ستاره‌ي هتل‌هاي عراق را بايد در آسمان پيدا كرد! نمايندگان حج و زيارت در عراق: هيچ سازماني در اين كشور روي هتل‌ها نظارت ندارد

«در عراق دنبال فرست كلاس (First class) نباشيد» اين توصيه‌ي برخي مديران كاروان‌ها به زائران در آغاز سفر به عتبات عاليات عراق است!

به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به عراق، بيش از 250 هتل در سه شهر كاظمين، كربلا و نجف در اختيار زائران ايراني است كه تحت نظارت سازمان حج و زيارت به عراق سفر مي‌كنند؛ اما وضعيت بهداشت و خدمات اين هتل‌ها، دور از انتظار است. البته مسؤولان سازمان حج و زيارت بارها گفته‌اند كه هتل‌هاي عراق بي‌شباهت به مسافرخانه‌هاي ايراني نيستند؛ ولي فراتر از ظاهر اين هتل‌ها، بهداشت و خدمات پايين آن‌هاست كه گاهي زائران را آزار مي‌دهد.

به گفته‌ي زائراني كه دست كم يك شب در كاظمين اقامت دارند، وضعيت هتل‌هاي اين شهر نسبت به كربلا و نجف خيلي بدتر است. اتاق‌هاي كوچك هتل‌هاي محل اقامت زائران ايراني در عتبات عاليات، معمولا دو، سه و چهار تخته‌اند و فضاي آن‌ها هنگام ورود، چندان دل‌چسب به‌نظر نمي‌آيد؛ ولي زائران معمولا تلاش مي‌كنند، اين شرايط را با گذراندن بيش‌تر وقت خود در حرم‌هاي زيارتي جبران كنند.

اين اتاق‌ها امكاناتي را مانند سرويس بهداشتي و يخچال دارند و معمولا روزانه سطل زباله‌ي اين اتاق‌ها تخليه مي‌شود؛ اما در طول مدت اقامت زائران در آن هتل‌، هيچ كسي براي نظافت اتاق نمي‌آيد!

زيرانداز‌هاي اتاق‌ها معمولا كثيف‌اند و حتما بايد از كفش و دمپايي روفرشي استفاده شود. اين درحالي است كه در اتاق‌هاي هتل‌هاي عراق، كفش و دمپايي روفرشي پيدا نمي‌شود. برخي هتل‌ها نيز از گزند حشرات موزي، مورچه و موش در امان نيستند و به گفته‌ي نماينده‌ي هيأت پزشكي حج و زيارت در عتبات عاليات عراق، كارشناسان بهداشتي ايراني هرماه، دو تا سه‌بار از اين هتل‌ها بازديد و وضعيت بهداشتي آن‌ها را بررسي مي‌كنند.

در اتاق‌ها و رستوران‌ اين هتل‌ها، گاهي بوي ناخوشايندي احساس مي‌شود كه حضور طولاني مدت زائر را در اين فضاها سخت مي‌كند و اين مسأله هنگام قطع برق كه جريان هوا را سخت مي‌كند، حادتر مي‌شود.

معمولا فضاي بيروني هتل‌هايي كه ايراني‌ها در آن‌ها اقامت دارند، بهتر از محيط داخلي آن‌هاست و اين تفاوت هنگام ورود زائران با ابراز تعجب آن‌ها نسبت به فضاي داخلي اتاق‌ها، نمود مي‌يابد.

ديوار اتاق‌ها در برخي هتل‌ها به نحوي كثيف است كه هنگام گفت‌وگو با زائران ايراني جزو نخستين نكات مورد اشاره‌ي آن‌ها به‌شمار مي‌آيد.

يك زائر تهراني با اشاره به وضع هتل محل اقامتش در شهر كاظمين به خبرنگار ايسنا، گفت: ما شب تا صبح در اين اتاق حضور داشتيم؛ اما آن‌قدر ديوارها و وسايل اتاق كثيف بودند كه خواب و استراحت براي ما سخت بود و حتا موجب ‌شد، نتوانيم غذا بخوريم.

يك زائر كهن‌سال اهل استان گلستان نيز كه همراه همسرش به اين سفر زيارتي آمده است، به وضع بهداشت هتل‌هاي عراق اشاره كرد و افزود: هتل‌هاي شهر كربلا بسيار كثيف‌اند و روزانه تميز نمي‌شوند. اين هتل‌ها امكانات بهداشتي خوبي ندارند و اقامت در آن‌ها سخت است.

به اعتقاد او، وضعيت هتل‌هاي نجف بهتر از كربلاست. بسياري از زائران ايراني از وضع بهداشتي و خدماتي هتل‌هاي محل اقامت‌شان در عتبات عاليات عراق چندان رضايت ندارند؛ اما معمولا در گفت‌وگو تلاش مي‌كنند، بيش‌تر به بعد معنوي سفر خود اشاره كنند.

به گزارش ايسنا، كاركنان عراقي برخي هتل‌ها رفتار چندان مناسبي با زائران ندارند و هنگامي كه زائران از نبود امكانات و بهداشت به آن‌ها گله مي‌كنند، پاسخ درست و مناسبي نمي‌دهند. البته در اين هتل‌ها افرادي هم هستند كه تلاش مي‌كنند، به زايران احترام بگذارند.

در هيچ‌ جايي از در و ديوار هتل‌هاي عراق، ستاره و درجه‌اي وجود ندارد تا زائر بداند هتل محل اقامتش چه درجه و ستاره‌اي دارد. بر اين اساس، سازمان حج و زيارت به‌دنبال اعزام كارشناسان مسكن به عتبات عاليات عراق، در چند دوره بازبيني و بازرسي اين هتل‌ها، آن‌ها را براساس قيمت، فاصله تا حرم و خدمات، درجه‌بندي كرده‌ است و قيمت نيز طبق اين شرايط تعيين مي‌شود.

البته به گفته‌ي نمايندگان سازمان حج و زيارت در عراق، پس از اين‌كه تعدادي از هتل‌هاي طرف قرار‌داد با ايران، از رده خارج شدند و زائران را در آن‌ها اسكان نداديم، هتل‌هاي شهرهاي محل رفت‌وآمد زائران ايراني تلاش مي‌كنند، كيفيت خدمات خود را بهبود ببخشند تا با آن‌ها قرار‌داد ببنديم يا قرار‌دادشان را بار ديگر تمديد كنيم.

در شهرهاي كربلا، نجف و كاظمين هتل‌هاي زيادي ديده مي‌شوند كه اوضاع بيروني آن‌ها اصلا مناسب نيست، چه برسد به فضاي داخلي و حتا اتاق‌هايشان كه گفته مي‌شود، گاهي زائران انفرادي در اين هتل‌ها كه وضعيت بهداشتي بسيار نامناسبي دارند، اقامت مي‌كنند.

به گفته‌ي معاون عتبات عاليات سازمان حج و زيارت، از زمان افزايش سفر انفرادي‌ها و فعاليت شركت‌هاي گردشگري براي اعزام زائر، بسياري از هتل‌ها در تمديد قرار‌ خود با شركت كارگزاران زيارتي ايران كه اعزام زائران ايراني را تحت نظارت سازمان حج و زيارت برعهده دارد، چندان رغبت نشان نمي‌دهند و دليل آن را دادن پول بيش‌تر توسط انفرادي‌ها و شركت‌هاي گردشگري به اين هتل‌ها اعلام مي‌كنند.

حسين فضلي ـ نماينده‌ي هلال احمر و هيأت پزشكي حج و زيارت در عتبات عاليات عراق ـ نيز با بيان اين‌كه كارشناسان بهداشت همواره روي هتل‌هاي محل اقامت زائران نظارت و آن‌ها را امتيازبندي مي‌كنند، به خبرنگار ايسنا گفت: اكنون وضعيت بهداشتي هتل‌هاي عراق نسبت به سال گذشته بهتر شده است، چون هتل‌ها را امتياز‌بندي كرده‌اند، البته اين هتل‌ها قيمت‌ها را افزايش داده‌اند؛ اما از نظر بهداشتي نسبت به ايران صفر هستند.

مهدي شكر‌آرا ـ نماينده‌ي سازمان حج و زيارت در عتبات عاليات عراق ـ نيز درباره‌ي وضعيت هتل‌ محل اقامت زائران در اين كشور به خبرنگار ايسنا، اظهار كرد: وضعيت هتل‌هاي اين كشور نسبت به هفت‌سال پيش خيلي پيشرفته شده است. در گذشته عوامل اين هتل‌ها، حتا نمي‌دانستند چگونه چاي درست كنند و ياد دادن اين كار شش‌ماه طول كشيد. براي اين‌كه هتل‌داران عراقي به سطح كنوني برسند، بسيار كار شده و اكنون خيلي از مشكلات حل شده است.

وي درباره‌ي وضعيت هتل‌هايي كه زائران انفرادي در آن‌ها اقامت مي‌كنند، گفت: وضعيت خدمات و بهداشت اين هتل‌ها، بسيار ضعيف است؛ اما چون معمولا زائران خود براي اين سفر اقدام مي‌كنند، اعتراضي هم ندارند؛ ولي اگر ما همان هتل را در اختيار بگيريم و اين زائران را در آن اسكان دهيم، مدام به ما اعتراض مي‌كنند.

او در پاسخ به اين پرسش كه چرا براي بهبود وضعيت بهداشت هتل‌هاي عراق كاري نمي‌شود؟ بيان كرد: براي بهبود اين شرايط، نخست بايد روي فرهنگ مردم عراق كار شود. برخورد مردم اين كشور با يكديگر طوري است كه گويي درحال مشاجره هستند؛ اما در واقع، اين‌طور نيست و شيوه‌ي برخورد آن‌ها به اين شكل است.

وي با بيان اين‌كه بيش‌تر هتل‌داران عراق، سواد و فرهنگ هتل‌داري ندارند و پولي را جمع كرده‌اند و هتلي را اداره مي‌كنند، افزود: ساختار اداري عراق روي اين موضوع تسلطي ندارد، البته وزارت سياحه‌ي عراق كارهايي را در اين‌باره انجام مي‌دهد.

به گفته‌ي شكر‌آرا، در كربلا و نجف فقط سه‌ چهار هتل خوب وجود دارند و بقيه‌ي هتل‌ها سطح خدمات ضعيفي دارند، البته هتل‌هاي در اختيار زائران انفرادي شرايط بدتري دارند.

نماينده‌ي سازمان حج و زيارت در عتبات عاليات عراق درباره‌ي سرمايه‌گذاري ايراني‌ها براي ساخت هتل در اين كشور، اظهار داشت: ايراني‌ها دو سه هتل را در عراق اجاره كرده‌اند و يك ايراني نيز اسكله‌ي يك هتل را خريده است كه معلوم نيست، با اين شرايط عراق، بهره‌برداري آن چقدر طول بكشد؛ اما با توجه به وضع كنوني عراق، سرمايه‌گذاري سخت است.

وي با بيان اين‌كه بيش‌تر هتل‌هاي عراق درجه‌ي دو هستند، افزود: اكنون 40 دلار براي اتاق دو تخته در عتبات عاليات عراق پرداخت مي‌شود و اختلافي با هتل‌داران عراقي روي قيمت وجود دارد؛ اما به‌دليل سطح پايين خدمات در اين هتل‌ها، ما چندان به درخواست آن‌ها توجه نمي‌كنيم.

هم‌چنين حميد سفيد‌دشتي ـ نماينده‌ي شمسا (شركت كارگزاران زيارتي ايران) در نجف ـ نبود ناظر در هتل‌هاي عراق را يكي از مشكلات موجود دانست و به خبرنگار ايسنا گفت: در هر هتل محل اقامت زائران ايراني در عربستان، يك مدير ثابت همراه چند خدمه وجود دارند؛ اما در عراق نه‌تنها مديران ما خدمه‌ي تحت نظر ندارند، بلكه در هتل‌ها نيز مستقر نيستند.

او با بيان اين‌كه هيچ نظارتي روي هتل‌هاي عراق نمي‌شود، ادامه داد: هيچ سازماني در عراق روي هتل‌ها نظارت ندارد و اگر مشكلي در بخش هتل‌هاي اين كشور پيش آيد، موضوع به وزارت سياحه‌ي عراق كشيده مي‌شود. آن‌ها با وزارت بهداشت هيچ كاري ندارند.

به گفته‌ي او، بيش‌تر مسؤولان هتل‌هاي عراق، مديران واقعي هتل نيستند و طبق تحقيقات يكي از مأموران سازمان حج و زيارت، مديران كنوني هتل‌ها، شغل‌هاي ديگري داشته‌اند.

وي بيان كرد: جوانان بنگلادشي و عراقي با حقوق‌هاي پايين 200 تا 300هزار دلار در هتل‌هاي عراق كار مي‌كنند، حال آن مديران با اين خدمه چگونه مي‌توانند هتل‌هاي خود را اداره كنند؟!

به اعتقاد او، وضعيت هتل‌هاي محل اقامت زائران در نجف نسبت به هتل‌هاي شهرهاي ديگر متفاوت است، چون مديران شمسا و كميته‌ي مسكن سازمان حج و زيارت، هر سه‌ماه يك‌بار اين هتل‌ها را بازبيني و درجه‌بندي مي‌كنند؛ اما هنوز وضعيت هتل‌هاي عراق مانند مكه و مدينه نيست.

سفيد‌دشتي ادامه داد: در تمام عراق، يك هتل درجه‌ي يك وجود ندارد. فقط در بغداد، كربلا و نجف تعداد بسيار محدودي هتل خوب وجود دارند كه قيمت آن‌ها بسيار بالاست. هتل‌هاي تحت قرار‌داد ما، تقريبا همه در يك سطح هستند و به واسطه‌ي نظارتي كه مي‌شود، اين هتل‌ها را نظافت مي‌كنند.

وي با اشاره به كمبود ظرفيت اقامت در عتبات عاليات عراق در مناسبت‌هايي مانند عرفه، عاشورا و اربعين، اضافه كرد: ما به‌ندرت هتل‌ها را حذف مي‌كنيم، چون تعداد هتل‌ها در اين كشور كم و جمعيت زائران زياد است؛ اما در صورت تخلف، سهميه‌ي آن‌ها را كم مي‌كنيم. البته چندي پيش، يك هتل را در نجف به‌دليل شكايت‌هاي زياد، از دور قراردادها خارج كرديم.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۲۹ خرداد ۱۳۸۸ / ۱۲:۵۶
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8803-15144
  • خبرنگار : 71021