دبير انجمن صنفي راهنمايان استان اصفهان: تعبير اشتغالزايي از ابلاغ بخشنامهي استفاده از راهنماهاي محلي مناسب نيست برخي نسبت به اين بخشنامه موضعگيري دارند
دبير انجمن صنفي راهنمايان گردشگري استان اصفهان در واكنش به اظهارات برخي راهنمايان تور و تورگردانان دربارهي بخشنامهي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مبني بر ضرورت استفاده از راهنماهاي محلي در گروههايي با بيش از هفت گردشگر، گفت: تعبير صرف اشتغالزايي از ابلاغ اين بخشنامه، مناسب نيست، چون بسياري از راهنمايان محلي خيلي بهتر از ديگر راهنماهاي ملي ميتوانند كار كنند. مجيد دانشمبرهن در گفتوگو با خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اينكه راهنماهاي تور در كنار رانندهها، نخستين افرادياند كه با گردشگر خارجي بهمحض ورود به كشور ارتباط برقرار ميكنند و سمبل آن كشور بهشمار ميآيند، اظهار كرد: در گذشته، هدايت تورها از فرودگاه تا فرودگاه بود و راهنماي همراه، توضيحهاي كاملي را از يك شهر به گردشگران ميداد و اين گروه را در شهر بعدي به راهنماي ديگري ميسپرد. البته بهطور قطع در اين شكي نيست كه حضور يك راهنما همراه تور در طول سفر، سطح كار را ارتقا ميدهد؛ ولي بهتر است، اين افراد دربارهي كليات صحبت كنند و شرح جزييات دربارهي آثار و بناها در مقصد را به راهنماي محلي بسپارند. وي تأكيد كرد: بايد ميان اجراكنندگان تور همكاري باشد و تلاش شود تا گردشگران از اين سفر لذت ببرند و گروههاي ديگر را به اين سفر تشويق كنند؛ ولي اگر قرار باشد، فقط يك نفر در گروه سخن بگويد، اصلا درست نيست. به گفتهي او، در گذشته اين اتفاق رخ ميداد، يعني گروهها پس از ورود به شهر ديگري از راهنماي محلي آن شهر استفاده ميكردند و هيچوقت مشكلي پيش نميآمد؛ اما از زماني كه اين بخشنامه ابلاغ و اجرا شده است، با نامهها و شكايتهايي مواجهايم كه بهنظر ميرسد، برخي در اينباره ابهام دارند و نسبت به آن، موضعگيري ميكنند. دانش در پاسخ به اين پرسش كه دليل اين نامهها و شكايتها پس از ابلاغ بخشنامه چيست؟ اظهار داشت: ما نميتوانيم براي خود قانون محلي تعيين كنيم، بايد منطبق با استانداردهاي بينالمللي باشيم، اين قانون تصويب شده و لازمالاجرا است. وي دربارهي استفاده از راهنمايان محلي كه به زباني بهجز زبان گردشگران گروه تسلط دارند، بيان كرد: قرار نيست همهي راهنماها انگليسيزبان باشند. فرض كنيم، يك گروه از گردشگران خارجي را به سياهچادرهاي عشايري ميبريم، آيا اين انتظار وجود دارد كه راهنماي محلي آن منطقه به زبان گردشگران حتما مسلط باشد؟ در اين شرايط، راهنماي ملي موظف است، اطلاعات را از مردم يا راهنماي محلي آن منطقه دريافت و به گردشگران منتقل كند. الزاما نبايد تأكيد شود كه چرا زبان راهنماي محلي همان زبان گردشگران نبوده است. او ادامه داد: گاهي راهنماي ملي از انجمن صنفي راهنمايان اصفهان درخواست ميكند، براي گروهي كه گردشگران آن به زبانهاي آلماني، انگليسي و ايتاليايي تسلط دارند، فقط راهنماي انگليسيزبان بفرستيم. در صورتي كه انجمن، راهنماي آلمانيزبان را پيشنهاد ميكند، راهنماي ملي چون خود به اين زبان تسلط دارد، از پذيرفتن اين پيشنهاد خودداري ميكند. اين چه توجيهي ميتواند داشته باشد؟ وقتي راهنماي محلي مورد نظر را به گروه آنها ميفرستيم، سپس به انجمن اعتراض ميكنند كه اين راهنما به زبان گروه مسلط نيست. وي معتقد است: راهنماهاي ملي معمولا ميخواهند فقط خود به گروه توضيحهاي لازم را بدهند و با اين كار، توانايي اجراي طرح را زيرسؤال ببرند. دبير انجمن صنفي راهنمايان گردشگري استان اصفهان دربارهي اينكه اگر گردشگر خود درخواست برعهده گرفتن كار توسط راهنماي ملي و كنار كشيدن راهنماي محلي را داشته باشد، اين كار چه توجيهي دارد؟ گفت: ذهنيت گردشگر دست راهنماست، چون بهطور كلي گردشگر از زماني كه به كشور وارد ميشود، فقط به راهنما اعتماد ميكند. دانش در ادامه با بيان اينكه اكنون 150 راهنماي فعال در اصفهان حضور دارند، افزود: براي اين افراد دورههاي بازآموزي اجرا ميشوند، البته اگر سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بودجهاي در اختيار انجمنهاي صنفي و جامعههاي راهنمايان تور قرار دهد، اين دورهها را منظمتر ميتوان برپا كرد. وي دربارهي بهكارگيري اين راهنمايان در سايتهاي گردشگري اصفهان كه معمولا خالي از راهنما هستند، اظهار كرد: اين موضوع فقط به تعطيلات نوروزي و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مربوط ميشود؛ اما در واقع، تمام راهنمايان اصفهان بيكار نيستند و برخي از آنها از بهترين راهنماهاي ملياند. علاوه بر اين، راهنماي محلي فقط دربارهي يك بنا توضيح نميدهد و بايد از اطلاعات جزييتري دربارهي شهر و بناهاي گردشگري مطلع باشد تا به گردشگر منتقل كند؛ اما نه بهشكلي كه خستهكننده باشد. اين راهنماي تور فعال در استان اصفهان تأكيد كرد: قرار نيست، خود كار را بهدست بگيريم و عدهاي ديگر را كنار بگذاريم. راهنماهاي محلي مشكلات بسياري دارند، پايهي حقوقي پايين موجب ميشود، راهنماي محلي در استان اصفهان بهنوعي حذف شود. وي با اشاره به اينكه گاهي راهنماي محلي كمتر از 50 درصد سهم خريد سوغات گردشگران را ميگيرد، بيان كرد: مشكل اصلي داستان، در اين موضوع نهفته است؛ راهنماهاي ملي نگران از دست دادن درصد خريد گروه در صورت حضور راهنماي محلياند. او در توضيح بيشتر منظور خود، گفت: وقتي گردشگري به كشور وارد ميشود، قصد ديدن بناهاي گردشگري را دارد و اگر خريد كند، بهنوعي ارز وارد كرده كه در اقتصاد كشور مؤثر است؛ اما متأسفانه اين روند طوري شده است كه به گفتهي برخي فروشندگان صنايع دستي، راهنماهاي ملي هنگام خريد گردشگران، كميسيونهاي زيادي را از فروشندگان درخواست ميكنند كه در صورت نپذيرفتن، نوع برخوردشان به فسخ شدن معامله منجر ميشود. وي در ادامه با اشاره به شرايط كشوري مانند چين، اظهار كرد: ما در كشور خود، حق كميسيون از خريد گردشگران را غيرقانوني يا نيمهقانوني ميدانيم. درحاليكه در چين براي اين بخش رقم مشخصي وجود دارد كه گردشگر هنگام خريد از فروشگاه آن را به عوامل اجرايي تور ميدهد كه ميان راهنماي اصلي، محلي و راننده تقسيم ميشود. حتا دولت اين كشور، در دو شهر بهصورت آزمايشي بن خريد با 40 درصد تخفيف به گردشگران داده است كه گردشگر از قيمتهاي خوبي هنگام خريد بهرهمند ميشود. اين راهنماي تور افزود: اما در ايران، گاهي بهخاطر حق كميسيون خريد و افزايش قيمت محصولاتي مانند صنايع دستي و سوغات ايران، به گردشگر اجحاف ميشود و آنها پس از ترك كشور و مقايسهي قيمت اين محصولات با نمونهي آنها در كشور خود، متوجه ميشوند كه تفاوت قيمتي زيادي وجود ندارد و حتا گاهي قيمت محصولاتي كه از ايران خريدهاند، بيشتر است. وي ادامه داد: اگر راهنما بهلحاظ مالي تأمين باشد، وسايل آموزشي خود را بهراحتي تهيه ميكند و بدون چشمداشت به مزاياي خريد گردشگران و تورها، به كار خود ادامه ميدهد و به آن افتخار ميكند. دانش تأكيد كرد: آنچه را كه به صنف راهنمايان تور مربوط ميشود، با جديت پيگيري ميكنيم و تلاش ميشود، در اجراي اين بخشنامه كمترين مشكل ايجاد شود. البته او معترف شد كه بهترين حالت براي راهنما، داشتن سرپرستي گروه است. دبير انجمن صنفي راهنمايان گردشگري استان اصفهان دربارهي اينكه آيا تمام شكايتهاي گردشگران به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان منتقل شدهاند؟ گفت: براي ما فرقي نميكند كه از راهنماهاي محلي تشكر يا شكايت شده باشد، آنها را منتقل ميكنيم و اگر ثابت شود، موردي انتقادي مطرح بوده است، بهجاي برخورد فردي يا شخصي، دربارهي تمام گروه تصميم گرفته و دورههاي بازآموزي و آموزشي براي تمام راهنمايان برپا ميشود. البته اميدواريم از سوي آژانسها در اينباره پشتيباني و همكاري بيشتر شود. انتهاي پيام