احمدرضا احمدي در يادبود نادر ابراهيمي: رمان ايراني با «آتش بدون دود» آغاز مي‌شود

مراسم يادبود نخستين سالگرد درگذشت نادر ابراهيمي روز چهارشنبه (20 خردادماه) در خانه‌ي هنرمندان ايران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، شكور لطفي در اين مراسم در تبيين انديشه‌هاي سياسي و مردمي نادر ابراهيمي گفت: به شهادت نوشته‌ها و نحوه‌ي زندگي‌اش سياسي بود. او حتا اجازه‌ي فعاليت حداقلي اقتصادي فرهنگي نداشت و مغازه‌اش را مي‌بستند و اين را در نوشته‌ها‌يش تأييد مي‌كند. نويسنده به جامعه و افراد انساني احترام مي‌گذاشت و اين احترام در آثارش مشهود است. براي او كودكان جايگاه ويژه‌اي داشتند. او معتقد به هدفمند بودن است و هدفمند بودن را داشتن جهان‌بيني مي‌داند كه ناگزير آن را در پيوند با سياسي بودن مي‌داند.

وي در ادامه به اهميت زن در آثار و نگاه نادر ابراهيمي پرداخت و در بخشي ديگر از سخنانش يادآور شد: نادر نويسنده را فردي سياسي مي‌داند؛ زيرا ناگزير در اعتراض و انتقاد به قدرت رفتار مي‌كند.

همچنين در اين مراسم، فيلمي از سخنان اكبر رادي درباره‌ي نادر ابراهيمي پخش شد كه اين نمايش‌نامه‌نويس فقيد در آغاز به نخستين آشنايي‌اش با ابراهيمي در سال‌هاي دهه‌ي 40 در كلاس درس زيبايي‌شناسي اشاره كرد و در ادامه به مرور خاطرات گروه طرفه پرداخت كه در سال 40، اكبر رادي به همراه احمدرضا احمدي، اسماعيل نوري علا، مسعود كيميايي و نادر ابراهيمي در اين جمع گرد هم مي‌آمدند و آثار يكديگر را در نشست‌هايي مورد نقد و بررسي قرار مي‌دادند.

رادي از نادر ابراهيمي به عنوان محور گروه طرفه ياد كرد و او را وفادارترين فرد به حلقه‌ي طرفه دانست كه سال‌ها پس از كم‌رنگ شدن فعاليت آن جمع، ابراهيمي همچنان آثارش را با نام طرفه منتشر كرد.

اكبر رادي در اين فيلم گفت: نادر ابراهيمي فرهنگ ادبي‌ ما را بسيار غني كرده است. او از معدود نويسندگاني است كه كلمات را در جاي خود به كار مي‌برد و از اين طريق، به زبان معاصر خدمت بزرگي كرد.

وي نادر ابراهيمي را در حوزه‌ي حماسه‌نويسي هم‌شأن گوگول - پدر حماسه‌سرايي روس - دانست و همچنين از او به همراه صمد بهرنگي به عنوان آغازگر ادبيات كودك ياد كرد و افزود: نادر ابراهيمي از پيشگامان بزرگ قصه‌ي كودكان است. او ذهنيتي كودكانه و ساده دارد؛ در عين ‌حالي كه پيچيدگي‌هاي خاص خودش را دارد، سعي مي‌كند به دنياي كودكان نزديك شود.

پخش نماآهنگ هجرت و ترانه‌اي به نام نادر ابراهيمي نيز در بخش ديگري از اين مراسم انجام شد.

همچنين اظهارات توران ميرهادي درباره‌ي نادر ابراهيمي نمايش داده شد. او به انتخاب كتاب نادر ابراهيمي در سال‌هاي دهه‌ي 40 از سوي شوراي كتاب كودك به عنوان اثر برگزيده اشاره كرد و با اشاره به عشق و علاقه‌ي ابراهيمي نسبت به ايران، از او به عنوان نويسنده‌اي بزرگ در كنار بزرگان ادبيات جهان ياد كرد و گفت: ما در آثار او شاهد تجربه‌هاي ناب ادبيات كودك هستيم و از همين‌روست كه آثارش ماندگار است.

فيلم سخنان احمدرضا احمدي درباره‌ي نادر ابراهيمي هم پخش شد. او نيز مانند اكبر رادي به مرور خاطرات گروه طرفه پرداخت و به ادامه‌ي آشنايي و رفاقتش با نادر ابراهيمي در سال‌هاي بعد از انقلاب اشاره كرد و گفت: من 14-15 قصه‌اي را كه در سال‌هاي بلافاصله پس از پيروزي انقلاب اسلامي نوشتم، مديون نادر ابراهيمي هستم و همه‌اش تشويق‌هاي او بود كه مرا در انجام و ادامه‌ي اين كار سر شوق مي‌آورد.

احمدي افزود: او به ادبيات كودك ما، به رمان و ادبيات بزرگسال و همچنين به زبان فارسي خدمت كرد و به اعتقاد من، رمان ايراني با رمان «آتش بدون دود» نادر ابراهيمي آغاز مي‌شود؛ نه با «شوهر آهوخانم» علي‌محمد افغاني.

اين شاعر تصريح كرد: تا قبل از اين‌كه نادر كار نوشتن قصه‌ براي كودكان را شروع كند، كارهايي كه انجام مي‌شد، به شكل تفنني بود. او بود كه به همه‌ي ما ياد داد چطور براي كودكان بنويسيم.

احمدي يادآور شد: چند نسل با كتاب «بار ديگر شهري كه دوست مي‌داشتم» نادر زندگي كرده‌اند و به اعتقاد من، او كار خودش را كرده است و با همين يك كتاب هم قصه‌نويس بزرگي است.

پخش فيلمي از نادر ابراهيمي كه در آن درباره‌ي اهميت و جايگاه زن سخن مي‌گفت و همچنين نمايش فيلمي از پشت صحنه‌ي فيلم سينمايي «روزي كه هوا ايستاد» به كارگرداني او، از ديگر بخش‌هاي اين مراسم بود.

همچنين عباس محمدي - از دوستان كوهنورد نادر ابراهيمي - به مرور خاطرات مشتركش با او در كوهنوردي پرداخت و از اين نويسنده به عنوان يك طرفدار محيط زيست ياد كرد.

در ادامه، اكبر عالمي - مدرس سينما - درباره‌ي فعاليت‌ سينمايي ابراهيمي سخن گفت و از اين نويسنده و فيلم‌ساز به عنوان كسي ياد كرد كه الهام‌بخش يك نسل بود و در ادامه به مرور خاطرات مشتركش با ابراهيمي پرداخت.

در اين مراسم همچنين اعلام شد كه در سال‌هاي آينده، مراسم يادبود نادر ابراهيمي از سوي خانواده‌اش در روز تولد او در فروردين‌ماه برگزار مي‌شود.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ / ۱۰:۵۶
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 8803-11958
  • خبرنگار :