در حالي كه يكي از ضرورتهاي دستيابي به برنامههاي دولت در بخش حملونقل درون شهري و برونشهري، توسعه صنايع وابسته به حوزه حملونقل است، به نظر ميرسد سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو) به عنوان متولي اصلي صنعت واگنسازي و سهامدار عمده دو شركت بزرگ واگنسازي كشور - يعني شركتهاي واگن پارس و پلور سبز - نتوانسته انتظارات را در مورد توسعه اين صنعت برآورده كند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، نگاهي به آمار عملكرد دو شركت بزرگ فعال در صنعت واگنسازي كشور نشاندهنده فاصله صنعت واگنسازي ايران با نقطه ايدهآلش است.
بر اين اساس در حالي برنامه شركت واگنپارس براي سال جاري توليد 1276 دستگاه انواع واگنهاي باري است كه اين شركت تا پايان آذر ماه امسال فقط موفق به توليد 188 دستگاه انواع واگن باري شده است؛ يعني از برنامه توليد 9 ماهه اين شركت (886 دستگاه) معادل 21 درصد محقق شده است.
اين شركت در اجراي ساير برنامههاي توليد خود نيز عقب افتاده است؛ به طوري در زمينه ساخت اسكلت انواع واگن مسافري، اين شركت برنامه توليد 33 دستگاه را براي سال جاري در دستور كار دارد كه تا پايان ماه آذر حتي يك دستگاه هم ساخته نشده است. اين در حاليست كه برنامه توليد 9 ماهه اين شركت ساخت 18 دستگاه اسكلت انواع واگن مسافري بود.
در بخش ساخت و تكميل لكوموتيو نيز اين شركت تا پايان آذر ماه امسال فقط به 29 درصد از برنامه توليد 9 ماههاش عمل كرد.
اين شركت براي سال جاري ساخت و تكميل 7 دستگاه لكوموتيو را برنامهريزي كرده بود كه تا پايان آذر بايد به كليه برنامه خود عمل ميكرد، اما طي اين مدت فقط توانست دو دستگاه را عملياتي كند.
در زمينه تكميل واگن مسافري، برنامه امسال واگن پارس ساخت 80 دستگاه است كه تا پايان آذر فقط 7 دستگاه معادل تنها 15 درصد از برنامه توليد 9ماهه اين شركت اجرايي شد. در زمينه تكميل واگن ترنست هم برنامه سال اين شركت 40 دستگاه بود كه در 9ماهه سال جاري فقط 2 دستگاه معادل تنها 7 درصد از برنامه توليد به مرحله اجرا رسيد.
در بخش تكميل واگن مترو نيز برنامه امسال شركت واگن پارس 50 دستگاه اعلام شد كه جالب اينجاست كه تا پايان آذر ماه اين شركت هيچ عملكردي در اين حوزه نداشته است. اين در حاليست كه برنامه توليد 9ماهه اين شركت تا پايان آذر ماه تكميل 29 دستگاه واگن مترو بود.
در زمينه ساخت انواع فريم بوژي نيز برنامه سال جاري شركت واگن پارس 244 دستگاه اعلام شده است كه تا پايان آذر فقط 101 دستگاه معادل 46 درصد از برنامه توليد 9ماهه آن اجرايي شد.
همچنين شركت پلورسبز كه سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران در كنار بخش خصوصي از سهامداران عمده آن به شمار ميرود، ساخت 42 دستگاه اسكلت انواع واگن مسافري را براي سال جاري در دستور كار دارد كه در 9ماهه سال جاري تنها موفق به ساخت 10 دستگاه معادل 31 درصد از برنامه توليد خود شد.
نگاهي به آمار و ارقام فوق نشان ميدهد كه صنعت واگن سازي در ايران عليرغم سابقه چند ده ساله آن به دلايل مختلف هنوز نتوانسته در حد و اندازههاي خود ظاهر شود.
گفتني است، در حال حاضر چهار شركت فعال در اين حوزه از صنعت با نامهاي واگنسازي تهران، واگن پارس، پلور سبز و ايريكو در كشور فعاليت ميكنند كه شركت واگنسازي تهران متعلق به بخش خصوصي بوده و شركت ايريكو نيز كه به تازگي از آن بهرهبرداري شد، زير مجموعه شركت ايران خودرو محسوب شده و به نوعي به صورت مستقيم زيرنظر سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران قرار دارد.
انتهاي پيام