رييس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ: نگفتهايم كه استفاده از ترمز ABS اجباري باشد گلايهاي از مديران ايران خودرو نشنيدهام
رييس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ درباره اينكه هيچ كجاي دنيا استفاده از ترمز ABS اجباري نيست، گفت: ما هم نگفتيم كه اجباري باشد. به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سرهنگ سيدهادي هاشمي ـ در پاسخ به اينكه آيا بحث نصب ترمز ABS از سال آينده از سوي پليس به عنوان درخواست بوده يا اجبار؟ با بيان مطلب فوق گفت: پليس ميتواند با دريافت مصوبه، آن را اجباري هم كند، ولي اينكه از سوي پليس اين مساله اجبار شده يا نه را ميتوانيد از رييس پليس ناجا بپرسيد. وي در حاشيه مراسم افتتاح طرح توليد سيستمهاي هوشمند در پارك فناوري پرديس، درباره اعتراض خودروسازان به اظهارات پليس درخصوص ايمني خودروهاي ساخت داخل و اجبار نصب ترمز ABS از سوي اين نهاد گفت: پليس نظر كارشناسي خود را ارائه ميدهد و هيچكس نميتواند به پليس بگويد كه "چرا اين حرف را ميزني". پليس ميتواند درخواست كند كه قانوني وضع شود و كسي نميتواند معترض اين امر شود. او خاطرنشان كرد: در آمريكا اولين باري كه ترمز ABS روي خودروها نصب شد، 30 درصد از تصادفها كاهش يافت. پس از نصب كيسه ايمني هوا نيز30 درصد آمار كشتهها كم شد. البته طي بررسيهاي كه در ايام نوروز از تصادفها انجام داديم، مشخص شد كه سه درصد از تصادفهاي انجام شده مربوط به خودروهايي بود كه ترمز ABS داشتند و يك درصد از كشتهها نيز مربوط به خودروهايي بود كه كيسه ايمني هوا (ايربگ) داشتند. وي درباره اظهار نظر پليس درمورد پژو روآ و اينكه اعلام شده بود اين خودرو قاچاقي است، گفت: من حرف كارشناسي خودم را ميزنم، چرا كه يك كارشناس ترافيك هستم و آنچه را كه در سطح خيابانها با حضور ميداني از وضعيت خودرو، قوانين، مقررات و رفتار رانندگان ميبينم، گزارش ميدهم. البته هدف خاصي نيز از ارائه برخي آمارها نداريم و نميخواهيم كسي ناراحت شود. او ادامه داد: من گلايهاي از مديران ايران خودرو در خصوص صحبتهاي اخير نشنيدم، ولي به طور حتم اين شركت نيز در تلاش است تا كيفيت محصولات خود را بالا ببرد و اگر دقت كنند، هيچ منظور خاصي جز بالا براي ايمني، داشتن هواي پاك و سازگاري وسيله نقليه با سرنشينان نداريم. هاشمي با اشاره به اينكه در حال حاضر توصيه اين است كه خودروهاي سه ستاره به بالا خريداري شود، يادآور شد: ولي چنين سيستمي در كشور ما نيست، يعني خريدار نميداند خودرو خريداري شده از سوي وي در چه سطحي قرار دارد. وي درباره توليدات داخلي و ايمني آنها نيز خاطرنشان كرد: براي اينكه يك خودرو پلاك شود و بتواند امكان تردد در داخل را داشته باشد، بايد تاييديه استاندارد و ايمني و كيفيت از موسسه استاندارد و وزارت صنايع و معادن و همچنين تاييديه رعايت استانداردهاي زيست محيطي را از سازمان محيط زيست داشته باشد و هر زمان هر كدام از اين تاييديهها كسب نشود، شمارهگذاري آن خودرو لغو خواهد شد. او با اشاره به بحث پايه وسايل نقليه يادآورشد: در سيستمهاي ترمز معمولي سيستم ترمز چرخ جلو ديسكي و چرخ عقب استوانهاي است و به دليل ديسكي بودن ترمز جلو و داشتن شتاب ترمز 10.5 متر بر مجدوز ثانيه، بازدارندگي آن قوي است و اين شتاب در چرخهاي عقب 5.5 متر بر مجذوز ثانيه و برآيند آن حدود 8 متر بر مجذور ثانيه است كه برآيند قابل قبولي است. وي افزود: ولي اتفاقي كه در اين رخ ميدهد اين است كه راننده را در شرايط بحراني ترافيكي دچار مشكل ميكند. به همين دليل وقتي خودرو ترمز ميگيرد، قسمت جلو ماشين با كاهش ارتفاع نسبت به زمين مواجه ميشود و همان اندازه قسمت عقب ماشين ارتفاع ميگيرد كه اگر اين ترمز در انحناي يك پيچ و يا با چرخش فرمان همراه باشد، رفتن حتي يك ريگ زير ماشين كه بتواند خودرو را دو ميليمتر بغلطاند، موجب قفل شدن چرخها ميشود. رييس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ ادامه داد: در چنين زماني است كه خودرو به طور مورب از جاده خارج و به ديواره پل برخورد ميكند. وي مسافت و زمان توقف ترمزهاي معمولي را چهار برابر ترمزهاي ABS دانست و گفت: ترمزهاي ABS داراي 18 تا20 درصد لغزش و 80درصد غلتش هستند و به دليل اينكه چرخها قابليت چرخش دارند، فرمانپذيرند و خودرو به دليل فرمانپذيري پايدار ميشود، لذا ترمزگيري خوب انجام ميشود. اين در حالي است كه ترمزهاي معمولي داراي 100 درصد لغزش هستند و عملا سرپيچها راننده فرمان پذيري خودرو را از دست ميدهد. انتهاي پيام