سازمان نوسازي و بهسازي شهرداري اصفهان به كمك بافت تاريخي آمده است
مدير عامل سازمان نوسازي و بهسازي شهرداري اصفهان با تقسيمبندي بافتهاي فرسودهي اصفهان به چهار بخش بافتهاي فرسودهي تاريخي، فرسودهي غيرتاريخي، فرسودهي روستا شهر و حاشيهيي، به وجود 4100 هكتار بافت فرسوده در اصفهان اشاره كرد و گفت: با تأييد كميسيون مادهي 5 شوراي عالي معماري و شهرسازي، اين سازمان به احياي بافتهاي فرسودهي اصفهان از 10 سال پيش تا كنون پرداخته است. به گزارش خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حسين جعفري كه در نشستي با خبرنگاران در سازمان نوسازي و بهسازي استان اصفهان سخن ميگفت، اظهار داشت: از 4100 بافت فرسوده، تاكنون 2175 هكتار به تأييد شوراي عالي معماري و شهرسازي ايران با هدف احياي آنها رسيده است. وي ادامه داد: پس از تأييد شوراي عالي معماري و شهرسازي ايران، كار احياي بافتها توسط سازمان نوسازي و بهسازي استان اصفهان انجام ميشود تا در دورههاي بعد، بقيهي اين بافت براي احيا به تصويب برسد. او تعريف 52 لكه را در بافت فرسودهي اصفهان از جمله اقدامات شهرداري و سازمان نوسازي اين استان دانست و افزود: تاكنون مطالعاتي روي اين 52 لكه با استناد به طرحهاي بالادست انجام شدهاند. وي همچنين با اشاره به تهيهي طرح تفصيلي و بازنگري اصفهان و پيگيريهاي انجامشده براي تصويب آن، بيان كرد: بهصورت ويژه روي بافتهاي فرسوده، مطالعاتي انجام ميشوند تا طرح تفصيلي ويژه تهيه شود و پس از آن، ضوابط ويژهاي براي آن بتوانيم تهيه كنيم. مشاور شهرداري اصفهان ادامه داد: براي احياي بافتهاي فرسودهي شهر تاريخي اصفهان درحال تعريف پروژههايي هستيم تا بتوانيم با كمك ساكنان محل، بخش خصوصي و سرمايهگذار نسبت به نوسازي، مرمت و احياي بافتهاي فرسوده اقدام كنيم. وي نوع مداخله در بافتهاي فرسودهي شهر تاريخي اصفهان را نسبت به ديگر بافتها، متفاوت ارزيابي و اظهار كرد: در بافتهاي تاريخي حتما نخست مرمت و احيا انجام ميشود و در بعضي موارد، نوسازي در آن بافتهاي صورت ميگيرد، درحاليكه در بافتهاي غيرتاريخي بيشتر نوسازي اتفاق ميافتد. او تأكيد كرد: با توجه به بافت ارزشمند تاريخي اصفهان، عمدهي فعاليت شهرداري و سازمان نوسازي و بهسازي روي بافت تاريخي اصفهان متمركز شده است. وي همچنين با اشاره به وجود مشكلات متعدد در بافتهاي فرسوده مانند نياز به طرحها و ضوابط ويژه و مرمت، احيا و نوسازي، مسايل و مشكلات مالكيتي، محدوديتهاي تاريخي، مسايل و مشكلات ثبتي، كالبدي و اجتماعي، زيرساختها، تأسيسات شهري و محدوديتهايي مانند موقوفه بودن بافتها، اين مسايل را از جمله مشكلات گريبانگير بافتهاي فرسوده دانست. مدير عامل سازمان نوسازي و بهسازي اصفهان با تأكيد بر رها شدن بافتهاي فرسوده به حال خود، اظهار داشت: در بافتهاي فرسوده بيشتر بايد كارهاي ثبتي بهصورت ويژه انجام شوند و اين بافتها دوباره از نظر اجتماعي و اقتصادي در گردونهي فعاليتهاي اجتماعي اقتصادي شهر قرار گيرند. جعفري ادامه داد: ما با مشكلات توسعهي بيرويهي شهرها، كمبود مسكن و گراني روبهرو هستيم، درحاليكه از 17 هزار هكتار بافت محدودهي شهر اصفهان حدود 2175 هكتار آن به نوعي از چرخهي فعاليت اجتماعي و اقتصادي خارج شده است و استفادهي بهينه از آن نميشود. وي دولت، شهرداري و مردم را از جمله عواملي دانست كه با تلاش خود ميتوانند بافتهاي فرسوده را در چرخهي اجتماعي و اقتصادي قرار دهند. او با اشاره به مادهي 30 قانون برنامهي چهارم توسعهي اجتماعي، فرهنگي و عمراني كشور، بيان كرد: وزارت مسكن و شهرسازي براساس اين ماده، طي 10 سال برنامهي مقاومسازي و احياي بافتهاي فرسوده را انجام دهد. مشاور شهرداري اصفهان يادآور شد: هرچند فعاليتهايي انجام شدهاند، ولي بهدليل وسعت بافتهاي فرسوده، واقعيت اين است كه هنوز كار چنداني انجام نشده است. جعفري افزود: حدود سه سال از برنامهي چهارم توسعه گذشته است، اگر قرار بود، در اين برنامه مشكلات برطرف شوند، بايد بگوييم ما بهنوعي از برنامه عقب هستيم. در مجموع، دولت و شهرداري نسبت به اين برنامه عقباند، چون هنوز ما به قوانين و ضوابطي نياز داريم كه طرحها و پروژههاي بافت فرسوده را جزو طرحهاي عمراني دولت قرار دهند و اين خود مستلزم تصويب قوانيني در مجلس شوراي اسلامي است. وي گفت: بهتازگي كار مشتركي بين دولت، مجلس و كلانشهرها درحال انجام است كه اميدواريم با حمايت و پشتيباني جدي دولت، نتيجهي آن بهشكلي باشد كه بتوان مشكلات را برطرف كرد. او با اشاره به اين نكته كه گام نخست را بايد در بافتهاي فرسوده برداشت، اظهار داشت: در شهرها، مديريت شهري و پارلمانهاي محلي نقش تأثيرگذاري ميتوانند داشته باشند و طبيعتا حمايتها و پشتوانههاي اصلي روي دولت است. شهرداري و شوراي شهر بايد بهعنوان مديريت و پارلمانهاي محلي با كمك دولت حركتهايي را انجام دهند تا مردم و بخش خصوصي نيز در اين قضيه وارد شوند. مشاور شهرداري اصفهان وسعت بافتهاي فرسودهي اصفهان را بسيار زياد دانست و تأكيد كرد: اگر حركتي درحال انجام است، بهصورت پايلوت انجام ميشود. جعفري گفت: اگر دولت را بهعنوان محور اصلي در كلان كشور و شهرداري و شوراي شهر را بهعنوان محور بعدي ببينيم، حتما يك ضلع و تعريف سومي بايد براي مردم و بخش خصوصي داشته باشيم. وي دستگاههاي دولتي مانند ادارهي ثبت املاك و اسناد كشور را از ديگر دستگاههايي دانست كه ميتوانند در اين زمينه نقش مؤثري داشته باشند. او افزود: بايد قوانين ويژهاي را براي مشكلات سطحي و مالكيتهاي بافتهاي فرسوده داشته باشيم و طبيعتا نقش سازمان ثبت املاك و اسناد كشور در اين زمينه بسيار ويژه است. حتما بايد شركتهاي دولتي مانند گاز، مخابرات، خدماترسانها و خود شهرداريها به نوعي كمك كنند تا مشكلات بافتهاي فرسوده را حل كنيم. مدير سازمان نوسازي و بهسازي اصفهان گفت: با توجه به پيگيريها در كلانشهر، اميدواريم بتوانيم با حمايتهاي دولت و مجلس به راهكارهاي مشتركي برسيم و مسايل و مشكلات كمبود قوانين و حمايتهاي دولت را در ابعاد مختلفي بررسي كنيم. جعفري با اشاره به ايجاد سازمان نوسازي و بهسازي در ديگر شهرهاي كشور، ادامه داد: اين سازمان با مديريتهاي بافتهاي فرسوده و مديريتهايي بهصورت ويژه ايجاد شدهاند تا بتوانند فقط مشكلات بافتهاي فرسوده را حل كنند. وي اظهار كرد: در استان اصفهان، سه دستگاه مسكن و شهرسازي، شهرداري اصفهان (شركت مادر تخصصي) و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري درحال كار هستند و سازمان نوسازي بهعنوان نمايندهي شهرداري استان با توجه به وظيفهي محوله، سياستهاي دولت را انجام ميدهند و در كنار آن، سازمان ميراث فرهنگي نقش خود را ايفا ميكنند. به گزارش ايسنا، مدير عامل سازمان نوسازي و بهسازي اصفهان در اين نشست به معرفي چند بافت تاريخي اصفهان مانند محور تاريخي جلفا، ميدان عتيق، تخت فولاد، خانهي مشروطيت اصفهان، سايت جنوبي ميدان امام (ره)، مدرسهي فرانسويها، بقعهي شيخ مسعود و پروژهي احياي بدنهي شرقي چهارباغ اصفهان كه توسط اين سازمان احيا شدهاند يا در دست احيا هستند، پرداخت. انتهاي پيام