بالاخره طلسم شكسته شد! مديرعامل شركت حفاري شمال: حفاري خزر 25 ارديبهشت آغاز ميشود درياي خزر، خوزستان آينده ايران خواهد شد
25 ارديبهشت با حضور مستقيم يا از طريق ويدئو كنفرانس رييسجمهور، دستور آغاز عمليات حفاري در درياي خزر توسط سكوي نيمه شناور ايران-البرز داده ميشود. به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، علي اصغر رفيعي- مديرعامل شركت حفاري شمال- با بيان مطلب فوق اظهار كرد: بهاين ترتيب ايران نيز از امسال، مثل ساير كشورهاي حاشيه خليج فارس در درياي خزر فعاليتهاي نفتي و اكتشافي خود را آغاز ميكند. وي خبرداد: تا پايان ماه جاري حفاري در منطقه مورد نظر وزارت نفت را آغاز ميكنيم كه در ابتدا بايد دو حلقه چاه اكتشافي بزنيم و سپس به توسعه ميدان بپردازيم. به گفته او از آرزوهاي بزرگ ايران بيرون آوردن هيدروكربور (نفت يا گاز) در درياي خزر است، به اين دليل كه تمام كشورهاي حاشيه دريا، به جز ايران از اين نعمت بهرهمند هستند كه با ساخت اين دستگاه حفاري اميدواريم در آينده نه چندان دور بتوانيم از وجود نفت و گاز آن استفاده كنيم. مديرعامل شركت حفاري شمال در بيان نحوه انجام اين عمليات گفت: در دو هفته آينده دستگاه را در مقياسي كه وزارت نفت اعلام كرده ( در عمق 710 متري توسط لنگرهايي كه حدود سه كيلومتر بايد انداخته شوند)، مستقرميكنيم و پس از انجام تستهاي مربوطه، حفاري را شروع كنيم. وي در بيان امكانات گذشته اين شركت اظهار كرد: جكآپهاي قبلي تا عمق 6هزار متري توان حفاري داشتند و مشخص شد كه در مناطق ساحلي منابع هيدروكربني وجود ندارد. رفيعي در ادامه، درياي خزر را خوزستان آينده ايران خواند و تاكيد كرد: اگر اهداف و پيشبينيهاي مورد نظر محقق شوند به اين مهم دست مييابيم. وي در حاشيه چهاردهمين نمايشگاه نفت، گاز و پتروشيمي در پاسخ به سوالي مبني بر مسير انتقال تجهيزات و منابع احتمالي كشف شده در شمال كشور به ساير مناطق گفت: در برنامهريزيهاي آينده، ايجاد خط لوله بزرگي از نكاء به جاسك در دستور كار است كه براي حمل مواد نفتي خواهد بود و اگر وجود نفت و گاز در سطح آن منطقه و جنبههاي اقتصادي ان مشخص شود، انجام مابقي كار به راحتي و با قابليتهاي ايران خواهد بود. او افزود: در حال حاضر شركت داراي 9 دكل خشكي با قدرت دو هزار اسب بخار ( كه تا عمق 6 هزار متر حفاري ميكنند) و دو كشتي چهار هزار و 400 اسب بخاري در درياي خزر است. همچنين 5 دستگاه پمپ تراك شبيه HT400 هاليورتن كه بسيار قويتر بوده و حدود 500 اسب بخار قدرت دارند، تهيه شده و در عمليات هستند. رفيعي در ادامه اظهار كرد: يك پايگاه در نكاء داريم كه حدود 25 نفر پرسنل دارد و علاوه بر دفتر مركزي تهران، داراي دو دفتر در تركمنستان و يك دفتر در شيراز هستيم كه هنوز عملياتي نشده است. او تاكيد كرد: اين شركت مسووليت و راهبري دستگاه نيمه شناور ايران ـ البرز را نيز بر عهده دارد كه از مدرنترين دستگاههاي خاورميانه است و در اعماق بالاي هزار متر تا 1035 متر ميتوان كشتي را به صورت نيمه شناور قرار داده و به وسيله لنگرهايي آنها را تثبيت كرده و حفاري را انجام داد. همچنين سه كشتي بزرگ ساخت داخل با قدرت 16 هزار اسب بخاري را راهبري ميكنيم كه دستگاه را در درياي خزر منتقل ميكنند. او در بيان ديگر فعاليتهاي شركت حفاري شمال خاطرنشان كرد: شركت قراردادي 10 ساله با نفت مركزي ايران دارد كه 7 دستگاه حفاري 2000 اسب بخاري با تمام امكانات و خدماتي فني را در اختيارشان ميگذاريم كه تمام مناطق مربوط به آن شركت است و مثل بندرعباس، پايدار غرب، دهلران و ديگر بخشها به جز اهواز وگچساران و تعدادي ديگر از مناطق را تحت پوشش قرار ميدهد. همچنين پروژه حفاري براي فلات قاره ايران كه در بخش خشكي در هنديجان و ماهشهر دكلها مستقر شدهاند كه در يك لوكيشن چهار حلقه چاه خواهيم زد و از آن طريق به دريا ميرسيم. رفيعي با تاكيد بر ارزآوري بالاي اين پروژهها براي كشور تاكيد كرد: پروژه ايران خزر ماهانه 4 ميليون و 400 هزار دلار و از طريق اين دكل خشكي هم يك ميليون و 200 هزار دلار ارزآوري دارد و تا اواسط امسال براي كشور بيش از پنج ميليون دلار ارز وارد كشور ميشود. او ادامه داد: البته شركت پتروپارس هم قراردادي با تركمنستان براي توسعه يكي از ميدانهاي گازي انجام ميدهد و شايد حفاري آن را شركت حفاري شمال انجام دهد. مديرعامل شركت حفاري شمال در پايان از ارسال نامه درخواست همكاري از سوي قزاقستان خبرداد و گفت: هفته گذشت اين نامه را دريافت كرديم كه هنوز پاسخ آنها را ندادهايم. به گفته او اين شركت در سال 1377 بنا و به پيشنهاد وزارت نفت اين شركت با هدف خروج انحصار از ساير شركتها و تاسيس شركتي كه در شمال كشور كارآيي داشته باشد، ايجاد شد و سال 1381 به صورت عملياتي درآمد؛ در سال 1382 مجوز 180 نفر نيرو از سوي وزير نفت براي اين شركت صادر شد كه با گذراندن دوره كارآموزي بر روي دكلهاي مختلف مستقر شدند. او ادامه داد: درسال 1384 تنها دكلي كه اين شركت داشت يك جك آپ بود كه طي قراردادي دوساله با نرخ روزانه 55 هزار دلار به تركمنستان ارسال شد و در آنجا شروع به كار كرد كه پس از پايان قرارداد اجاره آن به دو برابر افزايش يافت. گفتني است، ساخت سكوي حفاري نيمه شناور ايران ـ البرز در اوايل سال 1380 به كنسرسيومي از شركت ايراني صدرا با سهمي بيش از 90 درصد و شركت سوئدي GVA با سهمي كمتر از 10 درصد واگذار شد. براساس تعهدات پيش بيني شده در قرارداد اوليه، كنسرسيوم بايد در شهريور سال 1383 سكو را تحويل ميداد. پس از تاخيرهاي مكرر و اضافه پرداختها سرانجام قرار شد كه در 31 تير سال 1386 با تحويل يدككشها و سكو، عمليات حفاري آغاز شود. در آن زمان شركت صدرا از آمادگي تحويل سكو و يك يدكش خبر داد و تاكيد كرد اگرچه از سوي سازمان مديريت و برنامهريزي وقت به شوراي عالي فني كشور ارجاع داده شده بود كه سكو در تاريخ 31 تير به بهرهبرداري برسد و مقرر شده همزمان با بهرهبرداري از سكو، شناورهاي پشتيباني حداكثر به يك ماه تاخير تحويل داده شود، ولي به دليل تغييراتي كه شركت بهرهبردار (شركت حفاري شمال) براي آغاز عمليات حفاري لازم دانسته بود، قرار شد كه تغييرات تا پايان مهر 1386 تكميل و سپس عمليات حفاري آغاز شود كه بنا به دلايل مختلف بهرهبرداري از سكو تاكنون به تاخير افتاده است. وزير نفت اوسط اسفند سال گذشته اظهار اميدواري كرده بود كه سكو ايران البرز از 2ماه ديگر كار حفاري در خزر را آغاز كند. طبق اعلام، اين سکو ميتواند عمليات حفاري را به صورت نيمه شناور تا عمق 1030 متر از سطح آب و تا شش هزار متري بستر دريا انجام دهد. اين سکو حدود 14 هزار تن وزن دارد که 120 نفر روي آن فعاليت خواهند کرد. سكوي حفاري نيمه شناور ايران - البرز با تثبيت موقعيت از نوع لنگراندازي و مناسب براي عملكرد در دريا با موج تا 21 متر در شمال كشور در شهرستان نكا طراحي و ساخته شده است. انتهاي پيام