعيت براي رفت‌وآمد آزاد آمبولانس‌ها با هدف انتقال بيماران و مجروحان حوادث در حريم‌هاي امنيتي و حتا ورود به محوطه‌ي فرودگاه‌هايي كه در اختيار انگليسي‌ها و آمريكايي‌ها هستند، نبود امكانات لازم در هواپيماهاي ايراني براي استقرار تخت بيماران و مجروحان در شرايط اضطراري و صاد‌ر نشدن مجوز براي ورود دارو و سموم مورد نياز با هدف سم‌پاشي‌ هتل‌هاي محل اقامت زائران مواجه است.

كار كردن در اين شرايط براي پزشكان ايراني كه بيش‌تر آن‌ها پزشك عمومي‌اند، به‌حدي طاقت‌فرساست كه بسياري از آن‌ها پس از چند‌ماه كار كردن، ترجيح مي‌دهند به كشور بازگردند.

البته به گفته‌ي نماينده‌ي هلال احمر و هيأت پزشكي حج و زيارت ايران، بيمارستان‌هاي عراق به‌دليل هماهنگي‌هاي صورت‌گرفته با ايراني‌ها همكاري لازم را دارند.

حسين فضلي در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامي ايسنا به عراق، با بيان اين‌كه هلال احمر از سال 1384 با سازمان حج و زيارت ايران براي فعاليت در عتبات عاليات عراق قرار‌داد دارد، اظهار كرد: در يك‌سال گذشته، هفت درمانگاه در نجف، كربلا و كاظمين برپا كرده‌ايم كه از ميان آن‌ها، سه درمانگاه شبانه‌روزي كار مي‌كنند.

وي ادامه داد: ايران فقط يك آمبولانس در نجف دارد و براي داشتن يك آمبولانس ديگر در كربلا، سه چهارماه است كه پي‌گيريم. ما از نظر امنيتي با مشكل مواجه‌ايم، وگرنه آمبولانس‌ آماده است. با اين حال، هرگاه به آمبولانس در كربلا نياز داشته باشيم، با توليت حرم‌ها هماهنگي مي‌كنيم و آن‌ها خدمات لازم را در اختيار ما قرار مي‌دهند.

به گفته‌ي او، پزشك ايراني موظف است، هنگام انتقال بيمار بدحال از درمانگاه به بيمارستان‌هاي عراق، آن بيمار را همراهي و تا زمان ترخيص، هر روز يكي‌ دوبار نيز با بيمار ديدار كند. هنگام انتقال بيمار به كشور نيز با شركت كارگزاران زيارتي ايران (شمسا) هماهنگ مي‌شود كه در خاك ايران، آمبولانس‌ها را مستقر كنند.

وي در ادامه با اشاره به اقدامات هلال‌ احمر و هيأت پزشكي حج و زيارت در حوادث و انفجارهايي كه در اين مدت براي زائران ايراني در عراق رخ داده‌اند، بيان كرد: به‌دنبال وقوع انفجار‌ها و كشته و زخمي شدن تعدادي از هم‌وطنان ايراني، هيأت پزشكي ايران با اعزام گروهي از پزشكان به سرعت وارد عمل شد و مجروحان و شهدا را به كشور منتقل كرد.

فضلي به انفجار اخير در استان ديالي عراق اشاره كرد و افزود: به‌دنبال اين اتفاق، بسياري از مجروحان به بيمارستان استان ديالي منتقل شدند. اين استان ناامن‌ترين منطقه‌ي عراق به‌شمار مي‌آيد. بنابراين به سرعت تلاش شد، بيماران بدحال به كشور منتقل شوند، چون اگر در اين بيمارستان مي‌ماندند، به‌دليل ناامني منطقه، كسي پي‌گير آن‌ها نمي‌شد.

وي در ادامه با بيان اين‌كه ايران درحال افتتاح يك آزمايشگاه مجهز در كربلاست، اظهار داشت: وسايل اين آزمايشگاه خريده شده‌اند و منتظر راه‌اندازي آن هستيم. با اين كار، ديگر مجبور نيستيم، بيماران ايراني را براي يك آزمايش ساده به بيمارستان‌هاي عراقي كه فقط ورودي آن‌ها 25 دلار است، بفرستيم.

به گفته‌ي او، هرماه كارشناسان بهداشت از ايران به عراق مي‌آيند و از آشپزخانه‌ها و هتل‌هاي ايراني‌ها در كاظمين، نجف و كربلا ديدن مي‌كنند.

نماينده‌ي هلا‌ل‌ احمر ايران در عراق با اشاره به بيماري‌هاي شايع در عراق مانند سرماخوردگي، درد‌هاي عضلاني و مفاصل، گرمازدگي و شكستگي، درباره‌ي شيوع آنفولانزاي خوكي در اين كشور، تصريح كرد: تاكنون مورد آنفولانزاي خوكي در عراق ديده و گزارش نشده است. البته در تابستان گذشته، نمونه‌ي وبا در شمال عراق ديده شد كه به درمانگاه‌هاي ايران آماده‌باش داديم.

او درباره‌ي كنترل زائران توسط تعدادي پزشك در فرودگاه عراق، گفت: اين اقدام جديد است و شايد براي چك آنفولانزاي خوكي باشد. در گذشته، اين كار صورت نمي‌گرفت.

فضلي در ادامه گفت: در درمانگاه‌هاي ايران نيروي متخصص نداريم و بيش‌تر پزشكان عمومي حضور دارند، چون بيش‌تر متخصصان و پزشكان نسبت به شرايط عراق نگران‌اند و كم‌تر به اين كشور مي‌آيند.

نماينده‌ي هيأت پزشكي حج و زيارت در عراق درباره‌ي نحوه‌ي تأمين داروي مورد نياز در اين كشور، اظهار كرد: دوماه پيش، 150 تن داروي مورد نياز را تا مرز مهران منتقل كرديم كه به‌دليل درخواست عراق براي ارائه‌ي آناليز اين داروها، تاكنون مجوز ورود به اين كشور صادر نشده است.

وي افزود: البته داروهاي مورد نياز ما در عراق وجود دارند، ولي پي‌گيري مي‌كنيم تا مجوز ورود اين داروها را بگيريم.

او با اشاره به محدوديت هواپيماها براي انتقال بيماران و مجروحان از عراق به ايران، بيان كرد: گاهي هواپيماها ظرفيت خالي يا امكانات لازم را ندارند و ما مجبوريم، زائران مجروح و بيمار را زميني به كشور بازگردانيم.

فضلي به دستور رييس هيأت پزشكي حج و زيارت ايران درباره‌ي درمان زائران انفرادي در درمانگاه‌هاي ايران اشاره كرد و گفت: درمان زائران كاروان‌هاي تحت پوشش سازمان حج و زيارت در اين درمانگاه‌ها رايگان است؛ اما قرار شد، زائران انفرادي و آزاد را خارج از قرار‌داد، رايگان ويزيت كنيم، ولي هزينه‌ي دارو را بگيريم.

وي در پاسخ به اين پرسش كه چرا پيش از سفر به عتبات عاليات عراق مانند حج و عمره، معاينات پزشكي وجود ندارند؟ بيان كرد: در سفر زيارتي به عربستان، معاينه‌ي جسماني براي زائران بالاي 50 سال ضروري است؛ اما براي سفر عراق محدوديت سني وجود ندارد. البته در كاروان‌هاي زيارتي عراق، بيمار بسيار است، چون بيش‌تر آن‌ها براي شفا به اين سفر مي‌آيند.

فضلي با اشاره به محدوديت‌هاي آزمايشگاهي در عراق و استفاده‌هاي زائران ايراني از آزمايشگاه‌ها و بيمارستان‌هاي اين كشور، ادامه داد: درمانگاه‌هاي ايران آن‌چنان مجهز نيستند. بنابراين زائراني كه به آزمايش‌ها و درمان‌هاي خاص نياز دارند، معمولا در اين كشور با محدويت و مشكل مواجه مي‌شوند. براي نمونه، بيمارستان‌هاي عراق برگه‌ي آزمايش دياليز زائران ايراني را برخلاف بيمارستان‌هاي عربستان قبول ندارند و براي استفاده از دستگاه‌هاي دياليز، بيمار بايد يك‌بار ديگر در اين بيمارستان آزمايش‌هاي هپاتيت و HIV را انجام دهد. ما همواره به زائران توصيه مي‌كنيم، پيش از سفر، آزمايش و معاينه‌هاي جسمي را انجام دهند؛ ولي برخي از آن‌ها به اين موضوع توجه نمي‌كنند.

او به شرايط امنيتي در اين كشور اشاره كرد و افزود: در عراق از نظر امنيتي بسياري از كارها را نمي‌توان انجام داد.

وي درباره‌ي بي‌اطلاعي زائران از وجود درمانگاه‌هاي ايران، اظهار كرد: به مديران كاروان‌ها و هتل‌هاي محل اقامت زائران، محل اين درمانگاه‌ها اطلاع‌ داده شده است. پيش‌تر برگه‌هاي اطلاع‌رساني در هتل‌هاي محل اقامت زائران درباره‌ي محل مراكز درماني و توصيه‌هاي بهداشتي نصب شده بودند؛ اما يكي از مسؤولان رسمي اين كشور در بازديدي كه از هتل‌ها داشت، درباره‌ي ازدياد برگه‌هايي با نوشته‌هاي فارسي در هتل‌هاي اين كشور ابراز نارضايتي كرد. از آن پس، برگه‌هاي اطلاع‌رساني ما در اين هتل‌ها كم‌تر نصب مي‌شوند.

نماينده‌ي هيأت پزشكي حج و زيارت در عراق ادامه داد: البته بسياري از زائران از وجود اين مراكز مطلع‌اند. گاهي 70 درصد مراجعان به اين مراكز بيمار نيستند و چون درمان، رايگان است، براي دريافت دارو و درمان صلواتي به اين مراكز مراجعه مي‌كنند.

فضلي درباره‌ي ارائه‌ي پيشنهاد هيأت پزشكي براي بهبود وضعيت غذاي زائران ايراني، اظهار داشت: براي رژيم غذايي زائران، پيشنهادهايي داده شده‌اند؛ اما در اين كشور، برخي مواد غذايي و نوشيدني وجود ندارد و نمي‌توان در رژيم غذايي از آن‌ها استفاده كرد.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۱ تیر ۱۳۸۸ / ۱۳:۴۵
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8804-00262
  • خبرنگار : 71021