مديرکل فرهنگ وارشاد اسلامي فارس: مهمترين فلسفه وجودي مسجد تربيت هنرمند متعهد است
مسجد يکي از جاهايي است که ميتواند به تربيت هنرمند متعهدي که دردهاي جامعه را ببينند و به نظام کمک کند، اهتمام ورزد. به گزارش خبرنگار ايسنا، منطقه فارس، منصور طبيعي، مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي فارس در جمع مديران ادارههاي فرهنگ و ارشاد اسلامي، ائمه جماعت مساجد و مديران كانونهاي مساجد فارس، با بيان اين مطلب، به تشريح هدف تشکيل کانونهاي فرهنگي و هنري مساجد پرداخت و گفت: مسجد به عنوان محلي براي عبادت است، اما فلسفه تأسيس مسجد را بايد در فلسفه سياسي و اجتماعي اسلام جستجو کنيم نه در فلسفه عبادتهاي فردي. وي با اشاره به تاريخ هجرت پيامبر از مکه به مدينه خاطرنشان کرد: مدينه به معناي «شهردولت» در صدر اسلام بود، يعني مدينه را نميتوان ترجمه و تفسير به کالبد فيزيکي شهر کرد، چرا که زيستگاه هر جمعيتي با روابط اجتماعي را ميتوان شهر ناميد، اما يثرب با حضور پيامبر(ص) شرايطي فراتر از زيستگاه جمعيتي پيدا کرد. به اعتقاد طبيعي، مدينةالنبي به معناي شهري است که در آن قوانين و مقررات دولت اسلامي مبتني بر آموزههاي پيامبر اسلام در آن حاکم است. وي در ادامه با اشاره تاريخ تأسيس نخستين مسجد در مدينه ادامه داد: از آن زمان، مساجد هيچگاه محلي براي عبادت صرف تلقي نشدند و کارکردهاي اجتماعي مسجد همعرض با آنها مطرح بوده است. مدير کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي فارس کاهش و رفع آسيبهاي اجتماعي محل را از وظائف مهم اصحاب مسجد دانست و گفت: نظم به هنگام برپايي نماز جماعت و فلسفه تبعيت از امام جماعت، خود به خود فلسفه ولايتپذيري را به دنبال دارد. به اعتقاد وي، نقش مسجد در همبستگي اجتماعي و حل بحرانهاي اجتماعي بسيار زياد بوده و نگرش اجتماعي بر کارکردهاي مسجد غالب است. طبيعي ادامه داد: در جهان اسلام به دليل برتري ماهوي دين اسلام، نگرش ويژهتري نسبت به عبادتگاه ديگر اديان به مسجد شده، بنابراين مسجد توسعه بيشتري نسبت به عبادتگاههايي چون کليسا و کنيسه پيدا کرده است. وي پيروزي انقلاب اسلامي را مرهون وجود مساجد در کشور دانست و افزود: در انقلاب اسلامي رهبري بلامنازع امام خميني(ره) با ايدئولوژي برگرفته از آموزههاي اسلام، سازماندهي نيروي اجتماعي را در مساجد صورت داد، تا شرايط موفقيت انقلاب اسلامي را فراهم کند. اين مقام مسئول معتقد است اگر انقلاب بخش عمدهاي از موفقيت خود را مرهون مسجد است، پس بايد بخش عمدهاي از برنامهريزي خود را متوجه تقويت پايههاي ديني در مساجد کند. وي با اشاره به جايگاه بخش فرهنگ و هنر به عنوان پشتوانه مانايي فکر و انديشه در جامعه خاطرنشان کرد: مهمترين نقش هنر در تمام وجود خود، جاودان کردن انديشههاست. مدير کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي فارس جاودانگي بزرگاني چون فردوسي و حافظ را ناشي از بهرهگيري آنها از هنر دانست و افزود: اينکه از هر درس خوانده و درس ناخواندهاي از حافظ بپرسي و او بيتي از اشعار حافظ را ميخواند، بيانگر آن است که بهره حافظ از هنر منجر به جاودانگي او نسبت به ديگر انديشمندان ايراني مثل فارابي شده است. وي ادامه داد: تاکنون نميتوانيم بگوييم ما در تربيت انديشمنداني که از عرصه فرهنگ و هنر استفاده کنند، 100 درصد موفق يا ناموفق بودهايم، چرا که در عرصههايي موفقيت نسبي داشتيم و در عرصههايي هم موفقيت چنداني نداشتيم. طبيعي ابراز عقيده کرد: مهمترين فلسفه وجودي مسجد اين است که به تربيت هنرمند متعهد کمک کند. يعني به کانون تربيت جواناني تبديل شود که از ابزار فرهنگ و هنر براي مسائل مختلف استفاده ميکنند. وي از اصحاب مساجد فارس خواست به کانونهاي فرهنگي و هنري مساجد به عنوان مهمترين مرکز تربيت نيروي متعهد و هنرمند جامعه توجه داشته باشند. اين مقام مسئول خاطرنشان کرد: در نظام جمهوري اسلامي اگر قرار است مسير توسعه را بپيماييم، چارهاي جز اجراي اصل 44 قانون اساسي و کوچکسازي دولت نداريم، بنابراين عرصه فرهنگ و هنر شايد يکي از پيشتازترين محلهايي است که تصدي دولتي به گروههاي مردمي واگذار شده است. وي ادامه داد: کانونهاي فرهنگي و هنري مساجد يکي از محلهايي است که اجراي اصل 44 قانون اساسي در عرصه فرهنگ و هنر ميتواند به دست آنها صورت بگيرد. طبيعي اضافه کرد: در چنين شرايطي مساجد نقش مهمي هم در توسعه کشور و هم در تربيت نيروهاي جوان و هنرمند جامعه دارد. انتهاي پيام