با هدف کشف گاز در لايه ژوراسيک درحال اجرا است؛ عمليـات حفـاري چـاه شمـاره10ميـدان نفتـي آزادگـان

حفاري اکتشافي چاه شماره10 ميدان نفتي آزادگان در همسايگي ميدان نفتي جفير با هدف دريافت اطلاعات بيشتر از افق‌هاي پايين‌تر ميدان جفير و کشف گاز در افق ژوراسيک در حال انجام است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در صورتي که نتايج آزمايشات بر روي چاه شماره10 ميدان هيدروكربوري آزادگان موفقيت آميز باشد، اين فعاليت‌ها در افق‌هاي پايين‌تر ميدان نفتي جفير انجام خواهد شد.

تاكنون با توجه به عمليات اکتشافي انجام شده، نتايج مثبتي کسب شده است. در بسياري از نقاط نيز عمليات حفاري اکتشافي در اين خصوص ادامه دارد. بر اين اساس نشانه‌هاي مثبتي از وجود ذخاير هيدروکربور در اين منطقه وجود دارد که با پايان عمليات حفاري، نتايج آن اعلام خواهد شد.

در سال گذشته پس از کشف750 ميليون بشکه نفت درجا، در عمق حدود4300 متري افق خامي ميدان هيدروكربوري جفير، حفاري در افق‌هاي پايين‌تر اين ميدان براي كشف ذخاير هيدروكربوري بيشتر در دستور کار قرار گرفت. نفت کشف شده در لايه فهليان جفير از نوع نفت سبک و با API (درجه سبکي) 34 و 38 است. اين ميدان نفتي در30 کيلومتري شرق ميدان آزادگان و70 کيلومتري جنوب غرب اهواز واقع شده و ابعاد آن 22 کيلومتر در10 کيلومتر است.

در ميدان نفتي آزادگان نيز در فعاليتي مشابه، حفاري چاه شماره 10 در عمق بيش از پنج هزار متر براي رسيدن به افق ژوراسيک در حال اجرا است. ميدان نفتي آزادگان در 80 کيلومتري غرب اهواز قرار دارد و ذخيره نفتي آن 33 ميليارد بشکه برآورد شده است. اين ميدان نفتي با مساحت تقريبي900 کيلومتر مربع و داراي دو بخش شمالي و جنوبي است، سروک، کژدمي، گدوان و فهليان لايه‌هاي توليدي اين مخزن هستند و نفت توليدي از لايه فهليان نفت سبک و نفت توليدي از ديگر لايه‌ها، نفت سنگين و فوق سنگين است.

براساس مطالعات لرزه نگاري سه بعدي يک لايه ژوراسيک در ميدان‌هاي آزادگان و جفير وجود است.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۲۶ خرداد ۱۳۸۸ / ۱۲:۴۲
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8803-14329
  • خبرنگار :