فيروزان درهمايش چشمه حكمت «امام موسي صدر»: مركزي‌ترين عنصر انسان از ديد امام صدر، كرامت انسان است

همايش چشمه حكمت «امام موسي صدر» به همت دانشجويان دانشگاه شاهد در مهديه اين دانشگاه برگزار شد. به گزارش خبرنگار ايسنا، در اين جلسه مهدي فيروزان، داماد امام موسي صدر به همراه خانواده‌اش، محموديان كارگردان مستندساز روايت فتح، دكتر لاسجردي كارشناس مسايل خاورميانه و مهندس مهدي چمران رييس شوراي شهر و برادر شهيد چمران سخنراني كردند. مهندس مهدي فيروزان در پاسخ به سوال دانشجويان مبني بر اين‌كه چرا امام موسي صدر به لبنان رفت؟ پاسخ داد: وقتي امام موسي صدر در حوزه‌ي علميه‌ي قم بود مورد توجه بسياري از استادان و همشاگردي‌هايش بود؛ به طوري كه هم‌دوره‌اي‌هاي امام موسي صدر معتقد بودند كه او استعداد كم‌نظيري دارد و اين در حالي بود كه خود وي نيز معتقد به تغيير و تحول و عدم پذيرش وضعيت موجود بود و حتي در اصلاح حوزه علميه‌ي قم هم برنامه و نظر داشت. فيروزان افزود: امام موسي صدر دروس حوزوي را خوب خوانده بود و به اجتهاد رسيده بود و با گذراندن دروس دانشگاهي، علم جديد را مي‌دانست و بدين ترتيب اين شخصيت با اين ويژگي‌ها از سوي مرحوم علامه شرف‌الدين به لبنان دعوت شد. وي درباره‌ي شرايط آن روز لبنان گفت: البته در آن دوران لبنان هم ويژگي‌هاي منحصر به فردي داشت. آزادي موجود در لبنان، حضور اديان مختلف در كنار يكديگر و اين‌كه پلي ميان شرق و غرب بود، از اهميتي خاص برخوردار بود و حتي امام موسي صدر درباره‌ي لبنان گفته است اگر كشوري به نام لبنان وجود نداشت ما بايد چنين جامعه‌اي را كه رابط شرق و غرب است، ايجاد مي‌كرديم و طبيعي است چنين كسي كه به دنبال تحول در تفكر ديني است و زمينه‌هاي تحول را در خود ايجاد كرده، زماني كه به لبنان مي‌رود فعاليت‌هاي نو و منحصر به فردي را به انجام مي‌رساند. داماد امام موسي صدر گفت: وقتي امام موسي صدر وارد لبنان شدند، هيچ آماري از شيعيان وجود نداشت و شيعيان لبنان از محروميت شديد و ضعف هويتي رنج مي‌بردند اما امام موسي صدر به تك تك روستاهاي شيعه‌نشين مي‌روند و آمار آنها را جمع‌آوري مي‌كنند و بر آن اساس برنامه‌ريزي مي‌كنند. به همين دليل فعاليت‌هاي امام پاسخي دقيق به نيازهاي جامعه‌ي آن روز لبنان است. فيروزان در پاسخ به اين سوال كه تفاوت امام موسي صدر با ديگران چه بود؟ مي‌گويد: تفاوت امام در تفاوت اعتقادي است كه ايشان به انسان دارند و مركزي‌ترين عنصر انسان از ديد امام موسي صدر، كرامت انسان است و اين كرامت را در واقع محور همه‌ي فعاليت‌ها و تصميم‌گيري‌ها مي‌دانست؛ چرا كه ايشان معتقد است كرامت انسان بايد حفظ شود. وي افزود: امام موسي صدر معتقد است انسان خليفه خداوند است و بنابراين داراي صفات خداوندي است و انساني كه پيش از انتخاب دين، انديشه و تفكر، محبوب و معشوق خداست، داراي كرامت است و به عنوان مثال آزادي حق انسان است؛ چون حافظ كرامت انسان است و اين انسان كه جانشين خداست، حق دخل و تصرف در كائنات را دارد و اگر با اين ديد به انسان نگاه شود مي‌بينيم كه حتي قوانين اقتصادي نيز براي حفظ كرامت اين انسان است. داماد امام موسي صدر هم‌چنين در پاسخ به رابطه امام موسي صدر با شريعتي اظهار كرد: زماني كه دكتر شريعتي فوت كرد، يك نگراني شديدي نسبت به دزديده شدن پيكر شريعتي توسط ساواك و آوردن آن به ايران وجود داشت. شريعتي به عنوان فكر و انديشه‌اي كه مقابل رژيم قرار داشت براي پهلوي قابل قبول نبود و آنها قصد داشتند با انتقال پيكرش به ايران به نوعي داستاني جديد از مرگ شريعتي را رقم بزنند؛ به طوري كه ساواك نامه‌اي به بيمارستان مي‌نويسد و با ارسال نامه توسط سفارت ايران تقاضاي تحويل گرفتن پيكر شريعتي مطرح مي‌شود. فيروزان افزود: اين در حالي بود كه همسر شريعتي نتوانست خود را به انگلستان برساند و احسان، پسر شريعتي نيز به سن قانوني نرسيده بود و دولت مي‌توانست درخصوص انتقال پيكر شريعتي اقدامات لازم را انجام دهد و اين در حالي بود كه پيروان تفكر شريعتي از خود سوال مي‌كردند پس انقلابيون و نيروهاي حق‌گرا كجا هستند كه پيكر يك رهبر فكري انقلاب اين‌چنين بلاتكليف مانده است و اگر اين اوضاع باقي مي‌ماند، ملت ايران به بي‌انصافي و بي‌رحمي متهم مي‌شدند. وي با اشاره به جريانات اواخر دوران شريعتي و هجوم غيرمنصفانه به وي گفت: در اين شرايط امام موسي صدر وارد عمل شد و از آن‌جايي كه او عاشق انسان است، شأن شريعتي را به عنوان يك انسان متفكر و انديشمند به‌جا آورد و پس از هماهنگي‌هاي لازم با حافظ اسد، پيكر مرحوم شريعتي در دمشق آرام گرفت. انتهاي پيام
  • سه‌شنبه/ ۱۳ اسفند ۱۳۸۷ / ۱۱:۵۷
  • دسته‌بندی: دولت
  • کد خبر: 8712-06294
  • خبرنگار :