بيش از 1/3ميليون خودرو دوگانه‌سوز درمقابل 821 جايگاه سي.ان.جي! برنامه ساخت 1800جايگاه به كجا رسيد؟

سرانجام پس از اجرا نشدن طرح ساخت 1800 جايگاه تك‌منظوره و دومنظوره سي.ان.جي تا پايان سال 1387 به دلايل مختلف فني و اجرايي، براساس آخرين گفته مسوولان قرار شده كه برنامه‌هاي ساخت 800 جايگاه دومنظوره و هزار جايگاه تك‌منظوره تا پايان سال 1388 تكميل شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين زمينه و بر اساس آخرين اعلان، تاكنون 471 جايگاه تك‌منظوره توسط شركت گازخودرو تكميل شده و 557 جايگاه نيز در حال ساخت است. همچنين تاكنون 350 جايگاه دومنظوره توسط شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران در سراسر كشور تكميل و راه‌اندازي شده و باقي در مراحل مختلف طراحي، نصب و راه‌اندازي هستند.

وجود 1.3 ميليون خودرو گازسوز در كشور

براساس آخرين اطلاعات رسمي در سال گذشته، حدود 130 هزار خودرو تبديل كارگاهي شده‌اند كه درمجموع تعداد خودروهاي تبديلي كشور به حدود 468 هزار رسيده است. ازسوي ديگر تعداد خودروهاي دوگانه‌سوز توليد كارخانه درسال گذشته حدود 290 هزار دستگاه بوده كه درمجموع تعداد خودروهاي توليدي دوگانه‌سوز را تا حدود 880 هزار دستگاه افزايش داده است؛ به اين ترتيب درحال حاضر در كشور حدود يك ميليون و 347 هزار خودرو دوگانه‌سوز و حدود 821 جايگاه سي.ان.جي موجود است.

عدم تناسب ساخت جايگاه‌هاي سي.ان.جي و گازسوز كردن خودروها

درحالي تعداد خودروهاي دوگانه‌سوز با شتاب زياد درحال افزايش است كه ساخت جايگاه‌هاي سي.ان.جي به دليل وجود مشكلاتي مانند منطقي‌نبودن برنامه نسبت به شرايط ، نبود تجهيزات و برخي قطعات مورد نياز، نبود زمين كافي به‌ويژه در كلان‌شهرها به دليل گراني و عدم همكاري برخي سازمان‌ها، حضور كمرنگ بخش خصوصي و توجيه اقتصادي ناچيز ساخت جايگاه‌ سي.‌ان.‌جي به دليل قيمت پايين گاز طبيعي فشرده با كندي و تاخير مواجه شده است.

افزايش قيمت و تعميرات اساسي، دلايل بهبود نسبي سوختگيري

در اين خصوص از 30 آبان سال گذشته با تصويب افزايش قيمت هر متر مكعب سي.ان.جي از 20 به 40 تومان، توجيه اقتصادي و انگيزه بخش خصوصي براي حضور در اين صنعت بيشتر شده است؛ به‌طوري كه پيش از آن هر متر مكعب گاز طبيعي فشرده 8 تومان به جايگاه‌دار فروخته و به قيمت 20 تومان در اختيار مردم قرار مي‌گرفت كه توجيه اقتصادي كافي براي فعاليت در اين صنعت را كم كرده بود.

همچنين از ديگر مسائل جايگاه‌هاي گاز طبيعي، كاركردن آنها با ظرفيت ناقص است كه موجب ايجاد صف‌هاي طولاني به‌ويژه در ماه‌هاي پاياني سال 1386 و ماه‌هاي ابتدايي سال 1387 بود كه با اجراي عمليات تعميرات اساسي در جايگاه‌هاي خودروهاي شخصي و اتوبوس‌ها با فعال‌سازي نازل‌هاي ازكار افتاده، در كاهش زمان سوخت‌گيري خودروهاي گازسوز و افزايش بازدهي جايگاه‌ها كمك شد.

البته درخصوص صف‌هاي طولاني جايگاه‌هاي سي.ان.جي چندي پيش مصطفي علوي - مديرعامل شرکت گاز خودرو ايران - با تاكيد بر اين‌كه در 90 درصد شهرهاي کشور، سوخت‌گيري در کمتر از 30 دقيقه انجام مي‌شود كه از اين مقدار، 40 درصد نيز در زماني کمتر از 10 دقيقه سوخت‌گيري مي‌کنند، گفته بود كه تنها 6 تا 7 درصد اين سوخت‌گيري‌ها در زماني بيش از نيم ساعت انجام مي‌شود که به کلان‌شهرها مربوط است.

در اين رابطه همچنين محمدرضا غروي - معاون مديرعامل شرکت ملي گاز ايران - در اواخر بهمن سال گذشته با اعلام اين‌كه در 24 استان کشور موضوع تشکيل صف‌هاي طولاني در جايگاه‌هاي سي.ان.جي منتفي شده و اين مشکل با توجه به اين که درصد قابل توجهي از خودروها گازسوز شده اند، تنها در کلان شهرهايي مانند تهران مشاهده مي‌شود، افزوده بود كه تحصيل اراضي مهم‌ترين مشکل در توسعه جايگاه‌هاي عرضه سي.ان.جي است.

به گفته او در سال1386 روزانه 3 ميليون مترمکعب و در زمستان سال 1387 روزانه 6 ميليون مترمکعب سي.ان.جي در کشور مصرف شده که علاوه‌بر صرفه‌جويي در مصرف بنزين، صرفه‌جويي ارزي نيز به همراه داشته است.

براساس اين گزارش و به گفته علوي، شرکت ملي گاز ايران و شرکت گاز خودرو متعهد شده بودند كه تعداد نازل‌هاي فعال در جايگاه‌هاي کشور را با همکاري سازندگان، پيمانکاران داخلي شرکت‌هاي گاز و پخش فرآورده‌هاي نفتي استان‌ها و ستاد مديريت حمل و نقل سوخت کشور تا پايان سال گذشته به 5200 نازل افزايش دهد.

در اين زمينه وي بر ساخت جايگاه‌هاي تک منظوره براساس بررسي‌ها و برنامه‌ريزي صورت گرفته، نگهداري و تعميرات جايگاه‌هاي ساخته شده، نظارت بر تعمير و نگهداري جايگاه‌هايي که در اختيار شهرداري‌ها قرار مي گيرد و نظارت بر تبديل کارگاهي خودروها به‌عنوان وظايف اصلي شرکت گازخودرو تاكيد كرده بود.

جزئيات برنامه افزايش جايگاه‌هاي سي.ان.جي به 2400 باب

همچنين برنامه ديگري مبني بر افزايش تعداد جايگاه‌هاي تك‌منظوره به 2400 باب تا پايان سال 1391 وجود دارد كه براساس آن قرار است تعداد جايگاه‌هاي هراستان درمجموع به 108جايگاه در استان‌هاي آذربايجان شرقي، 71 جايگاه در آذربايجان غربي، 35 جايگاه در اردبيل، 189 جايگاه در اصفهان، 3 جايگاه در ايلام، 9 جايگاه در بوشهر، 712 جايگاه در تهران، 31 جايگاه در چهارمحال بختياري، 9 جايگاه در خراسان جنوبي، 24 جايگاه در خراسان شمالي، 147 جايگاه در خراسان مركزي، 87 جايگاه در خوزستان، 40 جايگاه در زنجان، 54 جايگاه در سمنان، 15 جايگاه در سيستان و بلوچستان، 115 جايگاه در فارس، 60 جايگاه در قزوين، 68 جايگاه در قم، 43 جايگاه در گلستان، 84 جايگاه در گيلان، 55 جايگاه در لرستان، 94 جايگاه در مازندران، 77 جايگاه در مركزي، 20 جايگاه در هرمزگان، 49 جايگاه در همدان، 59 جايگاه در يزد، 39 جايگاه در كردستان، 44 جايگاه در كرمان، 37 جايگاه در كرمانشاه و 22 جايگاه در كهكيلويه و بويراحمد برسد.

تكميل 800 جايگاه دومنظوره سي.ان.جي تا پايان سال1388

ازسوي ديگر سيد نورالدين شهنازي‌زاده - مديرعامل شركت پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران - در هفته‌هاي پاياني سال گذشته تاكيد كرده بود كه برنامه ساخت جايگاه‌هاي دومنظوره مبتني بر 800 باب بوده كه تا پايان سال آينده (1388) تامين خواهد شد.

وي خاطرنشان كرده بود كه البته در اين زمينه تاكيد بر ساخت جايگاه‌هاي سي.ان.جي تك منظوره است، ولي با بررسي‌هاي انجام شده به جز حدود 30 جايگاه دو منظوره ابتدايي كه اشكالاتي در انتخاب تاسيسات و جانمايي بود، تلاش كرديم كه جايگاه‌هاي ديگر ظرفيت كمتر از 750متر مكعب نداشته باشند كه با تصويب قيمت 40 تومان براي هر متر مكعب سي.ان.جي انگيزه كافي براي جايگاه‌داران جهت فعال كردن بخش سي.ان.جي خود ايجاد شده است.

احتمال محدوديت بيشتر سهميه‌ها و تقاضاي بيشتر سي.ان.جي

به گزارش ايسنا، نگاهي به روند نامتناسب تبديل خودروهاي گازسوز با ساخت جايگاه‌هاي سي.ان.جي و صف‌هاي طولاني سوختگيري به‌ويژه در شهر تهران باوجود انجام راه‌هاي حل اين مشكل ازيك سو و احتمال تمايل هرچه بيشتر به استفاده از سي.ان.جي به دليل شرايط ارائه سهميه بنزين كه ممكن است در ماه‌هاي آينده با اجراي طرح تحول اقتصادي با محدوديت بيشتر مواجه شود، نشان مي‌دهد كه براي حفظ تعادل و آرامش موجود در سوخت‌گيري خودروهاي شامل بنزين و سي.ان.جي، ساماندهي به وضعيت جايگاه‌هاي تك‌منظوره و دومنظوره سي.ان.جي بيش از پيش ضرورت دارد.

اين در حالي است كه با توجه به محقق نشدن برنامه ساخت جايگاه‌ها در سال گذشته هنوز برنامه امسال در اين خصوص اعلام نشده است.

گزارش از: خبرنگار ايسنا حميده صداقت

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۲۱ فروردین ۱۳۸۸ / ۱۰:۵۸
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8801-04583
  • خبرنگار :