سمفوني ناکوک سرفه‌هاي زايران در مسجدالحرام

با وجود اين‌که شهر مکه با رفتن برخي زايران، اندکي خلوت‌تر شده است و در خيابان‌ها، کم‌تر ترافيک وجود دارد، اما از سرفه‌هاي زايراني که در ساعت‌هاي مختلف روز و شب در مسجدالحرام مشغول عبادت و ذکر خداوند هستند، کم نشده است.

به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به مکه‌ي مکرمه، شهر مکه در دره واقع و با کوه‌هاي بلندي محصور شده است. بنابراين آسمان آن در روزهاي نخست حضور گسترده‌ي زايراني که براي انجام اعمال حج به اين سرزمين آمده بودند، از غبار پوشيده شده بود. با توجه به حضور حدود سه ميليون زاير از سراسر جهان در مکه، فعاليت ماشين‌هاي سواري که بيشتر آن‌ها شماره‌ي شهرهاي اطراف مکه را نيز دارند، بيشتر شده است. علاوه بر اين، زايران زيادي در بيشتر ساعت‌ها پياده به مسجدالحرام آمدوشد دارند و اين مسايل گرد و غبار و آلودگي را در هوا تشديد کرده است.

از سوي ديگر، به‌دليل متفاوت بودن هواي کوهستاني مکه نسبت به مدينه و محل اقامت زايران، بيشتر زايران با سرماخوردگي و بيماري‌هاي عفوني مواجه شده‌اند و برخوردهاي نزديک زايران در فضاي بسته‌ي مسجدالحرام هنگام برپايي نماز يا طواف، اين بيمارهاي مسري را به ديگران سرايت داده است، طوري که هنگام حضور در مسجدالحرام، نواهاي مختلفي از سرفه‌ها به گوش مي‌رسند. اگرچه برخي زايران، بويژه ايراني‌ها از ماسک‌هاي صورت استفاده مي‌کنند، اما اين موضوع در ميان زايران کشورهاي مختلف همه‌گير نيست.

به علاوه، رفتار نامناسبي ميان برخي زايران کشورهاي مختلف رواج دارد که تخليه‌ي آب دهان در معابر عمومي است و قطعا اين مسأله در انتقال بيماري‌هاي مسري و عفوني مانند سرماخوردگي بي‌تأثير نيست. مشاهده‌ي اين صحنه‌ها علاوه بر آلودگي که دارند، براي ديگران آزاردهنده است.

علاوه بر ميکروب‌هايي که زايران در خود دارند و به ديگران در زمان تجمع در يک فضاي محدود و بسته منتقل مي‌كنند، لباس‌هاي احرام زايران که جنس حوله‌يي دارند، هنگام حرکت زايران، پرزهايي را رها مي‌کنند که حساسيت‌زاست، به‌طوري که در سعي صفا و مروه و هنگام طواف، سرفه‌هاي زايران خيلي شديدتر مي‌شود.

به‌جز زايران ايراني، ترک‌ها، مالزيايي‌ها و اندونزيايي‌ها، زايران ديگر کشورها خيلي عادت ندارند، از سجاده هنگام نماز خواندن يا نشستن در مسجدالحرام استفاده کنند. البته خنکي و سپيدي سنگ‌هاي مسجدالحرام آن‌قدر جذابيت دارد که زايران را بر آن مي‌دارد، بدون واهمه از آلودگي سطح اين سنگ‌ها، روي آن‌ها بنشينند يا نماز بخوانند؛ اما هيأت پزشکي حج ايران، پيش از سفر بارها به زايران توصيه کرده بود که در صحن حرم از زيرانداز و سجاده استفاده کنند، چون صحن حرم در معرض آلودگي‌هاي بسياري براثر رفت‌وآمد زايران با پاهايي بدون پوشش و برهنه است.

هرچند نيروهايي در مسجدالحرام همواره درحال پاکيزه و ضدعفوني کردن صحن‌ها هستند، ولي مواد ضدعفوني‌کننده‌ي آن‌ها نيز به گفته‌ي گروه‌هاي پزشکي مستقر در بيمارستان مکه و کاروان‌ها، در زايران حساسيت‌هايي را ايجاد مي‌کنند. در اين شرايط، استفاده از ماسک صورت ضروري است.

به‌نظر مي‌رسد، بيماري بيشتر زايران پس از انجام اعمال، بخصوص پس از بازگشت از منا، تشديد مي‌شود که وضيعت بهداشتي در آن منطقه، رها شدن زباله در شهر مکه پس از بازگشت زايران که دست کم پاک کردن اين شهر از زباله‌هاي تلنبارشده تا دو روز طول مي‌کشد و انجام اعمال سنگين حج تمتع که بر زاير فشار مضاعفي را وارد مي‌کند، بر اين جريان تأثيرگذار است.

در هر صورت، بيشتر زايران به صداي سرفه‌هاي ناکوکي که شنيده مي‌شوند، عادت کرده‌اند و معمولا به آن عکس‌العملي نشان نمي‌دهند و تقريبا از برخورد آن‌ها، اين گمان مي‌رود که همه به اين سمفوني ناخوش عادت کرده‌اند و قرار است، بخشي از سوغات اين سفر به‌يادماندني براي آن‌ها باشد. البته پزشکان معتقدند، زايران پس از بازگشت بهبود مي‌يابند، چون به‌نوعي، از کانون ميکروب‌ها و ويروس‌هاي مختلف که همراه زايران از سرزمين‌هاي ديگر آمده‌اند، دور مي‌شوند.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۲۹ آذر ۱۳۸۷ / ۱۰:۴۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8709-15676
  • خبرنگار : 71021