معاون عتبات عاليات سازمان حج و زيارت: طرف پاسخگوي متعهدي در عراق وجود ندارد بيش از 90 درصد هتل‌هاي عراق را در اختيار داريم

معاون عتبات عاليات عراق و سوريه سازمان حج و زيارت گفت: در عراق طرف پاسخگوي متعهدي نسبت به مشكلاتي كه پيش مي‌آيند، وجود ندارد. حسين اكبري در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به عراق، اظهار داشت: هنگامي كه مشكلي در عراق براي زائران ايراني پيش مي‌آيد، طرف قرار‌داد‌هاي ما، يعني وزارت سياحه‌ي عراق اصلا حضور ندارد. اين وزارتخانه در همه‌جا نماينده دارد، ولي در واقع هيچ‌جا نقشي ندارد. وي با اشاره به مؤلفه‌هاي تعيين‌كننده در عراق مانند ميزان ظرفيت واقعي اين كشور از نظر كمي و كيفي، بهداشت، فرهنگ عمومي و امكانات حمل‌ونقل، بيان كرد: در اين كشور، هتل‌ها براساس ظرفيت واقعي از نظر كمي و كيفي، امنيت، بعد مسافت و خدمات، درجه‌بندي شده‌اند و گاهي امكان دارد، برخي از آن‌ها خدمات خوبي ندهند، چون وقتي بازاري طبق معادله‌ي عرضه و تقاضا تنظيم مي‌شود، به‌طور طبيعي مشكلاتي پيش مي‌آيد كه در عراق، اين مشكلات ريشه‌يي است. به گفته‌ي او، گاهي برخي هتل‌ها، عمدا به ايراني‌ها و شركت‌هاي ايراني طرف قرار‌ خود خدمات خوب نمي‌دهند. اكبري ادامه داد: ما در اين كشور با هتل‌داران براي استفاده از سفره و ليوان يك‌بار مصرف، مدت‌ها مشاجره داشتيم، چون طرف عراقي معتقد بود، ما با اين كار مانع اشتغال‌زايي در اين كشور مي‌شويم. وي گفت: در حال مذاكره با طرف عراقي هستيم تا كارشناسان بهداشت را براي آموزش عوامل خدماتي، به اين كشور دعوت كنيم. معاون عتبات عاليات عراق و سوريه سازمان حج و زيارت با بيان اين‌كه يكي از بحث‌هاي ما با عراق‌ همواره درباره‌ي ملاحظات امنيتي در ورودي‌هاي اين كشور و شهرهاي مقدس آن بوده است، اظهار كرد: در اين چند سال، بخصوص در شهرهايي مانند كربلا، اين مسأله حل شده، اما به‌طور كلي هنوز مشكل باقي است. وي افزود: در مناسبت‌هاي مذهبي مانند عاشورا، تاسوعا، اربعين و عرفه، گاهي زائران مجبورند، ده‌ها كيلومتر براي ورود به كربلا و نجف پياده راه بروند. اكبري گفت: در اطراف حرم‌هاي امام حسين‌ (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) در كربلا با هدف تأمين امنيت، اتوبوس‌ها و ميني‌بوس‌هايي را مستقر كرده‌اند؛ اما كافي نيستند و امكانات امنيتي و خدماتي بايد بيش‌تر شوند. وي كيفيت خدمات و مديريت در عراق را خوب ندانست و بيان كرد: ما مديريت ابتكاري را با استفاده از ابزارهاي موجود مانند اعمال فشار بر هتل‌ها، تغيير شركت‌هاي همكار كه عراق نيز در اين‌باره محدوديت‌هايي را براي ايران قائل شده است، نظارت و اعمال جريمه طبق قرار‌داد‌هاي دوطرف انجام مي‌دهيم. به اعتقاد او، راه‌كار اساسي براي تنظيم معادله‌ي عرضه و تقاضا با توجه به شرايط اين كشور، تعريف تعداد زائران براساس ميزان ظرفيت در عراق است. اكبري اظهار كرد: اكنون بيش از 90 درصد هتل‌هاي عتبات عاليات عراق در اختيار ماست و سه‌هزار نفر روزانه با كاروان‌هاي تحت نظارت سازمان حج و زيارت به اين كشور مي‌آيند كه در اين هتل‌ها اسكان دارند و روزانه بيش از دوهزار نفر به‌صورت انفرادي به عراق سفر مي‌كنند؛ اما معلوم نيست اين زائران، با توجه به اين‌كه بيش‌ترين ظرفيت اسكان در اين كشور در اختيار زائران تحت پوشش ماست، در كجا اسكان مي‌يابند. وي ادامه داد: انفرادي‌ها به هتل‌هاي اين كشور، پول بيش‌تري مي‌دهند كه اين موضوع روي قرارداد‌هاي ما با هتل‌هاي عراقي تأثير مي‌گذارد؛ اما هتل‌هاي اين كشور هم‌چنان با ما كار مي‌كنند، چون از سفر دائم انفرادي‌ها به عراق مطمئن نيستند؛ ولي همين هتل‌ها گاهي به‌دليل انبوه جمعيت زائران در مناسبت‌هاي خاصي مانند اربعين، عاشورا و تاسوعا، ظرفيت خود را براي زائران تحت پوشش سازمان حج و زيارت قطع مي‌كنند. اكبري تأكيد كرد: ما بايد از ابزارهاي جانبي استفاده كنيم، چون در شرايطي در عراق كاروان‌ها را مديريت مي‌كنيم كه سفر زائران انفرادي موجب مي‌شود، بسياري از قرار‌داد‌هاي ما خنثا شوند. او با تأكيد بر تنظيم معادله‌ي عرضه و تقاضا در بازار عراق، اضافه كرد: اكنون اين كشور ظرفيت ندارد؛ اما به‌طور قطع، اگر تقاضا افزايش يابد، بر ارتقاي خدمات نيز تأثير مي‌گذارد؛ ولي به مديريت واحد نياز است تا طرح‌ها را بتوان اجرايي كرد. انتهاي پيام
  • شنبه/ ۳۰ خرداد ۱۳۸۸ / ۱۱:۴۷
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8803-15717
  • خبرنگار : 71021