مديرعامل شركت مهندسي و توسعه نفت در گفت‌وگو با ايسنا: *توليد زودهنگام روزانه25هزار بشكه‌اي از ميدان يادآوران تا 25ماه آينده *مين‌روبي ميدان روبه تكميل است

مذاكرات با شركت چيني ساينوپك براي توليد زودهنگام از ميدان يادآوران آغاز شده كه روند مذاكرات مطلوب است و به احتمال زياد تا دو ماه آينده توافق نهايي انجام مي‌شود.

ناجي سعدوني ـ مديرعامل شركت مهندسي و توسعه نفت (متن) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب اظهار كرد: به اين ترتيب مي‌توانيم ظرف 25 ماه، توليد 20 تا 25 هزار بشكه نفت خام در روز از اين ميدان داشته باشيم.

*شروع مطالعات تكميلي مهندسي پايه طرح توسعه ميدان يادآوران

وي افزود: قرارداد توسعه ميدان يادآوران از حدود پنج ماه پيش تنفيذ شده و100 درصد سهم آن مربوط به شركت ساينوپك چين است؛ تاكنون طراحي پايه BOD انجام و مطالعات تكميلي مهندسي پايه (feed) شروع شده و طبق قرارداد وارد بحث‌هاي تعيين وندورليست شده‌ايم.

*برآورد اوليه هزينه اين پروژه 2.1 ميليارد دلار است

به گفته او در ماه‌هاي آينده با برگزاري مناقصات بين‌المللي، پيمانكاران و سازندگان كالا انتخاب مي‌شوند. در بخش اجراي قرارداد بيع‌متقابل دو ماه از برنامه جلوتر هستيم و برآورد اوليه هزينه اين پروژه 2.1 ميليارد دلار است.

*پيشرفت پاكسازي ميدان در بخش شمالي 95 و در بخش جنوبي 70 درصد

سعدوني با تاكيد بر اين‌كه در بخش منابع داخلي طرح توسعه ميدان نفتي يادآوران نيز مطالعات زيست‌محيطي آغاز شده، جاده‌هاي اصلي ساخته و پاكسازي‌ها شروع شده است، خاطرنشان كرد: در بخش‌ شمالي ميدان پاكسازي‌ حدود 95 درصد و در بخش جنوبي حدود 70 درصد پيشرفت دارد كه روبه تكميل است و توسط شركت‌هاي ايراني انجام شده است.

وي همچنين توضيح داد: تاكنون 40 سلر (محل چاه) در حال ساخت داريم كه پيش از آماده شدن دكل‌ها، آماده‌سازي مي‌شوند. بنابراين سهم ايراني در طرح توسعه ميدان يادآوران افزايش داده شده است و به‌طور كلي از پيشرفت توسعه ميدان يادآوران رضايت داريم.

به گزارش ايسنا، قرارداد توسعه‌ي ميدان نفتي يادآوران به ارزش تقريبي دو ميليارد دلار در فاز نخست پس از سه هزار ساعت مذاكرات كارشناسي در آذر سال 1386 به امضاي شركت نفت ايران و شركت ساينوپك چين رسيد.

براساس اين قرارداد، توسعه‌ي فاز اول ميدان يادآوران براي توليد ‌85 هزار بشكه و فاز دوم براي توليد ‌100هزار بشكه (در مجموع ‌185هزار بشكه نفت در روز) به شركت چيني واگذار شد.

مدت اجراي اين پروژه در فاز اول، چهار سال خواهد بود و در فاز دوم، سه سال خواهد بود كه سرمايه‌ي ابتدايي كار در فاز اول حدود دو ميليارد دلار برآورد مي‌شود و هزينه‌ي لازم براي سرمايه‌گذاري در فاز دوم و همچنين هزينه‌ي نهايي اجراي اين پروژه پس از نهايي شدن مناقصات، تعيين خواهد شد.

در اين قرارداد بازگشت سرمايه (ROR) به عنوان يكي از بحث‌هاي مهم و مورد مذاكره نهايي و مقدار آن ‌14.98 درنظر گرفته شده است.

همچنين مدت زمان بازپرداخت پيش از اين هشت سال پيش‌بيني شده بود كه پس از مذاكرات به چهار سال كاهش يافت.

تعداد چاه‌هاي لازم براي حفر، در فاز اول ‌45 حلقه و در فاز دوم ‌92 حلقه خواهد بود؛ اين قرارداد در قالب قراردادهاي بيع‌ متقابل اصلاح شده به امضا رسيده است.

براساس اين گزارش، پس از طولاني شدن مذاكرات شرکت ملي نفت ايران و شرکت ساينوپک چين براي نهايي کردن قرارداد توسعه ميدان يادآوران، دستور توليد زودهنگام روزانه 20 هزار بشکه نفت از اين ميدان ارديبهشت سال 1386به شرکت نفت و گاز اروندان ابلاغ شده بود كه براساس آن عمليات مين روبي در اين ميدان شروع شده و قرار بود با تکميل عمليات حفاري و تاسيسات سطح‌الارضي، توليد زودهنگام از آن آغاز شود كه با امضاي قرارداد با شركت چيني طرح توسعه زودهنگام توسط شركت ايراني معلق ماند.

گفتني است، ميدان يادآوران با مجموع نفت خام درجاي بيش از 17.3 ميليارد بشكه در جنوب ميدان نفتي آزادگان در استان خوزستان واقع شده كه حدود 3.2 ميليارد بشكه نفت اين ميدان قابل استحصال و توليد روزانه آن نيز افزون بر 300 تا 400 هزار بشکه نفت خام پيش‌بيني شده است.

اين ميدان داراي سه لايه اصلي سروك، كژدمي‌ و فهليان است كه نفت لايه فهليان سبك و نفت لايحه سروك سنگين است. در مجموع حدود 65 تا 70 درصد نفت اين ميدان از نوع نفت سنگين پيش‌بيني شده است.

گاز همراه يادآوران نيز حدود 12.5 تريليون فوت مكعب است كه حدود 2.7 تريليون فوت مكعب آن قابل استحصال است. همچنين اين ميدان حدود 1.9 ميليارد بشكه مايعات گازي دارد كه 397 ميليون بشكه آن قابل استحصال است.

در مجموع هيدروكربور مايع ميدان نفتي آزادگان 20.3 ميليارد بشكه نفت و ميعانات گازي است كه 3.6 ميليارد بشكه آن قابليت استحصال دارد. تاكنون پنج حلقه چاه اكتشافي و توصيفي توسط مديريت اكتشاف در اين ميدان حفر شده و تست‌هاي لازم براي تخمين ميزان نفت درجاي آن تكميل شده است.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۱۳ دی ۱۳۸۷ / ۱۰:۴۹
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8710-08180
  • خبرنگار :