برگزاري بهتر نمايشگاه‌ها در گرو بودجه‌ي بيش‌تر ايران فقط در شش نمايشگاه از تقويم نمايشگاه‌هاي بين‌المللي گردشگري شركت كرد

براساس آخرين برنامه‌ي نمايشگاهي ستاد تبليغات و نمايشگاه‌هاي گردشگري، ايران قرار بود از سال گذشته تا سه‌ماهه‌ي نخست امسال، در حدود 28 نمايشگاه بين‌المللي گردشگري شركت كند؛ اما به‌دنبال توافق با دفاتر خدمات مسافرتي و مطرح بودن مسأله‌ي اعتبار، قرار شد در 15 نمايشگاه حضور قوي داشته باشيم؛ ولي به‌دليل كمبود اعتبارات در اين بخش و استقبال نكردن برخي آژانس‌ها، بسياري از اين نمايشگاه‌ها از برنامه‌ي ستاد حذف شدند و تا اين لحظه، ايران فقط در حدود شش نمايشگاه بين‌المللي توانسته است، شركت كند.

به گزارش خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با وجود بحران اقتصادي در بسياري از كشورها و تبليغات رسانه‌ها درباره‌ي وضعيت نمايشگاه‌هاي بين‌المللي گردشگري امسال (2008 و 2009 ميلادي)، بسياري از شركت‌كنندگان ايراني از حضور خود در اين نمايشگاه‌ها رضايت داشتند.

البته با توجه به نحوه‌ي حضور ستاد تبليغات و نمايشگاه‌ها در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي گردشگري، به‌نظر مي‌رسد ايران به سال‌هاي پيش كه بخش خصوصي بدون حضور دولت، در تعداد خاص و محدودي از نمايشگاه‌هاي بين‌المللي گردشگري دنيا شركت مي‌كرد، نوعي عقب‌گرد داشته است.

براساس برنامه‌ي ستاد تبليغات و نمايشگاه‌هاي گردشگري، ايران در سال‌هاي 1387 و 1388 (2008 و 2009 ميلادي) قرار بود، در 28 نمايشگاه از كشورهاي مالزي، آمريكا، فرانسه، ژاپن، تايلند، ازبكستان، انگلستان، بحرين (IHT)، اسپانيا (EIBTM)، لبنان، فنلاند، اسپانيا (FITUR)، هندوستان، استراليا، تركيه، ايتاليا، آلمان، فرانسه، سوئد، روسيه، چين (شانگهاي)، چين (پكن)، بحرين (BITE)، عمان، امارات متحده عربي، كويت، كره جنوبي و هنگ‌كنگ حضور يابد كه برخي از اين نمايشگاه‌ها حالت نمايشي (Show) داشتند و از ابتداي مطرح شدن آن‌ها، حضور در اين نمايشگاه‌ها بحث‌برانگيز بود و اين پرسش را مطرح ‌كرد كه چه ضرورتي دارد، در شرايطي كه ايران هنوز موقعيت خود را در برخي بازارهاي هدف و حتا قديمي‌ تثبيت نكرده است، در نمايشگاه‌هاي نمايشي مانند تايلند، استراليا، بارسلون اسپانيا، شانگهاي چين و هنگ‌كنگ شركت كند.

البته اتفاق ديگري كه در برنامه‌ي نمايشگاهي ستاد تبليغات و نمايشگاه‌هاي گردشگري رخ داد، اضافه كردن نمايشگاه‌هاي اورلاندو آمريكا، بارسلون اسپانيا، هنگ‌كنگ، كره جنوبي و استراليا براي نخستين‌بار و حذف برخي نمايشگاه‌ها مانند سن‌پترزبورگ روسيه، سوريه، عربستان و نمايشگاه بزرگ سرمايه‌گذاري مسلمين پاكستان از برنامه‌ي سال گذشته بود. حضور در اين نمايشگاه‌ها در ابتدا، با اعتراض بسيار و استقبال اندك فعالان گردشگري مواجه شده بود.

با وجود اين‌كه گفته مي‌شود، ستاد نمايشگاه‌ها به‌دليل كمبود اعتبارات و استقبال اندك شركت‌كنندگان، برخي نمايشگاه‌ها را از برنامه‌ي خود حذف كرده است، اما اين ستاد در نمايشگاه بين‌المللي‌ «سفرهاي معنوي واتيكان» كه از 26 تا 29 دي‌ماه 1387 در اين كشور برگزار شد، بدون هيچ شركت‌كننده‌اي و فقط براي معرفي ظرفيت مذهبي و زيارتي ايران حضور يافت.

25 تا 27 فروردين‌ماه امسال (14 تا 16 آوريل) نمايشگاه cottm چين (پكن) برپا شد؛ اما ايران در اين نمايشگاه حضور نيافت، البته برخي دفاتر خدمات مسافرتي كه تلاش دارند، چين را به بازار خود براي ورود گردشگر به ايران تبديل كنند، در اين نمايشگاه به‌صورت انفرادي شركت كردند.

اين درحالي است كه بسياري از كشورهاي دنيا از اروپايي و آمريكايي تا آسيايي تلاش مي‌كنند، چين را با توجه به شمار ميليوني گردشگران خروجي‌اش، به بازار هدف خود براي جذب گردشگر تبديل كنند.

ايران نيز در گذشته براي ورود نام خود به فهرست طلايي چين كه آژانس‌هاي اين كشور براساس آن، تور راه‌اندازي و چيني‌ها طبق اين فهرست سفر مي‌كنند، بسيار تلاش كرده است؛ اما به‌نظر مي‌رسد، ايران با وجود اين تلاش‌ها هنوز براي جذب گردشگران چيني، برنامه‌ريزي منسجمي ندارد.

نمايشگاه لبنان 25 تا 28 مهرماه سال 1387 در بيروت برگزار شد. ايران سال 1386 با وجود اين‌كه در برنامه‌ي نمايشگاهي، حضور در بيروت را اعلام كرده بود، اما در اين نمايشگاه حضور نداشت. ستاد تبليغات و نمايشگاه‌ها دليل آن را جنگ و شرايط اين كشور اعلام كرد.

پس از اضافه شدن نمايشگاه لبنان به فهرست نمايشگاه‌هاي بين‌المللي گردشگري، محمدحسين برزين ـ رييس ستاد تبليغات و نمايشگاه‌ها ـ گفت: امسال به‌دليل اهميت بازاريابي در خاورميانه، حضور در اين نمايشگاه را تجربه مي‌كنيم.

نمايشگاه بيروت متقاضي نداشت، چون بسياري از آژانس‌ها معتقد بودند، اين بازار اكنون براي كار مناسب نيست و ايران با توجه به روابط سياسي، در اين نمايشگاه شركت مي‌كند.

اما برزين در اين‌باره بيان كرد: امسال (1387) متقاضي براي نمايشگاه لبنان نداشتيم، چون نام اين نمايشگاه پس از نهايي شدن جدول و ناگهاني اعلام شد.

نمايشگاه فنلاند (Matka) يكي از نمايشگاه‌هاي گردشگري در حوزه‌ي شمال اروپا به‌شمار مي‌آيد و فعالان گردشگري ايران همواره تلاش مي‌كردند، در اين بازار كه تا حدودي از گزند تبليغات رسانه‌هاي غربي در امان مانده بود، شركت كنند. البته يكي از مسايلي كه هر سال هنگام برپايي نمايشگاه فنلاند مطرح مي‌شد، نبود خط مستقيم پروازي بين دو كشور بود كه تاكنون نيز ترتيب اثر داده نشده است.

با وجود اين‌كه رييس ستاد تبليغات و نمايشگاه‌ها دي‌ماه سال گذشته اظهار كرد: «براي سومين‌ سال پياپي از 27 تا 30 دي‌ماه سال 1387 در اين نمايشگاه شركت مي‌كنيم، اگرچه ممكن است، بازار گردشگري فنلاند نسبت به آلمان، انگليس و اسپانيا براي ما اولويت نداشته باشد؛ اما بازتاب حضور در اين نمايشگاه مثبت بوده است»، ولي ايران نتوانست در نمايشگاه فنلاند حضور يابد.

ايران در نمايشگاه مونديال فرانسه كه از 28 اسفندماه 1387 تا دوم فروردين‌ماه 1388 برپا شد نيز نتوانست شركت كند.

البته برزين گفته بود كه اين نمايشگاه در دو مقطع زماني پايان امسال و مهرماه سال آينده برگزار مي‌شود و ايران در نمايشگاه مهرماه كه جدي‌تر و رقابتي‌تر است، شركت مي‌كند.

در اين بين كه ستاد تبليغات و نمايشگاه‌هاي گردشگري با كمبود اعتبارات براي اين بخش مهم در گردشگري مواجه بوده است، دست كم توانست در نمايشگاه‌هاي مهم گردشگري ديگري مانند جاتا ژاپن، WTM انگليس، BIT ايتاليا، ITB آلمان و فيتور اسپانيا حضور يابد. اگرچه شركت در برخي از آن‌ها به‌دليل كمبود منابع مالي براي رزرو زمين نمايشگاهي تا مرحله‌ي لغو شدن رسيده بود.

ميانه‌ي راه برگزاري نمايشگاه‌هاي بين‌المللي گردشگري، برنامه‌ي برپايي بورس گردشگري آسيا اعلام شد كه به گفته‌ي برزين، به‌دليل تازه‌تأسيس بودن و در اولويت دوم قرار داشتن اين بازار، امسال در آن شركت نكرديم.

اين درحالي است كه كشورهاي آسيايي به‌سختي تلاش مي‌كنند، ايراني‌ها را به‌عنوان گردشگر جذب كنند و به‌نظر مي‌رسد نسبت به ايران، موفق‌تر عمل كرده‌اند. اين مسأله از ميزان تقاضاي ايراني‌ها براي سفر به كشورهاي آسيايي و تنظيم برنامه‌ي سفر آژانس‌هاي ايراني به مقصد اين كشورها مشخص است.

برخي دفاتر خدمات مسافرتي كشور كه از گذشته پاي ثابت حضور در نمايشگاه‌هاي گردشگري بوده‌اند، امسال در نمايشگاه‌هايي كه ايران نتوانست در آن‌ها حضور يابد يا در آخرين لحظه، زمين غرفه آن را رزرو كرد، به‌صورت انفرادي يا در غرفه‌هايي جداگانه شركت كردند.

ابراهيم پورفرج ـ رييس جامعه‌ي تورگردانان ايران ـ در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، با بيان اين‌كه ستاد تبليغات و نمايشگاه‌هاي گردشگري امسال با دريافت هزينه‌ي بيش‌تر از شركت‌كنندگان توانست در اين نمايشگاه‌ها شركت كند، اظهار داشت: البته در نمايشگاه جاتاي ژاپن مشكل نداشتيم؛ اما نزديك بود، زمين غرفه‌ي ايران را در نمايشگاه لندن (WTM) از دست بدهيم. قطر به‌دليل تأخير در اقدام اوليه‌ي ايران، زمين ما را در اين نمايشگاه رزرو كرد و با پي‌گيري‌هاي صورت‌گرفته و با همكاري سفارت ايران در لندن، زمين ليبي را براي ايران توانستيم اجاره كنيم.

اين درحالي است كه برزين ـ رييس ستاد تبليغات و نمايشگاه‌ها ـ 13 آبان‌ماه 1387 در گفت‌وگويي با ايسنا، درباره‌ي رزرو زمين ايران توسط قطر اظهار كرد: 150 متر زمين براي شركت‌كنندگان ايراني در اين نمايشگاه گرفته‌ايم و تمام شركت‌كنندگان دعوت شده‌اند و در نوبت صدور ويزا هستند.

او تأكيد كرد: هيچ مشكلي براي حضور در نمايشگاه WTM لندن نداشته‌ايم.

برزين گفت كه با چنگ و دندان تلاش مي‌كنيم، ايران حضور شكوه‌مندي را در WTM لندن داشته باشد.

پورفرج در ادامه، درباره‌ي نمايشگاه ITB برلين بيان كرد: ما از مسؤولان اين نمايشگاه، نامه‌اي دريافت كرديم مبني بر اين‌كه چون به‌نظر مي‌رسد، ايران امسال در اين نمايشگاه شركت نمي‌كند و زمين مورد نظر ايران را عربستان خريده است، بنابراين با توجه به حضور مكرر ما در اين نمايشگاه، آن‌ها (مسؤولان نمايشگاه آلمان) 50 متر زمين را در اين نمايشگاه براي ما درنظر گرفته‌اند كه اگر تأييد كنيم، آن‌ را حفظ مي‌كنند.

وي ادامه داد: پس از پي‌گيري‌ها متوجه شديم، ايران هنوز نتوانسته است، در نمايشگاه برلين زمين رزرو كند و برخي آژانس‌ها از ما تقاضا كردند، زميني را كه خود نمايشگاه براي ما درنظر گرفته است، با پولي كه پرداخت مي‌كنند، رزرو كنيم.

پورفرج افزود: ما به‌دليل حضور همواره در نمايشگاه، هميشه يك زمين در ITB داشتيم كه آن را به ستاد تبليغات و نمايشگاه واگذار كرديم و آن‌ها از هر شركت‌كننده سه‌ميليون تومان دريافت كردند و توانستند در اين نمايشگاه حضور يابند. ما هم آن 50 متري را كه نمايشگاه درنظر گرفته بود، رزرو كرديم و همراه تعداد ديگري از آژانس‌ها در كنار غرفه‌ي ايران حضور يافتيم.

او درباره‌ي وضعيت نمايشگاه‌هاي گردشگري امسال با توجه به بحران اقتصادي حاكم بر جهان، گفت: البته نسبت به سال گذشته، رفت‌وآمدها كم بودند؛ اما در كل، نمايشگاه‌ها بد نبودند و ما مشتري‌هاي خود را جذب كرديم.

افشين عزيزي ـ مدير آژانس گردشگري زير نظر سازمان سياحتي و مراكز تفريحي بنياد مستضعفان ـ نيز در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، بيان كرد: امسال در بيش‌تر نمايشگاه‌هاي بين‌المللي گردشگري بدون ستاد تبليغات و نمايشگاه‌ها شركت كرده‌ايم، چون دفاتر خدمات مسافرتي نمي‌توانند تا آخرين لحظه منتظر تصميم اين ستاد باشند. شركت كردن در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي سخت است.

وي ادامه داد: گاهي ستاد تبليغات و نمايشگاه‌ها قيمت‌هايي را براي زمين نمايشگاهي اعلام مي‌كند كه ترجيح مي‌دهيم، انفرادي در اين نمايشگاه‌ها شركت كنيم.

عزيزي اظهار داشت: ستاد تبليغات و نمايشگاه‌ها براي زمين نمايشگاه ATM امارات متحده عربي، رقمي را اعلام كرده كه بيش‌تر از قيمت واقعي است.

او با اشاره اين‌كه غرفه‌ي آن‌ها همراه تعدادي از آژانس‌هاي ديگر در نمايشگاه ITB برلين روبه‌روي غرفه‌ي ايران قرار داشت، درباره‌ي اين‌كه آيا اين اقدام براي ايران وجه‌ي خوبي دارد؟ گفت: وقتي در كارها ناهماهنگي وجود دارد، چاره‌اي جز اين كار نداريم. در ضمن ما پيش از ستاد، براي زمين اقدام كرده بوديم.

مدير اين دفتر خدمات مسافرتي ادامه داد: سال گذشته، وضعيت نمايشگاه‌هاي بين‌المللي گردشگري اين‌طور نبود. اگر ستاد از چندماه قبل برنامه‌ي خود را براي هر نمايشگاه اعلام كند كه احتمال تغيير يا لغو آن وجود نداشته باشد، ما هم با آن‌ها يكپارچه شركت مي‌كنيم.

او درباره‌ي وضعيت نمايشگاه‌هاي بين‌المللي گردشگري و ميزان استقبال از تورهاي ايران، بيان كرد: تمام درگيري ما با آژانس‌هاي خارجي، روي قيمت است، البته بحران اقتصادي در اين نمايشگاه‌ها چندان تأثيرگذار نبود؛ اما قيمت تورهاي ايران نسبت به كشورهاي اطراف بالا بود كه بخش عمده‌ي آن ناشي از نرخ هتل‌هاي كشور است.

سعيد اعظم‌واقفي ـ يكي ديگر از شركت‌كنندگان ايراني در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي گردشگري ـ كه با خبرنگار ايسنا گفت‌وگو مي‌كرد، درباره‌ي وضعيت نمايشگاه‌هاي بين‌المللي گردشگري كه ايران در آن‌ها حضور يافته است، اظهار كرد: 20 روز پيش از برپايي نمايشگاه ITB برلين، به ستاد تبليغات و نمايشگاه‌ها دعوت شديم؛ برزين در اين نشست با حضور نمايندگان تعدادي از دفاتر خدمات مسافرتي اعلام كرد كه كشور ديگري زمين ايران را در اين نمايشگاه رزرو كرده است و در پاسخ به اعتراض يكي از همكاران در اين نشست، گفت كه من بدهكار اين نمايشگاه نبوده‌ام، بلكه دولت بدهكار است. بنابراين ما همراه آقاي پورفرج ـ رييس جامعه‌ي تورگردانان ايران ـ زميني را كه مسؤولان نمايشگاه ITB هر سال براي او (پورفرج) حفظ مي‌كنند، رزرو كرديم و همراه تعداد ديگري از آژانس‌هاي كشور، غرفه‌اي روبه‌روي غرفه‌ي ايران داشتيم.

او با بيان اين‌كه امسال به‌دليل مسأله‌ي اعتبار نتوانستيم يكپارچه در نمايشگاه پكن حضور يابيم، ادامه داد: ستاد تبليغات و نمايشگاه‌ها به‌جاي اين‌كه هماهنگ كند در كدام كشور حضور يابيم، يك تقويم نمايشگاهي شلوغ را با مقاصدي كه چندان در اولويت و هدف نيستند، تهيه مي‌كند.

واقفي با اشاره به نمايشگاه فيتور اسپانيا، بيان كرد: تا جايي كه اطلاع دارم، فقط يك آژانس گردشگري از اصفهان توانست در اين نمايشگاه شركت كند و ما نتوانستيم رواديد اين كشور را دريافت كنيم. البته همكاران ما در اسپانيا در اين نمايشگاه حضور داشتند.

اين تورگردان در ادامه درباره‌ي وضعيت نمايشگاه‌هاي بين‌المللي گردشگري كه در آن‌ها حضور داشته‌ايم، گفت: گردشگران علاقه‌مند به ايران معمولا از قشر بازنشسته هستند كه از پيش براي سفر خود پس‌انداز مي‌كنند و دولت‌ها هرچه قدر مشكل داشته باشند، موظف‌اند پول اين قشر را به دست‌شان برسانند و مجبورند اين افراد را سر پا نگه دارند. بنابراين بحران اقتصادي چنداني روي مسافران ايران تأثيرگذار نبوده است.

وي افزود: تعداد شركت‌كنندگان و بازديدكنندگان نمايشگاه فيتور اسپانيا نسبت به سال گذشته، 20 درصد افت داشته است؛ ولي براساس گفته‌ي مسؤول نمايشگاه ITB برلين، اين نمايشگاه امسال تغييرات منفي نداشته است.

احمد سبط حسيني ـ عضو جامعه‌ي تورگردانان و از شركت‌كنندگان ايراني در نمايشگاه BIT ميلان ـ با بيان اين‌كه ما هنوز ايران را به دنيا خوب معرفي نمي‌كنيم، به خبرنگار ايسنا گفت: زمين ايران در اين نمايشگاه شايسته‌ي كشور نبود. امسال ستاد، بودجه‌ي مناسبي نداشت و شركت‌كنندگان پول زمين را خود پرداخت كردند.

وي ادامه داد: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مي‌گويد كه هزينه‌هاي تبليغ را پرداخت مي‌كند؛ اما اين اتفاق در نمايشگاه‌هاي امسال به‌خوبي رخ نداد. وقتي ايران به‌عنوان كشور گردشگرپذير معرفي مي‌شود، بايد برنامه‌هاي حاشيه‌يي در كنار نمايشگاه‌ها برگزار كند.

سبط حسيني بيان كرد: امسال حتا يك مسؤول دولتي و رسمي از ايران در نمايشگاه BIT ميلان حضور نداشت.

به گفته‌ي او، شهر ميلان از تبليغات كشورهاي ديگر پر بود؛ اما هيچ تبليغ و خبري از ايران در اين شهر نبود. ما نياز داريم، پايگاه‌هاي تبليغاتي برون‌مرزي قوي داشته باشيم.

وي با توجه به استقبال صورت‌گرفته از غرفه‌ي ايران در نمايشگاه BIT ميلان، آينده‌ي خوبي را براي گردشگري كشور پيش‌بيني كرد و افزود: بحران اقتصادي در اين نمايشگاه‌ها چندان نمود نداشت و براساس برآوردهاي كلي، مشاهده مي‌شود كه اكنون اين وضعيت چندان روي سفرها تأثيري نداشته است، چون مردم كشورهايي مانند ايتاليا، سفر را در سبد خانوار قرار داده‌اند. آن‌ها سفر را از دست نمي‌دهند؛ ولي انتخاب مي‌كنند كه مقصد و قيمت چه باشد.

اين تورگردان ادامه داد: زمان برپايي نمايشگاه ايتاليا متوجه شديم، قيمت هتل‌هاي كشور افزايش يافته است. با اين اتفاق، برنامه‌ي تورهاي ايران گران‌تر شد و اين يكي از معضلاتي بود كه با آن مواجه شديم. بايد هتل‌ها در قيمت‌هاي خود بازنگري كنند، چون با اين وضعيت، در گردشگري بين‌المللي نمي‌توان كار كرد.

اما مسعود منتظري شاهتوري ـ يكي ديگر از تورگردانان و شركت‌كننده در اين نمايشگاه‌هاي بين‌المللي ـ در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، وضعيت غرفه‌هاي ايران را در اين نمايشگاه‌ها با توجه به استقبال‌هايي كه شده‌اند، خوب ارزيابي كرد و افزود: البته سال گذشته، اقلام تبليغاتي بيش‌تري در اين نمايشگاه‌ها توزيع شدند؛ ولي امسال، تعداد اين اقلام كم‌تر بود و بيش‌تر ضعف‌ها در نقشه‌ها و بروشورها برطرف شده بودند.

وي با بيان اين‌كه اگر ستاد تبليغات و نمايشگاه‌ها بودجه داشته باشد، بهتر كار مي‌كند، گفت: اكنون اين ستاد حرفه‌يي شده است و اگر بودجه داشته باشد، بهتر كار مي‌كند، چون آن‌ها ميان آژانس‌ها تبعيض قايل نمي‌شوند و به تمام شركت‌كنندگان خدمات مي‌دهند. وقتي ستاد بودجه نداشته باشد، هيچ كاري نمي‌تواند انجام دهد.

او برخلاف ديگر شركت‌كنندگان ايراني در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي گردشگري، معتقد است: بحران اقتصادي، خود را در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي گردشگري نشان داده است و اين تأثير با توجه به تعداد مراجعان در تمام غرفه‌هاي نمايشگاهي ملموس بود.

منتظري شاهتوري با بيان اين‌كه اگر مشكلات زيرساختي در كشور رفع شوند، راحت‌تر در بخش جهان‌گردي مي‌توان كار كرد، اظهار داشت: اگر مقابل موزه‌ي ملي ايران، ده‌ها اتوبوس حامل جهان‌گردان خارجي وجود دارد، به اين معني نيست كه آن‌ها فقط با تبليغ به ايران جذب شده‌اند، بلكه ايران را از گذشته مي‌شناخته‌اند.

وي افزود: حضور در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي گردشگري خوب است؛ ولي ايران بازار خود را دارد، اگر بودجه‌ي تبليغات و نمايشگاه‌ها بيش‌تر شود، ستاد مربوط براي معرفي ايران به گردشگران جديد مي‌تواند اقدام كند.

اين تورگردان مشكل اصلي گردشگري ايران را كمبود هتل دانست و گفت: اگر هم‌زمان دوميليون نفر گردشگر به ايران سفر كنند، براي تمام آن‌ها اتاق نداريم. زيرساخت گردشگري در كشور كافي نيست، وقتي اين امكانات نباشند، هرچه تبليغ كنيم، فايده‌اي ندارد.

او ادامه داد: قيمت تورهاي ايران خيلي بالاست. بيش‌تر مراجعه‌كنندگان به غرفه‌ي ايران در نمايشگاه ITB برلين به اين موضوع اشاره و تورهاي ايران را با تورهاي مشابه در تركيه مقايسه مي‌كردند. تور ايراني كه بيش از يك‌هزار يورو در اين نمايشگاه فروخته مي‌شد، در غرفه‌ي تركيه با خدمات مشابه، به قيمت 25 يورو عرضه مي‌شد.

اين شركت‌كننده‌ي ايراني در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي گردشگري بيان كرد: وقتي معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اعلام مي‌كند، هتل‌هاي كشور افزايش نرخ نداشته‌اند، بايد به اين هتل‌ها برود و شرايط را ملاحظه كند. كشوري مانند تركيه تورهاي خود را ارزان نمي‌فروشد، بلكه آن هزينه‌ها را به شكل ديگري در كشور خود تأمين مي‌كند.

اين تورگردان با تأكيد بر ضرورت برپايي نمونه‌ي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي گردشگري در ايران، گفت: نمونه‌ي اين نمايشگاه‌ها بايد در ايران برپا شوند، نه اين‌كه در سالني كوچك، چند خارجي گردهم آيند و نمايشگاه برگزار كنند.

ابراهيم ابراهيمي ـ عضو جامعه‌ي تورگردانان ـ نيز درباره‌ي اين نمايشگاه‌ها به خبرنگار ايسنا، گفت: ستاد تبليغات و نمايشگاه‌ها امسال براي حضور در اين نمايشگاه‌ها يارانه نداد و آژانس‌ها با پول خود در اين نمايشگاه‌ها شركت كردند.

او با اشاره وجود دو غرفه از ايران در نمايشگاه گردشگري آلمان، بيان كرد: آژانس‌هايي كه خود در اين نمايشگاه شركت كردند، فكر مي‌كردند، ستاد نمي‌تواند زمين رزرو كند و انفرادي شركت كردند. درحالي‌كه اگر دفاتر خدمات مسافرتي زيرمجموعه‌ي بخشي دولتي حضور يابند، آن‌ها (ستاد) موظف‌اند، در مقابل مشكلاتي كه پيش مي‌آيند، پاسخ‌گو باشند. در ضمن حضور يكپارچه، اقتدار بيش‌تري را از كشور نشان مي‌دهد.

ابراهيمي سال خوبي را براي ورود گردشگر به ايران با توجه به استقبال‌هاي صورت‌گرفته در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي پيش‌بيني كرد و افزود: بازار ايتاليا نسبت به گذشته، وضعيت خوبي پيدا كرده است و در آلمان نيز استقبال خوب بود. البته بحران اقتصادي موجب شد، بسياري از افراد درخواست كاهش نرخ داشته باشند.

او با اشاره به قيمت نمايشگاه ATM امارات، اضافه كرد: قيمتي كه ستاد براي غرفه‌ي اين نمايشگاه تعيين كرده بود، خيلي زياد بود و موجب پشيماني شد.

به گزارش ايسنا، برزين ـ رييس ستاد تبليغات و نمايشگاه‌ها ـ پيش از اين در گفت‌وگويي اعتبار دوسال گذشته را در اين ستاد، هشت‌ميليارد تومان اعلام كرد و گفت: اين هزينه‌ي يك‌ماه تبليغات كشورهاي همسايه‌ي ما در گردشگري است.

او با اشاره به آمار ورود گردشگران از سال 1384 تا 1386 كه از يك‌ميليون و 160هزار و 699 نفر به دوميليون و 171هزار و 699 نفر رسيده است، روند افزايش ورود گردشگران را به كشور از زمان آغاز به كار ستاد و مرهون تبليغات هدف‌مند دانست و بيان كرد: اكنون زمان آن رسيده است تا همه‌ي تصميم‌گيران و برنامه‌سازان به‌درستي و تأثيرگذار بودن حوزه‌ي تبليغات و اطلاع‌رساني در گردشگري ايمان آوردند و تلاش كنند، سرمايه‌گذاري مفيد و مؤثري را مانند ديگر كشورهاي رقيب در اين حوزه انجام دهند.

اما وضعيت ستاد تبليغات و نمايشگاه‌ها و حضور پراكنده و گزينشي ايران در نمايشگاه‌هايي كه در ابتداي سال نمايشگاهي، حضور در 28 مورد از آن‌ها را برنامه‌ريزي كرده بود، نشان مي‌دهند، متوليان گردشگري كشور به‌درستي و تأثيرگذاري حوزه‌ي تبليغات و اطلاع‌رساني در گردشگري هنوز ايمان نياورده‌اند كه هزينه‌ي نمايشگاه‌ها را از بخش خصوصي تأمين مي‌كنند. اگر مشكل نمايشگاه‌ها را اين‌گونه بتوان رفع كرد، با هزينه‌ي سنگين بخش تبليغات به‌عنوان نياز اساسي و مبرم گردشگري چگونه مي‌توان كنار آمد؟!

گزارش از خبرنگار ايسنا: سميه حسنلو

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ / ۱۰:۲۲
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8802-07354
  • خبرنگار : 71021