دوسال پيش زمزمه آغاز پروژه قطار شهري اهواز در شهر پيچيد و شهروندان در تاكسي، اتوبوس واحد، بازار و مهمانيهاي خانوادگي با شوخي و خنده از روزي كه سوار بر واگنهاي قطار شهري و آسوده از ترافيك و شلوغي و سر و صداي شهر، از زير زمين ميگذرند و از اين سوي اهواز به آن سو ميروند، حرف ميزدند.
آن روزها كسي از مدت پروژه، مشكلات و داستانهاي بعدي آن صحبتي نميكرد.
پس از برگزاري مناقصه چندمرحلهاي پروژه قطار شهري اهواز، مشاركت كيسون ايراني و شركت نورينكو چين، در ميان 13 شركت حاضر در مناقصه برنده شد و عمليات اجرايي قطار شهري را بر عهده گرفت. 30 مهرماه 85، قرار داد اين پروژه جاري و به مشاركت كيسون و نورينكو ابلاغ و از زمستان سال 85، به تدريج كارگاههاي پروژه قطار شهري برپا شد. دور ميدانها و خيابانها نرده كشي و فضاي كارگاهها در ميان اتوبانهاي اهواز شكل گرفت و عمليات حفاري به دور از چشمهاي كنجكاو شهروندان، پشت حصارهاي رنگي كارگاهها آغاز شد.
از آن روزها، 2 سال گذشته و پروژه قطار شهري اهواز حرف و حديثهاي بسياري را پشت سر گذاشته و ماجراهاي بسياري را در پيش رو دارد.
به گزارش خبرنگار اجتماعي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) ،منطقه خوزستان، مهندسين مشاور ستيران، طرح قطار شهري اهواز را مديريت ميكنند، شركت فرانسوي سمالي مشاور طراح، مهندسين مشاور باورند مشاور معماري ايستگاهها و مهندسين مشاور هگزا مشاور سازه ايستگاهها هستند.
خط يك قطار شهري اهواز از ايستگاه زرگان در شمال شرقي شهر اهواز آغاز و از ميان شهر به جنوب غربي اهواز ميرود و پس از طي مسيري 23 كيلومتري در ايستگاه شهيد بقايي به انتها ميرسد. در اين مسير، 24 ايستگاه محل توقف قطار شهري و سوار و پياده شدن مسافران اهوازي خواهد بود. مسير قطار شهري اهواز كاملا زيرزميني و به صورت رفت و برگشت است. براي اين قطار، حداكثر سرعت 70 كيلومتر در ساعت در نظر گرفته شده و زمان سفر 40 دقيقه خواهد بود.
اين پروژه كمترين ريسك و مخاطره را براي شهر خواهد داشت
به گزارش ايسنا، خشايار باقرينيا، معاون فني مشاركت كيسون و نورينكو در طرح قطار شهري اهواز، در توضيح روند اجرايي اين طرح از ابتدا، به خبرنگاران گفت: از آن جا كه اين پروژه به صورت طرح و اجرا، انجام ميشود، كليه مطالعات پايه، طراحي و ساخت برعهده پيمانكار است. مطالعات طرح قطار شهري اهواز كه شامل مطالعات ژئوتكنيك و زمينشناسي است، در زمان ابلاغ قرار داد توسط مشاوران خارجي طرح و شركت كيسون انجام شده است.
وي افزود: براي تعيين مكان هر ايستگاه، سه گمانه زمينشناسي زده شد. با توجه به تنوع لايههاي زمين در شهر اهواز و وجود رسوبات رودخانه كارون، شهر اهواز و مسير خط يك مترو به 2 نوع ساختگاه زمين شناسي تقسيم ميشود. لايههاي جوان زمين در بخش شمال شرقي شهر و لايههاي قديميتر در بخش جنوبي قرار دارند.
باقرينيا خاطرنشان كرد: اين تنوع مشكلات بسياري براي احداث سازههاي زير زميني ايجاد ميكند و از سوي ديگر تجهيزات پروژه و طراحي آن بايد مناسب با تنوع لايههاي زمين در اهواز تهيه شوند. بايد توجه داشت كه وجود آب در لايههاي زير زمين شهر اهواز نيز مخاطرات و آسيبهايي به سازههاي زير زميني وارد ميكند.
وي گفت: علاوه بر تاسيسات آب، فاضلاب و گاز شهري كه در ديگر شهرهاي كشور نيز وجود دارند، در اهواز با تاسيسات زيرزميني نفت و گاز و فرآوردههاي نفتي در زيرزمين نيز مواجه هستيم كه جابهجايي آنها براي انجام حفاريها و اجراي پروژه قطار شهري، هزينه و زمان زيادي نياز دارد.
معاون فني مشاركت كيسون و نورينكو در طرح قطار شهري اهواز يادآور شد: در جانمايي ايستگاهها بايد فاصله 850 متري ميان دو ايستگاه مورد توجه باشد و براي ايجاد هر ايستگاه ناگريز از محدود و محصور كردن فضاهاي شهري و خيابانها هستيم كه موجب انحراف مسير و اختلال در ترافيك شهري ميشود.
وي تصريح كرد: در حال حاضر در بخش شمالي پروژه، سه ايستگاه در سه راهي فرودگاه، زيتون و ميدان خليج فارس در حال ساخت هستند.
باقرينيا عنوان كرد: قطعات مورد نياز پروژه، به صورت پيش ساخته پس از ساخت در كارخانه به محل كارگاهها در اهواز منتقل ميشوند كه اين قطعات كاملا ايمن و باكيفيت هستند و دستگاههاي حفار نيز متناسب با پروژه اهواز طراحي و تجهيز شدهاند. با در نظر گرفتن كليه نكات ايمني، در پروژه قطار شهري اهواز هيچگونه نشست يا بالازدگي تجهيزات از زير زمين ديده نميشود و اين پروژه كمترين ريسك و مخاطره را براي شهر خواهد داشت.
مشكل اصلي وجود تاسيسات شهري در مسير پروژه است
بهرام محسني، مدير اجرايي مشاركت كيسون و نورينكو در پروژه قطار شهري اهواز، نيز بيان كرد: براي ساخت هر ايستگاه، 10 تا 12 ماه كار آمادهسازي انجام ميشود و در مجموع براي ساخت هر ايستگاه 17 ماه زمان نياز است. علاوه بر 24 ايستگاه، سه كراساور كه محل جابهجايي خطوط ريل قطار شهري است، ساخته ميشود و در نتيجه 27 نقطه شهر درگير احداث خواهند بود.
وي ادامه داد: پروژه قطار شهري اهواز تجربه پنج شهر ديگر را با خود دارد و با استفاده از اين تجربه ميتوان با دقت و سرعت بيشتري پيش رفت.
محسني اضافه كرد: قطار شهري اهواز را سه تا سه سال و نيم ديگر تحويل ميدهيم.
وي اظهاركرد: مشكل اصلي در احداث قطار شهري، وجود تاسيسات شهري در مسير پروژه است كه گاه سه تا چهار ماه كار اجرايي را متوقف ميكند.
با حل مشكل كمبود اعتبارات، تاخيرهاي به وجود آمده در اجراي پروژه را جبران ميكنيم
جلال داراخاني، مدير اجرايي طرح قطار شهري اهواز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) ،منطقه خوزستان، اظهار كرد: استقرار ايستگاههاي قطار شهري در نقاط مختلف، به حوزه نفوذ هر ايستگاه و عملكرد در بهرهبرداري كل خط بستگي دارد و با توجه به موقعيت هر منطقه، احداث هر ايستگاه پيشبيني شده است.
وي با بيان اين كه در اجراي پروژه مشكلي وجود ندارد و تنها مشكل، هماهنگي با ارگانهاي مختلف شهر اهواز است، تصريح كرد: تاسيسات شهري كه در مسير پروژه قرار دارند به ارگانهاي مختلف متعلق هستند و هماهنگي با هر ارگان گاه موجب ايجاد تاخير در اجراي پروژه ميشود.
داراخاني خاطرنشان كرد: همچنين موقعيت ايستگاهها بايد با طرحهاي بالادست مانند طرح جامع توسعه شهري و طرح ترافيك شهر اهواز هماهنگ و منطبق باشد تا اين پروژه با تاخير مواجه نشود.
وي گفت: زمان بندي قرار داد پروژه قطار شهري اهواز در 5 سال پيش بيني شده، ولي ممكن است به دليل محدوديتهاي شهري و كمبود اعتبارات و همچنين اثر احتمالي تحريمهاي اقتصادي اعمال شده بر ايران در تدارك كالا و تجهيزات، تاخيراتي را به پروژه تحميل كند.
مدير طرح قطار شهري اهواز يادآور شد: در سفر دوم استاني هيات دولت به خوزستان در دو هفته پيش، معاون عمراني وزير كشور از پروژه قطار شهري اهواز بازديد كرد و رييس جمهور نيز در جلسه هيات دولت در اهواز قول كمكهاي مالي به اين پروژه را داد.
داراخاني تصريح كرد: اگر مشكل كمبود اعتبارات حل شود، تاخيرهاي به وجود آمده در اجراي پروژه را به تدريج جبران ميكنيم.
وي عنوان كرد: پيش از اين قرار بود پروژه قطار شهري از فايناس استفاده كند، ولي به دليل تامين نشدن فايناس از سوي شريك چيني، تامين هزينههاي اين پروژه از منابع مالي داخلي مطرح شده كه اگر توسط دولت مصوب شود، مشكلات اعتباري اين پروژه حل خواهد شد.
مدير طرح قطار شهري اهواز بيان كرد: تنها براي خريد دستگاه TBM ده ميليارد دلار اعتبار نياز داريم.
همه آمارهاي ارايه شده توسط مسؤولان در زمينه پيشرفت پروژه، صحيح است
سيدعباس طباطبايي، معاون عمراني استانداري خوزستان، نيز در پاسخ به خبرنگار ايسنا، گفت: همه آمارها و درصدهايي كه مسئولان مختلف در زمينه پيشرفت پروژه قطار شهري ارائه ميدهند، با وجود اختلافهاي ارقام، درست هستند؛ زيرا هر كدام از مسؤولان از ديد حوزه كاري خود پيشرفت پروژه را ارزيابي كردهاند.
وي يادآور شد: پروژه قطار شهري، بزرگترين پروژه شهري اهواز است كه با تاسيسات، مغازهها، خيابانها، ترافيك و همه شهروندان سروكار دارد كه موجب چالش در شهر ميشود و بي شك در طول اجراي پروژه با نارضايتيهايي در ميان شهروندان و مسؤولان ايجاد خواهد كرد.
طباطبايي تصريح كرد: در اجراي پروژه، سعي شده كه مزاحم زندگي مردم نشويم.
وي عنوان كرد: هر چند مدت زيادي از آغاز پروژه قطار شهري اهواز نميگذرد ولي بيشك اين پروژه در اين مدت با تاخير همراه بوده است.
معاون عمراني استانداري خوزستان بيان كرد: قرار بود براي تجهيز و خريد دستگاههاي مورد نياز، شريك خارجي طرح، اعتبار مورد نياز را تامين كند كه به هر دليل تاكنون پا پيش نگذاشته است. هنوز هم در اين زمينه نه گفته و تنها ميگويند كه به ما فرصت بيشتري دهيد.
وي ادامه داد: براي خريد دستگاه حفار TBM، مذاكرات بسياري را انجام دادهايم و در آخرين مذاكرات در سه هفته پيش، شركت آلماني طرف مذاكره به اهواز آمد و پس از بازديد از زمينها و پروژه، براي ساخت TBM متناسب با زمينهاي اهواز توافق كرديم و شركت آلماني عنوان كرد كه اين دستگاه را پس از انعقاد قرارداد با پيمانكار، پس از 8 ماه به اهواز تحويل خواهد داد.
طباطبايي اضافه كرد: اميدواريم با ورود دستگاه TBM كه به روند پروژه سرعت بسياري ميبخشد و مدت حفاريها را كاهش ميدهد، در هيچكدام از نقاط پروژه مشكلي از نظر فعاليت فيزيكي وجود نداشته باشد.
وي اظهار كرد: در حال حاضر تنها براي خريد دستگاه TBM مشكل كمبود اعتبار داريم.
به گزارش ايسنا، معاون عمراني استانداري خوزستان يك ماه قبل گفته بود كه در بخش احداث ايستگاههاي متروي اهواز هيچ مشكلي وجود ندارد و كار احداث بيش از 10 ايستگاه در حال انجام است. در نشست هيات مديره قطار شهري نيز مصوب شده كه احداث ساير ايستگاهها نيز آغاز شود و در مورد دپوها و وروديها نيز مشكلي وجود ندارد و در حال اجرا هستند.
وي اعلام كرده بود كه در حال حاضر مشكل موجود مربوط به احداث تونل اين پروژه است. براي حفر تونلها نياز به دستگاه حفاري TBM است كه بايد از خارج از كشور وارد شود. با توجه به اين كه ساخت دستگاه TBM يك سال زمان ميبرد، تصميم به اجاره اين دستگاه از كشورهاي مختلف گرفتيم و پس از پيگيريهاي انجام شده، در حال وارد كردن دو دستگاه TBM اجارهاي از كشور سنگاپور هستيم. اميدواريم اين دو دستگاه تا حدود سه تا چهار ماه آينده وارد كشور شوند.
به گفته طباطبايي در ماه گذشته، در حال حاضر منتظر ورود دستگاه TMB نشدهايم و كار احداث تونل را بدون اين دستگاه به كندي پيش ميبريم.
وي همچنين ياد آور شده بود كه اين پروژه در زمينه تامين فاينانس با مشكل مواجه شد و با توجه به بحران اقتصاد جهاني، چين به عنوان فاينانسور در اين پروژه همكاري نكرد و متاسفانه با تلاشهاي بسيار، هنوز نتوانستهايم مشكل فاينانس را از سوي كشور چين حل كنيم و پيگيريها براي سپردن فاينانس به ديگر كشورها نيز تاكنون به نتيجه نرسيده است.
معاون عمراني استاندار خوزستان در ماه گذشته بيان كرده كه تلاشهاي بسياري از سال گذشته براي حل مشكل پروژه قطار شهري اهواز انجام شد و اين تلاشها به قرار گرفتن پروژه مترو اهواز در رديف بودجه در سال جاري منجر شد. در سال جاري حدود 80 ميليارد تومان اعتبار از سوي دولت به پروژه قطار شهري اهواز اختصاص يافته، معادل اين مبلغ نيز از سوي شهرداري اهواز سرمايهگذاري ميشود و در حال حاضر اين پروژه مشكلي از نظر اعتبار ندارد.
روند كار با كندي پيش رفته است
علي نيكزاد، معاون عمراني وزير كشور، نيز در سفر دو هفته پيش هيات دولت به خوزستان به خبرنگارايسنا گفت: طبق قانون توسعه حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت كشور، بايد در سال 1391 ، 75 درصد سفرها و حمل و نقل كشور توسط ناوگان عمومي شامل اتوبوس، مينيبوس، قطار شهري و تاكسي انجام شود و سهم قطار شهري از اين رقم، 20 درصد است، بنابراين بايد تلاش شود كه در لايحه بودجه سال 1388 رقم مربوط به قطار شهري افزايش يابد.
نيكزاد با تاكيد بر اين كه بايد احداث پروژه قطار شهري اهواز تسريع ايجاد شود، يادآور شد: از آن جا كه كل پروژه قطار شهري اهواز تنها به يك پيمانكار واگذار شده، روند كار با كندي پيش رفته است. در سال جاري از 1100 ميليارد تومان اعتبار اختصاص يافته به بخش قطار شهري كشور، 80 ميليارد تومان به پروژه قطار شهري اهواز منظور شده و رقم تخصيص آن بيش از 65 درصد است.
وي اضافه كرد: ميزان هزينه مورد نياز براي ساخت پروژه قطار شهري اهواز 1100 تا 1150 ميليارد برآورد شده است. در گزارشي كه به ما داده شده آمده است كه 50 درصد اين رقم مربوط به عمليات اجرايي و 50 درصد نيز مربوطه به خريد تجهيزات مورد نياز است و 5 ميليارد تومان نيز بنا به گفته مدير كارگاه و مجري مربوط به مطالبات تعديل پيمانكار است.
معاون عمراني وزير كشور اظهار گفت: آن چه معاونت عمراني وزارت كشور ميتواند به پروژه قطار شهري اهواز كمك كند، افزايش تخصيص اعتبار سال جاري و تاكيد بر معاون عمراني و مجري پروژه براي تسريع در كار است.
همه گزارشات ارائه شده در بخش قطار شهري با واقعيت فاصله دارد
رييس شوراي اسلامي شهر اهواز نيز همواره در محافل و جلسات مختلف از روند اجراي پروژه قطار شهري اظهار نارضايتي كرده و خواستار تسريع و بهبود شرايط اين پروژه بوده است.
حسنزاده در يكي از جلسات شوراي شهر گفت: در بخش قطار شهري تمام گزارشاتي كه ارائه ميشود با واقعيت فاصله دارد، روندي كه در حال حاضر قطار شهري دارد تا 20 سال آينده هم تغييري نخواهد كرد.
وي با اشاره به رقم 80 ميليارد توماني مصوب براي قطار شهري اهواز در سال 87، افزود: مسؤولان بايد براي پروژه بزرگ قطار شهري فكري اساسي كنند؛ اين مقدار اعتبار واقعا نگران كننده است. قطار شهري اهواز بايد مثل بقيه استانها از اعتبارات ويژهاي بهرهمند شود.
رييس شوراي اسلامي شهر اهواز همچنين به خبرنگار ايسنا گفت: پروژه قطار شهري اهواز در 2 سال گذشته تنها 10 درصد پيشرفت داشته است.
سازمان ميراث فرهنگي سعي در كتمان وجود شهر تاريخي هرمز اردشير در مسير قطار شهري دارد
در كنار همه مشكلات اجرايي و اعتباري پروژه قطار شهري اهواز، سال گذشته بحث وجود شهر باستاني هرمز اردشير در مسير حفاريهاي اين پروژه به ويژه ايستگاه منطقه دروازه پيش كشيده شد و تقابل مسئولان اجرايي و دوستداران ميراث فرهنگي را در اين زمينه به وجود آورد. آيا شهر هرمز اردشير در مسير قطار شهري قرار دارد؟
سخنگوي انجمن دوستداران ميراث فرهنگي خوزستان (تاريانا) آذر ماه سال جاري به خبرنگار ايسنا گفت: تاريانا با تنظيم نامهاي به زبان انگليسي و فرانسوي از اداره باستانشناسي فرانسه خواسته كه نتايج پرونده ثبت شده هرمز اردشير که در سال 1310 توسط باستان شناسان فرانسوي انجام شده است را تحويل ايران دهد.
وي اظهار كرد: پس از تلاشهاي بسيار انجمن تاريانا براي اثبات وجود شهر هرمز اردشير در محدوده قطار شهري و يادآوري کردن تاريخي بودن دورتا دور آن سازمان ميراث فرهنگي با انتشار نتايجي سعي دارد وجود اين شهر تاريخي را در مسير قطار شهري کتمان کند.
مجتبي گهستوني افزود: لذا تصميم گرفتيم با نگارش يک درخواست به زبان انگليسي و فرانسوي از اداره باستانشناسي فرانسه که باستانشناسان آن در سال 1310 شهر هرمز اردشير را در فهرست آثار ملي به ثبت رسانده بودند درخواست كنيم که اصل پرونده هرمز اردشير را به ايران ارسال کرده تا محل دقيق اين شهر در محدوده شهر اهواز مشخص شود.
وي بيان کرد: پيش از اين چندين بار از سازمان ميراث فرهنگي کشور درخواست کرده بوديم که اگر اصل پرونده را در اختيار دارد، براي مشخص شدن محل دقيق اين شهر در اختيار دوستداران و مطبوعات بگذارد اما چنين نکرد؛ لذا با توجه به اين که وظيفه سازمان ميراث فرهنگي است که از دولت فرانسه چنين درخواستي را نمايد، ولي چون اعتقاد داريم که اين سازمان در مقطع کنوني تمايلي به روشن شدن وضعيت چنين شهري ندارد خود در انجمن دوستداران ميراث فرهنگي اقدام به چنين کاري كردهايم و اين نامه نيمه دوم آذر ماه به صورت پستي و دستي به فرانسه ارسال ميشود و تا زمان دريافت يک جواب مشخص پيگير آن خواهيم بود.
در محل ايستگاه دروازه قطار شهري، هيچ گونه آثار تاريخي به جا مانده از شهر تاريخي وجود ندارد
اين در حاليست كه آبان ماه گذشته رييس پژوهشكده باستانشناسي ايران در بازديد از كاوش شهر هرمز اردشير در منطقه دروازه اهواز در جمع خبرنگاران گفت: بقايايي از شهر هرمز اردشير مربوط به دوره ساساني تاكنون در ايستگاه دروازه قطار شهري اهواز يافت نشده است.
حسن فاضلي نشلي گفت: كاوش در منطقه دروازه براي يافتن بقاياي شهر تاريخي هرمز اردشير از دوره ساساني از 2 ماه پيش در اين منطقه آغاز شد.
وي ادامه داد: اين كاوشها بر اساس اظهارات دوستداران ميراث فرهنگي انجام شد و از سوي اين افراد گزارش وجود يك شهر تاريخي كه آدرس دقيق آن مشخص نشده به سازمان ميراث فرهنگي كشور ابلاغ شد كه بر همين اساس عده زيادي در اين فكر بودند كه احتمال دارد اين شهر تاريخي در همين ايستگاه مترو (منطقه دروازه) وجود داشته باشد.
رييس پژوهشكده باستان شناسي ايران عنوان كرد: چاپ پوسترهايي از سوي اين بخشها كه حاوي تصاويري از كاخهاي دوره ساساني و همچنين اماكن تاريخي در زمان اردشير اول بودند و مرتبط ساختن اين تصاوير با شهر هرمز اردشير و منطقه دروازه باعث شد سازمان ميراث فرهنگي گروهي را براي كاوش در اين مناطق مامور كند.
فاضلينشلي اظهار كرد: پس از اين كه باستانشناسان حفاري خود را در اين منطقه آغاز كردند با ادامه روند كار براي ما ثابت شد كه در منطقه مذكور و در محل ايستگاه مترو هيچ گونه آثار تاريخي بر جاي مانده از شهر هرمز اردشير وجود ندارد.
وي افزود: باستانشناسان با احتمال اين كه در اين منطقه آثار تاريخي وجود دارد، حفاريهاي خود را انجام دادند كه اگر در محل ايستگاه مترو آثار با ارزش تاريخي يافت ميشد، كار ساخت ايستگاه با هماهنگي مسؤولان استان تا مدتي متوقف و در راستاي توسعه مترو آثار تاريخي اين منطقه نيز حفظ و اين مكان به سايت موزه تبديل ميشد.
او خاطرنشان كرد: اگر شهر هرمز اردشير در اين منطقه يافت ميشد، ميتوانستيم با استفاده از اين فرصت استثنايي در كنار مترو كه روزانه هزار نفر را از اين ايستگاه جا به جا ميكند يك سايت موزه داشته باشيم و شهر اهواز در زمينه بازديد گردشگران موقعيت بسيار خوبي پيدا ميكرد.
فاضلينشلي به اعتبار 30 ميليون توماني اخذ شده براي كاوش در اين منطقه اشاره كرد و گفت: با آغاز حفاريها كار ساخت ايستگاه قطار شهري منطقه دروازه متوقف شد و عليرغم ضررهاي اقتصادي كه به بخش توسعه عمراني استان وارد ميشد، حفاظت ميراث فرهنگي در اولويت نخست كار ما قرار داشت.
به گفته وي، باستانشناسي هرگز مانع كارهاي عمراني استان نميشود مگر اين كه آثار تاريخي با ارزش يافت شود. كساني هم كه گفتهاند در اين منطقه شهر هرمز اردشير وجود دارد، اشتباه كردهاند چون اين منطقه در طول دوران خود فاقد آثار تاريخي با ارزش بوده است.
هيچ گونه آثار تاريخي در اين منطقه وجود ندارد
به گزارش ايسنا، همچنين بهزاد فرياديان، مدير هيات كاوش قطار شهري، درباره حفاريهاي انجام گرفته در اين منطقه، اظهار كرد: در پي حساسيتهايي كه به علت ساخت پروژه قطار شهري در اين منطقه وجود داشت گروه 10 نفره ما با دقت بسيار بالايي حفاريهاي خود را آغاز كرد و اين منطقه را به عمق 4 تا 7 متر حفر كرديم و در منطقه دروازه يكي از ايستگاههاي قطار شهري در برخي از لايههاي خاك، قطعات سفالي فاقد ارزش تاريخي يافتيم.
وي عنوان كرد: ما اميدوار بوديم در اين منطقه آثاري از شهر تاريخي هرمز اردشير بيابيم، ولي به اين نتيجه رسيديم كه هيچ گونه آثار تاريخي در اين منطقه وجود ندارد.
فرياديان ادامه داد: طول مسير قطار شهري حدود 23 كيلومتر است كه 28 ايستگاه دارد و ما براي حصول اطمينان بيشتر از اين امر در همه ايستگاهها در كنار كار عمراني متروي اهواز حفاريها را انجام داديم اين كاوشها در مسير قطار شهري تا 2 ماه ديگر ادامه مييابد و تا به امروز حدود 6 ايستگاه را بررسي كرديم.
آثار تاريخي كشف شده هيچ گونه تداخلي با پروژه قطار شهري اهواز ندارد
صادق محمدي، رييس ميراث فرهنگي خوزستان نيز سال گذشته به خبرنگار ايسنا گفته بود كه آثار تاريخي كشف شده هيچ گونه تداخلي با پروژه قطار شهري اهواز ندارد و اين آثار كه در مسير ايستگاه قطار شهري هستند، تعدادي سفالاند و داراي ارزش تاريخي كمي هستند.
وي همچنين در خصوص منطقه تاريخي " هرمز اردشير " كه در مسير قطار شهري اهواز قرار دارد، تصريح كرده بود كه از نظر باستانشناسان اين منطقه ممكن است " هرمز اردشير " نباشد و در اين خصوص بايد مطالعات دقيقتري صورت گيرد.
با ايجاد كارگاهها، مغازهها پشت حصارها رفتند و كسب و كار از رونق افتاد
مسير پروژه قطار شهري اهواز در زير زمين از مناطق پر رفت و آمد و تجاري شهر ميگذرد. با ايجاد كارگاه و نردهكشي بلوارها، مغازههايي كه پيش از اين در بلوار زيتون برو و بيايي داشتهاند، پشت حصارها رفتند و كسب و كار اين واحدهاي تجاري كه اغلب ارائه كننده فرش و مبلمان منزل هستند، از رونق افتاد.
سامري، مدير يك فروشگاه مبلمان ، به خبرنگار ايسنا گفت: از زماني كه فضاي رو به روي مغازهها نردهكشي شده، خريد و فروش فروشگاه بسيار كم شده است. پيش از اين براي نگهداري مبلمان، انباري در اختيار داشتيم، ولي ميزان فروش به اندازهاي پايين آمده كه انبار را تحويل دادهايم و تنها به اندازه حجم فروشگاه، مبلمان سفارش ميدهيم و گاه ميزان فروش به حد صفر ميرسد.
وي افزود: فضاي رو به روي مغازه نيز به پياده رو محدود شده و هنگام تخليه بار، مبلمان صدمه ميبيند و در اين مدت خسارت بسياري به بارها وارد آمده است.
سامري خاطرنشان كرد: پيش از اين مشتريها هنگام عبور از خيابان، در كنار فروشگاه پارك ميكردند و براي خريد پياده ميشدند، ولي اكنون جايي براي پارك خودرو نيست و از اين مسير تنها يك خودرو ميتواند عبور كند.
خويطي، مدير فروشگاه مبلمان فلزي زيتون نيز اظهار كرد: بيش از 60 درصد مشتريانمان را از دست دادهايم.
وي يادآور شد: جاي پارك نداريم و هنگام تخليه بار، به مبلمان صدمه وارد ميشود و خيابان كه يك طرفه شده، مسدود ميشود.
خويطي ادامه داد: پيش از اين در هر ماه 2 دسته فاكتور فروش 50 برگي را استفاده ميكرديم، ولي در حال حاضر هر چهار تا پنج ماه تنها يك دسته فاكتور تمام ميشود و در 2 ماه گذشته، تنها 24 فاكتور فروش داشتهايم.
بانك صنعت و معدن شعبه اهواز نيز در اين مسير قرار دارد. مشهپور، يكي از كارمندان اين بانك به خبرنگار ايسنا گفت: نرده كشي خيابان بر نماي بانك تاثير گذاشته و موجب كاهش تعداد مشتريان شده است.
وي اضافه كرد: امنيت منطقه نيز كم شده و ميزان سرقت نيز در اين خيابان افزايش يافته است و پليس در بازديد از اين خيابان اعلام كرده كه اين منطقه حادثه خيز است.
محسني، مدير اجرايي مشاركت كيسون و نورينكو در پروژه قطار شهري اهواز، به خبرنگاران گفته كه مسير قطار شهري و ايستگاهها با توجه به تراكم جمعيت مناطق و ميزان مسافراني كه در هر منطقه از قطار شهري استفاده خواهند كرد، جانمايي شده است. در جانمايي ايستگاهها و مسير متروي اهواز سعي شده پرجمعيتترين و پر رفت و آمدترين مناطق اهواز پوشش داده شوند كه خيابان نادري مهمترين اين مناطق است و در احداث مسير پروژه در اين خيابان همه مسير خيابان نادري درگير خواهد بود.
حال اين سوال مطرح است كه كسب و كار كسبه خيابان نادري كه از پر رونقترين مراكز تجاري شهر اهواز است، چه خواهد شد؟ خيابان نادري از خيابانهاي قديمي شهر است كه با وجود تعريض در سالهاي گذشته، هنوز توان جاي دادن جمعيت و خودروهاي عبوري را در خود ندارد و همواره در ساعات مختلف روز شاهد ترافيكي سنگين است. اگر بنا باشد در اجراي اين پروژه خيابان نادري نيز نردهكشي و محصور شود، ترافيك سرسامآور از يك سو و از رونق افتادن كسب و كار بازاريان اين رسته از سوي ديگر نيز بايد مورد توجه قرار گيرد.
با همه ماجراهايي كه در دل پروژه قطار شهري نهفته است، اهوازيها با نگاهي پرسشگر از كنار كارگاههاي نردهكشي شده عبور ميكنند، گاه از لاي درهاي نيمه باز به داخل كارگاهها سركي ميكشند و منتظر خبر و حرف و حديث تازهاي از اين پروژه هستند.
انتهاي پيام