/طرح آزمايشي كارت انرژي/ معاون وزير نفت به ايسنا خبر داد: برنامه ايجاد سامانه هوشمند در جايگاه‌هاي سي.ان.جي و ال.پي.جي

در برنامه داريم جايگاه‌هاي ال. پي.جي و سي.ان.جي را نيز به سامانه هوشمند مجهز كنيم. سيد نورالدين شهنازي‌زاده ـ مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران‌ـ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با بيان اين مطلب اظهار كرد: به‌اين ترتيب مي‌توان از كارت انرژي براي سوخت‌گيري در امر حمل و نقل استفاده كرد. وي افزود: با اجراي اين طرح ملي كه مشروط به آماده‌سازي زيرساخت‌هاست، مصرف‌كنندگان مي‌توانند سوخت مورد نظر را انتخاب و در سقف سهميه تعيين شده سوخت‌گيري كنند. * * توسعه ال.پي.جي در مقايسه با سي.ان.جي توصيه نمي‌شود او با تاكيد بر مصرف روزانه 6600 تني ال.پي.جي، به توليد 4400 تني آن در كشور اشاره كرد و گفت: به همين دليل توسعه ال.پي.جي در مقايسه با سي.ان.جي چندان توصيه نمي‌شود، زيرا در آن صورت مجبور مي‌شويم باقي كمبود فرآورده‌ها را از طريق واردات تامين كنيم يا از محل صادرات واحدهاي پتروشيمي و شركت ملي گاز به قيمت بين‌المللي خريداري و با قيمت يارانه‌اي توزيع كنيم؛ درحالي كه سي.ان.جي بسيار ارزان‌تر و در بسياري از شهرها در دسترس است. * * افزايش تنوع سوخت‌ براي خودروها وي با بيان اين‌كه قصد نداريم ال.پي.جي را حذف كنيم، بلكه بهتر است در حد خودروهاي عمومي باقي بماند، توضيح داد: اولويت‌ها به اين ترتيب است كه خودروهاي شخصي از بنزين، خودروهاي عمومي از سي.ان.جي و ال.پي.جي استفاده كنند كه به تدريج خودروهاي سبك ديزلي نيز در چرخه حمل و نقل اضافه خواهند شد. گفتني است، در اين زمينه در دي ماه سال گذشته فريد عامري ـ مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي - از كاهش سهميه‌ بنزين خودروهاي ال.پي.جي‌سوز خبر داده و گفته بود كه با توجه به امكان استفاده‌ دوگانه ال.‌پي.‌جي ‌و بنزين در اين خودروها، بايد تعادل بين سهميه‌ بنزين و ال.‌پي.‌جي آن‌ها برقرار شود. وي با اشاره به اين‌كه قرار بود اسفند سال 1386 تمامي جايگاه‌هاي ال.‌پي.‌جي جمع آوري و اين دسته از خودروها نيز به سي‌.ان.‌جي تغيير سوخت دهند، از آمادگي شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي براي تغيير كاربري جايگاه‌هاي ال.‌پي‌.جي به بنزين خبر داده و افزوده بود كه براساس آخرين تصميم گرفته شده، قرار است كه جايگاه‌هاي ال.‌پي.جي فعال باقي بمانند و به همين دليل ما نيز در شرف راه‌اندازي سامانه‌ هوشمند در اين جايگاه‌ها هستيم تا كنترل مصرف را اعلام كنيم. اين در حاليست‌ كه در بهمن سال 1386 شهنازي‌زاده - مديرعامل وقت شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران - به ايسنا گفته بود كه ستاد تبصره 13 به ما ديكته كرده كه جايگاه‌هاي ال.‌پي.‌جي را توسعه دهيم و ما نيز دو مطلب را در اين رابطه به آنها متذكر شده‌ايم كه يكي بحث تامين ال.‌پي.‌جي مورد نياز و ديگري قيمت بالاي اين سوخت است؛ زيرا گسترش جايگاه‌ها و خودروهاي ال‌.پي‌.جي‌سوز با توجه به بالا بودن قيمت گاز مايع وارداتي مقرون به صرفه نيست. وي در ادامه توضيح داده بود كه در حال حاضر ال.‌پي.‌جي مورد نياز از محل صادرات شركت پتروشيمي و شركت ملي گاز و به قيمت فوب خليج فارس تامين مي‌شود، ضمن اين‌كه قيمت واردات گاز مايع خيلي بيشتر از بنزين بوده و به همين دليل گسترش جايگاه‌ها و خودروهاي ال‌.پي‌.جي سوز مقرون به صرفه نيست. انتهاي پيام
  • دوشنبه/ ۱۱ خرداد ۱۳۸۸ / ۱۱:۳۵
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8803-06519
  • خبرنگار :