مدرس دانشگاه تهران: آمار مسافران عبوري براي حوزهي ترافيك مناسب است نه گردشگري
مدرس دانشگاه تهران بيان كرد: آمار مسافران عبوري كه از مبادي ورودي و خروجي شهرها گرفته ميشود، براي حوزهي ترافيك مناسب است و براي گردشگري فايدهي خاص ندارد. محمدرضا رضواني در گفتوگو با خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: اين نوع آمارگيري فقط متوجه ترافيك بصري است كه چه تعداد به يك شهر وارد يا از آن خارج ميشوند كه شيوهي صحيحي نيست. وي تأكيد كرد: آمارگيري نبايد به نوروز محدود و فقط دربارهي سفرهاي نوروزي اين كار انجام شود، بلكه بايد در كل سال باشد و بويژه فصل تابستان را پوشش دهد. او گفت: اكنون بهنظر ميرسد كه اعلام آمار گردشگري در نوروز، حالت رقابتي پيدا كرده است و تلاش ميشود كه آمارهاي بالاتري را اعلام كنند كه اين نه فايدهاي دارد و نه تأثيري در روند گردشگري خواهد گذاشت. رضواني ادامه داد: خيلي از مسافران واردشده ممكن است، فقط عبوري باشند و اصلا در شهري بهجز مقصد نهاييشان اقامت نكنند و از آثار و جاذبههاي تاريخي شهرها ديگر ديدن نكنند. اين افراد نميتوانند جزو گردشگران آن شهرها محسوب شوند. او توضيح داد: گردشگر به كساني گفته ميشود كه در مراكز اقامتي شهرها اقامت كند يا از جاذبههاي گردشگري ديدن كند. چون مشخص است كه چه كساني براي بازديد آمدهاند، بهراحتي ميتوان از آنها آمار بهدست آورد. وي با تأكيد اينكه آمارگيري در محل جاذبههاي گردشگري مناسب است، گفت: برخي از مسافران ممكن است، اصلا در هتلها يا كمپها اقامت نكنند. از سوي ديگر، كمپها شناختهشده و تعريفشده نيستند. چادرهايي هم كه در كنار شهر برپا ميشوند، قابل شمارش نيستند و برخي نيز در خانههاي شخصي خود يا اقوام اقامت ميكنند كه شمارش نميشوند. مدرس دانشگاه تهران بيان كرد: تعداد كل گردشگران شايد زياد اهميت نداشته باشد و اين آمارها بايد چند سال متوالي گرفته شوند تا ميزان رشد گردشگر آن مشخص شود. متأسفانه در روش شمارش در ورودي و خروجي شهرها، افراد چندبار شمرده ميشوند. اين مشكلي است كه در آمارهاي گردشگري وجود دارد و نظام آمارگيري صحيحي موجود نيست. او افزود: براي آمارگيري از گردشگران بايد دستورالعمل يكسان، دقيق و منظمي را به همهي استانها ابلاغ كنند تا اين آمارها همه به يك شيوه بهدست آيند. بايد يك دستورالعمل يكسان تهيه شود، مثلا بهصورت نمونه، پرسشنامههايي براي گردشگران تهيه كنند تا دربارهي مبدأ، مقصد نهايي، ميزان اقامت، تعداد اعضاي خانواده، سن، جنسيت، شغل و ... از آنها پرسش شود. انتهاي پيام