معاون حفاري شركت ملي مناطق نفت‌خيز جنوب: 2 حلقه چاه توسعه‌اي ميدان نفتي آزادگان تا پايان بهمن به بهره‌برداري مي‌رسد

معاون حفاري شركت ملي مناطق نفت‌خيز جنوب گفت: بر اساس پيش بيني‌ها تا پايان بهمن ماه سال جاري 2 حلقه چاه توسعه‌اي جديد در ميدان نفتي آزادگان به بهره‌برداري مي‌رسد.

حميد بورد در گفت‌وگو با خبرنگار انرژي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب توضيح داد: بر اساس برنامه قرار است در اين فاز توسعه ميدان نفتي آزادگان، از هشت حلقه چاه توسعه‌اي، 30 هزار بشكه نفت در روز استخراج شود.

وي افزود: بر اين اساس تاكنون سه حلقه چاه توسعه‌اي از اين تعداد حفر و به بهره‌برداري رسيده است. براي حفاري اين تعداد چاه نفت بيشتر از روش حفاري جهت دار افقي كه از پيشرفته‌ترين روش‌هاي حفاري مي‌باشد، استفاده شده است.

بورد اظهار كرد: بر اساس پيش بيني‌ها تا پايان سال جاري و يا اوايل سال آينده، كار حفاري سه حلقه چاه ديگر نيز در ميدان نفتي آزادگان به پايان مي رسد.

بورد خاطرنشان كرد: با بهره‌برداري از اين هشت حلقه چاه، يك فاز عمليات توسعه در ميدان نفتي آزادگان به پايان مي رسد.

وي تصريح كرد: در حال حاضر پنج دستگاه حفاري خشكي بر روي ميدان نفتي آزادگان مستقر شده‌اند. اميدواريم با انجام فعاليت‌هاي در حال پي‌گيري شاهد توسعه هر چه سريعتر اين ميدان مهم نفتي بدست متخصصان كشورمان باشيم.

معاون حفاري شركت ملي مناطق نفت‌خيز جنوب يادآور شد: پيش از اين در بخش نخست كار بر روي ميدان نفتي آزادگان، شش حلقه چاه براي توليد20 هزار بشكه نفت در روز به بهره‌برداري رسيده بود.

به گزارش خبرنگار ايسنا، ميدان نفتي آزادگان با مساحتي در حدود900 كيلومتر مربع و ميزان نفت درجاي حدود 33 ميليارد بشكه به عنوان يكي از ميدانهاي فوق عظيم جهان با تلاش كارشناسان داخلي به مرحله توليد رسيد.

وجود ميدان آزادگان در سال 1377 با حفر دومين حلقه چاه اكتشافي، ‌به اثبات رسيد. يك سال پس از كشف اين ميدان نفتي،‌ به دنبال توافقاتي كه براي جلب نظر ژاپني‌ها براي سرمايه‌گذاري در حوزه نفت و گاز انجام شد، كنسرسيومي به رهبري شركت اينپكس ژاپن، عمليات لرزه نگاري در اين ميدان را آغاز كرد. پس از آن توسعه ميدان نيز به طور مشترك به اين شركت و شركت ايراني نيكو واگذار شد.

با اعمال فشار آمريكا، ژاپني‌ها به شكلي فرسايشي از آغاز عمليات جدي توسعه خودداري كرده و هر بار با ارائه بهانه‌، از عمل به تعهدات خود سرباز زدند.

در خرداد 1385 وزارت نفت با طرف ژاپني اتمام حجت كرده و به منظور جبران تاخير‌هاي بوجود آمده، سهم اينپكس را به 10 درصد تقليل داد و توسعه اين ميدان عظيم نفتي را به شركتهاي داخلي سپرد.

با پذيرش مسئوليت اجرايي طرح توسط شركت پترو ايران، شركت ملي نفت براي توليد از ميدان آزادگان از شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب خواست تا برنامه خود را براي توليد زود هنگام ارائه كند.

پس از بررسي‌هاي كارشناسي و اطمينان از صيانتي بودن طرح و همچنين توان اجرايي پيشنهاد دهنده، برداشت اوليه از ميدان آزادگان به مناطق نفت خيز جنوب واگذار شد. طرح برداشت زودهنگام از ميدان آزادگان با هدف كسب اطلاعات ديناميكي مخزن و اصلاح و تجديد نظر در برنامه توسعه جامع و درآمدزايي از ميدان تدوين شد.

در اين مرحله، مطالعه و بررسي كارشناسي براي به توليد رساندن شش حلقه چاه اكتشافي موجود كه دو حلقه از آنها توسط ژاپني ها غير قابل تعمير اعلام شده بود، به منظور دستيابي به 20 هزار بشكه نفت خام در روز و تامين ارز مورد نياز براي توسعه نهايي ميدان آغاز شد و از آن پس تا به امروز كار توسط نيروهاي متخصص ايراني ادامه يافته است.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۱۶ بهمن ۱۳۸۷ / ۱۰:۳۰
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8711-09626
  • خبرنگار :