در مراسم ثبت ملي تعزيه بيان شد: تعزيه بروز فرهنگي ريشه‌دار در لباس يك آيين است

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در مراسم ثبت تعزيه با اشاره به اين‌كه ما اكنون به سوي اربعين انقلاب اسلامي مي‌رويم و اربعين، پختگي يك نهضت است، گفت: ثبت عاشورا، يك حركت روبه جلو و روي منطق و خردورزي است و ما بايد آن را به‌عنوان يك بسته به جهانيان بتوانيم عرضه كنيم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اسفنديار رحيم‌مشايي كه امروز (26 بهمن‌ماه) در مراسم ثبت ملي تعزيه (آيين‌هاي عاشورايي) در سالن اجلاس سران سخن مي‌گفت، بيان كرد: قطعا براي همه‌ي ما، اين نكته اهميت دارد كه عاشورا پس از حدود يك‌هزار سال، امروز به يقين زنده‌تر از هميشه در تاريخ است و ما نيز هيچ زماني را در تاريخ سراغ نداريم كه فرهنگ و آيين عاشورايي به اين اندازه زنده و پرشور باشد؛ اما بايد پرسيد، سازمان‌گر اين جريان فرهنگي، معرفتي و عاطفي كيست، چه كسي عاشورا و آيين عاشورا را سازمان‌دهي كرده است و مي‌كند. ما مي‌توانيم بگوييم كه بار اين كار بر دوش مردم در طول تاريخ بوده و يك مطالعه‌ي اجمالي هم نشان مي‌دهد كه موضوع عاشورا و فرهنگ مقاومت عاشورايي، در تاريخ بسيار پرهزينه بوده است.

وي با اشاره به روايت‌هاي متعدد درباره‌ي اين‌كه كسي كه براي امام حسين (ع) بگريد و كسي را بگرايد، بهشت بر او واجب است،‌ اظهار داشت: البته شهيد مطهري در تبيين اين نوع احاديث مي‌گويد، زماني در تاريخ بوده است كه ذكر نام امام حسين (ع) معادل كشته شدن بود و اظهار ارادات به امام حسين (ع) با مخاطره‌ي جان همراه بود. بنابراين بايد هر سختي را در جايگاه و سير تاريخي خود ارزيابي كرد و هيچ‌كسي اين برداشت را نمي‌كند كه هر كسي با هر خطايي، صرفا با ريختن اشكي به بهشت برود.

به گفته‌ي او، اين حركت پاينده و پرشتاب، هر سال بيش از گذشته از نظر عاطفي و عقلي بدون سازمان‌دهي خاص و بدون حمايت دولت‌ها، جامعه را تحت تأثير خود قرار مي‌دهد. اكنون 30سال است كه در ايران انقلاب اسلامي برپا شده و اين وضعيت سامان‌دهي نمي‌شود، زيرا متعلق به آحاد جامعه است.

معاون رييس‌جمهور با اشاره به اين‌كه وقتي برگرديم و عاشورا را جست‌وجو كنيم، مي‌بينيم كه حقيقت، نمايان است، بيان كرد: خداوند امام حسين (ع) را كشته خواسته و اهل بيت او را اسير خواسته است، زيرا مي‌خواهد براي آينده، سرمايه‌گذاري كند. به همين دليل، در كربلا مي‌بينيم كه امام حسين (ع) ماجرا را به‌گونه‌اي مديريت مي‌كند كه هيچ جريان ناخالصي وجود نداشته باشد.

او افزود: اكنون كه هزاره‌ي سوم است، چه گلي به سر تاريخ زده شده است و آيا اشرف مخلوقات خداوند، اين است؟

وي ادامه داد: انتخاب الهي همان است كه با ظهور موعود محقق مي‌شود و آن موقع است كه به پرسش‌هاي بشر پاسخ داده مي‌شود. اكنون فلسفه‌ي آفرينش بشر محقق نشده است و او كه بيايد انسان، جامعه و كمال تعريف مي‌شوند.

رحيم‌مشايي با اشاره به اين‌كه عاشوراييان مأموريت‌شان برقرار و امروز، برقرار‌تر از هميشه است، اظهار كرد: عاشورا بيش‌تر از آن‌كه گذشته را نقد كند و به آن نگاه كند، آينده را نگاه مي‌كند. هم‌چنين بايد اين موضوع را درنظر داشت كه آيا واقعا موضوع عاشورا صرفا يك مسأله‌ي عاطفي است؟ درحالي‌كه اين يك ظلم بزرگي به امام حسين (ع) و حضرت زينب (س) است.

وي هم‌چنين گفت: ما افتخار داريم كه ملت ايران، شادمان و راضي است كه مقاومت سه دهه‌ي او بر مبناي فلسفه و قيام امام حسين (ع) انجام شده است. اكنون تكليف ما اين است كه حسيني بمانيم، بينديشيم و با نگاه حسيني آينده را تغيير دهيم.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري افزود: ما تكليف داريم، با بزرگداشت و تكريم عاشورا، مكتب صلح حسين (ع) را نشانه و پرچمي براي كاروان او بدانيم و جست‌وجو كنيم كه كاروان حضرت كجا اتراق كرده است.

به گزارش ايسنا، معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نيز در اين مراسم، اظهار داشت: تعزيه مانند ديگر آيين‌ها و نمودهاي ميراث ناملموس، بروز يك فرهنگ ريشه‌دار در لباس يك آيين و مراسم است.

فريبرز دولت‌آبادي گفت: برگزاري تعزيه در طول تاريخ، نشانه‌ي آرمان‌هاي قوم ايراني و فرهنگي بوده كه شاخصه‌ي آن دين‌داري، ظلم‌ستيزي، ايثار، از خودگذشتگي، پايداري و مقاومت است.

وي ادامه داد: امسال كه سال ‌آغاز ثبت مراسم و آيين‌هاي معنوي است، تلاش كرده‌ايم به‌مناسبت‌هاي خاص، آيين و مراسم ويژه‌ي آن مناسبت را ثبت كنيم. اين روند با ثبت نوروز آغاز شد و با آيين‌هاي رمضان، روز قدس، شب يلدا، مراسم شب هشتم ماه محرم در استان زنجان، آيين‌هاي پهلواني و زورخانه‌يي و اذان استاد موذن‌زاده اردبيلي تداوم پيدا كرد. امروز نيز تعزيه را به‌عنوان يكي از بارزترين مراسم مكتب تشيع به ثبت رسانديم.

او بيان كرد: تعزيه به اعتقاد بسياري از كارشناسان و حتا كارشناسان نمايش، ويژگي‌هاي منحصربه‌فردي دارد و در مقامي غيرقابل قياس با ديگر انواع آثار قرار دارد، بويژه اين‌كه عواطف انساني را تحريك مي‌كند، به‌طوري كه برخلاف ديگر آثار تراژيك، مخاطب همواره تمايل به قرار گرفتن در آن موقعيت را دارد.

معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با اشاره به اين‌كه درباره‌ي آغاز مراسم تعزيه، نظرهاي مختلفي وجود دارند‌، اظهار كرد: در مناطق مختلف، تعزيه‌هاي متفاوتي اجرا مي‌شوند‌ كه اين تفاوت در موسيقي، متن اجرا و موضوع‌هايي كه مورد توجه قرار مي‌گيرند، قابل مشاهده است.

دولت‌آبادي بيان كرد: تلاش كرده‌ايم، مراسم تعزيه را براساس تفكيك مناطقي كه اجرا مي‌شود، به ثبت برسانيم. به همين دليل، علاوه بر ثبت تعزيه هم‌زمان تعزيه‌هاي شهرهايي مانند تهران،‌ تفرش، كازرون، شوشتر،‌ كاشمر،‌ قزوين،‌ بوشهر،‌ شيراز،‌ بيرجند و اراك به ثبت مي‌رسند، البته قطعا در شهرهاي ديگر نيز تعزيه مراسم شاخصي دارد و اميدوارم سال آينده در ديگر نقاط نيز اين مراسم را بتوانيم مستندنگاري و ثبت كنيم.

وي افزود: در اين راستا، از همكاري گروه‌هاي ديگر، نهادهاي ذي‌ربط و ديگر افراد علاقه‌مند به اين موضوع استفاده خواهيم كرد.

به گزارش ايسنا، غلام‌حسين الهام ـ سخنگوي دولت ـ نيز در اين مراسم، سخناني را درباره‌ي عاشورا بيان كرد.

وي گفت: عاشورا يك نماد و رمز است؛ رمز‌ عدالت‌خواهي، حق‌جويي، آرمان‌خواهي، ظلم‌ستيزي، ايثار، اخلاص، عشق و زيبايي است. يعني همه‌ي خوبي‌ها و زيبايي‌ها، يعني توحيد و كمال‌جويي و بر اين اساس، در طول تاريخ همه‌ي ذوق، توان و استعداد انسان‌ها در تجلي و بروز چنين صحنه‌اي از زيبايي و كمال به منصه‌ي بروز رسيده است.

او ادامه داد: همه‌ي هنرها وقتي به آستانه‌ي عاشورا رسيدند، شكوفا شدند، زيرا اين ويژگي‌ها، ويژگي‌هاي فطري انسان‌ها هستند و عاشورا صحنه‌ي بروز خلاقيت هنري و استعداد‌هاي ژرف انساني در اين عرصه است. در واقع، هنر عاشورايي زيباترين و شكوفنده‌ترين هنرهاست.

وي هم‌چنين بيان كرد: كربلا يك زمين و خاك نيست، بلكه يك تربت مقدس است و مسجد موحدان تاريخ است. اگر انساني اين همه‌ي كمال و زيبايي را مي‌بيند و مي‌پرستد، بر حق است و كسي كه مي‌بيند و دوري مي‌جويد، بر باطل است، چه امروز باشد، چه ديروز و چه فردا.

الهام اظهار داشت: تكريم مي‌كنم، كساني را كه نمادهاي عاشورا را جاودانه مي‌كنند و تكريم مي‌كنم، آن‌هايي را كه فرهنگ عاشورايي را در همه‌ي انواع هنر پايدار مي‌كنند.

او در پايان از كساني كه بر ثبت اين هنر ملي و هنري كه با كمال و عشق رابطه دارد، تلاش كرده‌اند، سپاسگزاري كرد.

در پايان اين مراسم، برخي خوش‌نويسان مانند علي شيرازي و غلام‌حسين اميرخاني و نيز تعدادي از تعزيه‌خوان‌ها از شهرهاي مختلف تجليل شدند.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۲۶ بهمن ۱۳۸۷ / ۱۳:۵۸
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8711-15669
  • خبرنگار : 71219