*صنعت و بازار اسباب‌بازي در سال 1387* اتحاديه تخصصي بازهم تشكيل نشد واردات 11 ماهه به بيش از 26 ميليون دلار رسيد

ميزان ثبت طراحي‌هاي داخلي اسباب‌بازي در سال جاري روند رو به رشدي داشت.

محمدحسين فرجو - دبير شوراي نظارت بر اسباب‌بازي - در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب توضيح داد: دبيرخانه شوراي نظارت بر اسباب‌بازي براي اين‌كه از طراحي‌هاي داخلي اسباب‌بازي حمايت كرده و از آن‌ها در مقابل كپي‌كاري دفاع كند، اقدام به ثبت اين طرح‌ها مي‌كند و به توليدكنندگان و طراحان داخلي در اين زمينه گواهي ثبت مي‌دهد تا حق و حقوق آن‌ها حفظ شود.

وي افزود: از سال 1381 تا سال جاري بيش از 600 طرح داخلي در زمينه توليد انواع اسباب‌بازي در شورا به ثبت رسيده كه ميزان ثبت طرح‌ها امسال از رشد مناسبي برخوردار بوده است.

وي گفت: باتوجه به اين‌كه ثبت طرح‌هاي داخلي توليد اسباب‌بازي اختياري است، بازهم استقبال توليدكنندگان و طراحان كشور از ثبت طرح‌هاي خود در شوراي نظارت بر اسباب‌بازي مناسب بوده است.

دبير شوراي نظارت بر اسباب‌بازي يادآور شد: رشد ثبت طرح‌هاي داخلي مربوط به توليدات سرگرمي و اسباب‌بازي نشان مي‌دهد كه توليدكنندگان داخلي ديگر منتظر واردات محصولات خارجي نمانده و خود دست به‌كار شده‌اند.

ـ چشم‌انداز مثبت در سال آينده

اين مقام مسوول در ادامه چشم‌انداز صنعت اسباب‌بازي و بازار اسباب‌بازي ايران را نيز در سال آينده مثبت ارزيابي كرد و گفت: ميزان واردات اسباب‌بازي‌هاي خلاقانه و كمك آموزشي از كمتر از يك درصد در سال 81 به بيش از 10 درصد در حال حاضر رسيده كه اين نشان‌دهنده توجه بيشتر مصرف‌كنندگان ايراني به اين نوع محصولات فرهنگي است و از سوي ديگر واردكنندگان نيز به واردات اين محصولات تمايل بيشتري پيدا كرده‌اند.

ـ صنعتي نداريم كه بحران‌دار شود!

اين كارشناس صنعت اسباب‌بازي همچنين تاثير بحران مالي جهاني روي صنعت اسباب‌بازي كشور را كم‌رنگ‌ دانست و گفت: به اين دليل كه صنعت اسباب‌بازي به معناي واقعي در كشور وجود ندارد، تاثير بحران مالي جهاني نيز روي اين صنعت ناچيز است.

وي درباره‌ ارزان شدن قيمت اسباب‌بازي در بازار داخلي نيز گفت: باوجود ارزان شدن قيمت‌ مواد اوليه توليد اسباب‌بازي قيمت اين كالا هنوز در بازار داخلي كاهش محسوسي نداشته است.

ـ برگزاري مراسمي براي قدرداني از طراحان داخلي

فرجو همچنين با اشاره به اين‌كه امسال چند شركت بخش خصوصي وارد فعاليت توليد اسباب‌بازي و سرگرمي‌هاي آموزشي در كشور شده‌اند، توضيح داد: شركت سرگرمي‌هاي علمي هم‌اكنون زيرنظر صندوق‌ ذخيره فرهنگيان قرار داشته و با اجراي اصل 44 تغيير ساختار پيدا كرده و هم‌اكنون روند رو به‌رشدي را طي مي‌كند.

وي تصريح كرد: اين شركت در زمينه توليد اسباب‌بازي و سرگرمي‌هاي آموزشي جهش محسوسي داشته است.

دبير شوراي نظارت بر اسباب‌بازي تاكيد كرد: اگر دولت حمايت كند، بخش خصوصي كشور مي‌تواند كارهاي بزرگتري را در صنعت اسباب‌بازي كشور انجام دهد.

فرجو همچنين خبر داد: سال آينده قصد داريم از طراحان نمونه داخلي اسباب‌بازي تقدير كنيم تا طراحان داخلي هرچه بيشتر تشويق شوند.

ـ اتحاديه‌اي كه بازهم تشكيل نشد

فرجو درباره‌ تشكيل اتحاديه اسباب‌بازي توضيح داد: در آخرين جلسه برگزار شده موضوع تشكيل اتحاديه تخصصي اسباب‌بازي‌ به وزارت بازرگاني سپرده‌ شد، اما تاكنون اين وزارتخانه اقدام خاصي در اين زمينه انجام نداده‌ است.

هرچند علي مهري - كارشناس صنعت اسباب‌بازي - در اين باره به ايسنا گفت: با وجود گذشت بيش از يك دهه از تاسيس شوراي نظارت بر اسباب‌بازي هنوز اتحاديه تخصصي اسباب‌بازي در كشور تشكيل نشده است.

وي افزود: يكي از وظايف شوراي نظارت بر اسباب‌بازي انجام هماهنگي‌هاي لازم براي تشكيل اتحاديه تخصصي اسباب‌بازي در كشور است، اما متاسفانه تاكنون شورا به هر دليلي به اين وظيفه خود عمل نكرده است.

او همچنين با اشاره به اين‌كه هشت وزارتخانه و دستگاه دولتي مرتبط با حوزه اسباب‌بازي شوراي نظارت بر اسباب‌بازي را تشكيل داده‌اند، افزود: از نظر بعد فرهنگي هم اگر سري به بازار اسباب‌بازي بزنيد، متوجه مي‌شويد كه ضعف‌هاي زيادي داريم و اسباب‌بازي‌هاي خلاف فرهنگ كشورمان در بازار به چشم مي‌خورند.

ـ پيشنهاد براي كاهش تعرفه واردات قطعات اسباب‌بازي

فرجو همچنين به پيشنهاد كاهش تعرفه واردات قطعات اسباب‌بازي اشاره كرده و عنوان كرد: پيشنهاد كاهش تعرفه واردات قطعات اسباب‌ به كميسيون ماده يك ارايه شده و به احتمال زياد اواخر امسال يا اوايل سال آينده اين موضوع نيز مشخص مي‌شود.

دبير شوراي نظارت بر اسباب‌بازي توضيح داد: در حال حاضر تعرفه واردات اسباب‌بازي با قطعات اسباب‌بازي يكسان بوده و هر دو 55 درصد است كه اين وضعيت براي توليد اسباب‌بازي در كشور مناسب نيست و تعرفه واردات قطعات اسباب بازي بايد حتما كاهش يافته تا توليد اسباب‌بازي هرچند به صورت CKD يا SKD در كشور رونق گرفته و باعث ايجاد اشتغال شود.

ـ واردات 26 ميليون دلاري اسباب‌بازي به ايران در سال جاري

در 11 ماهه امسال واردات رسمي و قانوني انواع اسباب‌بازي به كشور از نظر به 26 ميليون و 813 هزار و 930 دلار رسيد.

همچنين واردات اسباب‌بازي به كشور در مدت زمان يادشده از نظر وزني بالغ بر 14 ميليون و 820 هزار و 876 كيلوگرم (حدود 14 هزار و 820 تن) شد.

ارزش گمركي اين ميزان واردات اسباب‌بازي به كشور نيز در مدت زمان يادشده به 257 ميليارد و 893 ميليون و 662 هزار و 114 ريال رسيد.

همچنين با نگاهي به آمار واردات اسباب‌بازي به كشور مشخص مي‌شود كه تنوع اسباب‌بازي‌هاي وارداتي به كشور طي اين مدت به بيش از 52 هزار مورد رسيد.

در اين بين واردات انواع عروسك‌ بيشترين سهم را از كل واردات رسمي اسباب‌بازي به كشور از آن خود كرد. همچنين در بين انواع اسباب‌بازي نيز اسباب‌بازي‌هاي پلاستيكي بيشترين سهم را در كل واردات انواع اسباب‌بازي به خود اختصاص دادند.

اين در حاليست كه در گذشته واردات عروسك‌هاي پوليشي و پارچه‌اي به كشور سهم بالايي را به خود اختصاص مي‌داد.

يكي ديگر از نكات جالب در مورد واردات اسباب‌بازي به كشور رشد واردات وسايل كمك آموزشي و فكري در 11 ماهه سال جاري بود كه به حدود 10 درصد رسيد. اين در حاليست كه رشد واردات وسايل كمك آموزشي و فكري در سال‌هاي 1385 و 1386 به ترتيب حدود 3 و 5 درصد بوده است.

يكي از دلايل رشد واردات وسايل كمك آموزشي و فكري به كشور را مي‌توان مربوط به كاهش 30 درصدي هزينه‌هاي كارشناسي اداري دانست كه شوراي نظارت بر اسباب‌بازي اين تخفيف را براي واردكنندگان اين نوع كالاها به كشور در نظر گرفته است.

در ميان واردات انواع ماشين‌هاي اسباب‌بازي به كشور نيز واردات ماشين عقب‌كش و كنترلي بيشترين سهم را به خود اختصاص دادند.

از ديگر انواع اسباب‌بازي كه در 11 ماهه سال جاري سهم بالايي را در واردات به خود اختصاص دادند، مي‌توان به وسايل شهربازي و پاركي، ورزشي و سرگرمي، مصنوعات بشري، تفنگ و ست نظامي، ماشين باتري‌دار، ست ماشين، ماشين قدرتي و عروسك پارچه‌اي اشاره كرد.

اما آمار واردات رسمي اسباب‌بازي به كشور در حالي ارايه مي‌شود كه بسياري از كارشناسان معقتدند واردات غيررسمي و قاچاق اسباب‌بازي به كشور چندين برابر واردات رسمي آن بوده و در اين بين اسباب‌بازي‌هاي ساخت چين بيشترين واردات را به ايران به خود اختصاص داده‌اند.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۱۹ اسفند ۱۳۸۷ / ۱۳:۰۲
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8712-10048
  • خبرنگار :