ضرورت پرداختن به پيشينه‌ي ايران در رسانه رييس بنياد ايران‌شناسي چهارمحال و بختياري: رسالت رسانه‌ها در معرفي آيين‌ها حساس و تخصصي است

رييس بنياد ايران‌شناسي استان چهارمحال و بختياري با اشاره به ضرورت معرفي شاخصه‌هاي فرهنگي ايران و احياي آيين‌ها، تأكيد كرد: وظيفه‌ي رسانه‌ها در اطلاع‌رساني و ايجاد غناي فرهنگي در اين موضوع بسيار خطير و اثربخش است. عباس قنبري در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ايران‌شناسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار داشت: زمينه‌هاي مختلف در ايران مانند ايران‌شناسي جغرافيايي، شخصيت‌هاي تاريخي، آداب و رسوم، ضرب‌المثل‌ها و ... از طريق رسانه‌ها و برگزاري همايش‌ها مي‌توانند معرفي شوند و مخاطبان را علاقه‌مند كنند تا در اين زمينه‌ها، اطلاعات خود را تكميل كنند. وي ادامه داد: معمولا وقتي در رسانه‌ها به زندگي عشاير، ضرب‌المثل‌ها و ديگر المان‌هاي فرهنگي پرداخته مي‌شود، مخاطبان خاص مانند نويسندگان، هنرمندان، شاعران و مخاطبان عام تلاش مي‌كنند، با بخش‌هاي مختلف ديگر اين موضوع‌ها آشنا شوند. او تأكيد كرد: رسالت رسانه‌هاي تصويري و مكتوب كشور در معرفي آيين‌ها بسيار حساس و تخصصي است و بايد براي آن اهميت ويژه‌اي قائل بود. قنبري كه مدرس دانشگاه شهر‌كرد است، بيان كرد: بهترين نوع تبليغ، تبليغ غيرمستقيم است كه هرچه هنرمندانه‌تر باشد، تأثير آن بيش‌تر خواهد بود. او توضيح داد: وقتي برنامه‌اي مانند فيلم، انيميشن يا گفت‌وگو توليد مي‌شود، استفاده از شاخص‌هاي فرهنگي در پس‌زمينه‌هاي آن مي‌تواند در احياي بخشي از آيين‌هاي ايراني مؤثر باشد. وي گفت: استفاده از نام خليج فارس در برنامه‌هاي كودك و نوجوان تلويزيون به مخاطبان مي‌آموزد كه هيچ‌گاه كلمه‌ي «خليج‌» را از كلمه‌ي «فارس» جدا ندانند و «خليج فارس» را يك كلمه‌ي واحد تجزيه‌ناپذير تلقي كنند. قنبري بيان كرد: ايران به همه‌ي ايرانيان متعلق است و هنرمندان، نويسندگان، شاعران، عكاسان، تصوير‌برداران و ... با هنر خود در ارايه‌ي آيين‌ها به مخاطبان مي‌توانند در معرفي و احياي آن‌ها اثر‌بخش باشند. وي افزود: دانشگاه‌ها و مدارس نيز بايد به وظيفه‌ي خود در تقويت روحيه‌ي ملي و حماسي ايران بيش‌تر بپردازند تا گسترش آيين‌هاي ايراني و احياي آن‌ها محقق شود. انتهاي پيام
  • شنبه/ ۲ خرداد ۱۳۸۸ / ۱۱:۰۱
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8803-18770
  • خبرنگار :