برنامهريزي شده تا خودروهاي سواري ديزلي با اولويت خودروهاي عمومي بهصورت منطقهاي وارد كشور و ناوگان حملونقل شوند.
سيد نورالدين شهنازيزاده - مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآوردههاي نفتي - در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با بيان اين مطلب اظهار كرد: در فاز نخست برنامهريزي شده كه خودروهاي سواري ديزلي عمومي بهصورت منطقهيي وارد كشور شود.
وي افزود: يعني در راستاي مسير واردات و انتقال گازوييل مرغوب، براي نمونه ميتوان ابتدا خودروهاي سواري ديزلي عمومي در استان هرمزگان، سپس استان كرمان و بهتدريج در استانهاي شماليتر وارد و فعال كنيم؛ بهاين ترتيب تامين سوخت آنها مطمئن و بدون مشكل انجام خواهد شد.
به گفته او اگر در ابتداي اجراي طرح و پيش از توليد گازوييل مرغوب در پالايشگاههاي داخلي، خودروهاي سواري ديزلي شخصي وارد كنيم، از آنجا كه محل فعاليت مشخصي ندارند و هر زمان ممكن است در گوشهاي از كشور باشند، بنابراين لازم است كه بهطور همزمان در تمام شهرها نيز جايگاه عرضه گازوييل مرغوب فراهم كنيم كه اين كار كمي پيچيده است.
شهنازيزاده با تاكيد بر اينكه اگر ابتدا خودروهاي عمومي وارد شوند، محل فعاليت آنها مشخص خواهد بود و ميتوانيم به تدريج در استانهاي مشخص، جايگاهها را به امكانات توزيع گازوييل مرغوب مجهز كنيم، خاطرنشان كرد: به اين ترتيب پس از به توليد رسيدن گازوييل مرغوب در پالايشگاههاي داخلي نيز ميتوانيم گام به گام توليد داخلي را توسعه دهيم تا طرحها به نتيجه رسد.
وي با بيان اينكه آنگاه ميتوانيم بهتدريج گازوييل مرغوب را به ساير شهرها منتقل كنيم، توضيح داد: بههمين دليل ممكن ميشود كه ابتدا در استانهايي كه پالايشگاهها در آنها واقع شده و سپس استانهاي مجاور، واردات خودروهاي سواري ديزلي را عملياتي كنيم.
او با شاره به اينكه درحال حاضر در شهرهاي بزرگ، مصارف اتوبوسراني را با گازوييل داراي گوگرد 50 پي.پي.ام تامين ميكنيم، تصريح كرد: اين درحاليست كه هماكنون تنها دو پالايشگاه اراك و بندرعباس داراي واحد هيدروكراكر هستند؛ درحالي كه در سيستم پالايشگاههاي جديد با ايجاد واحد هيدروكراكر، گوگرد گازوييل توليدي همه پالايشگاهها حدود 10 پي.پي.ام خواهد بود.
به گفته مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآوردههاي نفتي ايران، در قالب طرحهاي جديد پالايشگاهسازي، احتمالا طي 2 تا 2.5 شال آينده شاهد بهرهبرداري از نخستين واحد هيدروكراكر پالايشگاههاي جديد باشيم.
گفتني است، پس از تصويب طرح رفع ممنوعيت شمارهگذاري خودروهاي ديزلي در تاريخ 19 فروردين امسال، محمدرضا نعمتزاده - مديرعامل سابق شركت ملي پالايش و پخش فرآوردههاي نفتي ايران- ضمن تضمين تامين گازوييل مرغوب مورد نياز اين گونه خودروها به ايسنا گفته بود كه در مراحل ابتدايي با واردات بيشتر گازوييل مرغوب، نياز اين خودروها تامين خواهد شد؛ ولي در طولاني مدت براساس برنامه موجود، واحدهاي توليد گازوييل مرغوب در 9 پالايشگاه نفتي كشور توسعه داده خواهند شد كه در اين صورت توليد گازوييل مرغوب در داخل كشور افزايش پيدا خواهد كرد.
او با اظهار رضايت از تصويب امكان شمارهگذاري خودروهاي ديزلي در كشور يادآوري كرده بود كه از سالها پيش از پيروزي انقلاب اسلامي شمارهگذاري خودروهاي شخصي و سواري گازوييلسوز ممنوع شده بود. در حال حاضر خودروي سواري ديزلي در كشور وجود ندارد، ولي به محض استفاده از اين گونه خودروها در كشور به تامين نفتگاز مورد نياز آنها اقدام خواهيم كرد.
پيشتر وي در پاسخ به اين سوال كه با توجه به دستور وزير نفت مبني بر مطالعه مهندسي ساخت خودروهاي پايه گازوييلسوز، آيا نيازي به بهبود وضعيت گازوييل نيست؟ به ايسنا گفته بود كه پيشنهاد ارائه شده در اين خصوص مبني بر اين است كه به جاي اينكه تا چهار سال آينده يعني زمان افزايش كيفيت نفتگاز و بهبود گوگرد آن، منتظر بمانيم و سپس اقدام به توليد خودروهاي سواري ديزلي كنيم، اين كار را از همين حالا شروع كنيم.
وي گفته بود كه در اين صورت بخشي از واردات گازوييل را به واردات گازوييل با كيفيت و مناسب اختصاص ميدهيم و در اين چند سال تامين گازوييل مورد نياز آن خودروها را تضمين ميكنيم تا پس از آن با بهبود كيفيت گازوييل كشور و استاندارد يورو 5 براي كل توليدات داخلي مشكل حل شود.
به گزارش ايسنا، وزير نفت نيز چندي پيش با بيان اين كه راندمان خودروهاي بنزين سوز 23 درصد و راندمان خودروهاي ديزلي 43 درصد است، از آمادگي اين وزارتخانه براي سرمايهگذاري در طراحي و مهندسي ساخت خودروهاي گازوييل سوز خبر داده بود.
انتهاي پيام