مديرکل فرهنگ وارشاد اسلامي فارس: مهمترين فلسفه وجودي مسجد تربيت هنرمند متعهد است

مسجد يکي از جاهايي است که مي‏تواند به تربيت هنرمند متعهدي که دردهاي جامعه را ببينند و به نظام کمک کند، اهتمام ورزد. به گزارش خبرنگار ايسنا، منطقه فارس، منصور طبيعي، مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي فارس در جمع مديران اداره‏هاي فرهنگ و ارشاد اسلامي، ائمه جماعت مساجد و مديران كانون‏هاي مساجد فارس، با بيان اين مطلب، به تشريح هدف تشکيل کانون‏هاي فرهنگي و هنري مساجد پرداخت و گفت: مسجد به عنوان محلي براي عبادت است، اما فلسفه تأسيس مسجد را بايد در فلسفه سياسي و اجتماعي اسلام جستجو کنيم نه در فلسفه عبادت‏هاي فردي. وي با اشاره به تاريخ هجرت پيامبر از مکه به مدينه خاطرنشان کرد: مدينه به معناي «شهردولت» در صدر اسلام بود، يعني مدينه را نمي‏توان ترجمه و تفسير به کالبد فيزيکي شهر کرد، چرا که زيستگاه هر جمعيتي با روابط اجتماعي را مي‏توان شهر ناميد، اما يثرب با حضور پيامبر(ص) شرايطي فراتر از زيستگاه جمعيتي پيدا کرد. به اعتقاد طبيعي، مدينة‌النبي به معناي شهري است که در آن قوانين و مقررات دولت اسلامي مبتني بر آموزه‏هاي پيامبر اسلام در آن حاکم است. وي در ادامه با اشاره تاريخ تأسيس نخستين مسجد در مدينه ادامه داد: از آن زمان، مساجد هيچ‏گاه محلي براي عبادت صرف تلقي نشدند و کارکردهاي اجتماعي مسجد هم‏عرض با آنها مطرح بوده است. مدير کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي فارس کاهش و رفع آسيب‏هاي اجتماعي محل را از وظائف مهم اصحاب مسجد دانست و گفت: نظم به هنگام برپايي نماز جماعت و فلسفه تبعيت از امام جماعت، خود به خود فلسفه ولايت‏پذيري را به دنبال دارد. به اعتقاد وي، نقش مسجد در همبستگي اجتماعي و حل بحران‏هاي اجتماعي بسيار زياد بوده و نگرش اجتماعي بر کارکردهاي مسجد غالب است. طبيعي ادامه داد: در جهان اسلام به دليل برتري ماهوي دين اسلام، نگرش ويژه‏تري نسبت به عبادتگاه ديگر اديان به مسجد شده، بنابراين مسجد توسعه بيشتري نسبت به عبادتگاه‏هايي چون کليسا و کنيسه پيدا کرده است. وي پيروزي انقلاب اسلامي را مرهون وجود مساجد در کشور دانست و افزود: در انقلاب اسلامي رهبري بلامنازع امام خميني(ره) با ايدئولوژي برگرفته از آموزه‏هاي اسلام، سازماندهي نيروي اجتماعي را در مساجد صورت داد، تا شرايط موفقيت انقلاب اسلامي را فراهم کند. اين مقام مسئول معتقد است اگر انقلاب بخش عمده‏اي از موفقيت خود را مرهون مسجد است، پس بايد بخش عمده‏اي از برنامه‏ريزي خود را متوجه تقويت پايه‏هاي ديني در مساجد کند. وي با اشاره به جايگاه بخش فرهنگ و هنر به عنوان پشتوانه مانايي فکر و انديشه در جامعه خاطرنشان کرد: مهمترين نقش هنر در تمام وجود خود، جاودان کردن انديشه‏هاست. مدير کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي فارس جاودانگي بزرگاني چون فردوسي و حافظ را ناشي از بهره‏گيري آنها از هنر دانست و افزود: اينکه از هر درس خوانده و درس ناخوانده‏اي از حافظ بپرسي و او بيتي از اشعار حافظ را مي‏خواند، بيانگر آن است که بهره حافظ از هنر منجر به جاودانگي او نسبت به ديگر انديشمندان ايراني مثل فارابي شده است. وي ادامه داد: تاکنون نمي‏توانيم بگوييم ما در تربيت انديشمنداني که از عرصه فرهنگ و هنر استفاده کنند، 100 درصد موفق يا ناموفق بوده‏ايم، چرا که در عرصه‏هايي موفقيت نسبي داشتيم و در عرصه‏هايي هم موفقيت چنداني نداشتيم. طبيعي ابراز عقيده کرد: مهمترين فلسفه وجودي مسجد اين است که به تربيت هنرمند متعهد کمک کند. يعني به کانون تربيت جواناني تبديل شود که از ابزار فرهنگ و هنر براي مسائل مختلف استفاده مي‏کنند. وي از اصحاب مساجد فارس خواست به کانون‏هاي فرهنگي و هنري مساجد به عنوان مهمترين مرکز تربيت نيروي متعهد و هنرمند جامعه توجه داشته باشند. اين مقام مسئول خاطرنشان کرد: در نظام جمهوري اسلامي اگر قرار است مسير توسعه را بپيماييم، چاره‏اي جز اجراي اصل 44 قانون اساسي و کوچک‏سازي دولت نداريم، بنابراين عرصه فرهنگ و هنر شايد يکي از پيشتازترين محل‏هايي است که تصدي دولتي به گروه‏هاي مردمي واگذار شده است. وي ادامه داد: کانون‏هاي فرهنگي و هنري مساجد يکي از محل‏هايي است که اجراي اصل 44 قانون اساسي در عرصه فرهنگ و هنر مي‏تواند به دست آنها صورت بگيرد. طبيعي اضافه کرد: در چنين شرايطي مساجد نقش مهمي هم در توسعه کشور و هم در تربيت نيروهاي جوان و هنرمند جامعه دارد. انتهاي پيام
  • یکشنبه/ ۱۸ اسفند ۱۳۸۷ / ۱۶:۴۰
  • دسته‌بندی: استان ها
  • کد خبر: 8712-09313
  • خبرنگار :