گزارش خبرنگار ايسنا از وضعيت غذاي زائران در عراق حمل غذاي زائران با گاري! نماينده‌ي شمسا در نجف: با وجود سيطره و بازرسي همين وضعيت در غذا برقرار است

غذاي زائران ايراني از آشپزخانه‌هاي متمركز كربلا و نجف تا محل اقامت زائران با گاري حمل مي‌شود و در طول اين مسير، پليس عراق چندبار اين غذاها را كنترل مي‌كند!

به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به عراق، بسياري از زائران ايراني از غذايي كه در طول اين سفر مجبورند، استفاده كنند، چندان رضايت ندارند. در ميان زائران كاروان‌ها، افراد كهن‌سال و بيمار بسياري وجود دارند كه به رژيم خاص غذايي نياز دارند؛ اما همه‌ي آن‌ها مجبورند، از يك نوع غذا استفاده كنند و از رژيم غذايي در اين سفر خبري نيست.

طول مدت ارائه‌ي سرويس پذيرايي در سه وعده‌ي غذايي به زائران، بيش‌تر از دو ساعت نيست؛ اما به گفته‌ي نمايندگان سازمان حج و زيارت و شمسا در عتبات عاليات عراق، اين غذاها كه توسط گاري حمل مي‌شوند، در مسير آن‌قدر كنترل مي‌شوند كه تقريبا سرد به هتل مي‌رسند، البته به مديران هتل‌ها، نحوه‌ي گرم كردن غذا آموزش داده شده است؛ اما برخي هتل‌ها در اين‌باره كوتاهي مي‌كنند.

اگرچه بيش‌تر زائران نسبت به طعم و نحوه‌ي پخت غذا اعتراض دارند، اما همه‌ي اين كمبودها را با عشقي كه اين سفر را با آن آغاز كرده‌اند، تحمل مي‌كنند. البته برخي زائران نيز ترجيح مي‌دهند، غذاي خود را به فقرايي كه پشت در هتل‌ها نشسته‌اند و از زائران ايراني طلب طعام مي‌كنند، ببخشند.

فضاي برخي رستوران‌ها در هتل‌هاي محل اقامت زايران نيز چندان بهداشتي نيست و گاهي بوي ناخوشايندي از آن‌ها برمي‌آيد كه آزاردهنده است و خوردن غذا را در اين مكان‌ها سخت مي‌كند.

ظرف‌هايي كه معمولا در اين رستوران‌ها استفاده مي‌شوند، خوب شسته نشده‌اند و لازم است، يك‌بار ديگر شسته شوند. برخي زائران نيز مجبورند چندبار اين ظرف‌ها را با دستمال پاك كنند تا شايد اثرات آلودگي آن، كم‌تر شود. روي ليوان‌ها نيز لكه‌هايي به چشم مي‌خورند كه نوشيدن آب را در اين ظروف مشكل مي‌كند و بهتر است، زايران دست كم ليوان خود را در اين سفر همراه داشته باشند.

اين شرايط بهداشتي درحالي برقرار است كه نمايندگان سازمان حج و زيارت در عتبات عاليات عراق مي‌گويند، وضعيت بهداشتي رستوران هتل‌هاي محل اقامت زايران ايراني و غذا، در گذشته بدتر بوده است.

يكي از زائران اهل استان اصفهان درباره‌ي وضعيت غذا به خبرنگار ايسنا گفت: وضع غذا در نجف و كربلا خوب نيست و در برخي مواقع، حتا نمي‌توان اين غذاها را خورد. بيماراني كه رژيم غذايي دارند هم در اين سفر دچار مشكل مي‌شوند، چون اصلا تنوع غذايي وجود ندارد و ما گاهي مجبوريم، غذاهاي چرب را استفاده كنيم يا نان و ماست را جايگزين يك وعده‌ي غذايي خود كنيم.

زائر ديگري كه از استان گلستان به عتبات عاليات عراق آمده است، در اين‌باره به خبرنگار ايسنا گفت: وضعيت غذا در نجف بهتر از كربلا است، شايد چون در آشپزخانه‌ي مركزي پخت مي‌شود.

وقتي به اين زائر گفته شد، غذاي زائران در كربلا نيز از آشپزخانه مركزي تأمين مي‌شود، بيان كرد: از اين موضوع اطلاعي ندارم؛ ولي زائران در كربلا كم‌تر غذا مي‌خورند.

مهدي‌ شكر‌آرا ـ نماينده‌ي سازمان حج و زيارت در عراق ـ با بيان اين‌كه ايران در هريك از شهرهاي كربلا و كاظمين، دو آشپزخانه‌ي متمركز دارد كه در قرار‌دادي با شركت‌هاي عراقي ايجاد شده‌اند، اما در آن‌ها از آشپز‌هاي ايراني استفاده مي‌شود، به خبرنگار ايسنا گفت: البته امكانات اين آشپزخانه‌ها نسبت به آشپزخانه‌هاي متمركز ايران در عربستان كم‌تر است.

حسين اكبري ـ معاون عتبات عاليات عراق و سوريه سازمان حج و زيارت ـ نيز در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا اظهار كرد: اين آشپزخانه‌هاي متمركز در يك پروسه‌ي سه‌ساله و پس از مذاكره‌هاي فراوان با عراقي‌ها راه‌اندازي شده‌اند.

وي افزود: عراقي‌ها حتا به‌سختي مجوز طبخ غذا مي‌دهند و با اين موضوع، مشكل دارند و معتقدند كه ما با راه‌اندازي آشپزخانه‌هاي متمركز، مانع اشتغال‌زايي در عراق مي‌شويم. اين درحالي است كه ما با شركت عراقي قرار‌داد بسته‌ايم و از نيرو‌هاي عراقي استفاده مي‌كنيم؛ اما آشپز‌ها ايراني‌اند.

رضا ارجمند‌زاده ـ نماينده‌ي سازمان حج و زيارت در نجف ـ نيز در اين‌باره اظهار كرد: غذا در عتبات عاليات عراق تحت نظارت شمسا است؛ اما اين بخش با مشكل حمل‌ونقل مواجه است، چون آشپزخانه‌ها معمولا خارج از سيطره‌ها و محل استقرار هتل‌ها قرار دارند و امكان تردد وسايل نقليه در اين حريم‌ها وجود ندارد. بنابراين مجبوريم از گاري براي حمل غذا استفاده كنيم.

وي در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا بيان كرد: با ايست بازرسي‌ها در عتبات عاليات عراق صحبت شده ‌است كه زمان كنترل غذا را كم‌تر كنند و آن‌ها نيز معمولا سطحي نگاه مي‌كنند.

به گفته‌ي او، در شهر نجف، دو آشپزخانه‌ي متمركز وجود دارند كه يكي از آن‌ها روزانه براي سه‌هزار نفر و ديگري براي چهارهزار نفر غذا تهيه مي‌كند.

حميد سفيددشتي ـ نماينده‌ي شمسا در نجف ـ نيز موضوع غذا را مسأله‌اي اساسي در عتبات عاليات عراق دانست و به خبرنگار ايسنا گفت: شرايط پخت غذا اكنون بهتر از گذشته است، البته تهيه‌ي غذا در شهرهاي كاظمين، نجف و كربلا متفاوت از يكديگرند. گاهي خود هتل‌ها آشپزخانه دارند و غذا از اين محل طبق برنامه‌ي ابلاغ‌شده تأمين مي‌شود يا غذاي زائران را از آشپزخانه‌ي مركزي تهيه مي‌كنيم.

به اعتقاد او، غذا در آشپزخانه‌هاي مركزي، خوب تهيه مي‌شود، چون آشپزها ايراني‌اند؛ اما نگهداري، حمل‌ و توزيع غذا مسأله است.

وي بيان كرد: تا زماني كه وضعيت حفاظتي و امنيتي عراق به شكل كنوني باشد، يعني سيطره و بازرسي وجود داشته باشد، همين وضعيت در بخش غذا برقرار است.

سفيد‌دشتي ادامه داد: در عراق، امكانات براي جابه‌جايي غذا نداريم، چون در سيطره‌ها اجازه نمي‌دهند، غذا به‌وسيله‌ي ماشين منتقل شود. ما اين مشكلات را با مسؤولان عراقي مطرح كرده‌ايم؛ اما محدوديت‌ها هم‌چنان وجود دارند، اگر اين شرايط حفاظتي نباشند، غذا به‌راحتي منتقل مي‌شود.

وي گفت: ما به هتل‌دارها در عراق آموزش داده‌ايم كه پيش از سرو غذا، آن را در محل مناسب و گرم نگه دارند، حتا نحوه‌ي گرم كردن را آموزش داده‌ايم؛ اما برخي اين كار را نمي‌كنند. در اين هتل‌ها، مديران ثابت ايراني مانند عربستان مستقر نيستند كه روي اين مسائل نظارت مستقيم داشته باشند.

نماينده‌ي شمسا در نجف اضافه كرد: درباره‌ي بهبود كيفيت پخت غذا، تذكرهاي لازم داده شده‌اند و ضرورت آن بهبود شرايط پخت است؛ اما شركت عراقي آمادگي توسعه‌ي آشپزخانه‌هاي متمركز را ندارند، چون وضعيت اين كشور بي‌ثبات است و دولت و مردم عراق نيز در اين شرايط گرفتار شده‌اند.

حسين فضلي ـ نماينده‌ي هلال احمر و مركز پزشكي حج و زيارت در عتبات عاليات عراق ـ درباره‌ي بهداشت غذايي زائران به خبرنگار ايسنا گفت: كارشناسان بهداشت هر روز از مرحله‌ي تهيه‌ي مواد غذايي تا پخت را كنترل مي‌كنند؛ اما با اين حال، غذا توسط گاري تا هتل‌ها حمل مي‌شود. ما در اين‌باره پيشنهادهايي را داده‌ايم، ولي از نظر امنيتي نمي‌توان كار زيادي انجام داد.

فراتر از اين مسائل، رستوران‌هاي شهري در عراق نيز چندان وضع مطلوبي ندارند و توصيه‌ي همواره‌ي مديران كاروان‌ها به زائران اين است كه به اين اماكن مراجعه نكنند، چون سطح رعايت بهداشت در اين رستوران‌ها مشخص نيست.

در بازارهايي كه زائران ايراني عموما در آن‌ها رفت‌وآمد مي‌كنند نيز دست‌فروش‌ها در فضاي آزادي كه از گزند حشرات موزي در امان نيست، شيريني‌هايي را مي‌فروشند، البته زائران از خريد اين شيريني‌ها منع مي‌شوند؛ اما گاهي ديده مي‌شود كه برخي زائران مشغول خريد اين شيريني‌ها و خوراكي هستند كه به گفته‌ي نماينده‌ي مركز پزشكي حج و زيارت در عتبات عاليات عراق، اين افراد در بيش‌تر مواقع مسموم مي‌شوند.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۲۴ خرداد ۱۳۸۸ / ۱۲:۴۹
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8803-13167
  • خبرنگار : 71021