مرمت ساختمان حاج سيدجوادي درحال تكميل است سرپرست ناظر كارگاه مرمت عمارت مسعوديه: تركهايي روي ديوارهاي عمارت ديوانخانه بهوجود آمدهاند
سرپرست ناظر كارگاه مرمت عمارت مسعوديه در تهران از تكميل شدن مرمت هفتمين ساختمان تاريخي از هشت بناي تاريخي اين عمارت تا چندماه آينده خبر داد. وحيد افصحي در گفتوگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، توضيح داد: با تكميل شدن مرمت ساختمان حاج سيدجوادي بهعنوان هفتمين بناي تاريخي اين عمارت، طرح مرمتي و جامع عمارت ديوانخانه بهعنوان اصليترين بناي عمارت مسعوديه تهيه ميشود تا پس از تكميل طرح، كارهاي اجرايي آن آغاز شوند. وي بيان كرد: ساختمان «سردر» عمارت مسعوديه كه نبش خيابان اكباتان قرار دارد و سال گذشته طرح مرمتي آن تهيه و قراردادش نيز بسته شد، در دوماههي سوم سال همراه با عمارت ديوانخانه مرمت ميشود. او همچنين با اشاره به گرفتن مصوبهي كميسيون مادهي 5 در سال گذشته با هدف اجراي برنامههاي اجرايي محوطهي عمارت مسعوديه، اظهار داشت: محوطهسازي، احياي فضاي سبز و ايجاد تأسيسات زيربنايي در اين عمارت، از چند روز آينده در محوطه آغاز ميشوند. به گفتهي افصحي، مرمت در عمارت مسعوديه از لحظهي تحويل گرفتن اين عمارت از آموزش و پرورش در سال 1377 آغاز شده است و نخست، يكسري بناهاي الحاقي نامناسب موجود در محوطه اصلاح و تخريب شدند و كارهاي اساسي مانند كانالهاي تأسيساتي پيادهرو، رفع خطر در برخي از ساختمانها و خالي كردن نخالهها و آشغالهاي باقيمانده در فضا انجام شده و مرحله به مرحله كارها تاكنون در دست انجام بودهاند. سرپرست ناظر كارگاه مرمت عمارت مسعوديه بيان كرد: تعدادي ساختمان كه از دورهي پهلوي اول به مجموعه اضافه شده بودند، چون جزو الحاقيهاي نامطلوب حساب نميشدند تا سال 1384 مرمت شدند و پس از آن، مرمت ساختمانهاي تاريخي عمارت شامل حياط خلوت، عمارت شيرالملكي، عمارت سيدجوادي، حياط و آبدارخانه از سال 1384 آغاز شد و تا سال 1386 ادامه يافت. اكنون نيز هفتمين ساختمان ـ عمارت سيدجوادي ـ در دست مرمت است. وي در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا دربارهي عبور مترو از زير عمارت مسعوديه و آسيبهايي كه ممكن است، به اين بناي تاريخي وارد شوند، اظهار داشت: از حدود سال 1384، مترو از زير اين ساختمان با حدود 15 متر فاصله تا زيرزمين عبور كرد. هر بار كه مترو از زير ساختمان رد ميشود، لرزشهايي به ساختمان اصلي وارد ميشوند و ما آن را احساس ميكنيم. اكنون نيز روي ديوارهاي عمارت ديوانخانه تركهايي بهوجود آمدهاند. او ادامه داد: در همان زمان، با مركز پژوهشهاي مترو صحبت كرديم و آنها شاهدهايي را در عمارت گذاشتند و كارشناسان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اين شاهدها را كنترل كردند و نظرشان بر اين بود كه لرزشها سبب ايجاد اين تركها شدهاند؛ ولي كارشناسان مترو نظرشان اين بود كه موضوع، حركت مترو نيست، شايد در زمان احداث مترو يا پيش از آن، اتفاقهايي براي بنا افتاده باشند كه سبب نشست خاك و ايجاد اين تركها شدهاند. وي گفت: اين درحالي است كه كارشناسان ميراث فرهنگي معتقدند، اگر تركها از اين موضوع هم نبوده باشند، ارتعاشهاي دورهيي كه هر پنج دقيقه يكبار اتفاق ميافتند، سبب افزايش نشست خاك و تركها ميشوند. در دوسال اخير، در عمل تركهاي ديوار عمارت ديوانخانه افزايش جدي را نشان ندادهاند، ولي به هر صورت، ما معتقديم كه اين قضيه بر تركها تأثيرگذار است. سرپرست ناظر كارگاه مرمت عمارت مسعوديه اضافه كرد: در آخرين جلسهاي كه با كارشناسان مترو داشتيم، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري از آنها تقاضا كرد كه توسط مترو رزينهاي استحكامبخش زير پيهاي عمارت تزريق و سيستمهاي فني يا لاستيكي زير ريلهاي ساختمان قرار داده شوند تا جلوي ارتعاشها گرفته شود. متأسفانه ما نتوانستيم در آن زمان پيگيري مناسبي داشته باشيم و آنها نيز پاسخ درستي به ما ندادند. به هر صورت، اكنون ما درحال پيگيري اين مسأله هستيم. انتهاي پيام