با سفر فرستادگان ويژه رييس‌جمهور انجام شد، رايزني گسترده بين‌المللي براي توقف جنايات صهيونيست‌ها درغزه

فرستاده‌هاي ويژه رييس‌جمهور كشورمان در هفته‌اي كه گذشت در سفرهاي جداگانه‌اي به كشورهاي مختلفي از جمله كويت، سودان، سنگال و كوبا، پيام دكتر احمدي‌نژاد درباره اوضاع غزه را به سران اين كشورها تسليم كردند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، از آغاز حملات رژيم صهيونيستي به غزه، ايران علاوه بر حمايت و پشتيباني افكار عمومي كشورمان از مردم بي‌گناه غزه، اقدامات سياسي و ديپلماتيك مختلفي از دستگاه ديپلماسي كشور و نيز به طور جداگانه قواي سه‌گانه‌ در دستور كار قرار گرفته است.

سعيدلو:

سكوت مجامع بين‌المللي و سران برخي كشورها در قبال كشتار مردم غزه قابل توجيه نيست

معاون اجرايي رييس‌جمهور در ديدار با امير كويت، پيام دكتر احمدي‌نژاد درباره اوضاع غزه را به وي تسليم كرد.

علي سعيدلو روز دوشنبه هفته گذشته در صدر هياتي براي ابلاغ پيام رييس‌جمهور عازم كويت شد و پس از ارايه اين پيام به امير كويت، با وي درباره آخرين تحولات نوار غزه، ضرورت انسجام ملت‌ها و دولت‌هاي اسلامي، توقف جنايات رژيم صهيونيستي و همچنين در رابطه با مسائل دوجانبه بحث و تبادل نظر كرد.

معاون اجرايي رييس‌جمهور در ديدار با صباح‌الاحمد الجابر الصباح، امير كويت با اشاره به ادامه تجاوزات رژيم صهيونيستي به غزه و آشكار شدن نيت صهيونيست‌ها تصريح كرد: سكوت مجامع بين‌المللي و سران برخي كشورها در قبال كشتار مردم فلسطين قابل توجيه نيست.

فرستاده ويژه رييس‌جمهور كشورمان به كويت با بيان اين‌كه "ملت‌ها و دولت‌هاي اسلامي بايد با اعمال فشار بر رژيم صهيونيستي مانع از ادامه تجاوزات سربازان تا دندان مسلح به مردم مظلوم غزه شوند" اظهار كرد: دولت‌هاي اسلامي و به ويژه سران كشورهاي اسلامي بايد در سريع ترين زمان ممكن با اعمال فشار از طريق ديپلماسي به رژيم صهيونيستي از ادامه تجاوزات ممانعت كنند.

وي افزود: جمهوري اسلامي ايران اعتقاد دارد كه در تحركات جاري منطقه‌يي و بين‌المللي براي پايان دادن به بحران در غزه بايد حملات رژيم صهيونيستي متوقف و محاصره اين بخش از فلسطين پايان يابد و گذرگاه‌ها باز شوند تا با بسيج دنياي اسلام و جهان براي امدادرساني اضطراري به مردم غزه صورت گيرد.

فرستاده ويژه رييس‌جمهور به كويت اضافه كرد: بايد به دنيا متذكر شويم كه نبايد به دليل ارتكاب جنايات گسترده و كشتار زنان و كودكان بي‌گناه به آن رژيم امتياز داده شود.

سعيدلو اظهار كرد: منطقي نيست در شرايطي كه دشمنان منطقه در ضعف و ناكامي به سر مي‌برند، امتيازاتي از كشورهاي منطقه براي نيل به اهداف خود بگيرند.

او افزود: قدرت‌هاي خارجي دير يا زود منطقه را ترك خواهند كرد؛ بنابراين از هم‌اكنون كشورهاي منطقه با همكاري و هماهنگي بايد براي تامين امنيت، پيشرفت و توسعه منطقه برنامه‌ريزي كنند.

معاون اجرايي رييس‌جمهور با اشاره به موضع دولت كويت پيرامون فجايع رژيم صهيونيستي در غزه خاطرنشان كرد: بيانيه دولت كويت در اين‌باره نشان داد كه درد مردم غزه و فلسطين درد مشترك همه مسلمانان است.

وي افزود: جمهوري اسلامي پيشنهاد مي‌كند با همكاري سازمان‌هاي هلال احمر كشورهاي اسلامي، كشتي‌هاي حامل كمك‌هاي امدادي براي غزه به صورت هماهمگ و همزمان به مقصد غزه حركت كنند.

سعيدلو تاكيد كرد: كشورهاي اسلامي بايد به كشور مصر براي گشايش گذرگاه رفح براي ارسال كمك‌هاي فوري امداد به مردم غزه و انتقال مجروحان براي مداوا و درمان به كشورهاي اسلامي تلاش مجدانه كنند.

صباح الاحمد الجابر الصباح، امير كويت نيز در اين ديدار با اتخاذ مواضع صريح خواستار واكنش مناسب كشورهاي اسلامي در قبال تجاوزات رژيم صهيونيستي شد.

براساس اين گزارش هم‌چنين نخست وزير و وليعهد كويت در ديدارهاي جداگانه با معاون اجرايي رييس‌جمهور بر حمايت از مواضع جمهوري اسلامي ايران در خصوص جنايات غزه تاكيد كردند.

علي‌احمدي تاكيد كرد:

لزوم اقدام سازمان كنفرانس اسلامي براي رهايي مردم مظلوم غزه

هم‌چنين، عليرضا علي‌احمدي، وزير آموزش و پرورش كه به عنوان نماينده ويژه رييس‌جمهور به سنگال سفر كرده است، در ديدار با عبداله ولد، رييس‌جمهور سنگال و رييس دوره‌يي سازمان كنفرانس اسلامي پيام كتبي محمود احمدي‌نژاد را در ارتباط با وقايع غزه تسليم وي كرد.

در اين ديدار علي‌احمدي با ابلاغ سلام محمود احمدي‌نژاد بر لزوم اقدام سازمان كنفرانس اسلامي و جامعه جهاني براي رهايي مردم مظلوم غزه از حملات و جنايات رژيم صهيونيستي تاكيد كرد.

نماينده ويژه رييس‌جمهور در اين ديدار با بيان اين كه مردم مظلوم غزه به وحشيانه‌ترين شكل مورد هجوم رژيم صهيونيستي قرار گرفته‌اند بر ضرورت انجام اقدامات عملي سازمان كنفرانس اسلامي براي بازداشتن رژيم صهيونيستي از كشتار مردم بي‌گناه غزه و تلاش براي امدادرساني سريع به مجروحان، ارسال دارو و مواد غذايي به مردم محاصره شده تاكيد كرد.

در اين ديدار رييس‌جمهور سنگال نيز با اشاره به برخي اقدامات كه كشورش از آغاز حمله وحشيانه رژيم صهيونيستي به غزه انجام داده و بيانيه‌هايي كه صادر كرده و تماس‌هايي كه با سران كشورهاي اسلامي براي توقف كشتار مردم غزه به عمل آورده اشاره كرد و افزود: جامعه جهاني بايد تلاش كند از قتل عام مردم غزه توسط رژيم صهيونيستي جلوگيري كند و با گشودن مرزها امكان امدادرساني به مردم محاصره شده را فراهم آورد.

رييس سازمان كنفرانس اسلامي آمادگي خود را براي اجراي هرگونه پيشنهاد عملي با استفاده از ظرفيت سازمان كنفرانس اسلامي اعلام داشت.

هم‌چنين، رائول كاسترو با فرستاده‌ي ويژه‌ي محمود احمدي‌نژاد ديدار و درباره تقويت روابط دو جانبه مذاكره كرد.

علي‌اكبر محرابيان، وزير صنايع و معادن ايران پيام محمود احمدي‌نژاد، رييس‌جمهور كشورمان را به رائول كاسترو، رهبر كوبا در هاوانا تقديم كرد.

براساس گزارش خبرگزاري شينهوا، رسانه‌هاي محلي هاوانا گزارش دادند كه در طول اين ملاقات محرابيان گفت: ملت و دولت ايران با كوبا احساس دوستي و همبستگي دارند.

براساس اين گزارش كاسترو از محرابيان خواست تا سلام وي را به احمدي‌نژاد برساند و ابراز كرد كه به تقويت روابط دو جانبه مبتني بر احترام و نفع دو جانبه باور دارد.

كاسترو هم‌چنين حمله‌ي اسراييل به نوار غزه را محكوم كرد و گفت كه جنبش غيرمتعهدها از جناياتي كه دولت متجاوز اسراييل عليه ملت فلسطين مرتكب مي‌شود انتقاد كرده است.

به گزارش ايسنا، مجتبي رحماندوست، مشاور و فرستاده ويژه رييس‌جمهور كشورمان پيام كتبي دكتر محمود احمدي‌نژاد در ارتباط با جنايات رژيم صهيونيستي درغزه را به رييس‌جمهور سودان تقديم كرد.

فرستاده ويژه رييس‌جمهور در ديدار با عمرالبشير با اشاره به مواضع انقلابي و ضد نظام سلطه دو كشور اعلام كرد كه خوشبختانه مسوولان و مردم انقلابي دو كشور ايران و سودان در ارتباط با جنايات رژيم صهيونيستي در غزه واكنش قوي نشان داده و به انحاي مختلف اين جنايات را محكوم كرده‌اند.

وي افزود: ما بايد همه تلاش خود را به كار گيريم تا جنايات رژيم صهيونيستي در غزه در قتل عام مردم بي‌گناه به سرعت متوقف و گذرگاه‌هاي اين منطقه به خصوص گذرگاه رفع در مرز غزه و مصر بازگشايي شود و محاصره غزه به سرعت پايان يابد.

در اين ملاقات عمرالبشير ضمن تشكر از رييس‌جمهور كشورمان به خاطر اعزام فرستاده ويژه به منظور بررسي موضوع غزه از مواضع مسوولان و مردم كشورمان در حمايت از مردم بي‌گناه غزه قدرداني كرد و گفت: ما كاملا با مواضع جمهوري اسلامي ايران در اين‌باره موافق هستيم و معتقديم همه كشورهاي عربي و اسلامي بايد گام‌هاي عملي براي حمايت از مردم مظلوم غزه بردارند.

وي ضمن انتقاد از مواضع برخي كشورهاي عربي تصريح كرد: متاسفانه اين كشورها با مطرح كردن پاره‌اي ادعاهاي كشورهاي غربي حامي اسراييل تلاش مي‌كنند حق مشروع دفاع حماس و مردم غزه را در مقابل جنايات اشغالگران زير سوال ببرند.

او افزود: طبق آموزه‌هاي تمامي اديان آسماني و قوانين موجود بين‌الملل دفاع از خود در مقابل اشغالگري حق طبيعي مردم كشورهاي اشغال شده است. مبارزان حماس در مقابل تحريم و فشارهاي اسراييل از خود دفاع كرده‌اند. اما متاسفانه برخي كشورها با بهانه‌هاي واهي حتي از تظاهرات مردمي در حمايت ازمردم فلسطين ممانعت كرده‌اند. اين در حالي است كه در كشورهاي غربي حامي اسراييل شاهد حمايت‌ها و تظاهرات مردمي علي جنايات اسراييل بوده‌ايم.

عمرالبشير ضمن تاكيد برتداوم رايزني ميان ايران و سودان اعلام كرد: ما بايد در ارتباطات دو جانبه و در تبليغات و در فعاليت‌هاي سياسي خود از مبارزات مردم غزه قويا حمايت كنيم؛ چرا كه اين مبارزان به نمايندگي از كل جهان اسلام و مسلمانان با دشمن مي‌جنگند و پيروزي آنان پيروزي همه مسلمانان خواهد بود و اين پيروزي ضربه كاري ديگري به اسراييل بعد از دوبارشكست اين رژيم درمقابل نيروهاي مقاومت حزب‌الله وارد خواهد كرد.

هم‌چنين معاون حقوقي و امور مجلس رييس جمهور براي تسليم پيام دكتر محمود احمدي نژاد درباره مساله فلسطين و اوضاع غزه به پادشاه مراكش، عازم رباط پايتخت اين كشور شد.
محمدرضا رحيمي سپس براي تسليم پيام رييس جمهوري اسلامي ايران درخصوص غزه به رييس جمهوري تونس، عازم اين كشور خواهد شد.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۲۰ دی ۱۳۸۷ / ۱۲:۵۱
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 8710-11017
  • خبرنگار :