وكيل پرونده‌ي قطار شهري اصفهان: مترو حدود 50 متر با ستون‌هاي سي‌وسه پل فاصله دارد ميراث فرهنگي اصفهان با شهرداري و شركت مترو هماهنگ است

وكيل پرونده‌ي قطار شهري اصفهان گفت: انتظار ما در حفظ ميراث فرهنگي از سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اين است كه برخيزد و بگويد، بر مبناي كدام طرح و مقررات، زمين شهري داراي بافت تاريخي را به اين قدمت مي‌گشاييد. به گزارش خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمدعلي دادخواه كه بعدازظهر امروز (14 اسفندماه) در همايش «ميراث فرهنگي اصفهان در خطر» در تالار موزه‌ي فرش در تهران سخن مي‌گفت، ادامه داد: در سال 1310، يعني 77 سال پيش و در زمان پهلوي اول، هنگامي كه مبادرت به حفظ و پاسداشت ميراث فرهنگي كردند، نخستين جايي كه در فهرست آثار ملي به ثبت رسيد، خيابان چهارباغ اصفهان بود. يكي از دلايل ثبت اين خيابان در آن زمان، اعتقاد به اين نكته بود كه پي خيابان چهارباغ از زمان تيموريان ريخته شده است. وي بيان كرد: انديشمندان و فن‌آوران اين سرزمين اعلام كرده‌اند كه بر اثر عبور مترو، ارتعاشي كه در طول زمان ايجاد مي‌شود، كاشي‌هاي گنبد مدرسه‌ي چهارباغ را دست كم يك ميلي‌متر و حداكثر هشت ميلي‌متر جابه‌جا مي‌كند. اگر كساني كه دايه‌دار حفظ ميراث فرهنگي اين سرزمين هستند، رسالت و مسؤوليت خود را فراموش نكرده‌اند، چرا كريدورهاي مترو را روي رسانه‌ها و مردم باز نمي‌كنند تا اين قضيه را از نزديك ببينند. وكيل پرونده‌ي قطار شهري اصفهان با اشاره به اظهار نظر برخي كارشناسان درباره‌ي رسوباتي كه زير بافت كاخ هشت‌بهشت و مناطق اطراف آن است، اظهار داشت: به اعتقاد برخي متخصصان، از آنجا كه سطح آب پايين است، شن به‌راحتي مي‌تواند ارتعاش‌ها را انتقال دهد. دادخواه گفت: 1500 نفر به عبور مترو از زير چهارباغ اعتراض كردند، ولي دادگستري شكايت آن‌ها را نپذيرفت و از من به‌عنوان وكيل اين پرونده خواست كه يا سند مالكيت چهارباغ را بياورم، يا به‌عنوان وكيل سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري معرفي شوم. وي ادامه داد: بازپرس شعبه‌ي 5 دادسراي عمومي قرار شد، از اداره‌ي حقوقي درباره‌ي قبول شكايت 1500 نفر از مردم درباره‌ي اين قضيه پرسش كنند، چون قانون گفته كه فقط ميراث فرهنگي مي‌تواند در اين قضيه شكايت كند كه خوشبختانه از 11 نفر از اعضاي قوه‌ي قضاييه 10 نفر آن‌ها اين قضيه را تأييد كردند و گفتند كه انجام اين كار، خود يك امر به معروف و نهي از منكر است. او درباره‌ي مستنداتي كه عبور مترو را از چهارباغ اصفهان اشتباه مي‌دانند، اظهار داشت: 11 نفر از استادان دانشگاه صنعتي اصفهان نيز عبور مترو را از چهارباغ عباسي مخاطره‌آميز قلمداد كرده‌اند. وي بيان كرد: اگر فرض كنيم، مترو خطري براي آثار تاريخي اصفهان ندارد، باز هم چه دليلي دارد، ما يك قدمت و پيشينه‌ي كهن را به يك وصله‌ي ناجور ضميمه كنيم. چه ضرورتي دارد كه مترو را از مكاني كه شك و گمان درباره‌ي آن وجود دارد، عبور دهيم، آن هم در جايي كه دو خيابان در دو طرف‌اش مي‌توانند اين قطار را پذيرا باشند. وي در ادامه گفت: سخني با دادستان كل كشور و اصفهان دارم؛ به استناد ماده‌ي 40 قانون آيين دادرسي كيفري، اگر سارقاني مبادرت به سرقت كنند، دستور دستگيري صادر شود و مأموران رعايت نكنند، آن صاحب‌منصبان بايد از پست خود منفصل شوند. حال اين پرسش را دارم كه آيا نبايد مسؤولان مترو اصفهان از پست خود منفصل شوند، مگر نبايد قانون براي همه به يك صورت رعايت شود؟ او با تأكيد بر اين‌كه عبور مترو از چهارباغ به ميراث طبيعي اين خيابان نيز آسيب مي‌زند و آن را در معرض تهديد قرار مي‌دهد، اظهار كرد: اكنون ديواره‌هاي سي‌وسه پل به‌دليل گذر زمان داراي انحناي شديدي شده‌اند. اين ساختمان فرتوت را نبايد زياد آزار و اذيت كرد. وكيل پرونده‌ي قطار شهري اصفهان در پاسخ به پرسش خبرنگاري درباره‌ي اين‌كه آيا سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اصفهان از شهرداري شكايت كرده است؟ گفت: هرچند بايد براساس قاعده و قانون اين شكايت انجام مي‌شد، ولي انجام نشده است و متأسفانه ميراث فرهنگي استان اصفهان، اكنون دقيقا با شهرداري و شركت مترو اصفهان هماهنگ است. اين درحالي است كه خوشبختانه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور آن‌گونه كه مي‌شنوم، به‌شدت مخالف اين قضيه است و مي‌گويد اين كار نبايد انجام شود. دادخواه با اشاره به اين‌كه مسؤولان پيشين و كنوني سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در گفتار، مخالف عبور مترو از چهارباغ‌اند، تصريح كرد: اين افراد دايم مخالفت خود را تكرار مي‌كنند؛ ولي يك پرسش دارم، چرا شما كه دادگستري به حرف‌تان گوش مي‌دهد و امكان شكايت داريد، شكايت نمي‌كنيد؟ وي درباره‌ي پرسش ديگري مبني بر اين‌كه مترو چقدر با سي‌وسه پل فاصله دارد؟ گفت: حدود 50 متر ديگر تا ستون‌هاي سي‌وسه پل مانده است. او با اشاره به ماده‌ي 27 اعلاميه‌ي جهاني حقوق بشر، چهارباغ را جزو ميراث جهاني بشري دانست و تأكيد كرد: عبور مترو از چهارباغ بسيار باعث تأسف است. وكيل پرونده‌ي قطار شهري اصفهان گفت: سال پيش، يونسكو اعلام كرد كه در صورت عبور نكردن مترو از چهارباغ، تك‌تك آثار تاريخي اصفهان را در فهرست ميراث جهاني ثبت مي‌كند. اگر اين كار انجام مي‌شد، اصفهان تنها شهري بود كه از اين امتياز برخوردار مي‌شد. دادخواه با تأييد اين پرسش كه آيا نماينده‌ي يونسكو براي بازديد از اصفهان دو هفته‌ي ديگر به اين شهر مي‌آيد؟ اظهار داشت: اگر فرصت و امكان داشته باشم، با نماينده‌ي يونسكو ارتباط مي‌گيرم و در اين زمينه صحبت مي‌كنم. او هم‌چنين درباره‌ي مسأله‌ي جهان‌نما، گفت: از شش طبقه‌اي كه بايد تخريب مي‌شدند، تاكنون پنج طبقه تخريب شده‌اند و يك طبقه ديگر نيز بايد براساس توافق‌ها انجام‌شده تخريب شود. وي در پاسخ به پرسش يك دوست‌دار ميراث فرهنگي كه پرسيد آيا زمان آن نرسيده است كه از مسؤولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري شكايت شود؟ اظهار داشت: ما دوسال پيش، از وزير نيرو و رييس سازمان ميراث فرهنگي شكايت كرديم. به اين دليل كه نه‌تنها به مسؤوليت خود عمل نمي‌كنند، بلكه دقيقا برخلاف تكاليف قانوني خود رفتار مي‌كنند. اين شكايت، بحق به‌دليل كلي بودن موضوع، در دادسراي پاسارگاد پذيرفته نشد و پس از انتقال پرونده به دادسراي عمومي تهران، يك جلسه گذاشته شد؛ ولي هنوز جلسه‌ي فردي آن برگزار نشده است. به گزارش ايسنا، در ادامه‌ي اين همايش يكي از خبرنگاران حوزه‌ي ميراث فرهنگي با نمايش عكس‌هايي از چهارباغ پايين در اصفهان و مكان‌هايي كه درختان تاريخي آن به‌دليل عبور مترو و ايجاد كارگاه قطع شده‌اند، يادآوري كرد كه چهارباغ پايين يك اثر تاريخي است كه در دوره‌ي صفويه زيربناي آن ايجاد و در دوره‌ي پهلوي ساخته شده است. در اين خيابان درختاني با حدود يك‌صد سال قدمت وجود دارند كه جا داشت ثبت شوند. به گزارش ايسنا، در اين همايش سوسن چراغچي ـ معاون دفتر حقوقي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ و تعدادي از دوست‌داران ميراث فرهنگي نيز حضور داشتند. انتهاي پيام
  • چهارشنبه/ ۱۴ اسفند ۱۳۸۷ / ۱۸:۱۲
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8712-07740
  • خبرنگار : 71191