يك مدرس دانشگاه: آمار‌هاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به هيچ نيازي پاسخ نمي‌دهند

يك مدرس دانشگاه با اعتقاد به بي‌فايده بودن آمارگيري مقطعي براساس مقياس نفرسفر، اظهار داشت: اين شيوه‌ي آمارگيري به اين معناست كه يك فرد در مدت زمان مورد نظر كه معمولا سالانه است، چندبار سفر انجام مي‌دهد.

اسماعيل قادري در گفت‌وگو با خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بيان كرد: ممكن است، يك نفر در طول سال سه‌بار سفر كند. در نتيجه، تعداد مسافراني كه از يك منطقه به منطقه‌ي ديگر مسافرت مي‌كنند، در طول يك‌سال ممكن است، بيش از تعداد ساكنان ناحيه‌ي مبدأ باشد. مثلا ممكن است، شهري 10ميليون نفر جمعيت داشته باشد، اما در طول سال، 20ميليون مسافر از آن خارج شوند. به اين عدد، سرانه‌ي سفر گفته مي‌شود.

اين مدرس دانشگاه آزاد اسلامي ادامه داد: مقياس نفر‌سفر، مقياس صحيحي است و تعداد مسافراني را كه جابه‌جا شده‌اند، به ما نشان مي‌دهد. ماهيت اين شيوه‌ي آمارگيري اشكالي ندارد، اما آن چيزي كه در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري انجام مي‌شود، اشكال دارد.

او گفت: هدف ما از آمارگيري اين است كه بدانيم چه تعداد، سفر كرده‌اند، چه ميزان پول جابه‌جا كرده‌اند و چه اثرهاي اقتصادي بر جا گذاشته‌اند تا خدمات و امكانات مورد نياز آن‌ها را در ناحيه‌ي مقصد به‌دست آوريم.

وي افزود: آمارگيري به ما كمك مي‌كند تا بدانيم چه تعداد از گردشگراني كه به شهري وارد شده‌اند، از امكانات استفاده كرده‌اند. هم‌چنين روند رشد ورود گردشگران را محاسبه كنيم و ببينيم كه نسبت به سال گذشته، چه ميزان امكانات را بايد براي گردشگران افزايش دهيم. هم‌چنين اثرهاي اشتغال‌زايي گردشگري را در آن منطقه نيز مشخص كنيم.

او تأكيد كرد: اطلاعات و آماري كه جمع‌آوري مي‌شوند، بايد هدايت‌كننده باشند و ما بتوانيم از طريق آن‌ها، برآورد‌هاي آماري يادشده را به‌دست آوريم. در غير اين صورت، اين اطلاعات بي‌فايده‌اند.

قادري بيان كرد: آمار‌هايي كه توسط سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گرفته مي‌شوند، به هيچ‌يك از اين نيازها پاسخ نمي‌دهند و دليل آن، اين است كه ما نظام آمارگيري نداريم و شيوه‌ي آمارگيري ما نادرست است و هر كسي كه از شهري به شهر ديگر وارد مي‌شود، او را در شمار گردشگران به‌شمار مي‌آورند كه در نتيجه، آمار را دچار مشكل مي‌كند.

وي افزود: بسياري از استان‌هاي كشور مسير عبور هستند كه مردم براي سفر فقط از آن‌ها عبور مي‌كنند و آمار اعلام‌شده براي اين استان‌ها، اين اشكال را دارد كه ما نمي‌دانيم چه تعداد از افراد اعلام‌شده در اين استان اقامت داشته‌اند يا از جاذبه‌هاي گردشگري آن ديدن كرده‌اند. هم‌چنين روند رشد گردشگران آن استان مشخص نيست و نمي‌تواند اطلاعات آماري صحيحي را در اختيار ما قرار دهد.

او تأكيد كرد: آمار‌هاي اعلام‌شده براي گردشگران نوروزي به تعداد افرادي متعلق است كه در جاده‌ها بوده‌اند و اين آمار گردشگران نيست.

وي توضيح داد: يك مسافر در نيمه‌ي نخست تعطيلات از شهر خود خارج مي‌شود و در اواسط نوروز به خانه‌اش بازمي‌گردد. در اين شرايط، زمان باز‌گشت به خانه نيز در شمار گردشگران ورودي به شهر خود قرار مي‌گيرد. هم‌چنين ساكنان يك استان كه از آن بيرون رفته‌اند، دوباره در زمان بازگشت، گردشگر ورودي محسوب مي‌شوند و اين يك مشكل عمده است.

قادري تأكيد كرد: آمارگيري مقطعي به هيچ دردي نمي‌خورد و آمارگيري بايد سالانه باشد تا الگوي توزيع مسافر به‌صورت سالانه، فصلي و ماهانه به‌دست آيد و براساس آن بتوانيم برنامه‌ريزي كنيم.

او با اعتقاد به اين‌كه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري يك كارخانه‌ي آمارسازي است، بيان كرد: آمارگيري مقطعي در يك بازه‌ي زماني محدود، هيچ مشكلي را حل نمي‌كند. اين سازمان از تعداد گردشگران بازد‌يد‌كننده از سايت‌هاي گردشگري مختلف، آماري را در كتابچه‌اي منتشر كرده است كه تعداد بازديد‌كنندگان را نشان مي‌دهد، اما آن آمارها نادرست‌اند. در اين كتابچه، ميدان نقش‌ جهان اصفهان يك سايت گردشگري اعلام شده است، در صورتي كه اين ميدان، يك سايت نيست، بلكه مجموعه‌اي از سايت‌هاست كه عالي‌قاپو، بازار قيصريه، مسجد شيخ لطف‌الله و مسجد امام (ره) در آن قرار دارند. به علاوه، خود ميدان نيز جاذبه‌ي گردشگري است.

وي ادامه داد: گردشگري كه براي ديدن مسجد شيخ‌ لطف‌الله بليت تهيه مي‌كند، از طريق بليت، ورود او ثبت مي‌شود؛ اما اگر بخواهيم تعداد گردشگراني را كه به بازار قيصريه مراجعه مي‌كنند، ثبت كنيم، امكان آن وجود ندارد، چون بليتي تهيه نمي‌شود. به‌دليل آن‌كه ميدان نقش جهان اصفهان دو ورودي دارد، تعدادي از افراد فقط از ميدان عبور مي‌كنند و گردشگر نيستند.

قادري اظهار داشت: سازمان‌هاي ميراث فرهنگي و گردشگري در استان‌هاي مختلف، آمار ورودي گردشگران را بزرگ اعلام مي‌كنند تا بتواند بودجه‌ي بيش‌تري بگيرد، چون هرقدر ميزان رشد و جابه‌جايي گردشگر در استان آن‌ها بيش‌تر باشد، مي‌توانند بودجه‌ي بيش‌تري بگيرند.

اين مدرس دانشگاه معتقد است: از زماني كه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ادغام شد و توانست بودجه‌ي‌ مستقيم بگيرد، بزرگ‌نمايي آمار براي گرفتن بودجه‌ي بيش‌تر در اين سازمان آغاز شد.

او درباره‌ي آمار بيش از 99ميليون نفرسفر نوروزي به خبرنگار ايسنا گفت: اين آمار هيچ ربطي به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ندارد. بخشي زيادي از مردم، در مدارس اقامت داشتند كه سامان‌دهي آن‌ها برعهده‌ي آموزش و پرورش بود. هم‌چنين تعداد زيادي از مردم در كمپ‌ها و چادر‌ها اقامت داشتند كه مسؤوليت آن‌ها نيز برعهده‌ي نيروي انتظامي و شهرداري بود.

وي افزود: تعداد زيادي از مردم در هتل‌هايي اقامت داشتند كه به بخش خصوصي، شركت سرمايه‌گذاري ايران‌گردي و جهان‌گردي، صندوق بازنشستگي كشوري و بنياد مستضعفان متعلق بوده‌اند. هم‌چنين امداد‌رساني در جاده‌ها برعهده‌ي نيروي انتظامي، اورژانس و هلال احمر بوده است. به علاوه، عده‌اي از كارمندان دولت در ويلاهايي كه سازمان‌ها‌ي‌شان در اختيار آن‌ها قرار داده بود، اقامت كرده بودند. بخشي از مردم نيز در خانه‌ي اقوام و بستگان اقامت داشتند. به علاوه، بيش‌تر رستوران‌هايي كه در ميان راه وجود دارند، به بخش خصوصي متعلق‌اند.

او مدعي شد: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در اين ميان، هيچ‌كاره است و من نمي‌دانم چرا اين سازمان بايد آمار گردشگران نوروزي را اعلام كند. سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در سفرهاي نوروزي نقشي ندارد و در انجام بحث نظارت نيز متأسفانه به‌خوبي عمل نكرده است.

وي گفت: براي رزرو اتاق هتل در ايام نوروز، هتل‌ها دو دوره‌ي هفت روزه مشخص كرده بودند و كم‌تر از هفت شب رزرو نمي‌كردند و اگر گردشگري مي‌خواست فقط سه شب در هتل اقامت كند، نمي‌توانست. وظيفه‌ي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اين بود كه بر چنين قضايا نظارت كند.

اين مدرس دانشگاه بيان كرد: ستاد تسهيلات سفرهاي نوروزي استان‌ها زير نظر استانداري بود و به‌دليل آن‌كه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در استان‌ها ضعيف‌ترين سازمان دولتي است، نقش آن در ايام سفرهاي نوروزي از ديگر اداره‌ها كم‌رنگ‌تر بود. در بخش اقامت در شهرستان‌ها، آموزش و پرورش كه مسؤوليت اسكان را در مدارس برعهده داشت، نقش بيش‌تري ايفا كرد.

قادري اضافه كرد: سازمان‌هايي مانند آموزش و پرورش، نيروي انتظامي و استانداري‌ها بسيار قوي‌تر از سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در تعطيلات نوروزي عمل كردند.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۲۵ فروردین ۱۳۸۸ / ۱۰:۳۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8801-07609
  • خبرنگار :