تهيهكنندهي «فرزند صبح» اعلام كرد: «اين پروژه با مبلغي بالغ بر چهار برابر برآورد مصوب به پايان خواهد رسيد و تنها نهاد حامي آن عليرغم مشكلات سياسي، اقتصادي خود، تاكنون آن را حمايت كرده است.»
محمدرضا شرفالدين در نامهاي پيرامون اين پروژه كه در اختيار بخش سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) قرار گرفته آورده است: «مدتي است خبرگزاريها و متعاقبا مطبوعات مطالبي را پيرامون پروژهي سينمايي «فرزند صبح» منتشر ميكنند. اين مطالب تاكنون نه تنها كمكي به پيشرفت اين پروژه و انجام امور آن نكرده بلكه به لحاظ پراكندهگويي و دلايل ژورناليستي و عدم انعكاس همهي واقعيتها و ناگفتههاي آن، موجب سوءتفاهم و سوء تعبير نسبت به بعضي اظهارات شده است.
اكنون نيز قصد ندارم كه با واكاوي به آسيبشناسي اين پروژهي سنگين بپردازم بلكه بيشتر ميخواهم با توضيح كوتاه به پيشگيري از سوءتفاهمي شوم كه ممكن است در اين روزهاي پاياني اين پروژه خداي ناكرده موجب خسارت گردد.
و اما اصل مطلب؛
از سال گذشته كه در ابتداي آذرماه مرحلهي فيلمبرداري فيلم «فرزند صبح» بعد از قريب چهار سال به پايان رسيد به سرعت كار تدوين آغاز شد. تدوين فيلم به مديريت آقاي «سيفا... داد» قبل از پايان سال 86 به انجام رسيد و ما بلافاصله امور بعد از آن را آغاز كرديم. اين امور به چهار بخش تقسيم ميشد، موسيقي، دوبله، صداگذاري و بالاخره امور فني لابراتور.
شايان ذكر است اين فيلم با قاب تصويري سوپر 35 ميليمتري فيلمبرداري شده است لاجرم بايد براي تهيه كپي نهايي از كل كار، نسخهي اينترنت تهيه نمود كه بهتر است اين امور در خارج از كشور انجام شود.
عليايحال، موضوع ساخت موسيقي ابتدا با تأكيد آقاي «بهروز افخمي» كارگردان فيلم قرار بود توسط موريكونه انجام شود و همانطور كه قبلا و در زماني كه بحث اين موضوع گرم بود عرض كردهام بعد از گذشت زماني نه چندان كوتاه كار با آهنگساز ايتاليايي منتفي شد.
متعاقبا آقاي «افخمي» يكي از هنرمندان وطني را معرفي كرد كه كار با ايشان نيز به دلايلي منتفي شد. همزمان، قرارداد صداگذاري را با آقاي «سماك» (استوديو تك) منعقد كرديم.
و ايشان با علاقه، جديت و با سرعت كار را شروع كرد و در مدت زمان لازم افكت و باندسازيها را انجام داد و منتظر موسيقي و دوبله ماند.
و اما دوبله؛ با وسواسي كه ما براي هر مورد از امور اين پروژه داشتيم بالاخره توانستيم با آقاي «بهرام زند» براي اين امور قرارداد منعقد كنيم. تا رسيدن ديالوگها به ايشان و نوار صداي مربوط به لهجه، زمان قابل توجهي طول كشيد ولي ايشان نيز با دقت پيگير انجام وظيفهي خود بود. در روند انجام امور تكميلي فيلم، هرچند دست گشودهاي مانند زمان فيلمبرداري در مسايل مالي نداشتيم لاكن انصافا همين موضوعاتي كه ذكر شد و قراردادهايي كه منعقد گرديد با پرداخت به موقع و مبالغ شايسته انجام گرفت كه همهي آنها را موسسه تنظيم و نشر آثار حضرت امام (ره) و به واسطهي موسسه فرهنگي هنري عروج عهدهدار بود. بعضا روند تصميمگيري به لحاظ وسواس و حساسيتهاي لازم زمانبر بود لاكن زماني كه چيزي يا شخصي براي انجام امور قطعي ميشد و هزينهاي تعيين ميگرديد به هر صورت ممكن و عليرغم تنگناهاي موجود، لاكن پرداخت به موقع و به اندازه انجام ميگرفت.
موضوعات گوناگون از ابتدا تاكنون بر اين پروژه گذشته است كه شرح آن از حوصلهاي اكنون خارج است بماند، شايد وقتي ديگر.
اما تأكيد ميكنم كه تنها حامي مالي اين پروژه موسسهي تنظيم و نشر آثار امام (ره) و موسسه عروج است كه بارهها و بارهها اينجانب به عنوان تهيهكننده از آنها و حمايتهاي مادي و معنوي مديران مربوطه تشكر كردهام. آنها فراز و نشيبها، تغييرات، اصلاحات و پيشنهادات ما را در حد اعلاي همراهي و همدلي پذيرفتهاند، توجه بفرماييد كه اين پروژه با مبلغي بالغ بر چهار برابر برآورد مصوب به پايان خواهد رسيد و تنها نهاد حامي آن عليرغم مشكلات سياسي، اقتصادي خود، تاكنون آن را حمايت كرده است.
آنان كه با فرآيند تهيه و توليد در سينما به خصوص در قالب قرارداد با اينگونه موسسات آشنا هستند به خوبي ميدانند كه يك اصلاح برآورد و افزودن بودجه آن هم نه درصدي از مبلغ مصوب بلكه چند برابر آن با چه چالشها و تنگناهايي روبهرو است. لاكن مديران مربوطه به لحاظ حساسيت اين پروژه تا جاي ممكن خواستههاي كارگردان و گروه تهيه و توليد را اجابت كردهاند.
آنها وظيفهشان تأمين مالي بوده و همينكه تاكنون چنين مبلغي را يعني چند برابر مبلغ مصوب را تأمين نمودهاند و اكنون نيز اين حمايت را ادامه ميدهند شايستهي تقدير و سپاسند.
بدهكاري و معوقات اكنون ما بدهكاري پروژه است نه حامي مالي آن، حامي مالي به موقع به تعهدات خود عمل نموده است، لاكن فرآيند توليد اين فيلم فرآيند معمول در سينماي ايران نبود و تنها راه انجام اين پروژه راهي بود كه طي شد و اين فرآيند هزينههاي خود را ميطلبيد و باز، بماند شايد وقتي ديگر.
اما اكنون؛ چنانچه ذكر شد اين فيلم در قاب تصويري سوپر 35 ميليمتري فيلمبرداري شده است و براي تبديل آن نياز به انجام هزينهاي قابل توجه دارد. ما براي تأمين منابع مالي اين هزينه از ساير سازمانهاي ذيربط كمك خواستيم، انصافا معاونت محترم سينمايي وزارت ارشاد تمام تلاش خود را مبذول داشت، شخصا روند اين پروژه و راهكارهاي كمك به آن را پيگيري نمودند. لاكن سازوكارها، آييننامهها و روند قانوني و حقوقي از موانع جدي اين اراده است، هرچند هنوز اميدواريم گشايشي انجامه شود.
و اما كلام آخر و جمعبندي؛ براي پروژه بسيار بالاتر از مبلغ مصوب، هزينه شده است (هر چند با توجيهات و دلايل موجه و با رسيدگيها و كارشناسيهاي لازم) اكنون نيز در تلاش براي به انجام رساندن آن است، امور فني بعد از توليد در حال انجام است و اميدواريم در فرصتي نه چندان دور شاهد يكي از آثار فاخر سينماي ايران باشيم.»
انتهاي پيام